X5 e70 -08 etupään kolina

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • fraatti
    replied
    Originally posted by jano85 View Post
    No löytykö syyllistä? Samalla periaatteella ite paikallistin myös iskarin yläpäähän. Ja toinen puoli tuntui samoin tiukemmalta, mutta eipä vika ollutkaan siinä.
    Repsikanpuoli klopsotti ajossa kokojan. Samoin pienissä nypyissä. Mieleen tuli heti ensimmäisenä iskarin yläpäät mutta kuvittelin että näissä ne on samanmoiset kuin f1xssä ja todennäköisesti melko harvinaisia vikaantumaan. Tosin myöhemmin kävikin ilmi että rakenne on jonkinverran erilainen ja todennäköisesti näissä herkempi vikaantumaan.

    Tämä oli ainut keino miten sain äänen toistettua nosturilla tai auto paikallaan. Repsikanpuolella ääni oli selvästi kovempi. Tämäkin vaati sen että rengas oli jotakuinkin ajokorkeudella ja sen että liikkeen sai tarpeeksi nopeaksi. Missään nivelessä ei tuntunut väljää. Vakaajan tangon irroittaminen ei myöskään vaikuttanut ääneen.

    Osia ei ole vielä vaihdettu mutta toivotaan että nyt osutaan oikeaan.

    Leave a comment:


  • jano85
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Tälläsellä los patentoksella nyt haettiin sitten välyksiä.

    Auton kannatukselle tukevasti tuosta etummaisten nostokohtien kohdalta. Pelkästään nosturilla tuosta nostaessa nosturi heijaa sen verran että tästä ei tule mitään ilman että tuo on tuosta tukevasti kannatuksella. Tässätapauksessa nosturi piti laskea puiden varaan.

    Sitten sopiva lankku millä kammeta tuota pyörää edestakaisin. Tuossa vivun päällä sopivasti "pomppimalla" jousituksen sää liikkumaan jousituksen puolessa välissä ja ainakin tuosta yksilöstä ääntä tuntui kuuluvan tuolta iskarin yläpäästä. Koitetaan nyt vaihtaa nuo seuraavaksi...
    No löytykö syyllistä? Samalla periaatteella ite paikallistin myös iskarin yläpäähän. Ja toinen puoli tuntui samoin tiukemmalta, mutta eipä vika ollutkaan siinä.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Tälläsellä los patentoksella nyt haettiin sitten välyksiä.

    Auton kannatukselle tukevasti tuosta etummaisten nostokohtien kohdalta. Pelkästään nosturilla tuosta nostaessa nosturi heijaa sen verran että tästä ei tule mitään ilman että tuo on tuosta tukevasti kannatuksella. Tässätapauksessa nosturi piti laskea puiden varaan.

    Sitten sopiva lankku millä kammeta tuota pyörää edestakaisin. Tuossa vivun päällä sopivasti "pomppimalla" jousituksen sää liikkumaan jousituksen puolessa välissä ja ainakin tuosta yksilöstä ääntä tuntui kuuluvan tuolta iskarin yläpäästä. Koitetaan nyt vaihtaa nuo seuraavaksi...

    Leave a comment:


  • jano85
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Näistä tuntuu olevan hankala paikallistaa alustan vikoja, itsekin tuossa hemputellut yhtä autoa muutamaan kertaan ja hankalaa tuntuu olevan.
    Toki auton paino alustanosien päällä on aivan eri juttu kuin se että noita itse yrittää väännellä suuntaan tai toiseen. Leimakonttorilla olis tälläisiä varten hyvät vehkeet mutta ei nekään löydä ellei väljää oo jo reilusti.

    Lihavoin tuon vain tuosta siksi että jos alustassa käyttää halvinta mahdollista osaa niin ei ole mitenkään poikkeuksellista ettei ne kestä edes vuotta. Esim meylen osista on tuollaisia kokemuksia vaikka kuinka hoodeenä myydäänkin...
    Pahimpia varmaan nämä "osta 200€ koko tukivarsisarja eteen". Usein tilanne on vuoden päästä huonompi kuin lähtiessä.
    Joo nuo halvat on aikoinaan tullu kokeiltua edellisissä vehkeissä ja nämä onkin nyt lemförderiä.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by jano85 View Post
    Itellä kans kolissu tuossa e70 kuskin puolella etupäässä nyt jonkin aikaa. Kaikki tukivarret vaihdettu reilu vuosi takaperin ja ei näyttäis että on vielä hajallakaan. Koiranluut vaihdoin heti alkuunsa kun kumikin oli hajalla juurikin kuskin puolelta...ei vaikutusta. Kallistuksen vakaajan kumipuslatkin näyttäisi olevan tiviit. Nyt iskarin yläpään tukilaakeri vaihdettu ja iskari ei ainakaan vuoda, mutta kolina vaan jatkuu. Alkaa loppumaan ideat!
    Näistä tuntuu olevan hankala paikallistaa alustan vikoja, itsekin tuossa hemputellut yhtä autoa muutamaan kertaan ja hankalaa tuntuu olevan.
    Toki auton paino alustanosien päällä on aivan eri juttu kuin se että noita itse yrittää väännellä suuntaan tai toiseen. Leimakonttorilla olis tälläisiä varten hyvät vehkeet mutta ei nekään löydä ellei väljää oo jo reilusti.

    Lihavoin tuon vain tuosta siksi että jos alustassa käyttää halvinta mahdollista osaa niin ei ole mitenkään poikkeuksellista ettei ne kestä edes vuotta. Esim meylen osista on tuollaisia kokemuksia vaikka kuinka hoodeenä myydäänkin...
    Pahimpia varmaan nämä "osta 200€ koko tukivarsisarja eteen". Usein tilanne on vuoden päästä huonompi kuin lähtiessä.

    Leave a comment:


  • jano85
    replied
    Onkos kolinoihin löytyny syytä?

    Itellä kans kolissu tuossa e70 kuskin puolella etupäässä nyt jonkin aikaa. Kaikki tukivarret vaihdettu reilu vuosi takaperin ja ei näyttäis että on vielä hajallakaan. Koiranluut vaihdoin heti alkuunsa kun kumikin oli hajalla juurikin kuskin puolelta...ei vaikutusta. Kallistuksen vakaajan kumipuslatkin näyttäisi olevan tiviit. Nyt iskarin yläpään tukilaakeri vaihdettu ja iskari ei ainakaan vuoda, mutta kolina vaan jatkuu. Alkaa loppumaan ideat!

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    no oire kuulostaa ulommaisen nivelen ongelmalta. disclaimerina sanon että kuulostaa, etädiagnostisointi on hankalaa.

    pyöränlaakerivian voi diagnosoida "helpolla" = vaatii kokemusta, ajamalla autolla yhtenäisen tiemerkintäviivan (esim joku erotusviiva) päältä ja tunnustelemalla heiluuko/hakeeko kokoajan ajolinjaa vai muljuaako takapää. Aurauskulmat pitää lähtökohtaisesti olla testiä tehdessä ok, nopeuden ~80-100, kuiva asfaltti.

    Tämäkin testi kertoo vain tietyn kokoisen välyksen, esimerkiksi viottunutta laakerikehää mikä ääntää tuo ei paljasta- siihen pitää nostaa auto ilmaan ja pyörittää rengasta samalla kun pitää jousesta kiinni. Jousi toimii mukavana värähtelyn vahvistajana.

    Yleisesti kolinaan : omasta ihmettelin pitkään että mikä siellä keulassa kolisee ja löysin aina yks kerrallaan vähän äänien aiheuttajia.

    1) oli asennettu uutena tai joskus kauan sitten, tuo lohkolämppäri. Sen piuha oli yhdessä kohtaa vakaajassa kiinni - eikä kaapelia oltu sidottu mihinkään.

    2) jarruletku matkustajan puolella oli kiinnikkeistään ohjautunut semmoiseen kulmaan että otti joustossa (menosuunta vasempaan, ja kuoppa oikean eturenkaaseen -> äkillinen jousto) kiinni ja kolahti sitäkautta. pääs iskemään joustoissa kiinni.

    3) kuskinpuolella oli joku outo soundi myös, sen sain poislaskettua (huolimatta että tuntuivat tosi tiukoilta, ei välystä ollenkaan) ottamalla vakaajan tangot irti ja käymällä koeajolla. päätelmänä tästä tilasin uudet vakaajan tangot..

    4) renkaat näissä on isoja ja painavia, kannattaa tarkistaa onko jarrukilpi kunnolla kiinni. Jarrukilpihän on alumiinia, ja jos sen päälle renkaanvaihdossa parikin kertaa tiputtaa sen valssin, se taittaa kilpeä siten että ne ylemmät ruuvit jää olkavarteen ja kilpi tulee niistä läpi. Sit se kilpi soi mukavasti kuopissa.
    Last edited by repsa; 07-09-2018, 04:52.

    Leave a comment:


  • ipyrro
    replied
    Originally posted by 325tds View Post
    Kiitos vinkistä yksi kopina väheni mutta edelleen niinkuin alustassa joku kopajaa.

    Että hyviä vinkkejä edelleen kaivataan
    Vähän samantyylistä ja toisaalta ei ihan samaa on minulla. Kuskin puolelta edestä kuuluu ikävä hankaava ääni, ihan kuin olisi metalli metallia vasten. Selkeästi pyörimisliikkeeseen liittyvä ääni. Hilajisella vauhdilla joskus enemmänkin vielä semmoinen "ratatatata" ääni. Kuuluu useimmiten kääntyessä oikealle menosuuntaan katsoen.

    Ihan noobie kun olen niin en kyllä osaa selittää tuon tarkemmin. Oma ajatelmani on että voisko olla pyörän laakeri tai vetoakseli/laakeri?

    Pystyykö noita kumpaakaan mitenkään helposti tutkimaan että onko vika niissä?

    t. Ilkk@

    Leave a comment:


  • 325tds
    replied
    Originally posted by KJ View Post
    Kannattaa tsekata konepelti. Itselläni konepelti pääsi kiinniollessaan lukittuna liikkumaan ylös-alas suunnassa ehkä millin verran. Se aiheutti terävissä töyssyissä outoa etupään kolinaa, jota pitkään etsin kunnes tajusin äänen lähteen. Se on helppo testata taittelemalla esim joku vaahtomuovin palanen tms syylarin ja konepellin väliin niin, että se estää pellin liikkumisen lukossaan.
    Kiitos vinkistä yksi kopina väheni mutta edelleen niinkuin alustassa joku kopajaa.

    Että hyviä vinkkejä edelleen kaivataan

    Leave a comment:


  • KJ
    replied
    Kannattaa tsekata konepelti. Itselläni konepelti pääsi kiinniollessaan lukittuna liikkumaan ylös-alas suunnassa ehkä millin verran. Se aiheutti terävissä töyssyissä outoa etupään kolinaa, jota pitkään etsin kunnes tajusin äänen lähteen. Se on helppo testata taittelemalla esim joku vaahtomuovin palanen tms syylarin ja konepellin väliin niin, että se estää pellin liikkumisen lukossaan.

    Leave a comment:


  • 325tds
    replied
    Originally posted by DannyBoy View Post
    jes, nuo on nyt tsekattu ja kunnossa on.

    pitää varmaan vielä vaihtaa nuo etummaiset alatukivarret. niitä pystyy hieman heiluttaa käsin. ei noiden puslissa mitään suurempia näy..en tiedä kuuluuko noissa olla pieni jousto vara vai ihan jäykät!?

    Vielä huomasin että iskarin alapäät eli ns y haara, mihin tulee nuo varret kiinni. niin takaapäin katsottuna. kuskinpuolella taakemman alatukivarren ja ns y haaraa välii jää pienenpiväli kuin repsikanpuolelle..repsikanpuolelle menee sormi, kuskin ei.. on hieman hankala selittää.

    Käytin autoa vielä äsken korjaamolla, missä hekään eivät vikaa löytäneet...

    Nostellaapa tätä vanhaa.

    Itsellä sama ongelma, vaihdoin kaikki tukivarret,koiranluut ja raidetangon nivelet mutta pieni kopina vaan edelleen pienissä montuissa kuuluu.

    Pyöränlaakerit ei ole väljät.

    Ei iskareitkaan viihtis huvikseen vaihtaa kun reilu 700€ kpl.

    On nämä vaan mystisiä autoja :think

    En tiedä mistä sitä kopinaa seuraavaksi katseleis vai onko tämä ominaisuus.

    Leave a comment:


  • Wibas
    replied
    Löysitkö ikinä vikaa?

    Leave a comment:


  • DannyBoy
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Tsekkaa konehuoneen vinot tukitangot että ne on kiinni kunnolla...
    jes, nuo on nyt tsekattu ja kunnossa on.

    pitää varmaan vielä vaihtaa nuo etummaiset alatukivarret. niitä pystyy hieman heiluttaa käsin. ei noiden puslissa mitään suurempia näy..en tiedä kuuluuko noissa olla pieni jousto vara vai ihan jäykät!?

    Vielä huomasin että iskarin alapäät eli ns y haara, mihin tulee nuo varret kiinni. niin takaapäin katsottuna. kuskinpuolella taakemman alatukivarren ja ns y haaraa välii jää pienenpiväli kuin repsikanpuolelle..repsikanpuolelle menee sormi, kuskin ei.. on hieman hankala selittää.

    Käytin autoa vielä äsken korjaamolla, missä hekään eivät vikaa löytäneet...

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Tsekkaa konehuoneen vinot tukitangot että ne on kiinni kunnolla...

    Leave a comment:


  • DannyBoy
    started a topic X5 e70 -08 etupään kolina

    X5 e70 -08 etupään kolina

    nyt olen jo puolivuotta etsinyt mystistä kolinaa äksästä. Vaimea kolina töyssyyn ajettaessa. esim hidaste töyssyyn ajettaessa kolahtaa noustessa, mutta ei alas tullessa. Kolahdus kuuluu heti kun etupää alkaa joustaa. Siis ihan pienikin patti, saa äänen kuuluu..

    nyt olen vaihtanut, etujouset "toinen oli poikki", koiranluut, taaenmat alatukivarret, raidetankon pään oikealle ja vasuriin raidetangon sisemmänpään. ei noissa missään ollut mitää hirveitä väljyksiä!! lisäksi myös iskarit on irroittu ja ne vaikuttivat ehjiltä. myös yläpään kumit oli silmämääräsesti ehjät.

    tänään auto katsastettiin, ja läpi meni

    Jos jollakin on ollut samantatapaisia oireita tai hyviä vinkkejä.. niin kaikki ovat tervetulleita
Working...
X