Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6767
    • PK-seutu

Originally posted by eemi View Post

Olen kotonakin lataillut 11kW vain 80% jos en ole mihinkään pidemmälle reissulle ollut lähdössä kun olen ajatellut tuon säästävän akkua, mutta se onkin ilmeisesti ollut harhakuvitelmaa kun tuolla ajosuoritteella kapasiteetti on tuon 96%. Suurin akun säästö taitaa tulla siinä ettei lataa akkua DC-latureilla yli tuon 80%.
    Oleellista on, ettei auto seiso pitkiä aikoja akku tyhjänä tai täynnä. 100% lataus on ihan ok jos on pian lähdössä ajamaan. DC 80% tulee siitä, että silloin yleensä vauhti hidastuu sen verran, että olisi etiketin mukaista vapauttaa DC-laturi seuraavalle.
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

Comment

• PNM2
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2015
      • 1119
      • Espoo

Originally posted by eemi View Post

Olen kotonakin lataillut 11kW vain 80% jos en ole mihinkään pidemmälle reissulle ollut lähdössä kun olen ajatellut tuon säästävän akkua, mutta se onkin ilmeisesti ollut harhakuvitelmaa kun tuolla ajosuoritteella kapasiteetti on tuon 96%. Suurin akun säästö taitaa tulla siinä ettei lataa akkua DC-latureilla yli tuon 80%.
      Miksi siis lataat akkua vain 80 prosenttiin asti? Ajatteletko auton kolmatta omistajaa joskus muutama vuoden päästä ja siksi näet ylimääräistä vaivaa ja lataat kerroissa useammin kuin mitä on tarve? Toki, jos meinaat pitää auton kymmenen vuotta, hommassa saattaa olla jotain järkeä.
      i4 M50
      ex: G30 530e xDrive M-Sport
      ex: F11 525d xDrive
      ex: F11 520d
      ex: E91 318i

Comment

• FlyingFinn
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 653

Originally posted by PNM2 View Post

Miksi siis lataat akkua vain 80 prosenttiin asti? Ajatteletko auton kolmatta omistajaa joskus muutama vuoden päästä ja siksi näet ylimääräistä vaivaa ja lataat kerroissa useammin kuin mitä on tarve? Toki, jos meinaat pitää auton kymmenen vuotta, hommassa saattaa olla jotain järkeä.
        Minä lataan 80% asti siksi kun se on valmistajan suositus, lukee auton käyttöohjeessa, eikä ole mitään tarvetta ladata enempää. Espoo - Lappeenranta välillä menee kapasiteetista luokkaa 60% eikä yleensä sitäkään. Ei mitään tarvetta ladata täyteen, 80% riittää paremmin kuin hyvin. Omien ajojen pidemmillä matkoilla ei selviä lataamatta kuitenkaan joten ei ole silloinkaan tarvetta ladata lähdössä täyteen. Olen kyllä joskus kokeeksi ladannut 100% kotilaturilla ja silloin näytti sähköä menevän selvästi enemmän etenkin siellä loppupäässä kun työnnetään viimeisiä prosentteja akkuun. Onko tuolla suosituksella merkitystä vai ei, sitä en tiedä kun en ole akkuteknologian asiantuntija mutta ei ole myöskään mitään tarvetta sitä kyseenalaistaa.

Latauspiuhan tökkäämistä pistokkeeseen en pysty kyllä kokemaan mitenkään vaivalloiseksi vaikka tekisin sen useamman kerran päivässä. Vaivalloisempaa on esimerkiksi aplikaatioiden käyttöpakko sellaisten asioiden tekemiseen mikä on onnistunut ennen ilman aplikaatioita. Eikä sekään ole kovin vaivalloista.

Comment

• volvostabemariin
          Bimmer Rookie
          • Sep 2019
          • 85
          • Kanta-Häme

Originally posted by FlyingFinn View Post

Minä lataan 80% asti siksi kun se on valmistajan suositus, lukee auton käyttöohjeessa, .
          Tähän liittyen kannattaa youtubesta katsoa Harri Salon video, jossa "akkuexpertit" (toinen on se Kokkolan kuuluisuus) keskustelevat. Kun mutkia oikoo niin akku on rasittuneimmillaan kun se on täysi. Siihen pohjautuu tuo 80% suositus. Sama on mm. meikäläisen sähköfillarissa

Comment

• pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6767
            • PK-seutu

Merkkiorganisaation edustajat voivat kumota tämän jos tietävät paremmin, mutta yleinen käsitys on myös se, että akun hallinta (BMS) tekee kennojen balansointia _vain_ kun akku ladataan täyteen ja jätetään sen jälkeen laturiin. Jos auton laittaa kaapelilla ISTAan kiinni niin se tarkistaa myös sen, että "Onko akku ladattu tarpeeksi usein täyteen?"

Eli jos lataat vain ja ainoastaan 80%iin aina niin teet autolle hallaa. Järki käteen.
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

Comment

• FlyingFinn
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2005
              • 653

Originally posted by pyroz View Post
              Merkkiorganisaation edustajat voivat kumota tämän jos tietävät paremmin, mutta yleinen käsitys on myös se, että akun hallinta (BMS) tekee kennojen balansointia _vain_ kun akku ladataan täyteen ja jätetään sen jälkeen laturiin. Jos auton laittaa kaapelilla ISTAan kiinni niin se tarkistaa myös sen, että "Onko akku ladattu tarpeeksi usein täyteen?"

Eli jos lataat vain ja ainoastaan 80%iin aina niin teet autolle hallaa. Järki käteen.
              Minä teen niin kuin kyseisen auton valmistajan käyttöohjeessa sanotaan. Sama asia sanotaan myös BMW:n nettisivuilla, siellä on vielä tiukempi suositus sen suhteen kuinka tyhjäksi kannattaa ajaa. Siinä on minulle riittävästi järkeä kädessä, ei ole tarvetta kehitellä omia teorioita. Eikä missään käyttäjälle toimitetuissa tiedoissa sanota mitään tuollaista mihin viittaat. Muutan tapojani jos valmistajalta tulee suositus ladata täyteen. En ole isommin asiaan perehtynyt mutta vastaava vajaaksi jättäminen on ollut niillä muillakin merkeillä minkä autojen tietoja olen joskus katsonut. Muut voi tehdä mitä haluaa minä teen toistaiseksi näin, olen ollut tyytyväinen ja akku on tikissä. Enkä muutenkaan saisi mitään lisäarvoa täyteen lataamisesta. Tuskin ne valmistajan ohjeet tuulesta temmattuja on tai peräti vahingollisia.

Comment

• protoni
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2008
                • 1368
                • Tampere

Tuon balanssoinnin takia ainakin erään sähköprätkän ohjeissa neuvottiin latamaan täyteentäyteen vähintään 1-2 vuodessa. Muutoin siinäkin ohjeistus oli tuo 80%.

Comment

• bittivirhe
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2012
                  • 535
                  • Pohjois-Savo

Meidän i4 on ladattu aina täyteen (paitsi kesken reissun pikalatureilla) ja 85000 km:n jälkeen akun kunto on raportin mukaan 97% eli ei tuo täyteen lataaminen ainakaan vielä ole isoja tuhoja tehnyt.
                  G05 45e
                  ex: F11 530d xDrive
                  ex: E84 X1 xDrive 25d

Comment

• kooma
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2004
                    • 1021
                    • Pikis

Oma käsitys on että nykyvehkeet ei tarvitse 100% latausta kennojen balansointiin, ainakaan jos on NMC/NCM akku. Vaikka olisi LFP akku niin silloinkin suositus 100% latauksesta toisinaan taitaa olla lähinnä sitä varten että akun totaalikapasiteetti saadaan arvioitua paremmin eikä niinkään kennobalanssin takia.
                    Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

Comment

• eemi
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2006
                      • 305
                      • Heinola

Originally posted by PNM2 View Post

Olen ladannut 80% kun auto sitä suosittelee, en ole sen kummemmin tulevia omistajia miettinyt. Autollani on nyt ajettu 60tkm ja nykyisillä ajoilla arvelen että ajan siihen mittariin ainakin 200tkm ennen kuin vaihdan seuraavaan.

Jos saan akkua ”oikein” lataamalla pidettyä sen mahdollisimman hyvässä kunnossa niin siksi kiinnostaa muiden latauskäytännöt ja akkujen kunto.

Kuten edellisistä viesteistä on saanut lukea niin käytäntöjä ja näkemyksiä on erilaisia miten akkua tulisi ladata.

Nyt: G31 520d X-drive -18 M-sport Carbon schwarz

ex:
                      e70 X5 30d -08 M-sport Individual Ruby Schwarz
                      e91 320d -11 Alpinweiss III
                      e61 530xd LCI -07 M-sport Titansilber
                      e46 320d -03 touring M-Sport II Black Sapphire Metallic
                      e39 520i -97 touring Schwarz II
                      e34 525i -89 Luxorbeige metallic
                      e34 520i -89 Diamantschwarz

Comment

• Rattiukko
                        BTCF Member
                        • Nov 2022
                        • 652
                        • Uusimaa

Ei mitään
                        Last edited by Rattiukko; 21-03-2025, 06:02.

Comment

Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎