Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PNM2
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2015
    • 1022
    • Espoo

    BMW i4

    Toki avataan uusi ketju i4:lle, kun autoja koko ajan putoilee foorumilaisille ja muutenkin liikenteeseen.

    Originally posted by jani View Post
    Tuolla kokemuksella olisi kyllä voinut laittaa myös luvut pöytään -35c ajelussa niin ei tarviis arvailla kenenkään, useita kertoja on kumminkin aika laaja käsite.
    Ei Böntti kertomansa perusteella juuri kovimpien pakkasten kulutuksia erikseen ole tallentanut, jos ja kun autoilu on ollut selkeää ja vaivatonta. Muutenkin oon käsityksessä, jossa kova pakkanen ei niin paljoa lisää kulutusta.
    i4 M50
    ex: G30 530e xDrive M-Sport
    ex: F11 525d xDrive
    ex: F11 520d
    ex: E91 318i
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 921
    • Sotkamo--Oulu

    #2
    Kyllä se pakkanen minun mielestä vaikuttaa sähköautojen rangeen aika paljonkin. Esim. Tässä https://www.is.fi/autot/art-2000009247307.html

    Hyundai on käsittääkseni hyvinkin sähkösäästeliäs laite. 130km/h testissä autobildissä range 336km +15c kelissä. Siihen nähden nopeutta reilusti tuossa pois ja kun -15c pakkasta niin range 284km. Tuon Hyundain range kuitenkin tuossa +15c kelissä on todennäköisesti ko. Mökkimatkalla luokkaa reilusti yli 400km.
    Jokainen voi miettiä paljonko se auton sisätilan lämmittäminen ottaa tehoa pakkasella. Esim. Itsellä on joku noin kilowatin sisätilan lämppäri ja sillä saa parinkympin pakkasella sisälämmön ehkä vähän plussalle. Autolla kun ajetaan niin sitten ilmavirta jäähdyttää ja sitä ilmaa pitää koko ajan puhaltaa sisätilan läpi osittain. Jos parikolmekymmentä pakkasta niin väkisinkin menee useamman kilowatin teholla energiaa lämmitykseen (+ akun lämmitys lisäksi todennäköisesti). Täällä pohjoisempana kun tuo -20 ei ole mikään kovin kummoinen pakkanen. Ihan tyypillisesti pyörii elohopea joka talvi jossain vaiheessa jopa useamman viikon -30-40 c lukemissa.

    Bmw i4 m50 oli muuten päässy tuossa autobildin 130km/h testissä rangeen 299km +4c kelissä.
    Last edited by ockelbo4500; 06-12-2022, 22:18.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • ritariässä
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 3352
      • Raisio

      #3
      Useamman viikon 30-40 pakkaset Kainuun/Oulun korkeudella kyllä liioittelua, hyvä jos 30 astetta joka talvi alittuu. Toki miten lähellä venäjän rajaa asuu, vaikuttaa hiukan. Oulussa 25 alittaminen tekee tiukkaa nykyään.

      Vuosikymmeniä noilla nurkilla asuneena sanoisin näin.
      E39&E93

      Comment

      • böntti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2011
        • 2856
        • Tampere

        #4
        Juu tossa nyt oli mulla pointtina lähinnä se että erittäin kovassakin pakkasessa pääsen kyllä päivittäisen ajomatkani vaikka monta kertaa edes takaisin, eli range on ns. erittäin riittävä. Raportoin lisää kun tulee kunnon pakkaset, mutta -35c lämpötiloista ei taida Pirkanmaalla olla paljoa kerrottavaa. Autossa on lämpöpumppu ja se toimii nyt kun ulkolämpötila on noin -5c, tästä johtuen kulutuksen nousu kesästä on ollut hyvin maltillista. En tiedä missä lämpötilassa pumppu lakkaa toimimasta, tässä ulkolämpötilassa kulutus tietysti alkaa nousta jyrkemmin. Viime talvena mulla oli ilman lämpöpumppua oleva Tesla Model X 90D, tämä auto kuluttaa huomattavasti enemmän ku i4 ja vei viime talvena -20c ja vähän kovemmallakin pakkasella noin 30 kwh/100km. Viime talvena täällä jopa oli pari viikkoa ihan kunnolla pakkasta.

        Edit. Itse asiassa mulla on tosta model äksästä näemmä vielä teslafi:n lokit tallessa. -25c…-20c 32kwh/100km, -20c…-15c 30,4kwh/100km, -15c…-10c 27,5kwh/100km, -10c…-5c 25,5kwh/100km, -5c…0c 24,1kwh/100km, 0c…5c 24,5kwh/100km, 5c…10c 22,9kwh/100km, 10c…15c 21,8kwh/100km, 15c…20c 21,6kwh/100km

        Eli kyllä kulutus nousee lämpöpumputtomassa autossa melkein +50% kun mennään +10c -> -25c. Toisaalta viime talven lokeissa oli alle -15c pakkasessa ajoa kokonaiset 227km, eli harvoin täällä noin kylmä on.
        Last edited by böntti; 06-12-2022, 23:00.
        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

        Comment

        • PNM2
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2015
          • 1022
          • Espoo

          #5
          Originally posted by ockelbo4500 View Post
          Kyllä se pakkanen minun mielestä vaikuttaa sähköautojen rangeen aika paljonkin.
          Tottakai itse lämpötila vaikuttaa mutta miten? Onko muutos kymmenestä plusasteesta kymmeneen pakkasasteeseen pahempi kuin pakkasen kiristyminen kymmenestä kolmeenkymmeneen? Tässä ratkaisevana nähtävästi ilmalämpöpumpun alin toimintalämpötila.

          Originally posted by ockelbo4500 View Post
          Täällä pohjoisempana kun tuo -20 ei ole mikään kovin kummoinen pakkanen. Ihan tyypillisesti pyörii elohopea joka talvi jossain vaiheessa jopa useamman viikon -30-40 c lukemissa.
          Kolmena edellisenä kalenterivuonna kylmin mitattu lämpötila on ollut Utsjoen Kevojärvellä ja kahtena näistä vuodesta ei ole päästy neljänkympin pakkaseen. Pohjoisempi toki aika lavea käsite mutta profiilipaikkakunnallasi ei noita mainitsemiasi kovia pakkasia tuossa mittakaavassa ole.
          Last edited by PNM2; 07-12-2022, 07:08.
          i4 M50
          ex: G30 530e xDrive M-Sport
          ex: F11 525d xDrive
          ex: F11 520d
          ex: E91 318i

          Comment

          • ockelbo4500
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 921
            • Sotkamo--Oulu

            #6
            Originally posted by ritariässä View Post
            Useamman viikon 30-40 pakkaset Kainuun/Oulun korkeudella kyllä liioittelua, hyvä jos 30 astetta joka talvi alittuu. Toki miten lähellä venäjän rajaa asuu, vaikuttaa hiukan. Oulussa 25 alittaminen tekee tiukkaa nykyään.

            Vuosikymmeniä noilla nurkilla asuneena sanoisin näin.

            Oulussa muistan -33 olleen kylmin keli ja tosiaan -30 on jo tosi tiukassa.

            Kainuun päässä sen sijaan ainakin omalla kotipaikalla on sen verran kylmää, että yleensä talven pakkasennätys on aina -35-40 välissä. Eikä ole harvinaista, että menisi ylikin -40 asteen, jossain vaiheessa.

            Mielestäni on ihan tyypillistä, että tammi-helmikuussa voi olla montakin viikkoa putkeen keliä, jossa yöllä pakkanen -25-35 astetta ja päivällä käy -15-25 välillä.
            Mutta jos yleisesti miettii varsinkin Lappia niin kyllä siellä talvella on välillä tosi kylmääkin keliä.



            Tuosta Böntin Teslan arvoistahan voi tehdä jo hyviä päätelmiä pakkasen vaikutuksesta. 50% kulutuksen nousu tuohon -25C keliiin. Sen alapuolella se ilmalämpöpumppu ei oikeastaan mitään enää auta, joten tapahtuu todennäköisesti jokaisessa sähköautossa. Tämä on mielestäni asia johon kannattaa varautua sähköautoa hankkiessaan. Jos sillä kesällä pääsee 400km niin kovalla pakkasella se on 200-250km.
            BMW E84 X1 18dXdrive -14

            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
            Ex, E46 320 d Touring -01
            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

            Comment

            • rzy
              Newbiemmer
              • Oct 2022
              • 16
              • Suomi

              #7
              Originally posted by ockelbo4500 View Post
              Bmw i4 m50 oli muuten päässy tuossa autobildin 130km/h testissä rangeen 299km +4c kelissä.
              Vastaavasti Motor.no:n testissä i4 M50 saavutti 521 kilometrin toimintamatkan ja 16,1kWh/100km kulutuksen +14 asteen kelissä ajettaessa nättiä maantieajoa: https://www.motor.no/aktuelt/motors-...en-2022/225305 . Mietin vaan että melkoinen vaikutus nopeudella toimintamatkaan (yli 200km) jos vertaa tuohon Autobildin testiin.

              Comment

              • ockelbo4500
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 921
                • Sotkamo--Oulu

                #8
                Autobildissä oli yli 40 auton osalta lista, että mikä oli toimintasäde 130km/h nopeudella. Toki ne testilämpötilat vaihteli niin eivät olleet siten kovin hyvin vertailukelpoisia.

                Ihmettelin kuitenkin että miksi tuo i4M50 oli päässy 80,7kWh:n akulla vain 299km (27kWh/100km) kun iX Xdrive 50 on päässy 105,2kWh:n akulla +16 kelissä 434km ( 24,2kWh/100km) ja IX M60 +27 kelissä 430km (24,5kwh/100km).

                Tekniikan maailman mittauksessakin tosin -1 lämpötilassa kulutus 120km/h tasanopeudelle jo 28,5kWh/100km ja maantieajon keskikulutuskin ollut 23kWh/100km keskinopeudella 71,3km/h -3 asteen lämpötilassa.



                Tämän perusteella voisi päätellä, että ilman kylmeneminen jo tuohon noin nollakeliin nostaa sähkönkulutusta merkittävästi.
                BMW E84 X1 18dXdrive -14

                Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                Ex, E46 320 d Touring -01
                Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                Comment

                • FlyingFinn
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2005
                  • 625

                  #9
                  Ostopäätöstä tehdessä luotin siihen, että BMW:n ilmoittamat arvot ovat ainakin suunnilleen sinne päin kuten yleensä ovat olleet ja nyt on tässä (ja siinä edellisessä) ketjussa hyvää käytännön tietoa. Vahvistaa käsitystä, että rangea on omaan käyttöön aivan riittävästi.

                  Comment

                  • FlyingFinn
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 625

                    #10
                    Lisää viivettä toimituksiin tiedossa? https://www.motor.no/bil/utleveringe...stanses/238347

                    Comment

                    • Aksuuu
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2007
                      • 285
                      • Rauma

                      #11
                      Originally posted by FlyingFinn View Post
                      Lisää viivettä toimituksiin tiedossa? https://www.motor.no/bil/utleveringe...stanses/238347


                      Ilmeisesti tässä samasta asiasta kyse
                      I4 e40 Msport
                      Kia Rio 1.2 -21
                      ex. 520d F11 LCI -16
                      ex. 520d F10 LCI M Sport -14
                      ex. 320d E90 -06
                      ex. Audi A3 2.0 TDI 8P -07
                      ex. 320i E36 Coupe -95

                      Comment

                      • suppari
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4048
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by FlyingFinn View Post
                        Lisää viivettä toimituksiin tiedossa? https://www.motor.no/bil/utleveringe...stanses/238347
                        Tämä vika on ollut tiedossa jo tammikuussa, tai ainakin täysin vastaava.
                        sigpic
                        P:0409699000

                        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                        huollot/korjaukset!

                        BMW E&F sarjaan.
                        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6704
                          • PK-seutu

                          #13
                          Originally posted by ockelbo4500 View Post
                          Tämän perusteella voisi päätellä, että ilman kylmeneminen jo tuohon noin nollakeliin nostaa sähkönkulutusta merkittävästi.
                          Tämän voi vahvistaa. Merkittävä muutos tulee jo nollakelien tienoilla. Sanoisin jopa, että reilummat pakkasasteet ei enää samassa suhteessa nosta kulutusta tietyn pisteen jälkeen. Isompi vaikutus on ajonopeudella. Talvirajoitukset auttaa tässä huomattavasti. Jos pakkasella voisi vetää 135km/h cruisessa huoletta niin kulutukset olisi vielä kovemmat.
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0

                          Comment

                          • 315i
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2014
                            • 238
                            • Arctopolis

                            #14
                            OK, pari kulutuslukemaa viimepäiviltä. Autostadiumin puolelle oon jo laittanut.
                            Esim. tänää 20 kilsan siirtyminen lämpimästä tallista Vantaalta Klaukkalaan, kulutus 15.1kWh. Lunta tuli ja alhainen kulutus johtui osittain edellä ajaneesta ykkössarjalaisesta joka ajoi reilua 60kmh, 80 alueella välillä Kivistö-klaukkala.


                            Sitten itsenäisyyspäivän ajo, pakkasta -1- -5. 224 kilsaa ja kulutus ei kuivilla teillä oli 17.4kWh. Koko matkan keskinopeus 83.5km/h.
                            Sport moodi päällä ja paitasillaan ajan.

                            Comment

                            • FlyingFinn
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 625

                              #15
                              Eikö Etelä-Suomessa siis kelien puolesta olla keskimäärin lähes optimialueella sähköutoja ajatellen. Kunnolla kylmää on parina kuukautena ja kunnolla lämmintä hyvin lyhyen ajan jos on niin hyvä tuuri, että kesällä sellaista ylipäätään on. Muuten ollaan kutakuinkin sopivassa lämpötilassa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎