BMW i4

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mikey?
    replied
    Mersu on rajannut akkutakuun ajoneuvon nykyarvoon asti. Siis jos takuuseen joudutaan vaihtamaan akku, asiakas maksaa vaihtokustannuksen ja auton nykyarvon välisen erotuksen mikäli nykyarvo on vaihtohintaa alempi (akun vaihdon hinta luokkaa 50k€).

    Onko BMW:n akkutakuuseen piilotettu joitain miinoja?

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by FlyingFinn View Post
    Sama ylärajasuositus on kaikilla sähköautovalmistajilla ja lataus täyteen vain tarvittaessa.
    LFP akun kohdalla suositukset ei mene näin.

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Käyttöohjeessa suositellaan pitämään lataus 10-80 prosenttin välillä. Autokin herjaa tästä jos nostaa latauksen ylärajaa. Sama ylärajasuositus on kaikilla sähköautovalmistajilla ja lataus täyteen vain tarvittaessa. Näin olen toiminut. Ei ole omassa käytössä vajaan kolmen vuoden aikana ollut tarvetta ladata yli 80%:n kuin muistaakseni kaksi kertaa.
    Last edited by FlyingFinn; 10-12-2025, 18:28.

    Leave a comment:


  • JPM50
    replied
    Joo, näin on, kuten tuossa yllä kirjoitettiin.

    Ei kannata aina tökkiä autoa töpseliin, sillä myös latauskerrat kuluttavat akkua.

    Itse ajelen akun yleensä täydestä noin 20 %:iin ja sitten lataan taas 100 %:iin. Nyt autollani on ajettu noin 47 tkm ja akun SoH on 98 %. Hyvin tuo akku pitää pintansa, kun hitailla latureilla (pääasiassa) lataa.

    Leave a comment:


  • E39-530A
    replied
    Pemarin kotisivuilla jossain oli ohje akun hellimiseen kotilatauksessa. Siellä sanottiin, että pidetään minimi- ja maksimiväli 40 prosenttiyksikössä, esim. 30 - 70% tai 40 - 80%. Jos ollaan pidempi aika ajamatta, niin sitten mahdollisimman lähelle 50 %. En tiedä onko tällä paljonkin väliä edes pitkässä juoksussa.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by Mikey? View Post
    Onko auton kotilataamisen 'tiheydestä' löytynyt konsensusta?

    Siis jos auto on päivittäin 'kevyessä' käytössä ja kotiin tullessa akun varaustila vaikkapa 70...75%, niin kannattaako se laittaa saman tien lataukseen vai onko järkevämpää ajella muutama pv kunnes varausta on 20% ja sitten vasta ladata?
    Ihan oma käyttömukavuuden mukaan. Mä en jaksa tökkiä piuhaa kiinni jatkuvasti vaan lataan täyteen, kun sähkö on halpaa. Jos ei ole pörssisähköä, teet kuten on itsellesi mukavinta. Kuluu ne renkaatkin ajaessa.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Mikey? View Post
    Onko auton kotilataamisen 'tiheydestä' löytynyt konsensusta?

    Siis jos auto on päivittäin 'kevyessä' käytössä ja kotiin tullessa akun varaustila vaikkapa 70...75%, niin kannattaako se laittaa saman tien lataukseen vai onko järkevämpää ajella muutama pv kunnes varausta on 20% ja sitten vasta ladata?
    Tärkeintä on, ettei akku majaile pitkiä aikoja ihan täynnä tai ihan tyhjänä. Ei ole väliä onko 20% vai 70%.

    Leave a comment:


  • Mikey?
    replied
    Onko auton kotilataamisen 'tiheydestä' löytynyt konsensusta?

    Siis jos auto on päivittäin 'kevyessä' käytössä ja kotiin tullessa akun varaustila vaikkapa 70...75%, niin kannattaako se laittaa saman tien lataukseen vai onko järkevämpää ajella muutama pv kunnes varausta on 20% ja sitten vasta ladata?

    Leave a comment:


  • kobluna
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Vaimon M50:ssä oli peruspenkit ja minun selkäni protestoi niistä melko lyhyilläkin matkoilla. Ehkä ne joillekin sopivat.

    DAP on itselle ehdoton varuste pitkillä matkoilla. Huomattavasti rennompaa ajoa, kun auto ajelee tiemerkintöjen ollessa kunnossa käytännössä itsekseen. X5:ssä en ole juuri huomannut ongelmia tutkan kanssa huonossakaan kelissä muuten kuin vastaantulijan heittäessä saavillisen loskaa keulaan, jolloin vakkarin joutuu aktivoimaan uudelleen. X5:n tutka on lämmitetty, en tiedä onko i4:n.
    Minulla on sportpenkit ristiseläntuella ja leveydensäädöllä ja itselle ne on sopineet. Ei tosin ole kokemusta M-sport penkeistä, kun ne olisi olleet vähän turhan kalliit ja tilaavievät omaan makuun.

    Samaa mieltä DAP.sta, se on mukava varuste pitkillä siirtymillä. Jotkut sitä kai käyttää kaupungissakin, mutta itse ajelen siellä mieluummin B-modella. Ruuhkissa tuo on kätevä, kun lähtee itsekseen liikkeelle, eikä edes rattiin tarvitse koskea, jos nopeus pysyy alhaisena. Ajellut joskus kilometrin matkan koskematta mihinkään, kun ruuhka mateli hiljakseen.

    Minulla on ollut tutka loskassa pari kertaa 3 vuoden aikana eli ei se yleistä ole. Tutka on lämmitetty, mutta ei niin tehokkasti, että olisi 100% ajasta sulana. Valtaosan ajasta kyllä. Tuossa X5:ssä ja i4:ssä on sama tekniikka DAP:n osalta eli samalla lailla niiden pitäisi toimia, kunhan on sama softaversio sisässä. Tuota on nimittäin päivitetty viimeksi viime vuonna toimimaan sulavammin, minkä siis huomasi ihan ajaessa eikä vaan julkaisutiedotteesta.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Vaimon M50:ssä oli peruspenkit ja minun selkäni protestoi niistä melko lyhyilläkin matkoilla. Ehkä ne joillekin sopivat.

    DAP on itselle ehdoton varuste pitkillä matkoilla. Huomattavasti rennompaa ajoa, kun auto ajelee tiemerkintöjen ollessa kunnossa käytännössä itsekseen. X5:ssä en ole juuri huomannut ongelmia tutkan kanssa huonossakaan kelissä muuten kuin vastaantulijan heittäessä saavillisen loskaa keulaan, jolloin vakkarin joutuu aktivoimaan uudelleen. X5:n tutka on lämmitetty, en tiedä onko i4:n.

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    Originally posted by Mikey? View Post
    Taasen peruskysymyksiä:

    - onko i4:ssa joitain selkeitä ajomelun lähteitä?
    - löytääkö iät ajat volkkareita ja fordeja luotsanneen parkkiintuneet kannikat eroa peruspenkin ja M-sport -penkin välillä?
    - käyttäjäkokemuksia HUD:sta?

    Pojan M50:llä lyhyt kokeilu 19"" kesärengas ja 18"" keskieuroopan kitkoilla kehä III asfaltilla. Moelmmilla rengasmelu siedettävä , kitkoilla hilaisenpuoleinen. Ei kylläkään IX luokkaa , mutta rengasmeluallergikkonakin tuolla pärjäilee Melun taajuus omaan korvaan miellyttävä , ei jyrise , vaan ennemmin korkeataajuisempi. .HUD:iin pidemmällä ajalla tottuneena lähes must varuste omalla kohdallani.
    Peruspenkeistä ei kokemusta , mutta M Sport kyllä varsin hyvin tukee.

    Leave a comment:


  • Jarppa63
    replied
    Originally posted by Mikey? View Post
    Taasen peruskysymyksiä:

    - onko i4:ssa joitain selkeitä ajomelun lähteitä?
    - löytääkö iät ajat volkkareita ja fordeja luotsanneen parkkiintuneet kannikat eroa peruspenkin ja M-sport -penkin välillä?
    - käyttäjäkokemuksia HUD:sta?
    Suht hiljainenhan tuo on -renkaat on varmasti suurin lähde.
    HUD- en enää hanki autoa jossa sitä ei ole. Ennen kun oli HUD ajattelin, että turhake, mutta aivan loistava varuste.
    Penkeistä en muista enää -mulla oli Individuaalit sähkösäädöllä... (Nykyään ajan IXM60 )

    Jarppa

    Leave a comment:


  • yarski
    replied
    M-sport penkki on kyllä todella hyvä. Säätöjä sen verran että sopinee keholle kuin keholle, ainoa miinus on että rajoittaa tilaa takapenkillä - mutta sehän ei kuskia haittaa

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by Mikey? View Post
    Taasen peruskysymyksiä:

    - onko i4:ssa joitain selkeitä ajomelun lähteitä?
    - löytääkö iät ajat volkkareita ja fordeja luotsanneen parkkiintuneet kannikat eroa peruspenkin ja M-sport -penkin välillä?
    - käyttäjäkokemuksia HUD:sta?
    Peruspenkki on sähkötön eli aika nälkäinen versio vaikka kyllä siinäkin siis istuu. Osta Supercharged-varusteltu auto, niin on suurinpiirtein hyvät varusteet noita M-urheiluistuimia lukuunottamatta. HUD:ssa ei mulle mitään vikaa mutta esim kameratolppainfon siirsin mieluummin mittarinäytölle.

    Leave a comment:


  • Mikey?
    replied
    Taasen peruskysymyksiä:

    - onko i4:ssa joitain selkeitä ajomelun lähteitä?
    - löytääkö iät ajat volkkareita ja fordeja luotsanneen parkkiintuneet kannikat eroa peruspenkin ja M-sport -penkin välillä?
    - käyttäjäkokemuksia HUD:sta?

    Leave a comment:

Working...
X