Uusi auki, kun vanha täyttyi.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW i4
Collapse
X
-
Jatkan tänne aiemmassa ketjussa alkanutta keskustelua esilämmityksestä ja ohjelmistoversioista. Omassa on 3/2024 softa eikä uudempaa ole tullut OTAna, vaikka olen välillä tarkistanut manuaalisesti. Kartat ja sovellukset on päivittyneet monta kertaa tässä välissä eli yhteydet ja päivitykset kyllä sinänsä toimii.
Tuo akun esilämmitys pikalatausta varten on ollut auton valikossa uudesta asti, kun on iDrive 8.5 kyseessä. Sen sijaan sovellukseen tuo valinta tulisi 7/2024 päivityksessä, mutta päivitystä ei tosiaan minulle ole tullut. Huolto ei suostu autoa päivittämään, koska BMW ei kuulemma korvaa kuluja, jos ei korjata mitään selkeää vikaa. Eli autossa on vuoden vanha softa ja huolto nostaa kädet pystyyn. Hieno juttu...
Kyselin maahantuojan kantaa asiaan ja sieltä vastattiin ensin, että viime joulukuussa pitäisi tulla uusi softa autoon OTAna. Ilmeisesti 11/2024 versio siis. Kun sitten kyselin tammikuussa perään, olikin kanta vaihtunut, että ei päivitystä olekaan tällä hetkellä autolle, eikä tullut enää uutta arviota ajankohdasta. Jotain häikkää siellä on siis BMW:n päässä vissiin, kun aika monella on foorumeiden perusteella autossa hyvinkin vanha softa. En tiedä onko uusissa versioissa ilmennyt jotain ongelmia ja siksi on jakelu keskeytetty, mutta jännä tosiaan, että niin monta versiota olisi jäänyt väliin. Kuitenkin aiemmat versiot ennen tuota 3/2024 versiota tuli ihan ajallaan OTAna eli systeemi on kyllä toiminut, toisin kuin vaikka Volkkarin ekoissa MEB autoissa.
Uudessa versiossa kiinnostaisi itseä eniten iDriven muokkausmahdollisuus ja tosiaan tuo etälämmitys. Akun lämpötilan näyttö olisi kiva ominaisuus myös, kuten myös päivitetty navi (ei siis kartat). Ehkä voisi ensi kuussa kysellä taas huollosta mielipidettä, kun on 3/2025 versio ulkona. Jos ei siis ala OTAna tulemaan.
Lopuksi vähän kehujakin. Yllättävän hyvin toimii akku ja voimalinja pakkasellakin. Auto seisoi hiihtoloman aikana aika kylmässä vuokramökin pihassa ilman latausmahdollisuutta, mutta silti oli täydet tehot käytössä heti auton käynnistettyä. Myös regenerointi toimi saman tien. Samoin ohitukset sujui täydellä teholla vielä 15% varauksella eli pieniä prosentteja ei tarvitse vältellä. Latauskin oli valmis jo ennen ihmisiä, kun käytiin samalla syömässä. Ainoa puute oli, että navigaattori ei näytä arvioissaan miinusprosentteja. Eli kun panin naviin opastuksen kotiin, se näytti vaan viivaa eli että ei pääse kotiin asti. Tiedetään, mutta jos se olisi kertonut vaikka -40%, olisin tiennyt paljonko tarvitsee ladata lounaan aikana. Latausoptimoitu reitti oli pois päältä, koska halusin valita laturin itse. Voisi kai sen laturin valita käsin silloinkin, mutta ylimääräistä säätöä olisi tullut. Pieni juttu sinänsä, mutta tuo olisi hyvä päivitys jatkossa. Varsinkin, kun arvio sinänsä osuu kyllä hyvin kohdilleen. Nytkin oli lataustauon jälkeen prosentin tarkkuudella juuri nappiarvio kotiin asti.
-
-
Originally posted by kobluna View PostJatkan tänne aiemmassa ketjussa alkanutta keskustelua esilämmityksestä ja ohjelmistoversioista. Omassa on 3/2024 softa eikä uudempaa ole tullut OTAna, vaikka olen välillä tarkistanut manuaalisesti. Kartat ja sovellukset on päivittyneet monta kertaa tässä välissä eli yhteydet ja päivitykset kyllä sinänsä toimii.
Tuo akun esilämmitys pikalatausta varten on ollut auton valikossa uudesta asti, kun on iDrive 8.5 kyseessä. Sen sijaan sovellukseen tuo valinta tulisi 7/2024 päivityksessä, mutta päivitystä ei tosiaan minulle ole tullut. Huolto ei suostu autoa päivittämään, koska BMW ei kuulemma korvaa kuluja, jos ei korjata mitään selkeää vikaa. Eli autossa on vuoden vanha softa ja huolto nostaa kädet pystyyn. Hieno juttu...
Kyselin maahantuojan kantaa asiaan ja sieltä vastattiin ensin, että viime joulukuussa pitäisi tulla uusi softa autoon OTAna. Ilmeisesti 11/2024 versio siis. Kun sitten kyselin tammikuussa perään, olikin kanta vaihtunut, että ei päivitystä olekaan tällä hetkellä autolle, eikä tullut enää uutta arviota ajankohdasta. Jotain häikkää siellä on siis BMW:n päässä vissiin, kun aika monella on foorumeiden perusteella autossa hyvinkin vanha softa. En tiedä onko uusissa versioissa ilmennyt jotain ongelmia ja siksi on jakelu keskeytetty, mutta jännä tosiaan, että niin monta versiota olisi jäänyt väliin. Kuitenkin aiemmat versiot ennen tuota 3/2024 versiota tuli ihan ajallaan OTAna eli systeemi on kyllä toiminut, toisin kuin vaikka Volkkarin ekoissa MEB autoissa.
Uudessa versiossa kiinnostaisi itseä eniten iDriven muokkausmahdollisuus ja tosiaan tuo etälämmitys. Akun lämpötilan näyttö olisi kiva ominaisuus myös, kuten myös päivitetty navi (ei siis kartat). Ehkä voisi ensi kuussa kysellä taas huollosta mielipidettä, kun on 3/2025 versio ulkona. Jos ei siis ala OTAna tulemaan.
Lopuksi vähän kehujakin. Yllättävän hyvin toimii akku ja voimalinja pakkasellakin. Auto seisoi hiihtoloman aikana aika kylmässä vuokramökin pihassa ilman latausmahdollisuutta, mutta silti oli täydet tehot käytössä heti auton käynnistettyä. Myös regenerointi toimi saman tien. Samoin ohitukset sujui täydellä teholla vielä 15% varauksella eli pieniä prosentteja ei tarvitse vältellä. Latauskin oli valmis jo ennen ihmisiä, kun käytiin samalla syömässä. Ainoa puute oli, että navigaattori ei näytä arvioissaan miinusprosentteja. Eli kun panin naviin opastuksen kotiin, se näytti vaan viivaa eli että ei pääse kotiin asti. Tiedetään, mutta jos se olisi kertonut vaikka -40%, olisin tiennyt paljonko tarvitsee ladata lounaan aikana. Latausoptimoitu reitti oli pois päältä, koska halusin valita laturin itse. Voisi kai sen laturin valita käsin silloinkin, mutta ylimääräistä säätöä olisi tullut. Pieni juttu sinänsä, mutta tuo olisi hyvä päivitys jatkossa. Varsinkin, kun arvio sinänsä osuu kyllä hyvin kohdilleen. Nytkin oli lataustauon jälkeen prosentin tarkkuudella juuri nappiarvio kotiin asti.
Comment
-
-
Originally posted by BMWMaza View PostOmassa idrive 8.5 autossa 11/2023 softa. Kyselin myös päivitystä huollosta, mutta eivät tosiaan ala tekemään ilman vikaa. Wetterillä päivityksen hinta 200e ja SAH:lla 150e. Kesällä ensimmäinen huolto ja softa silloin 1,5v vanha. Luulisi tuon OTA:n toimimattomuuden olevan jo vika itsessään.
Comment
-
-
Kyselin BMW tuesta noista päivityksistä, kun autossani edelleen vanha softa (Minullakin idrive 8.5 ja 11/2023 sw). Vastaus oli : " Vastauksena tiedusteluusi ilmoitamme, että tietokantamme mukaan uutta ohjelmistoversiopäivitystä ei tällä hetkellä ole saatavilla BMW I4 -ajoneuvoosi, eli sen ohjelmistoversio on ajan tasalla
Remote Software Upgrade -ohjelmistopäivitykset tulevat saataville ajoneuvoihin porrastetusti ja kaikki versiot eivät välttämättä edes tule saataville kaikkiin ajoneuvoihin. Uuden version jakelu riippuu ajoneuvon mallista, teknisestä varustelusta sekä uuden version tarpeellisuudesta."
Comment
-
-
Originally posted by jaholopa View PostKyselin BMW tuesta noista päivityksistä, kun autossani edelleen vanha softa (Minullakin idrive 8.5 ja 11/2023 sw). Vastaus oli : " Vastauksena tiedusteluusi ilmoitamme, että tietokantamme mukaan uutta ohjelmistoversiopäivitystä ei tällä hetkellä ole saatavilla BMW I4 -ajoneuvoosi, eli sen ohjelmistoversio on ajan tasalla
Remote Software Upgrade -ohjelmistopäivitykset tulevat saataville ajoneuvoihin porrastetusti ja kaikki versiot eivät välttämättä edes tule saataville kaikkiin ajoneuvoihin. Uuden version jakelu riippuu ajoneuvon mallista, teknisestä varustelusta sekä uuden version tarpeellisuudesta."
Comment
-
-
Originally posted by torso1 View Post
No kyllä siihen saa manuaalisesti laitettua ihan sen viimeisen version BMW AG:ltä, joka on varmaan 11/2024.xxi4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Minulla on se käsitys, että kaikkiin (uudehkoihin tai ainakin tuotannossa oleviin) malleihin tulee 4 varsinaista päivitystä vuodessa, mutta OTA-päivitys jaellaan jollain käsittämättömällä logiikalla tai jätetään jakelematta. Kun menee huoltoon ja valittaa jostain ongelmasta, niin kyllä sieltä aina se uusi softa löytyy ja se voidaan autoon asentaa. Esim. kävin alkukuusta X5:n kanssa pajalla ja valitin, että lämmityslaite käyttäytyy oudosti (lämpö tahtoo tippua pitkällä matkalla) ja heti tiesivät, että edellisessä softassa oli vikaa ja tuuppasivat uusimmat softat (11/2024.50) autoon.G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
-
Originally posted by bittivirhe View PostMinulla on se käsitys, että kaikkiin (uudehkoihin tai ainakin tuotannossa oleviin) malleihin tulee 4 varsinaista päivitystä vuodessa, mutta OTA-päivitys jaellaan jollain käsittämättömällä logiikalla tai jätetään jakelematta. Kun menee huoltoon ja valittaa jostain ongelmasta, niin kyllä sieltä aina se uusi softa löytyy ja se voidaan autoon asentaa. Esim. kävin alkukuusta X5:n kanssa pajalla ja valitin, että lämmityslaite käyttäytyy oudosti (lämpö tahtoo tippua pitkällä matkalla) ja heti tiesivät, että edellisessä softassa oli vikaa ja tuuppasivat uusimmat softat (11/2024.50) autoon.
omassa autossa on myös 11/2024.50 joka korjasi ajastetun latauksen ongelmat.
Comment
-
-
Originally posted by bittivirhe View PostMinulla on se käsitys, että kaikkiin (uudehkoihin tai ainakin tuotannossa oleviin) malleihin tulee 4 varsinaista päivitystä vuodessa, mutta OTA-päivitys jaellaan jollain käsittämättömällä logiikalla tai jätetään jakelematta. Kun menee huoltoon ja valittaa jostain ongelmasta, niin kyllä sieltä aina se uusi softa löytyy ja se voidaan autoon asentaa. Esim. kävin alkukuusta X5:n kanssa pajalla ja valitin, että lämmityslaite käyttäytyy oudosti (lämpö tahtoo tippua pitkällä matkalla) ja heti tiesivät, että edellisessä softassa oli vikaa ja tuuppasivat uusimmat softat (11/2024.50) autoon.
Originally posted by torso1 View Post
Juuri näin. Ja oikein toimittu. Taitaa uusin softa olla tällä hetkellä 11/2024.65
omassa autossa on myös 11/2024.50 joka korjasi ajastetun latauksen ongelmat.Last edited by PNM2; 25-02-2025, 21:14.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by torso1 View Post
No kyllä siihen saa manuaalisesti laitettua ihan sen viimeisen version BMW AG:ltä, joka on varmaan 11/2024.xxS65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
Comment