X5 e70 -08 etupään kolina

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • repsa
    replied
    Nyt se kolina loppui !

    Vaihdoin Meylen HD-pitkittäisten tankojen tilalle lemfjöderit missä onkin iskunvaimennus niin siihen loppui. Vaikka ei niissä tuntunut väljää ; toisen pallo pyöri todella helposti ja siinä tuntui pieni pykällys jossain kohtaa, eli siellä tais jallu luurata.

    Yksi toinenkin paikka mikä voi kolista, vaikka vaikuttaa epätodennäköiseltä, niin sen apukorsetin takareunassa, lähellä sitä pientä vaakapalkkia koneen alla/takana, kulkee koneen kumityynyjen pneumatiikkaputket. Ne voi kolahtaa siihen alumiiniseen korsettiin ja pitää ääntä.
    Helppo demota kun lyö nyrkillä, sitä peltiä, tuleeko jotenkin omituinen resonanssi vai pelkkä pelti mikä soi.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    Noni, paistaa se valo myös tukivarsiviidakkoon.

    Kuskin puolelta sai äänen pois, kun otti xenonien korkeudensäädön tangon irti. Toinen palloista jumiutunut ja toinen aika väljä. Pitää katsoa oikea mitta ja tilata uusi.

    Matkustajan puolella kolina vielä läsnä. Se vois olla toi pitkittäisvarsi. Ehkä. Pitää jatkaa tutkimista.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    No Nyt meinaa olla kyllä ajatukset lopussa v*%¤ saa&#¤%a

    vaihdoin etuiskarit, kun tuntui että no eihän siellä muuta enää ole jäljellä mitä ei oo vaihdettu. Oli ilo ylimmillään kun nujus uudet iskarit paikalleen, lähti koeajolle ja _edelleen_ kolisee.

    Havainnon kyllä tein, että ne pitkittäiset tukivarret, mitkä olen vaihtanut niihin meylen HD-malleihin, niin niiden pallonivelet on löysät. Mutta en mä kyllä sieltä saanut välystä mitenkään esille, pyörivät vaan tosi helpolla. Kai ne voi silti olla syylliset.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    moottorin tukikumeja olen ajellut sekä vapaana ja lukittuna alipaineella. Samallailla kolisee.

    laitoin privaviestiä.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by repsa View Post
    loin tähän etuperän vaihtoon oman threadin, koska se ei varsinaisestin sen vaihto tänne kuulu.. https://www.btcf.fi/forum/showthread...68#post4218268

    mutta, eipä ollut apua ei. Silti kolisee. Ei tuota nyt ihan huvikseen ois viittiny tehdä perkl. Onpahan ny varaosina ehjä etuperä ja hammastanko.

    Oisko Fraatilla joskus aikaa kuunnella / olla apuna etsimässä, nyt meinaan on käsi päässä.
    Voisihan tuota tulla tuumimaan. Tuohon toiseen yksilöön on nyt vaihdettu kaikki tukivarret ja ainakin iskarin yläpäät. Ääni piinaa vieläkin.

    Tuli sellainen muuten tässä nyt mieleen että mites moottorin tukikumit? Täytyisi päästä itse ajamaan tai olla kyydissä kun tuo ääni kuuluu. Itse olen lähinnä tutkinut asiaa nosturilla.

    Leave a comment:


  • Munanjatke
    replied
    Oma E83 tärisi jarruttaessa ja kilahteli montuissa, reaktiotangot ja pallonivelet vaihtoon.

    Jarrutärinä loppui mutta kilahtelu ja kolahtelu jäi.

    Takimmaiset alatukivarret vaihtoon, vanhoissa oli jo kumit vähän repetyneet.
    Kolina loppui pariks päiväksi, kunnes jatkui entistä pahempana.

    Koiranluut vaihtoon. Kolinat ja kilinät loppui.

    Koiranluista olisi voinut tehdä vauvalle helistimen kun kilis nii kovasti



    Kerralla ois pitäny vaihtaa kaikki, ois säästäny aikaa, postituskuluja sekä ennen kaikkea hermot

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    pyöränlaakerit on vaihtamatta..

    kai se on mahdollista että jotkut uusista tukivarsista on olleet jo uudesta huonot ja kolisseet. :think
    pitää tutkia taas lisää kun kerkeää muilta puuhilta. Nyt on kuitenkin mielenrauhaa siltä osin, että oli se kolina mistä tahansa johtuvaa, autolla uskaltaa hyvin mielin ajaa vaikka suomen toiseen päähän - ei sieltä keulasta mitään hajoa mikä pakottaisi lavettikyytiin.

    ja ainiin, katsastinkin taas auton -> ei mistään löytynyt väljää.

    Leave a comment:


  • MeisterW
    replied
    Originally posted by repsa View Post
    loin tähän etuperän vaihtoon oman threadin, koska se ei varsinaisestin sen vaihto tänne kuulu.. https://www.btcf.fi/forum/showthread...68#post4218268

    mutta, eipä ollut apua ei. Silti kolisee. Ei tuota nyt ihan huvikseen ois viittiny tehdä perkl. Onpahan ny varaosina ehjä etuperä ja hammastanko.

    Oisko Fraatilla joskus aikaa kuunnella / olla apuna etsimässä, nyt meinaan on käsi päässä.
    Harmi ettei ratkennut, mutta kiitos ohjeista ja kuvista. Mitä osia on vielä vaihtamatta eteen, alkaa olla suurin osa ilm. uutta?

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    loin tähän etuperän vaihtoon oman threadin, koska se ei varsinaisestin sen vaihto tänne kuulu.. https://www.btcf.fi/forum/showthread...68#post4218268

    mutta, eipä ollut apua ei. Silti kolisee. Ei tuota nyt ihan huvikseen ois viittiny tehdä perkl. Onpahan ny varaosina ehjä etuperä ja hammastanko.

    Oisko Fraatilla joskus aikaa kuunnella / olla apuna etsimässä, nyt meinaan on käsi päässä.

    Leave a comment:


  • E39Fin
    replied
    Kyllähän se on muutamien kolinoiden metsästyksen yhteydessä todettu, että nuo ”vaihda kaikki kerralla” -setit on ainut oikea vaihtoehto. Muilla menee vaan mielenterveys ja kaikki vapaa-aika.

    Leave a comment:


  • javele
    replied
    No ei tiullu kolina alpallosta, eikä raidetangosta, eikä koiranluista.
    Tyhmää homma vaihdella ehjän tuntuisia tukivarsia. Nyt ymmärrän miksi näihin myydään niitä "vaihda kaikki tukivarret kerralla" settejä.
    En kyllä vaihda, tai no vaihdan, mutta vaihtuu samalla koko kottero ...

    Leave a comment:


  • javele
    replied
    Vika taisi löytyä täälläkin

    Vuoden ja 25tkm kuunnellut tuota pientä kolinaa parkkipaikoilla ja hiljaa ajellessa, syytä en aiemmin löytänyt.
    Etu kardaanin vaihdoin (hölskyi jakolaatikon päästä), mutta ei auttanut.
    Koiranluiden irroitus vähän vaimensi.
    Nyt kun nostin molemmat pyörät ilmaan ja koiranluut irti niin taaemman alatukivarren pallonivelestä kuuluu terävä napsaus, kun sitä nitkuttaa ylös alas.
    Välystä on niin vähän että se on vain juuri ja juuri havaittavissa, oisko nyt
    onnistanut, että noin helppo vika... :think

    Jos jollain on ehjähkö vasen alatukivarsi pk seudulla niin ostan.
    Ei joutrais odotella ensiviikkoa. Motonetissä ei ollu edes tarvikkeena.

    JL

    Leave a comment:


  • vexu524tdic
    replied
    Niin vain poistui kolina täältäkin, tässäkin reaktiotankojen nivelet väljät ja kumipuslatkin jo antautuneet jonkinverran. Enpä olisi uskonut...

    Välys löytyi viimein, kun auton paino oli pyörillä (rasvamontulla) ja vääntöraudalla nytkytti vetoakselia vasten niveltä alaspäin. Ei ollut paljon, mutta kun aikansa nytkytti niin löytyi.

    Tässä oli oireena juurikin jarrun näpäytyksellä ja tien koloissa kuuluva kolina.

    Vaihdettiin sitten kuitenkin kaikki etupään nivelet samalla ja etupyörän laakerit kun oikea puoli jo jurnuutti.
    Muissa nivelissä ei mainittavaa välystä löydetty poislukien toinen alapallonivel jo kevyen tuntuinen liikkeissään.
    Last edited by vexu524tdic; 31-03-2020, 19:07.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    No mä kokeilin kyllä jo vaihtaa uudet jarrulevyt, ja samalla toki palat. Liukutapit ei tunnu pahemmin löysältä ja ei se kolina muuttunut vaikka pönkkäs paloja testiinkin.

    Ja joo, olen kokeillut myös ajaa niitä testikuoppia vastaan jarrua vasten, ei sillä ole ollut vaikutusta. Sehän ois ollut helppo ratkaisu

    En siis itse osaaa pitää jarrulaitteistoa tässä omassa tapauksessa syypäänä. Voin kyllä olla väärässäkin, mutta selvinnee kun vaihdan ton uuden etuperän paikalleen kesän alkaessa ja kesäauton pihalle kaivaessa.

    Leave a comment:


  • RRR77
    replied
    En lukenut koko threadia läpi, repsalla ilmeisesti kolina jatkuu edelleen?

    Pikaisella realoem-vilkaisulla katsoin oman auton X6 jarrukuvia ja näyttäisi että etujarru on kehtomallinen. Itsellä ollut tuo vasta muutaman päivän enkä ole ehtinyt autoon tutustumaan kunnolla vielä.

    Mutta anyway, toisen merkin autosta havaittua, eli tuollainen kehtomallinen jarru saattaa alkaa kolisemaan sillojn kun palat on vähissä ja jos palarungot on kuluneet tai kehtoon on syöpynyt palan rungon hankauksesta johtuva kolo. Eli kokeile heiluuko satula herkästi ja loppuuko kolina jos ajat töyssyn yli kevyesti jarruttaen eli ns. välykset pois. Ko. ongelma esiintyy erityisesti kuluneilla paloilla eli kun palojen etäisyys toisistaan muuttuu pienemmäksi -> eli satula pääsee "kiertymään" sivusuunnassa johtuen siitä että tukipinta eli palat on kapeammalla.

    Leave a comment:

Working...
X