Originally posted by eemi
View Post
BMW i4
Collapse
X
-
Oleellista on, ettei auto seiso pitkiä aikoja akku tyhjänä tai täynnä. 100% lataus on ihan ok jos on pian lähdössä ajamaan. DC 80% tulee siitä, että silloin yleensä vauhti hidastuu sen verran, että olisi etiketin mukaista vapauttaa DC-laturi seuraavalle.S65, S85, H1, N63TU, IB1
👍 2 -
Miksi siis lataat akkua vain 80 prosenttiin asti? Ajatteletko auton kolmatta omistajaa joskus muutama vuoden päästä ja siksi näet ylimääräistä vaivaa ja lataat kerroissa useammin kuin mitä on tarve? Toki, jos meinaat pitää auton kymmenen vuotta, hommassa saattaa olla jotain järkeä.Originally posted by eemi View Post
Olen kotonakin lataillut 11kW vain 80% jos en ole mihinkään pidemmälle reissulle ollut lähdössä kun olen ajatellut tuon säästävän akkua, mutta se onkin ilmeisesti ollut harhakuvitelmaa kun tuolla ajosuoritteella kapasiteetti on tuon 96%. Suurin akun säästö taitaa tulla siinä ettei lataa akkua DC-latureilla yli tuon 80%.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
Minä lataan 80% asti siksi kun se on valmistajan suositus, lukee auton käyttöohjeessa, eikä ole mitään tarvetta ladata enempää. Espoo - Lappeenranta välillä menee kapasiteetista luokkaa 60% eikä yleensä sitäkään. Ei mitään tarvetta ladata täyteen, 80% riittää paremmin kuin hyvin. Omien ajojen pidemmillä matkoilla ei selviä lataamatta kuitenkaan joten ei ole silloinkaan tarvetta ladata lähdössä täyteen. Olen kyllä joskus kokeeksi ladannut 100% kotilaturilla ja silloin näytti sähköä menevän selvästi enemmän etenkin siellä loppupäässä kun työnnetään viimeisiä prosentteja akkuun. Onko tuolla suosituksella merkitystä vai ei, sitä en tiedä kun en ole akkuteknologian asiantuntija mutta ei ole myöskään mitään tarvetta sitä kyseenalaistaa.Originally posted by PNM2 View Post
Miksi siis lataat akkua vain 80 prosenttiin asti? Ajatteletko auton kolmatta omistajaa joskus muutama vuoden päästä ja siksi näet ylimääräistä vaivaa ja lataat kerroissa useammin kuin mitä on tarve? Toki, jos meinaat pitää auton kymmenen vuotta, hommassa saattaa olla jotain järkeä.
Latauspiuhan tökkäämistä pistokkeeseen en pysty kyllä kokemaan mitenkään vaivalloiseksi vaikka tekisin sen useamman kerran päivässä. Vaivalloisempaa on esimerkiksi aplikaatioiden käyttöpakko sellaisten asioiden tekemiseen mikä on onnistunut ennen ilman aplikaatioita. Eikä sekään ole kovin vaivalloista.
Comment
-
Tähän liittyen kannattaa youtubesta katsoa Harri Salon video, jossa "akkuexpertit" (toinen on se Kokkolan kuuluisuus) keskustelevat. Kun mutkia oikoo niin akku on rasittuneimmillaan kun se on täysi. Siihen pohjautuu tuo 80% suositus. Sama on mm. meikäläisen sähköfillarissaOriginally posted by FlyingFinn View Post
Minä lataan 80% asti siksi kun se on valmistajan suositus, lukee auton käyttöohjeessa, .
Comment
-
Merkkiorganisaation edustajat voivat kumota tämän jos tietävät paremmin, mutta yleinen käsitys on myös se, että akun hallinta (BMS) tekee kennojen balansointia _vain_ kun akku ladataan täyteen ja jätetään sen jälkeen laturiin. Jos auton laittaa kaapelilla ISTAan kiinni niin se tarkistaa myös sen, että "Onko akku ladattu tarpeeksi usein täyteen?"
Eli jos lataat vain ja ainoastaan 80%iin aina niin teet autolle hallaa. Järki käteen.S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Minä teen niin kuin kyseisen auton valmistajan käyttöohjeessa sanotaan. Sama asia sanotaan myös BMW:n nettisivuilla, siellä on vielä tiukempi suositus sen suhteen kuinka tyhjäksi kannattaa ajaa. Siinä on minulle riittävästi järkeä kädessä, ei ole tarvetta kehitellä omia teorioita. Eikä missään käyttäjälle toimitetuissa tiedoissa sanota mitään tuollaista mihin viittaat. Muutan tapojani jos valmistajalta tulee suositus ladata täyteen. En ole isommin asiaan perehtynyt mutta vastaava vajaaksi jättäminen on ollut niillä muillakin merkeillä minkä autojen tietoja olen joskus katsonut. Muut voi tehdä mitä haluaa minä teen toistaiseksi näin, olen ollut tyytyväinen ja akku on tikissä. Enkä muutenkaan saisi mitään lisäarvoa täyteen lataamisesta. Tuskin ne valmistajan ohjeet tuulesta temmattuja on tai peräti vahingollisia.Originally posted by pyroz View PostMerkkiorganisaation edustajat voivat kumota tämän jos tietävät paremmin, mutta yleinen käsitys on myös se, että akun hallinta (BMS) tekee kennojen balansointia _vain_ kun akku ladataan täyteen ja jätetään sen jälkeen laturiin. Jos auton laittaa kaapelilla ISTAan kiinni niin se tarkistaa myös sen, että "Onko akku ladattu tarpeeksi usein täyteen?"
Eli jos lataat vain ja ainoastaan 80%iin aina niin teet autolle hallaa. Järki käteen.
Comment
-
Meidän i4 on ladattu aina täyteen (paitsi kesken reissun pikalatureilla) ja 85000 km:n jälkeen akun kunto on raportin mukaan 97% eli ei tuo täyteen lataaminen ainakaan vielä ole isoja tuhoja tehnyt.G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
Oma käsitys on että nykyvehkeet ei tarvitse 100% latausta kennojen balansointiin, ainakaan jos on NMC/NCM akku. Vaikka olisi LFP akku niin silloinkin suositus 100% latauksesta toisinaan taitaa olla lähinnä sitä varten että akun totaalikapasiteetti saadaan arvioitua paremmin eikä niinkään kennobalanssin takia.Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
👍 1Comment
-
Olen ladannut 80% kun auto sitä suosittelee, en ole sen kummemmin tulevia omistajia miettinyt. Autollani on nyt ajettu 60tkm ja nykyisillä ajoilla arvelen että ajan siihen mittariin ainakin 200tkm ennen kuin vaihdan seuraavaan.Originally posted by PNM2 View Post
Miksi siis lataat akkua vain 80 prosenttiin asti? Ajatteletko auton kolmatta omistajaa joskus muutama vuoden päästä ja siksi näet ylimääräistä vaivaa ja lataat kerroissa useammin kuin mitä on tarve? Toki, jos meinaat pitää auton kymmenen vuotta, hommassa saattaa olla jotain järkeä.
Jos saan akkua ”oikein” lataamalla pidettyä sen mahdollisimman hyvässä kunnossa niin siksi kiinnostaa muiden latauskäytännöt ja akkujen kunto.
Kuten edellisistä viesteistä on saanut lukea niin käytäntöjä ja näkemyksiä on erilaisia miten akkua tulisi ladata.
Nyt: G31 520d X-drive -18 M-sport Carbon schwarz
ex:
e70 X5 30d -08 M-sport Individual Ruby Schwarz
e91 320d -11 Alpinweiss III
e61 530xd LCI -07 M-sport Titansilber
e46 320d -03 touring M-Sport II Black Sapphire Metallic
e39 520i -97 touring Schwarz II
e34 525i -89 Luxorbeige metallic
e34 520i -89 Diamantschwarz
Comment
-
"Viime aikoina" huomannut että auton lämmittäminen on ruvennut kestää kauemmin. Talvella kovilla pakkasella on tyyliin heti ruvennut puhaltaa lämmintä ilmaa mutta nyt tuntuu että saa pitkääkin ajaa ennen kun se hönkäisee lämmintä ja joskus pitkän matkan aikana saattaa yhtäkkiä tullakin suht kylmää ja vaikka lämmöt säätää ylös niin ei auta. Ei myöskään esilämmittele autoa kun on asetellut lähtöaikaa vaikka joskus tuntuu sen tekevän kuitenkin. Puhaltimien etäkäynnistys samaten "joskus" lämmittää mutta tuntuu ettei sekään aina onnistu autolta hyvin.
Onkohan jotain mitä tässä voi koittaa katsoa tai säätää tai potkia? vai onko varattava huolto ekalle vapaalle slotille kolmen viikon päähän ja toivoa että sopii vielä silloin kalenteriin ?
i4M50 2024/18500km
Comment
-
Valitin huollossa, että X5:ssä eivät lämmöt tahtoneet pitkällä matkalla pysyä kohdillaan vaan piti pyytää lisää ja lisää ja silti tuntui viileältä. Kertoivat, että jossain viime vuoden softaversiossa oli ollut jotain hämärää ja päivittivät softat. En ole vielä ajanut niin pitkää matkaa, että olisin päässyt toteamaan, korjautuiko ongelma. Lieneekö samaa bugia sitten i-autojen softissakin?G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
Eiköhän siellä ole ihan lämmitin rikki.Originally posted by wuiZ View Post"Viime aikoina" huomannut että auton lämmittäminen on ruvennut kestää kauemmin. Talvella kovilla pakkasella on tyyliin heti ruvennut puhaltaa lämmintä ilmaa mutta nyt tuntuu että saa pitkääkin ajaa ennen kun se hönkäisee lämmintä ja joskus pitkän matkan aikana saattaa yhtäkkiä tullakin suht kylmää ja vaikka lämmöt säätää ylös niin ei auta. Ei myöskään esilämmittele autoa kun on asetellut lähtöaikaa vaikka joskus tuntuu sen tekevän kuitenkin. Puhaltimien etäkäynnistys samaten "joskus" lämmittää mutta tuntuu ettei sekään aina onnistu autolta hyvin.
Onkohan jotain mitä tässä voi koittaa katsoa tai säätää tai potkia? vai onko varattava huolto ekalle vapaalle slotille kolmen viikon päähän ja toivoa että sopii vielä silloin kalenteriin ?
i4M50 2024/18500km
BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
½ BMW i4 M60 Fire red metallic '25
½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05
ex. 54*BMW
Comment
-
Höh, autoni (i4 M50) parkkitutkat alkoivat herjata, että tutkat ovat likaiset ja auto "käski" puhdistaa ne. Noh, tutkat olivat ihan puhtaat, mutta pyyhkäisin ne kaikki joka tapauksessa pariin kertaan. Ei auttanut, jja herja on edelleen päällä, eikä pysäköintiavustin tietenkään toimi.
Onneksi on tuo Turva voimassa, niin eikun auto vaan pajalle, aika varattu parin viikon päähän (30.4.).
Onko muilla ollut vastaavaa vikaa..?Last edited by JPM50; 15-04-2025, 15:37.i4 M50 Black Sapphire
Comment
Comment