Originally posted by FlyingFinn
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW i4
Collapse
X
-
Mutta se että 10 000 kilsan ajot syksyllä pysyy 17kWh huiteilla on musta aika optimi. Tottakai se 15-20 ilman auringonpaistetta olis kai ääreest optimi.
Mulle tuo näissä keleissä luvattu n. 450 kilsaa riittää.
Nyt kun kylmässä katoksessa on 70 % akkua ja range on 311 kilsaa. Eli vajaa 450 täydellä akulla.
Täytyy muistaa, että eihän pirssi tiedä jos vaikka Juupajoella on 10 loskaa maassa, varmaan kulutus nousee.
Keskiviikon ajon arvio jäljellä olevasta rangesta, meni muistaakseni pari kilsaa alle sen mitä näytti perillä. Eli normikelissä ajotietokoneen lukemiin voi luottaa.
Kymppitonni täyteen huomenna, toim. huom.
Comment
-
-
Originally posted by ockelbo4500 View PostAutobildissä oli yli 40 auton osalta lista, että mikä oli toimintasäde 130km/h nopeudella. Toki ne testilämpötilat vaihteli niin eivät olleet siten kovin hyvin vertailukelpoisia.
Ihmettelin kuitenkin että miksi tuo i4M50 oli päässy 80,7kWh:n akulla vain 299km (27kWh/100km) kun iX Xdrive 50 on päässy 105,2kWh:n akulla +16 kelissä 434km ( 24,2kWh/100km) ja IX M60 +27 kelissä 430km (24,5kwh/100km).
Tekniikan maailman mittauksessakin tosin -1 lämpötilassa kulutus 120km/h tasanopeudelle jo 28,5kWh/100km ja maantieajon keskikulutuskin ollut 23kWh/100km keskinopeudella 71,3km/h -3 asteen lämpötilassa.
Tämän perusteella voisi päätellä, että ilman kylmeneminen jo tuohon noin nollakeliin nostaa sähkönkulutusta merkittävästi.
130km/h nopeudella Autobildin kulutukset on iX:lle kyllä kovin matalia, jopa epäuskottavia sanoisin, onkohan ajettu hyvään myötätuuleen. iX50 on video by Batterylife (ajettu 2-3 asteen kelissä, kuiva tie) 28,3kWh/100km keskinopeus 119km/h. Testin piti olla 130km/h kulutustesti, mutta vilkkaan liikenteen vuoksi nopeus jää alhaisemmaksi. Sama kaveri mittasi iX40:lle (3-6 asteen kelissä kuivalla) 27,6kWh/100km keskinopeus 127km/h. Hollantilaistesta lehdestä testi löytyi 130km/h ja 29,8kWh (4,5 astetta ja märkätie). Eli eiköhän se kulutus ole noin 28-29kWh iX:lle 130km/h vauhdissa. M60 kuluttaa samoissa oloissa noin 10% enemmän.
Tässä kätevä site 'ev-database.de', jossa on kulutuksia erilaisissa ymäristöissä ja lämpötiloissa. Ja myös latausnopeuksia. En jaksanut perehtyä miten nuo on mitattu vai onko vain mallinnettu. Hieman arveluttaa, sillä taulukosta löytyy myös i7, jolle en ole löytänyt netistä vielä yhtään mittausta (videota). Suomeenkin kolme i7:aa on jo rekisteröity lokakuuussa, joten eiköhän mittauksia kohta ala löytyä jostainpäin maailmaa.
Aika isossa haitarissa liikkuu käytännön kulutus tuossa. Huom databasen autobahn kulutus on mitattu 110km/h nopeudella, talvella -10 asteessa lämmitys päällä ja kesällä 23 asteessa ilmastointi pois päältä eli paras ja huonoin range. Lisäksi jostakin luin, että ajoasetus merkkaa paljon. Kun i4 M50:ssa ecopron vaihtaa sportille, etuakselin sähkömoottoria ei lepuuteta ja kulutus kasvaa huomattavasti. Eli ecoprossa M50 olisi takavetoinen, kun luistonestosensorit ei sano että etuakselille tarvitaan voimaa. En tiedä onko näin? Sinänsä bmw:n sähkömoottorityypillä asia on helppo toteuttaa toisin kuin keskotmagneettimoottoreilla. Ja sähkömoottorin kysessä ollen tarpeen vaatiessa voima saadaan etuakselille erittäin nopeasti, että ajossa tuota ei varmaan huomaa.
i4:n ilmasvastuskerroin on 0.24 ja iX on vain marginaalisesti huonompi 0.25, niin poikkipinta-ala iX:ssa on suurempi. Kovemassa vaudissa sähköä alkaa iX:ssä väistämättä kulumaan merkittävästi enemmän kuin matalassa i4:ssa. FlyingFinn raportoin, että i4 M50 kuluttaa ~30kWh/100km kun ajaa moottoritiellä +20km/h vauhdilla. Itse kokeilin iX40stä aikoinaan ja 'oma arvio' reippaasta moottoritieajosta (+20km/h) oli ~32kWh/h, tosin tie oli luminen (pakkaslunta), mutta edelleen on linjassa FlyingFinnin arvoon ja sopii suurinpiirtein myös noihin Batterylifen mittauksiin.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Minulla oli i4M50 koeajossa juuri sen viikonlopun kun tuli ensilumet Etelä-Suomeen. Eco pro ja luonnollisesti adaptive regen päällä, sekä lämppärissä pyyntinä 21c. Ajoa Kehä3, motaria (huono keli ja ruuhka, 90-100 km/h mittarissa) ja hieman taajamaa niin kulutus oli 21,5kWh luokkaa kun ulkolämpötila taisi olla -2 tietämillä.
EDIT: 18" kitkoilla ja kabiini esilämmitettynäLast edited by pyroz; 08-12-2022, 09:26.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostMinulla oli i4M50 koeajossa juuri sen viikonlopun kun tuli ensilumet Etelä-Suomeen. Eco pro ja luonnollisesti adaptive regen päällä, sekä lämppärissä pyyntinä 21c. Ajoa Kehä3, motaria (huono keli ja ruuhka, 90-100 km/h mittarissa) ja hieman taajamaa niin kulutus oli 21,5kWh luokkaa kun ulkolämpötila taisi olla -2 tietämillä.2023 G26 i4 M50
2023 U11 iX1 xDrive30
Comment
-
-
Joku tuossa edellisen i4 ketjun lopussa kyseli kulutuksen kasvusta vedettäessä perävaunua. Tuo kulutuksen nousu riippuu vahvasti siitä vedettävän perävaunun kuomun koosta/muodosta sekä aisapituudesta (älkää käsittäkö tätä väärin) Pitkällä aisalla varustetussa kärryssä mahtuu muodostumaan suurempi "ilmapussi" auton ja kuomukärryn väliin. Sen vuoksi esim. rekkavetureissa on ne ilmanohjaimet hytin takana, jotka joissain tapauksissa lähes hipovat vedettävän vaunun keulaa.
Kokeilin tässä pari kuukautta sitten (ennen talvirajoituksia) oman jarrullisen kuomukärryn vetämistä liikkeen i4:lla (kun tuo tuleva i4 ei ole vielä mennyt tuotantoon), ja ainakin tuon kyseisen kärryn kanssa kulutus lähes tuplaantuu (melkein saman se tekee kyllä dieselillä hinatessakin, eli eipä alle 10l/100km pääse edes kesällä tuolla F11LCI 530xd). 130km matkalla keskikulutus asettui 32.4kWh/100km (ilma oli muutaman asteen lämpimän puolella, autossa kaksi henkilöä, mittarivauhti pääosin 93km/h kruisella asetettu, kärryn omapaino 470kg ja kuormaa n. 500kg). Alkumatkasta Kainuun vaaramaisemissa kulutus lähenteli melkein 40kWh/100km, mutta tasoittui saavuttaessa lännen aakeille laakeille.
Toiseen suuntaan ilman kärryä kulutus oli himpun alle 18kWh/100km, enkä kyllä edes yrittänyt ajaa taloudellisesti, eli nopeus vaihteli 80-120km/h ja painottui tuonne korkeampaan nopeuteen. Autona oli i4 edrive40 18" rengaskoolla
________________________
G20 330e 2019
F11 530xd 2014
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316i Compact 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015________________________
G26 i4 2023
F11 530xd 2014
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316i Compact 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Comment
-
-
Onko foorumilla halukkaita tilaamaan i4M50:n hieman nopeammalla aikataululla? Hyppään itse pois jonosta, joten speksaamani tilaus on otettavissa haltuun jonkun toisen toimesta. Laitan kyselyä myös someen.
Tanzanite blau individual väri, konjakki M-penkit, 19" vanteet ja hyvät lelut muutenkin.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostOnko foorumilla halukkaita tilaamaan i4M50:n hieman nopeammalla aikataululla? Hyppään itse pois jonosta, joten speksaamani tilaus on otettavissa haltuun jonkun toisen toimesta. Laitan kyselyä myös someen.
Tanzanite blau individual väri, konjakki M-penkit, 19" vanteet ja hyvät lelut muutenkin.
Comment
-
-
Originally posted by FlyingFinn View PostMilloin tilattu? Tuotantopaikkaa ei ilmeisesti siis vielä ole eli speksejä voisi ehkä myös säätää mieleisekseen.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Mitenkäs nyt kun on tullut lunta eteläänkin, niin miten takavetoisella 40-versiolla pärjää? Itselle se riittäisi tehojen puolesta, mutta talvikäytös mietityttää. Ilmeisesti siinä on joku perinteisen jarruilla toimivan ja "oikean" tasauspyörästön lukon välimuoto?
Nykyinen auto on F30 320i ja sen avoin perä jarruilla tehtävällä lukolla ei toimi kauhean hyvin pahoissa paikoissa. Tuntuu, että vain toinen pyörä sutii ja toinen ei tee mitään, eli sutivaa pyörää ei jarruteta riittävästi. Tämä siis tilanteessa, missä koittaa saada autoa taskuparkkiin ja korkean lumihangen takia vain yhdellä renkaalla on kunnolla pitoa.
Kunnollinen lukko (LSD) auttaisi riittävästi ja harvoin tarvitsisin nelivetoa, niin siksi mietin olisiko i4 40 malli riittävä. Vaikea löytää tämmöisestä tietoa, kun kaikkialla testaillaan vaan M50 versiota ja sitäkään harvoin liukkaalla.
Comment
-
-
Originally posted by kobluna View PostMitenkäs nyt kun on tullut lunta eteläänkin, niin miten takavetoisella 40-versiolla pärjää? Itselle se riittäisi tehojen puolesta, mutta talvikäytös mietityttää. Ilmeisesti siinä on joku perinteisen jarruilla toimivan ja "oikean" tasauspyörästön lukon välimuoto?
Nykyinen auto on F30 320i ja sen avoin perä jarruilla tehtävällä lukolla ei toimi kauhean hyvin pahoissa paikoissa. Tuntuu, että vain toinen pyörä sutii ja toinen ei tee mitään, eli sutivaa pyörää ei jarruteta riittävästi. Tämä siis tilanteessa, missä koittaa saada autoa taskuparkkiin ja korkean lumihangen takia vain yhdellä renkaalla on kunnolla pitoa.
Kunnollinen lukko (LSD) auttaisi riittävästi ja harvoin tarvitsisin nelivetoa, niin siksi mietin olisiko i4 40 malli riittävä. Vaikea löytää tämmöisestä tietoa, kun kaikkialla testaillaan vaan M50 versiota ja sitäkään harvoin liukkaalla.
Isompi ongelma on varmaan maavara. Auto on matala ja pitkä. Ite oon henkisesti varautunu sen yksittäisen hinurin joskus soittamaan jos tulee paha paikka.MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks
Käyttis i4 eDrive40
Kesällä E36 M3
Radalla E36 325i track day tool
Comment
-
-
Autohan on painava joten se mahdollisesti vaikuttaa vetopitoon talvella(kin). Ainakin omalla harrastelaitteella menee samoilla renkailla takavedolla kesät talvet. On niissä kumeissa jotkut M+S merkinnät mutta ei ole kitkat eikä nastat. Auto painaa suunnileen saman verran kuin i4M50 tosin takapyörien päällä on tyhjä lava.Last edited by FlyingFinn; 09-12-2022, 13:44.
Comment
-
-
Originally posted by JH. View PostLyhyesti: pirun hyvin pelaa. En oo ikinä ajanu takavetoa missä on näin paljon pitoa. Myös luistonesto pois kytkettynä vetää aina aidosti kahdella. Suosittelen.
Isompi ongelma on varmaan maavara. Auto on matala ja pitkä. Ite oon henkisesti varautunu sen yksittäisen hinurin joskus soittamaan jos tulee paha paikka.Last edited by tiko4tiko; 10-12-2022, 00:42.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
^Näin on.
Tänään tuli testattua aika liukkaalla kelillä tuo M50:n neliveto, ja hienosti toimii pöperöisellä ja jäisellä mökkitiellä.
Hki-Jkl-Toivakka-Ruuhimäki-reitillä keskikulutus oli 21,4 kWh/100km, täysi kuorma päällä ja vauhdikasta matkavauhtia (eli +7 kmh päälle rajoituksen) sisältäen kymmenkunta rekan ohitusta, lämpötila miinus viiden ja miinus 13 välissä, lämmitykset päällä koko ajan.Last edited by JPM50; 09-12-2022, 17:45.i4 M50 Black Sapphire
Comment
-
Comment