X5 e70 -08 etupään kolina

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • repsa
    replied
    On orkkiksena hydypusla. Näihin saa myös esim meyle-HD sarjaa, milloin se pusla on umpikumia.

    Ostin omaani tuollaiset yllämainitut aikoinaan, havaintona se, että motarinopeuksissa tuli kaikki nypytys jne paljon äkäisemmin läpi rattiin.
    Nyt jos pitäisi hommaa tehdä uusiksi väljyyden takia, etsisin OE osat jostain, on tuo vähän "race" ottaen huomioon auton normiajon.

    Jarruttaessa nypytys todennäköisesti aina saa alkunsa jarrulevystä :
    -levy on vähän kiero
    -levyn pinnassa on kitkassa epäjatkuvuuskohtia - eli levyn pintaan on kovemman jarrutuksen jälkeen nopeasti pysäköidyttyä palanut kiinni kitkamateriaalia paloista

    mutta se että tuleeko nypytys läpi, onkin sitten taas juuri noiden hydypuslien homma hoitaa, eli pieni resonanssi ei normaalisti ehjillä tukivarsilla haittaa mitään.

    Meylen HD-sarjassa on se huono puoli siis myös, että jos tulis jotain vikaa levyihin niin se ei salli sitä kyllä yhtään. Hyvänä puolena hyvä jarrutuntuma ja pyörä pysyy pituusakselin suunnassa paremmin paikoillaan.

    Leave a comment:


  • samson76
    replied
    Originally posted by izzuL View Post
    Mulla eli edellisessä e61 juuri nuo sisemmät puslat loppu. Ravisti jarruttaessa, vaihdettiin koko tanko silloin.
    Siihen olisi saanut myös vaihdettua uretaanisen puslan hajonneen tilalle mutta jos näin tekee niin hajoaa se ulompi nivel kuitenkin kohta ja sitä ei ilmeisesti saa kuin vaihtamalla koko tukivarren.
    Minullakin ravistaa jarruttaessa ja arvellut että jarrulevy kiero vaan taitaa tuo syy..

    Leave a comment:


  • izzuL
    replied
    Originally posted by samson76 View Post
    Katsuri arveli että etualatukivarren "reaktiotangon"? pusla väljä. Tarkoittiko osaa nro 5 ja siinä olevaa puslaa

    https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=31_0789

    Onko nuo puslat aina hydraulipuslia eli jos tilaan kyseisellä osanumerolla koko tukivarren niin pitäisi tulla oikeat puslineen?
    Mulla eli edellisessä e61 juuri nuo sisemmät puslat loppu. Ravisti jarruttaessa, vaihdettiin koko tanko silloin.
    Siihen olisi saanut myös vaihdettua uretaanisen puslan hajonneen tilalle mutta jos näin tekee niin hajoaa se ulompi nivel kuitenkin kohta ja sitä ei ilmeisesti saa kuin vaihtamalla koko tukivarren.

    Leave a comment:


  • samson76
    replied
    Katsuri arveli että etualatukivarren "reaktiotangon"? pusla väljä. Tarkoittiko osaa nro 5 ja siinä olevaa puslaa

    https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=31_0789

    Onko nuo puslat aina hydraulipuslia eli jos tilaan kyseisellä osanumerolla koko tukivarren niin pitäisi tulla oikeat puslineen?

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    No, vaihdoin vakaajan puslat.



    En ole aikaisemmin tuollasia nähnytkään, missä on vulkainoinnin sisällä lisätty tukivanne pellistä. Perhanan tiukkaan se oli vulkanoitunut vakaajaan toi sisäosa..



    Tuossa pienessä tilassa oli vähän tekemistä että sai tangosta kaavittua kaikki vanhat kumit mäkeen........... apurungon irroittamalla ois tietysti saanut tangon kouraan, mutta ei oikein hotsittanut ajatus.

    No, mutta oliko hyötyä ?
    Ei.

    Pitäisi saada kasattua tuo rempattu etuperä, mutta vähän olen toppuutellut sen vaihdon kanssa ennenkuin sain noi etuvakaajan kumit vaihdettua. Postin lakosta johtuen paloihin reilu pari viikkoa odotteluun..

    Nyt pitää siis siirtyä murikan finalisointiin, ja tästä oikeastaan herääkin kyssäri, mistäs löytäisin oikeasti ison o-renkaan tuohon ? Tai osaako kukaan vinkata mistä löytää Danan typ180A murikan o-rengasta ?

    Leave a comment:


  • ockelbo4500
    replied
    Kallistuksenvakaajaakin tässä oli jo epäilty, mutta kirjoitan vielä kun itsellä ( ei siis X5:ssä) X3:ssa ja myös Suzukin Grand Vitarassa tämäntyylinen kolina kuului molemmissa pitkään ja lopulta loppui kun vaihdoin vakaajan ja korin väliset kumipalikat uusiin, vaikka ei ne vanhatkaan huonoilta näyttäneet.

    Leave a comment:


  • jardahl
    replied
    Originally posted by repsa View Post
    Myös huomiona : edessä ylhäällä siinä valojen välissä on se irto alumiininen jäykisteputki, siitä kannattaa tarkistaa (jos etsit kanssa kolinaa) että osuuko ilmastoinnin putkista mitkä ovat siinä matkustajan puolen etuvalon luona, niin niistä kuskinpuoleinen kova alumiiniputki siihen runkoon/onko siinä jo jälkiä osumasta. Aiheuttanee omanlaisensa kolinan sekin.
    Mulla se toinen ilmastointiputki meni puhki, juurikin kun konepellin tuulihakanen painoi sen sitä runkopellin reunaa vasten. Tärinässä siihen oli tullut siisti viilto ja kylmäaineet öljyineen pitkin konehuonetta. Sen putken ei tarvi paljoa taittua sivulle niin jää tuulihakasen painamaksi. Satasen luokkaa kustantaa uusi putki/letku- saksasta tilattuna. Kolinaa se ei pitänyt mutta näinkin voi siis käydä.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by repsa View Post
    Ja tähän se offtopikki, ehkä jatkan kun saan taas motivaatiota, aikaa ja lisää osia tuohon murikkaan.
    Näitä on mukava seurata kun mukaan jaksetaan laitaa muutama kuvakin. Toivottavasti saat lopulta nitistettyä kolinan aiheuttajan.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    Kävin tuossa tutulla korjaamollakin aiheen tiimoilta : ei sielläkään sitä vikaa löydetty, mutta diagnoosi oli samansuuntainen kuin itselläkin. Tuli sieltä myös kommenttina "on se hyvä että et ole asiakkaanamme"

    Allaoleva vähän off-topikkia mutta ehkä liittyy kuitenkin kolinan etsintään ja mitä prosessissa kannattaa ottaa huomioon ja tehdä jos tälle samalle tielle lähtee :

    Löysin Ebaystä etuperän, 106tkm kelatun ja voi vitsi mitenkä olikin musta jo sisältä. Jos joku väittää naama peruslukemilla että ikiöljyt joo ei tartte ikinä vaihtaa, niin haistakoon pitkän ....... .

    Ei niitä toki tartte vaihtaa, kun kaikki kuluu korjauskelvottomaksi suunnitellun eliniän sisällä.






    kuvassa kotelon isompi osa jo huljuteltu bräkleenikylvyssä puhtaaksi, ulkoposki vielä koskematta.

    Sivuposki tiivistyy _isolla_ O-renkaalla rungon sisään.

    Ainakin toinen poskilaari murikalle on KOYO LM501310-N merkinnällä. Näyttäs löytyvän kotimaastakin suoraan, ehkä mä noi poskilaakerit vaihdan kun auki tuli käytettyä. Pinjonin laakerit huuhtelin kanssa bräkleenillä, sitten uutta öljyä laakeripinnoille ettei ruostu kun joutuu oleen tallissa taas hetken avoinna.
    Esijännitys noin sormituntumalta tuntui ihan järkevältä (=riittävän suurelta), eikä sieltä pahempaa kahinaa kuulunut. Eli se vaikutti ihan järkevältä.

    Poskilaakerin ulkokooli oli jotenkin mystisesti todella löysän oloinen ? Vaikutti että olisi päässyt jopa pyörähtämään kolossaan - se ulkokooli käytännössä tuli sieltä pesästä sormella vetämällä. Ei mun mielestä pitäs ? Shimmirengas laakerin alla näytti hyvältä = ei kulunut /kiillottunut/kiillottanut alumiinirunkoa.

    Ja tähän se offtopikki, ehkä jatkan kun saan taas motivaatiota, aikaa ja lisää osia tuohon murikkaan.

    Ja nyt itse asiaan, tilasin myös etuvakaajan kumipuslat, kerran kun venäjältä ne löysin. Oli muuten hitusen hankala löytää ko. osia, varaosakirjaa kun pläräsin niin bmw ag haluaisi myydä ilmeisesti varaosana koko vakaajan.

    Myös huomiona : edessä ylhäällä siinä valojen välissä on se irto alumiininen jäykisteputki, siitä kannattaa tarkistaa (jos etsit kanssa kolinaa) että osuuko ilmastoinnin putkista mitkä ovat siinä matkustajan puolen etuvalon luona, niin niistä kuskinpuoleinen kova alumiiniputki siihen runkoon/onko siinä jo jälkiä osumasta. Aiheuttanee omanlaisensa kolinan sekin.
    Last edited by repsa; 04-11-2019, 18:48.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    Kokeilin lukita enemmän ääntä pitävältä puolelta (matkustajan) koneenkorvakon kumipuslan palalla.
    Ei apua.

    Käytin irti etuvakaajan korinpään rautapannan myös samalta puolelta, havaitakseni että pusla on vähän yläpäästä hiertänyt rautaa kun päälle on vähän tihkunut öljyä ic:n liitos pinnasta. Putsasin bräkleenillä molemmat pinnat että vulkanoituu taas kiinni, tuli hyvä, mutta..
    Ei apua.

    Tein autosta takavedon nyppäämällä keskitasurin ohjainlaitteen 5A herätesulakkeen kontista. Sit löytyikin kolina koko ajan tuossa pienessä n 20-30kmh vauhdissa töyssyjen päällä ajaessa. Kovemmin ajaen tai hitaasti lipuen no problem.
    Antoi vähän viitettä että ei se kolinan juurisyy kyllä taida olla iskarissa, kerran kun sen saa lisääntymään myös veto päällä tilanteessa kun auto on vain takaveto.

    Koska vetari on uusi, ei sinne oikein jää muuta kuin laakeri tai etuperä.
    Sisuunnuin ja tilasin etuperän jo varastoon. Katsotaan nyt kuinka ratkeaa.

    On kyllä hankala tapaus, ottaen huomioon että minäkin olen muutaman vuoden ollut merkkiliikkeellä töissä ja on kohtuulliset omat työkalut sekä edes jonkinnäköinen näkemys alustasta..... Kele

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    Juu, kaikki tukivarret eteen on vaihdettu.

    Rupean kallistumaan laakeririkon tai jotenkin sisäisesti vioittuneen iskarin tai koneenkorvakon puoleen. Taidan kyllä vaimon suosituksesta kokeilla myös myyntipuuhaa, kuulemma pitäisi olla muuallakin kuin autotallissa.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by repsa View Post
    Joo, ei tuo kyllä ole naksumista.

    Vaihdoin etukardaanin keskitinholkin + hardyn kumikiekon + kiristyspultit ohjeen mukaan, kun siinä oli selkeästi klappia pystysuunnassa ja piti vähän ääntä kolahtaessaan reunoihinsa kun sitä kädellä heiluttelin auton ollessa ilmassa.

    Oli se pronssihela siellä sisällä millin painunutkin, ja kumikiekko vähän kyljestä revennyt, liekö ikä mikä näkyy.

    Mutta - vaikka olin jo toiveikas että ta-daa, tässäpä se oli, niin paskanmarjat ja muut sekahedelmät, eipä ollut.

    Havaintona : käytiin viikonloppuna Hkissä, siellähän on sitä saakelin nupulakiveä jonkinkin verran. Siellä kolis aivan tolkuttomasti, ja välittömästi kun antoi "vetoja" eli piti edes jonkinverran kiihdytystä päällä, niin ääni lakkasi olemasta.

    Voiko pyöränlaakeri hajota siten, että se ei äännä (ainakaan autoon sisälle - alustan äänethän tuossa on muuten kohtuullisen hyvin erotettu kuljettajasta), siinä ei tunnu välystä vaikka ei jarrusatula keskitä levyyn, mutta kolahtelisi kuopissa pienessä nopeudessa kun ei ole "veto päällä" ?
    Kaverin autoon tuli vaihdettua nuo yläpäät tuossa myös. Tuollaisilla jousipuristimilla homma sujui ihan ok. Yläpään osat olivat loppujen lopuksi varsin hyvässä kunnossa. Sehän tuossa on se hankaluus että osien kuntoa ei oikein pysty etukäteen tarkastamaan mitenkään. Toki se että jos yläpäässä siellä prikan alla on putua niin se voi kertoa siitä että tuo pehmuste on korkannut. Alapuolen kuntoa ei oikein tietysti tiedä muutakuin purkalla.



    No kuitenkaan ääni ei vieläkään poistunut kokonaan. Kuulemma kuitenkin pieneni hiukan. Liekö sitten joku avattu osa vaikuttanut asiaan.

    Kuitenkin tuossa kun molemmat puolet purki auki huomasin että ylätukivarren pallonivel tuntui varsin löysälle verrattaen toiseen puoleen. Tämä tuppaa vain olemaan melkoisessa jännityksessä kokoajan ja ainakaan minä en löytänyt tuosta mitään välystä, oli nivel paikollaan tai ei. Onko tämän testaamiseksi kenelläkään mitään ultimaattista keinoa?



    Sinä taisitkin olla vaihtanut nämä myös jo?

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    Joo, ei tuo kyllä ole naksumista.

    Vaihdoin etukardaanin keskitinholkin + hardyn kumikiekon + kiristyspultit ohjeen mukaan, kun siinä oli selkeästi klappia pystysuunnassa ja piti vähän ääntä kolahtaessaan reunoihinsa kun sitä kädellä heiluttelin auton ollessa ilmassa.

    Oli se pronssihela siellä sisällä millin painunutkin, ja kumikiekko vähän kyljestä revennyt, liekö ikä mikä näkyy.

    Mutta - vaikka olin jo toiveikas että ta-daa, tässäpä se oli, niin paskanmarjat ja muut sekahedelmät, eipä ollut.

    Havaintona : käytiin viikonloppuna Hkissä, siellähän on sitä saakelin nupulakiveä jonkinkin verran. Siellä kolis aivan tolkuttomasti, ja välittömästi kun antoi "vetoja" eli piti edes jonkinverran kiihdytystä päällä, niin ääni lakkasi olemasta.

    Voiko pyöränlaakeri hajota siten, että se ei äännä (ainakaan autoon sisälle - alustan äänethän tuossa on muuten kohtuullisen hyvin erotettu kuljettajasta), siinä ei tunnu välystä vaikka ei jarrusatula keskitä levyyn, mutta kolahtelisi kuopissa pienessä nopeudessa kun ei ole "veto päällä" ?

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Näitä naksumisia ym ääniä on korjailtu erilaisten tehtaan laatimien ohjeistuksen ja korjaussarjojen avulla varsinkin tuoreemmista. Taitaa samat tiedotteet yltää kyllä E70 asti.

    Usein ääni tulee laakerin ja olka-akselin välisestä saumasta tai navan ja jarrulevyn välistä.

    Nämä äänet tulevat autoa hitaasti liikutellesa ja rattia käännellessä ja tai auton suuntaa vaihtaessa.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by repsa View Post
    Joo. On mulla tossa tommoinen pintamikrofoni, piezotoiminen, mutta en mä sitä yksittäisenä ole vielä kerennyt laittamaan paikalleen.

    Googlasin lisää, ja löysin :



    Missä E70 ja hitaan nopeuden napse tms "clicking".

    No, etsin vastaavan ohjeen,
    https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...tions/JMYwC061

    ja eiku auto taas nosturille :
    putsasin huolella navan, satulan, levyn, vanteen kaikki pinnat - sekä tarkastin napa-laakerivälin huolella (siinä ei ollut mitään elämisen jälkeä).

    Eiku koeajolle, ja vieläkin tekee soundia. :think

    No, pitää sittenkun tämä(kin ennemmin tai myöhemmin) ratkeaa, niin kirjoittaa yksi postaus missä on kaikki mahdolliset variantit ylhäällä, että mitä voi tarkistaa ja tsekata. Paljon tässä on kyllä tullut jo mysyttyä.

    Mikä lie bemarimiehen syndrooma, mutta en kyllä yhtään tykkää ylimääräisistä äänistä jouston aikana. Tosin, nyt on melko hyvä varmuus auton toimintaan pitkässä juoksussa, ei tuo ääni oikeasti voi olla mikää pahan komponentin enää, kuten aikaisemminkin jo mietin.
    Täällä oli samasta napsutuksesta juttua F1X puolella: https://www.btcf.fi/forum/showthread...64#post4145864

    Noissa toki vaihtuu laakerin kiinnityspultitkin hienompikierteisiin ja momenttia tulee lisää uuden laakerin myötä. Ohje on että laakeri vaihdetaan jos tuosta ei ole apua.

    Leave a comment:

Working...
X