Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 5163
    • Kuopio

    #31
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Sähkömoottorilla voidaan säätö tehdä sitten että haistellaan -renkaan pyörinopeus vs. vääntomomentti, kuinka paljon vääntöä voidaan tarjoilla ennenkuin pito häviää.
    Ei kait se sähkömoottori niin ”viisas” ole että se tietää mikä kitka on renkaan ja tien välissä?

    Onko jossain tietoa toimiiko näissä sutimisenhallinta jarrua käyttäen vai jotenkin muuten?
    F33 435d Mineral-grau metallic
    K40 K1200s sondermodell

    Comment

    • lnaukkar
      Bimmer Rookie
      • Sep 2015
      • 189
      • Helsinki

      #32
      Originally posted by jani View Post
      Ei kait se sähkömoottori niin ”viisas” ole että se tietää mikä kitka on renkaan ja tien välissä?

      Onko jossain tietoa toimiiko näissä sutimisenhallinta jarrua käyttäen vai jotenkin muuten?

      Kyllä se noin menee että haistelee pitoa suoraan sähkömoottorilta, ei renkaalta. Ja samaten käyttää luistonestoon ensisijaisesti sähkömoottorin ohjausta (nopea) ja toissijaisesti jarruja (hitaammat).

      From the data supplied by DSC and the drive torque requested by the driver, the
      CCU calculates the ideal distribution between front and rear-wheel drive. The fully
      electric xDrive system can react noticeably faster and with significantly higher
      control quality to any change in driving situation than would be possible with a
      transfer box between the axles familiar from BMW models with combustion
      engines.
      The drive control of the CCU, actuator contiguous wheel slip limitation and the
      driving stability control system interact flexibly and precisely. If required, the data
      supplied by DSC about the driving situation can already proactively include an allwheel
      drive request. In many driving situations, a change in the distribution of drive
      torque between the front and rear engines alone can increase driving stability
      without requiring any further intervention. If one wheel threatens to lose grip with
      the road surface, actuator contiguous wheel slip limitation with its particularly fast
      and precise reactions comes into play first. Only in critical situations does DSC also
      assist with wheel-specific braking interventions.


      Due to the direct
      integration of actuator contiguous wheel slip limitation into the drive torque control
      system of the CCU, long signal paths to the driving stability control system are
      eliminated, meaning that interventions can be performed at a speed that is up to 10
      times higher and in a particularly precise dosage.
      Last edited by lnaukkar; 09-12-2022, 23:33.
      2023 G26 i4 M50
      2023 U11 iX1 xDrive30

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5163
        • Kuopio

        #33
        Originally posted by lnaukkar View Post
        Kyllä se noin menee että haistelee pitoa suoraan sähkömoottorilta, ei renkaalta. Ja samaten käyttää luistonestoon ensisijaisesti sähkömoottorin ohjausta (nopea) ja toissijaisesti jarruja (hitaammat).
        Okei täällähän on siis kokonaan uusittu asioita polttomoottorisista, vaikuttaa hyvälle ja fiksulle.

        Ei ihme jos auto tuntuu erilaiselle ajaa kuin polttomoottorinen auto.
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • IKa
          BTCF Member
          • Apr 2007
          • 877
          • Klaukkala

          #34
          Originally posted by jani View Post
          Okei täällähän on siis kokonaan uusittu asioita polttomoottorisista, vaikuttaa hyvälle ja fiksulle.

          Ei ihme jos auto tuntuu erilaiselle ajaa kuin polttomoottorinen auto.
          Tuo LSD:n toteutus suoraan sähkömoottorilla on varmasti parempi kuin jarruilla tehty. Mutta kun vertaillaan i4:sen polttomoottori-verrokkiin eli M440 malliin, niin silloin on syytä huomioida M440:sen vakiovarusteena oleva mekaaninen LSD taka-akselilla (ainakin G22 mallissa lukkoperä on vakiona). Jos vertailua tehdään esim. neliveto M4:een, niin siinä mekaaninen lukkoperä löytyy molemmilta akseleilta.

          Mielenkiintoista olisi testa, kuinka hyvin sähkömoottoreilla toteutettu LSD pärjää kitkalevyillä toteutetulle mekaaniselle LSD:lle…
          G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3580
            • Raisio

            #35
            Delete
            Last edited by ritariässä; 10-12-2022, 23:26. Reason: Delete
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • tiko4tiko
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2020
              • 801
              • Lappeenranta

              #36
              Originally posted by IKa View Post
              Tuo LSD:n toteutus suoraan sähkömoottorilla on varmasti parempi kuin jarruilla tehty. Mutta kun vertaillaan i4:sen polttomoottori-verrokkiin eli M440 malliin, niin silloin on syytä huomioida M440:sen vakiovarusteena oleva mekaaninen LSD taka-akselilla (ainakin G22 mallissa lukkoperä on vakiona). Jos vertailua tehdään esim. neliveto M4:een, niin siinä mekaaninen lukkoperä löytyy molemmilta akseleilta.

              Mielenkiintoista olisi testa, kuinka hyvin sähkömoottoreilla toteutettu LSD pärjää kitkalevyillä toteutetulle mekaaniselle LSD:lle…
              Eihän tämä tähän jää sähköautopuolella. Seuraava steppi on kaksi moottoria samalla akselilla. Käsitääkseni BMW Neue Klassessa varaudutaan 4 moottoriin joiden yhteisteho on max megawatin luokkaa. Jatkossa nelivetoiselle voidaan antaa voimaa erikseen per pyörä (tai takavetoiselle per puoli). Suomessahan on tehty tälläinen nelivetoinen sähköauto jo vuosia sitten, E-RA. Siitä on Nyrreltä hyviä videota (esim 2015 https://www.youtube.com/watch?v=BmAXEwoNq0U Palttala, kierrosaika 7:44min, sähköä 25kWh/kierros). Videolla näkyy dashboardissa etuakselilla tuota voiman muuttumista. Toki pitoa ja vauhtia on, niin kauaa ei kestä, että auto on suorassa ja joka renkaalle menee maksimit.
              Mini, E24, E90, G70
              exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

              Comment

              • Hexa1983
                Newbiemmer
                • Aug 2016
                • 8
                • Espoo

                #37
                Originally posted by jani View Post
                Ei kait se sähkömoottori niin ”viisas” ole että se tietää mikä kitka on renkaan ja tien välissä?

                Onko jossain tietoa toimiiko näissä sutimisenhallinta jarrua käyttäen vai jotenkin muuten?
                Osui tänään Car Wow:in testi, missä testaavat Audin eri nelivetoja liukkaalla. Näyttäisi tuo patteriauto pärjäävän vallan mainiosti.

                Comment

                • bemanderi
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2006
                  • 191
                  • Capital West

                  #38
                  Originally posted by tiko4tiko View Post
                  Eihän tämä tähän jää sähköautopuolella. Seuraava steppi on kaksi moottoria samalla akselilla.
                  Ja näitähän on jo. Mulla on tossa Audissa kolme moottoria, kaksi takana ja yksi edessä. Verrattuna m50d:hen liukkaalla on eroa kuin yöllä ja päivällä kun tänään kävin ajamassa molempia.
                  BMW X5 xdrive35 E70 Navetta
                  Audi a5 3.2fsi Quattro Coupe

                  .. plus sitten kaikkea muuta romua.

                  Comment

                  • lnaukkar
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2015
                    • 189
                    • Helsinki

                    #39
                    Originally posted by Hexa1983 View Post
                    Osui tänään Car Wow:in testi, missä testaavat Audin eri nelivetoja liukkaalla. Näyttäisi tuo patteriauto pärjäävän vallan mainiosti.
                    https://www.youtube.com/watch?v=HJRRvHlvhAI
                    Joo tää video summaa koko homman

                    Siinä on täyssähkö e-tron GT (eli halvennettu porsche taycan)
                    sitten on RS3 haldex
                    ja RS6 eli klassinen quattro jossa takana LSD

                    Kaikissa samat renkaat: pirelli Pzero Winter

                    Videon kelaa kohtaan 4:08 niin pääee suoraan asiaan

                    Sähköauto nousee ja muut jää jonnekin taakse.
                    2023 G26 i4 M50
                    2023 U11 iX1 xDrive30

                    Comment

                    • larsen
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2020
                      • 73
                      • Tampere

                      #40
                      Originally posted by lnaukkar View Post
                      Siinä on täyssähkö e-tron GT (eli halvennettu porsche taycan)

                      Taycanin hinnat alkaen mallin saa kyllä halvemmalla kuin Audin. Varusteissa voi toki olla eroja.

                      F36 420ix
                      Ex. E39

                      -- menneiltä vuosilta --
                      Porsche Boxster, Mazda MX-5, Cadillac Seville STS, Chrysler Vision, Mitsubishi Eclipse, Pontiac Trans Am, Ford Thunderbird, Subaru XT, Toyota Celica Supra, Ford Capri
                      pari mannelavettia ja muita bulkkikulkineita

                      Comment

                      • BFI18
                        BTCF Member
                        • Aug 2012
                        • 1456
                        • Turku

                        #41
                        Originally posted by larsen View Post
                        Taycanin hinnat alkaen mallin saa kyllä halvemmalla kuin Audin. Varusteissa voi toki olla eroja.
                        Tämä Taycanin hinnat alkaen malli taitaa olla takavetoinen ja GT aina quattro.
                        G26 i4 M50 Black Sapphire

                        Comment

                        • tiko4tiko
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2020
                          • 801
                          • Lappeenranta

                          #42
                          Originally posted by BFI18 View Post
                          Tämä Taycanin hinnat alkaen malli taitaa olla takavetoinen ja GT aina quattro.
                          Niin tai oikeasti..... Audi GT:n neliveto yhtä paljon quattro kuin Taycan Turbo on turbo-moottorinen
                          Mini, E24, E90, G70
                          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                          Comment

                          • BFI18
                            BTCF Member
                            • Aug 2012
                            • 1456
                            • Turku

                            #43
                            Originally posted by tiko4tiko View Post
                            Niin tai oikeasti..... Audi GT:n neliveto yhtä paljon quattro kuin Taycan Turbo on turbo-moottorinen
                            Tuon edellä linkatun videon perusteella aika toimivan oloinen 'quattro'
                            G26 i4 M50 Black Sapphire

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5163
                              • Kuopio

                              #44
                              Originally posted by BFI18 View Post
                              Tuon edellä linkatun videon perusteella aika toimivan oloinen 'quattro'
                              Enemmän kiinnostais nähdä i4M50 vs. Audi e-jotain video.
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • BFI18
                                BTCF Member
                                • Aug 2012
                                • 1456
                                • Turku

                                #45
                                Originally posted by jani View Post
                                Enemmän kiinnostais nähdä i4M50 vs. Audi e-jotain video.
                                Kyllä!
                                G26 i4 M50 Black Sapphire

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎