X5 e70 -08 etupään kolina

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • repsa
    replied
    Joo, kai nuo ne yleisimmät on koiranluiden lisäksi, onneksi, nehän on helppo vaihtaakkin.

    Jos joku jaksaa kahlata koko ketjun läpi, niin huomaa että olen kunnostellut pikkuhiljaa tähän omaan kolinan epäilyyn "uutta" etuperää :



    Etuperän sisuskaluja n. 4kk diesel-kylvyssä makoilun jälkeen. Hämmentävän hyvin irtosi ihan kaikki piki ja paske. Oikeasti siitä tuli kuin uudesta.

    Mutta vinkki siis seuraaville :


    195 ID x 2,5mm O-rengas on oikean kokoinen ratkaisu kuorien väliin. Tuota O-rengasta en itse ainakaan löytänyt Danalta tai puhumattakaan BMW:ltä.
    R&M bearings UK:sta toimitti tuon (Ebayn kautta).

    Leave a comment:


  • jano85
    replied
    Vika löytyi

    Täällä olis nyt yksi E70 josta kolinat lähti. Näyttää ettei lemförderikään kestä sen enempää kuin tarvikeosat, ainakaan tässä tapauksessa. Vika paikallistui lopuksi reaktiotankojen palloniveliin. Molemmat puolet väljät 50tkm jälkeen. Kolinathan alkoi noin 25tkm ja vuosi vaihdon jälkeen ja en nyt ensimmäisenä edes tarkemmin noita katsonut, kun oletin ettei niissä voi vielä mitään olla. Eikä ne katsastuksessakaan viime kesänä väljiltä tuntunut.
    Nyt oli sen verran väljistynyt että kun otti kiinni niin molemmissa 2-3mm pystyvälys.
    Tässä tapauksessa jälleenmyyjä lupasi selvitellä jos saisi menemään nuo vielä takuuseen ja lähetti samantien uudet veloituksetta tilalle kunhan toimitan vanhat takaisin. Noillahan tosiaan ajettu nyt se 50tkm ja reilu 2 vuotta vanhat.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    No ei tältä osin, etuperää olen todella hitaasti kasaillut, meinaan siis sitä vauhtia että ulkokoolin olen liimannut viikossa

    Ajattelin kyl heti kun tilaisuus tulee, että nostan nosturille ja hoidan alta pois, mutta kevväämmällä, tuo etuperän vaihto ei ehkä kuitenkaan suju yhdessä illassa tai viikonlopussa näistä muista kiireistä johtuen.

    Rupeis se uus etuperä kyllä olemaan kohta kasassa, stefa pitäs hakata paikalleen ja testailla noita o-renkaita, että mikä niistä oli oikean kokoinen siihen lohkojen väliin.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by repsa View Post
    On orkkiksena hydypusla. Näihin saa myös esim meyle-HD sarjaa, milloin se pusla on umpikumia.

    Ostin omaani tuollaiset yllämainitut aikoinaan, havaintona se, että motarinopeuksissa tuli kaikki nypytys jne paljon äkäisemmin läpi rattiin.
    Nyt jos pitäisi hommaa tehdä uusiksi väljyyden takia, etsisin OE osat jostain, on tuo vähän "race" ottaen huomioon auton normiajon.

    Jarruttaessa nypytys todennäköisesti aina saa alkunsa jarrulevystä :
    -levy on vähän kiero
    -levyn pinnassa on kitkassa epäjatkuvuuskohtia - eli levyn pintaan on kovemman jarrutuksen jälkeen nopeasti pysäköidyttyä palanut kiinni kitkamateriaalia paloista

    mutta se että tuleeko nypytys läpi, onkin sitten taas juuri noiden hydypuslien homma hoitaa, eli pieni resonanssi ei normaalisti ehjillä tukivarsilla haittaa mitään.

    Meylen HD-sarjassa on se huono puoli siis myös, että jos tulis jotain vikaa levyihin niin se ei salli sitä kyllä yhtään. Hyvänä puolena hyvä jarrutuntuma ja pyörä pysyy pituusakselin suunnassa paremmin paikoillaan.
    Jokos sulla homma on tikissä ja kolinat poissa?

    Täällä homma jatkui ylätukivarsien vaihtoon ja lopputulos oli kai äänen osalta huono eli ei muutosta. Vanhaa vielä reaktiotangon pallonivel ja iskari. :think

    Leave a comment:


  • Jamppa1983
    replied
    Originally posted by Jamppa1983 View Post
    Ulosvetäjä oli ihan ehdoton! Mistä saa ostettua itselle kohtuu hintaan? Perus ulosvetäjä ei siis mahdu.
    Toinen vaihtoehto on paineilma iskuri. Todella kätevä, ei enää moukarointia!

    Leave a comment:


  • Jamppa1983
    replied
    Originally posted by Jamppa1983 View Post
    Alapallonivel (alimmainen) tiukasti kiinni tukivarressa. Vinkkiä kuinka lähtisi irti?
    Mutteri on sen verran kiinni, että se on pallonivelenpään kanssa tasan. Olen naputellut sitä moskalla, mutta loppuuko usko vai onko vain lyötävä lujempaa? Vai jokin kikka millä nypätä irti. Iskarin kiinnitys ja tukivarren pusla irti joten ei ole enää kuin pallonivel tukivarressa kiinni.
    Ulosvetäjä oli ihan ehdoton! Mistä saa ostettua itselle kohtuu hintaan? Perus ulosvetäjä ei siis mahdu.

    Leave a comment:


  • Munanjatke
    replied
    Kovin montaa tuntia ei kannata noitten kanssa aikaa tuhlata, irottaa koko navan ja ruuvipenkissä paukauttaa irti. Ite hakkasin paikoillaan niin kauvan että hajos koko pallonivel, jouduin sitten irroittamaan koko navan ja ruuvipenkissä irroittamaan loput pallonivelestä, tai sen rungosta.

    Leave a comment:


  • vexu524tdic
    replied
    Ei ainakaan äkkiseltään tule mieleen mitään, active osat ovat mielestäni hammastangon sisällä joten tukivarret yms. Eivät vaikuta siihen mitenkään.

    Ainoa asia joka tulee mieleen on jos ratti menee kieroon osien vaihdon jälkeen, niin sitä ei saa "korjata" rattia kääntämällä vaan suuntaamalla pyörät uudelleen. (tuskin kukaan näin tekee enää mutta sanonpa silti)

    Leave a comment:


  • samson76
    replied
    Kun vaihtaa noita etutukivarsia ja on active steering, niin pitääkö ottaa jotain enemmän huomioon?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Murtohaarukka kaikista näppärin, kunhan saa vaan sopimaan. Ulosvetäjä sitten se seuraava vaihtoehto itsellä.

    Leave a comment:


  • MeisterW
    replied
    Originally posted by Jamppa1983 View Post
    Alapallonivel (alimmainen) tiukasti kiinni tukivarressa. Vinkkiä kuinka lähtisi irti?
    Mutteri on sen verran kiinni, että se on pallonivelenpään kanssa tasan. Olen naputellut sitä moskalla, mutta loppuuko usko vai onko vain lyötävä lujempaa? Vai jokin kikka millä nypätä irti. Iskarin kiinnitys ja tukivarren pusla irti joten ei ole enää kuin pallonivel tukivarressa kiinni.
    Sopivalla pallonivelen irroitustyökalulla lähtee helpoiten, eikä ole iso investointi. Irroitushaarukalla voi myös onnistua jos sopii väliin.

    Leave a comment:


  • jano85
    replied
    Originally posted by Jamppa1983 View Post
    Alapallonivel (alimmainen) tiukasti kiinni tukivarressa. Vinkkiä kuinka lähtisi irti?
    Mutteri on sen verran kiinni, että se on pallonivelenpään kanssa tasan. Olen naputellut sitä moskalla, mutta loppuuko usko vai onko vain lyötävä lujempaa? Vai jokin kikka millä nypätä irti. Iskarin kiinnitys ja tukivarren pusla irti joten ei ole enää kuin pallonivel tukivarressa kiinni.
    Puuttuu enään se ratkaiseva isku. Yksi kova lyönti niin pitäs lähteä. Kannattaa laittaa sisäpäästä pultti paikoilleen ja samoin iskarin kiinnitys. Pysyy paremmin paikoillaan kun lyö. Ite yleensä napauttanu nuo pallonivelet ekana irti enne muiden irroitusta.

    Leave a comment:


  • Jamppa1983
    replied
    Alapallonivel (alimmainen) tiukasti kiinni tukivarressa. Vinkkiä kuinka lähtisi irti?
    Mutteri on sen verran kiinni, että se on pallonivelenpään kanssa tasan. Olen naputellut sitä moskalla, mutta loppuuko usko vai onko vain lyötävä lujempaa? Vai jokin kikka millä nypätä irti. Iskarin kiinnitys ja tukivarren pusla irti joten ei ole enää kuin pallonivel tukivarressa kiinni.
    Last edited by Jamppa1983; 10-01-2020, 14:08.

    Leave a comment:


  • samson76
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Reaktiotankojen puslien nopea summittainen itsediagnoosi onnistuu autoa ajamalla 10kmh ja näpäyttämällä jarrua nopeasti. Jos kolahtaa ja tuntuu kolaus ratissa on em puslat rikki.
    Ratti tärähtää vasemmalla, kun näpäyttää jarrua. Vaihdan toki molemmat puolet, mutta uteliaisuuttani kysyn voiko tuosta päätellä kumpi puoli väljä?

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Reaktiotankojen puslien nopea summittainen itsediagnoosi onnistuu autoa ajamalla 10kmh ja näpäyttämällä jarrua nopeasti. Jos kolahtaa ja tuntuu kolaus ratissa on em puslat rikki.

    Leave a comment:

Working...
X