X5 e70 -08 etupään kolina
Collapse
X
-
Onkos konepellin mahdollinen kolinan lähteenä pois suljettu ? Näissähän on ollut tuotakin että konepelti kolahtelee töyssyissä
-
Joo. On mulla tossa tommoinen pintamikrofoni, piezotoiminen, mutta en mä sitä yksittäisenä ole vielä kerennyt laittamaan paikalleen.
Googlasin lisää, ja löysin :
Missä E70 ja hitaan nopeuden napse tms "clicking".
No, etsin vastaavan ohjeen,
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...tions/JMYwC061
ja eiku auto taas nosturille :
putsasin huolella navan, satulan, levyn, vanteen kaikki pinnat - sekä tarkastin napa-laakerivälin huolella (siinä ei ollut mitään elämisen jälkeä).
Eiku koeajolle, ja vieläkin tekee soundia. :think
No, pitää sittenkun tämä(kin ennemmin tai myöhemmin) ratkeaa, niin kirjoittaa yksi postaus missä on kaikki mahdolliset variantit ylhäällä, että mitä voi tarkistaa ja tsekata. Paljon tässä on kyllä tullut jo mysyttyä.
Mikä lie bemarimiehen syndrooma, mutta en kyllä yhtään tykkää ylimääräisistä äänistä jouston aikana. Tosin, nyt on melko hyvä varmuus auton toimintaan pitkässä juoksussa, ei tuo ääni oikeasti voi olla mikää pahan komponentin enää, kuten aikaisemminkin jo mietin.
Leave a comment:
-
Alusta mikrofoni sarjalla ääniä paikalistettaessa pitää olla kärsivällisyyttä ajaa paljon niiden kanssa ja paikkoja vaihtaen. Tulee ne äänet sen verran selvästi "naapuri" osastakin viereiseen mikkiin ja menee äkkiä metsään virhediagnoosin puolesta sen vuoksi.
Leave a comment:
-
Originally posted by repsa View PostEi ollut kyllä jälkiä vanhoissa jousikupeissa tai jousissa, eikä ääni muuttunut taajudeltaan tai kestoltaan uusilla osillakaan.
pitää ruveta mikittämään, oon tuossa katsellut semoista alustamikkisettiä, mutta on ollut vielä hankala itselle puolustella ostosta..
Vakaajan kiinnitys sulla oli kait kunnossa? edit. sanoitkin ottaneesi koko yhdystangon irti...
Leave a comment:
-
Ei ollut kyllä jälkiä vanhoissa jousikupeissa tai jousissa, eikä ääni muuttunut taajudeltaan tai kestoltaan uusilla osillakaan.
pitää ruveta mikittämään, oon tuossa katsellut semoista alustamikkisettiä, mutta on ollut vielä hankala itselle puolustella ostosta..
Leave a comment:
-
Originally posted by repsa View PostMutta : ei ollut siihen kolinaan vaihdosta apua. Edelleen, pieni nopeus (20-30kmh) ja nollavetotilanne tai kevyesti jarruttaen niin kolisee.
Täytyy tuumata, että onhan tämä hankala homma. Sanoisin että ihan persiistä.
Mietin että voiko pyöränlaakeri vioittua siten, että siinä ei tunnu väljää, mutta kolisisi ? Autollahan on kelattu n.220 vai 230tkm.
Onhan tässä nyt ollut se hyvä puoli, että kaikki kalliimmat ja vittumaisimmat vaihtaa on jo vaihdettu. Ja kokoajan kaikki pieni narina yms häviää sekä ajo-ominaisuudet paranee. Sais vaan nyt näppeihinsä se oikean kolahduksen aiheuttajan.
Sattui tälläinen kuva silmiin. Onko tuolla mahdollisuutta että jousi ottaisi tuohon kupin reunaan kiinni joustossa?
Tässä on jo yritystä vian paikallistamiseksi ja se on tuottanutkin tulosta..
Leave a comment:
-
Joo, jos tuo pusla ei oo revennyt niin ei ole syytä vaihtaa. Vaan pelkästään noi keltaiset hilut.
Mutta : ei ollut siihen kolinaan vaihdosta apua. Edelleen, pieni nopeus (20-30kmh) ja nollavetotilanne tai kevyesti jarruttaen niin kolisee.
Hankalaa tietysti sanoa että koliseeko se nyt sit veto päällä, kun se vauhtihan kiihtyy siinä. Siinä sitä kyllä harvemmin erottaa?
Kokeiltua myös :
kiristää lokasuojan kiinnityspultteja ja tukea kaikkea mikä on loksuissa kiinni.
Konepellin lukituslenkkien säätö ja välyksen poisto
Sivuhelman irroitus ja kiinnitys sekä kiinnitysten uusinta
Täytyy tuumata, että onhan tämä hankala homma. Sanoisin että ihan persiistä.
Mietin että voiko pyöränlaakeri vioittua siten, että siinä ei tunnu väljää, mutta kolisisi ? Autollahan on kelattu n.220 vai 230tkm.
Onhan tässä nyt ollut se hyvä puoli, että kaikki kalliimmat ja vittumaisimmat vaihtaa on jo vaihdettu. Ja kokoajan kaikki pieni narina yms häviää sekä ajo-ominaisuudet paranee. Sais vaan nyt näppeihinsä se oikean kolahduksen aiheuttajan.
Leave a comment:
-
Originally posted by repsa View PostI'll be damned. Tai notta olinpa väärässä.
Ihan vulkanoitu tumppi se on.
Oli ne vanhat kumit kyllä kasassa, ja sormituntumaa käyttäen vertailua :
Vanha oli kuin vähän kovempi vaahtomuovi, semmoinen mitä käytetään esim myllytyslappujen alustana.
Uusi oli taas verrattavissa "melkein kuin pusla" eli aika paljon tiheämmän tuntuista.
Hommaa prepaten eteni vaihdettuun tolppan yläpäähän 1,5h aikana. Tässä siis molemmilta puolilta pulttien löysytykset valmiiksi, rintapellin päältä niitten kaukalomuovien purku jne. Valitettavasti siis rupeaa harjoittelu keulan kanssa näkymään..
Mites lopputuloksen kanssa kävi? Oliko vaihdolla mitään vaikutusta?
Leave a comment:
-
I'll be damned. Tai notta olinpa väärässä.
Ihan vulkanoitu tumppi se on.
Oli ne vanhat kumit kyllä kasassa, ja sormituntumaa käyttäen vertailua :
Vanha oli kuin vähän kovempi vaahtomuovi, semmoinen mitä käytetään esim myllytyslappujen alustana.
Uusi oli taas verrattavissa "melkein kuin pusla" eli aika paljon tiheämmän tuntuista.
Olen kyllä nyt varovaisen toiveikas että tällä se ääni siirtyy muualle.
Ja : ei ollut 4 peruspuristinta liiottelua.
Melkoinen taitos tulee vaikka voima on jaettu neljään osaan. Mutta koska amatööri niin en oo jaksanu ostaa "oikeita" puristimia mitä vois painaa vaikka pulttimopolla. Noita en yksinkertaisesti uskalla mopolla päästää noitten jousien kanssa, pelko on että tulee silmille.
Hommaa prepaten eteni vaihdettuun tolppan yläpäähän 1,5h aikana. Tässä siis molemmilta puolilta pulttien löysytykset valmiiksi, rintapellin päältä niitten kaukalomuovien purku jne. Valitettavasti siis rupeaa harjoittelu keulan kanssa näkymään..Last edited by repsa; 11-10-2019, 20:26.
Leave a comment:
-
Jos en väärin mitannut tuota pakettia nipussa, niin tuo kombo 6,9,11 kiristetään rauta rautaa vasten.
Jotenkin tuntuu tuo jousivoima niin suurelta, että jos olisi pelkästään osien 10,11 varassa kun auto on ilmassa, niin kyllä tulisi romua läpi, eli tuo osa 10 painuisi semmoiseksi 1mm paksuksi palaksi ja tuo keskiosassa oleva vulkanoitu pala olisi irti..
Voin kyllä olla tässä väärässäkin, mutta tuo jousen esijännitys on useita kN.
Ehkä tässä on kohta viisaampi kun saa uudet romut kotio. Ostin varuiksi jo toisen setin puristimia, saa sit penkissä kolmelta syrjältä vedettyä jumiin.
Leave a comment:
-
Originally posted by repsa View PostNo siis vaakaviivoilla tarkoitin kuvassani olleita vaakaviivojaeli kaikki sininen kuvassa on samaa materiaalia, samaten kuin kaikki musta ja punainen on samaa matskua jne (pl. yläpään prässätyt kierretangot).
Pelkkä tuollainen prässätty tumppi tuo ei oikein voi olla, koska tuossa puslan päässähän on jousen vetovoima kun se on vapaana. Eli se mutteri mikä on iskarin päässähän sitoo melkoisella voimalla varustetun jousivoiman pakettiin.
Jos se olisi vain pelkkä holkki, mikä on vulkanoitu n. 5-10mm korkeudelta kiinni sivuistaan, tulisi se läpi ensimmäisellä auton nosturilla käynnin yhteydessä. On ihan kohtuullinen meinaan se esijännitys paketissa, nimim. bilsun jousipuristimen käyttö pelotti
Eikös tuossa pakettissa sen pidä nipussa se että sekä alhaalla että ylhäällä on tuollainen "prikka" ja tähän väliin jää sitten tuo pusla sekä nuo polyuretaani vaahtorinkulat? Suurin rasitus ei siis tule tuohon puslan päälle? Näin minä tämän ymmärsin, tosin en ole päässyt näpläämään osia käsissä vielä. Tätä yritin tuohon hahmotelmaanikin piirrustaa...
Leave a comment:
-
No siis vaakaviivoilla tarkoitin kuvassani olleita vaakaviivojaeli kaikki sininen kuvassa on samaa materiaalia, samaten kuin kaikki musta ja punainen on samaa matskua jne (pl. yläpään prässätyt kierretangot).
Pelkkä tuollainen prässätty tumppi tuo ei oikein voi olla, koska tuossa puslan päässähän on jousen vetovoima kun se on vapaana. Eli se mutteri mikä on iskarin päässähän sitoo melkoisella voimalla varustetun jousivoiman pakettiin.
Jos se olisi vain pelkkä holkki, mikä on vulkanoitu n. 5-10mm korkeudelta kiinni sivuistaan, tulisi se läpi ensimmäisellä auton nosturilla käynnin yhteydessä. On ihan kohtuullinen meinaan se esijännitys paketissa, nimim. bilsun jousipuristimen käyttö pelotti
Otin ja tilasin nyt noi uudet yläpään osat, jos ensviikonlopuksi tulisivat.Last edited by repsa; 07-10-2019, 04:58.
Leave a comment:
-
Originally posted by repsa View PostJuu, tyypillinen yläpään laakerin äänihän se on. Tai vakaajan tangon/koripuslien.
Tuollain tukemalla sai sitä nypytettyä aika hyvin ; eli auto ilmaan, toiselle puolelle kiinteä pukki (2x 2"x4" palikat päällekäin) ja toiselle puolelle tuo patenttivipuvarsi, sit nosturi alas ja paino renkaille ja rynkyttäen.
En saanut (yksin) kuulumaan ääntä, vaikka koitin hypätä sekä "edestakaisin runkuttaa" niin ei silti.
Piirsin myös iteki!
Jos se yläpään "laakerin" rakenne on kuin tuossa mitä hahmottelin, niin silloin mustalla värillä olevan vulkanoinnin pettäminen voisi tehdä kolinan kun sininen sisäosa pääsee osumaan punaiseen runkoon just noissa hassuissa ajotilanteissa. Ei vaan ole moista lakrua jouten minkä vois vetää rälläkällä halki.
Taidan tilata nyt kuitenkin uudet yläpään tuet + kumipuslat, ihan varmuuden varalta.
Jos se ei auta, niin sitten laakerit.
Tuosta rakenteesta. Mielestäni tuo yläpää on tuollainen alumiini klimppi mihin on prässätty pusla sisään. En ole varma mutta saattaa olla että tuossa kumiklimpin sisässä olevassa holkissa on myös jonkinsortin taso tai pullistus mikä pitää puslan paremmin kiinni kumissa.
Mitä tarkoitat kuvassa sinisillä vaakaviivoilla?
Päivitin hiukan tuota "rakennekuvaa" millaiseksi itse tuota olettaisin. Tällöin ääni voisi tulla holkin liikkuessa vulkanoinnin sisällä tai sitten jos nuo pehmusteet pääsevät tekemään ylösalasliikettä. Mitäs tuumailet?
Leave a comment:
-
Juu, tyypillinen yläpään laakerin äänihän se on. Tai vakaajan tangon/koripuslien.
Tuollain tukemalla sai sitä nypytettyä aika hyvin ; eli auto ilmaan, toiselle puolelle kiinteä pukki (2x 2"x4" palikat päällekäin) ja toiselle puolelle tuo patenttivipuvarsi, sit nosturi alas ja paino renkaille ja rynkyttäen.
En saanut (yksin) kuulumaan ääntä, vaikka koitin hypätä sekä "edestakaisin runkuttaa" niin ei silti.
Piirsin myös iteki!
Jos se yläpään "laakerin" rakenne on kuin tuossa mitä hahmottelin, niin silloin mustalla värillä olevan vulkanoinnin pettäminen voisi tehdä kolinan kun sininen sisäosa pääsee osumaan punaiseen runkoon just noissa hassuissa ajotilanteissa. Ei vaan ole moista lakrua jouten minkä vois vetää rälläkällä halki.
Taidan tilata nyt kuitenkin uudet yläpään tuet + kumipuslat, ihan varmuuden varalta.
Jos se ei auta, niin sitten laakerit.
Leave a comment:
-
Originally posted by repsa View PostVähän tuon tapaisella tavalla itsekin koitin sitä välystä saada pihalle ajettua.
Ehkä käyn vielä kerran koklaan tuon uudestaan noilla neuvoilla.
Kokeilin myös siten että auto on ilmassa ja lyön isolla (15kg lekalla) renkaan alapintaan, jolloin sinne tulee äkillinen n. 3-4cm pystyliike. Ei ääntä.
Hankala juttu kyllä.
Otin tuossa koneen kumityynyistäkin ilmaputken irti ja laitoin käsipumpun siihen "ohjauslaitteeksi", ehjät oli, eivät siis vuotaneet, eikä niiden kumien asennolla, pehmeä tai kova, ollut vaikutusta testin perusteella ääneen.
Rakenne lie sellainen kun piirsit. Tuo musta keskiosa, vulkanoitu läpivientiholkki, niin amerikan joen forumeilla on joissain murtunut ihan poikki, mutta omassa noi oli kyl vieä ehjät.Yksin paikkojen tutkiminen/kuuntelu ja heiluttelu ei onnistu vaan tuohon tarvi apurin.
Jahka tuo vaihto tulee jommassa kummassa kiesissä ajankohtaiseksi niin taidan katsoa millainen tuo rakenne on tuossa ja onko holkki päässyt vulkanoinnista irti/väljistynyt pesässään tai onko se ylipäätään mahdollista.
Mielestäni äänen esiintyminen oli juuri sellainen tyypillinen tilanne missä yläpää voi kolahtaa ja se heti ensimmäisenä mieleen tulikin. Tätä ajatusta vastaan vain soti se tieto että tuolla ei ole ollenkaan laakeria mikä yläpäistä usein väljistyy.
Leave a comment:
Leave a comment: