memebuy23buy

BMW i4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PAT_74
    replied
    Originally posted by PAT_74 View Post
    Lataan lähes pelkästään kotona AC latauksella, joten DC latauksista on todella vähän kokemuksia. Nyt kesälomareissulla on tullut latailtua pikalatureilla ja olen päässyt parhaimmillaankin vain n. 130kW hetkelliseen lataustehoon, vaikka laturille on ajettu navilla ja lataus on aloitettu alle 10% varauksesta. Ja Ionityn latureilla, eli latausaseman ei pitäisi olla pullonkaulana. Autona i4 M50.

    Katselin sovelluksesta, että viime talvena olin päässyt n. 150kW huippuihin. Mutta kesällähän tuon pitäisi olla vielä nopeampaa. Onko muilla vastaavia kokemuksia / vinkkejä?
    Ionityn latureilla on ilmeisesti ollut viime aikoina ongelmia i4 lataustehon kanssa, ainakin osalla latureista. Loppureissulla latailin ABC:lla 150kW latureilla, joista auto latasi parhaimmillaan 158kW teholla. Ei valitettavasti sattunut sopivasti matkan varrelle tehokkaampia latureita. Eli vika taisi olla Ionityn puolella. Pitää kokeilla vielä jonkin muun firman >200kW laturilla, ettei jää vaivaamaan…

    Leave a comment:


  • Hobbes
    replied
    Edellisiin lataus postauksiin oma kokemus juhannukselta, jolloin oli suht vilpoisaa. Kulutus pääsi yllättämään täyden auton takia enkä päässytkään mökkireissulta kotiin asti ja piti ladata matkalla. Ilman mitään esilämmityksiä auto kiinni Rechargen asemaan ja lataus lähti heti 195 kW nopeudella rangen ollessa 4% ja ulkona muistaakseni n. 15 astetta. 5 minuuttia riitti ja sain 15kW eli laskennallinen latausteho oli 180kW.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by Hobbes View Post

    Mitkäs sulla on ne kulutuslukemat? Ja katsotko äpistä vai onko tarkempaa seurantaa? Itellä on edessä on 255/35 R20 ja takana 285/30 R20 ja kulutus on ollut huhti-kesäkuu 24,6 kW. Vertailuna tammi-maaliskuu 22,6 kW 18 tuuman kitkarenkailla.
    Aplikaation mukaan huhti 19,9kWh, touko 21.3kWh, kesä 18,1 kWh ja heinä 18,6 kWh.

    Leave a comment:


  • JPM50
    replied
    Originally posted by PAT_74 View Post
    Eikös tuo esilämmitys tapahdu automaattisesti tarpeen mukaan, jos navissa on valinnut kohteeksi latausaseman? En ole päässyt tuon 130kW yli vaikka olen päästellyt näillä helteillä laturille navin kanssa pidemmänkin ajorupeaman päätteeksi.
    Merkillistä. Kyllähän se esilämmitys tapahtuu juuri noin kuin kirjoitit. Kylmällä kelillä esilämmitys tietysti vie jonkin aikaa, mutta nyt kun on ollut näin lämpimiä kelejä, niin kovin pitkään ei pitäisi mennä, jos autolla on vielä ajettu ennen navin päälle kytkemistä.

    Oma autoni ottaa kuumalla kelillä todella hyvin virtaa suurteholaturista, alussa jopa 208 kW:n lukemia on tullut näyttöön hetkeksi, kun kokeilin latausta SoC:n ollessa noin 7 %.

    Leave a comment:


  • PAT_74
    replied
    Eikös tuo esilämmitys tapahdu automaattisesti tarpeen mukaan, jos navissa on valinnut kohteeksi latausaseman? En ole päässyt tuon 130kW yli vaikka olen päästellyt näillä helteillä laturille navin kanssa pidemmänkin ajorupeaman päätteeksi.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by PAT_74 View Post
    Lataan lähes pelkästään kotona AC latauksella, joten DC latauksista on todella vähän kokemuksia. Nyt kesälomareissulla on tullut latailtua pikalatureilla ja olen päässyt parhaimmillaankin vain n. 130kW hetkelliseen lataustehoon, vaikka laturille on ajettu navilla ja lataus on aloitettu alle 10% varauksesta. Ja Ionityn latureilla, eli latausaseman ei pitäisi olla pullonkaulana. Autona i4 M50.

    Katselin sovelluksesta, että viime talvena olin päässyt n. 150kW huippuihin. Mutta kesällähän tuon pitäisi olla vielä nopeampaa. Onko muilla vastaavia kokemuksia / vinkkejä?
    Lämpötila pitää myös huomioida. Akun optimilämpötila vaatii lisälämmitystä Suomen kesässäkin. Toki jos auto on ollut hellelukemissa vuorokausia putkeen niin ei pitäisi olla siitä kiinni. Mutta jos olet vaikka ajanut viileästä parkkihallista suoraan laturille lämmittämättä akkua niin liian kylmä se on.

    Leave a comment:


  • PAT_74
    replied
    Lataan lähes pelkästään kotona AC latauksella, joten DC latauksista on todella vähän kokemuksia. Nyt kesälomareissulla on tullut latailtua pikalatureilla ja olen päässyt parhaimmillaankin vain n. 130kW hetkelliseen lataustehoon, vaikka laturille on ajettu navilla ja lataus on aloitettu alle 10% varauksesta. Ja Ionityn latureilla, eli latausaseman ei pitäisi olla pullonkaulana. Autona i4 M50.

    Katselin sovelluksesta, että viime talvena olin päässyt n. 150kW huippuihin. Mutta kesällähän tuon pitäisi olla vielä nopeampaa. Onko muilla vastaavia kokemuksia / vinkkejä?

    Leave a comment:


  • Hobbes
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post

    Näin sen pitäisi mennä ja itsekin pelkäsin isoa kulutuksen nousua kun talvirenkaat 245/50 19" vaihtui 245/45 275/35 20" kesäisiin mutta nyt näyttää siltä että muutosta ei juurikaan ole.
    Mitkäs sulla on ne kulutuslukemat? Ja katsotko äpistä vai onko tarkempaa seurantaa? Itellä on edessä on 255/35 R20 ja takana 285/30 R20 ja kulutus on ollut huhti-kesäkuu 24,6 kW. Vertailuna tammi-maaliskuu 22,6 kW 18 tuuman kitkarenkailla.

    Leave a comment:


  • JPM50
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post

    Näin sen pitäisi mennä ja itsekin pelkäsin isoa kulutuksen nousua kun talvirenkaat 245/50 19" vaihtui 245/45 275/35 20" kesäisiin mutta nyt näyttää siltä että muutosta ei juurikaan ole.
    Varmaan lämpimät kelit osaltaan kompensoivat tätä, kun energiaa ei mene sisätilojen lämmitykseen.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by JPM50 View Post

    Range lyhenee, kun renkaat kasvavat. Mielestäni hyvä kompromissi rangen ja ulkonäön suhteen ovat on 19" vanteet (245-40 renkaat edessä ja 255-40 renkaat takana).
    Näin sen pitäisi mennä ja itsekin pelkäsin isoa kulutuksen nousua kun talvirenkaat 245/50 19" vaihtui 245/45 275/35 20" kesäisiin mutta nyt näyttää siltä että muutosta ei juurikaan ole.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by JPM50 View Post

    Range lyhenee, kun renkaat kasvavat. Mielestäni hyvä kompromissi rangen ja ulkonäön suhteen ovat on 19" vanteet (245-40 renkaat edessä ja 255-40 renkaat takana).
    Vierintävastuksen suhteen paras on mahdollisimman korkea ja kapea rengas.

    Leave a comment:


  • JPM50
    replied
    Originally posted by jaakkorl View Post

    Vielä moinen kysymys? Mua sylettää vähän noi vakio vanteet tossa sähkärissä, ootteko vaihtanu niitä mihinkään muihin, ja jos, vaikuttaako se rangeen yms. Miten?
    Range lyhenee, kun renkaat kasvavat. Mielestäni hyvä kompromissi rangen ja ulkonäön suhteen ovat on 19" vanteet (245-40 renkaat edessä ja 255-40 renkaat takana).
    Last edited by JPM50; 15-07-2025, 09:14.

    Leave a comment:


  • jobo
    replied
    Originally posted by prh' View Post

    Jos perheeseen kuuluu kaksi aikuista ja ne takajalkatilat ei kiinnosta paskaakaan, vai mikä mahtaa olla perheen määritelmä?
    Siis onhan i4 noinkin isoksi autoksi aivan hämmentävän ahdas. Etenki jos on M penkeillä.

    Leave a comment:


  • prh'
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Myyntitilastojen mukaan tuntuu että Toyota Yaris Suomen yleisin perheauto ja moni i4 ostava hakee tästä just perheautoa vaikkei takapolvitilaa juurikaan Yarista enempää löydy.
    Jos perheeseen kuuluu kaksi aikuista ja ne takajalkatilat ei kiinnosta paskaakaan, vai mikä mahtaa olla perheen määritelmä?

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Myyntitilastojen mukaan tuntuu että Toyota Yaris Suomen yleisin perheauto ja moni i4 ostava hakee tästä just perheautoa vaikkei takapolvitilaa juurikaan Yarista enempää löydy.

    Leave a comment:

Working...
X