Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 e70 -08 etupään kolina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #46
    Originally posted by repsa View Post
    Vähän tuon tapaisella tavalla itsekin koitin sitä välystä saada pihalle ajettua.

    Ehkä käyn vielä kerran koklaan tuon uudestaan noilla neuvoilla.

    Kokeilin myös siten että auto on ilmassa ja lyön isolla (15kg lekalla) renkaan alapintaan, jolloin sinne tulee äkillinen n. 3-4cm pystyliike. Ei ääntä.

    Hankala juttu kyllä.

    Otin tuossa koneen kumityynyistäkin ilmaputken irti ja laitoin käsipumpun siihen "ohjauslaitteeksi", ehjät oli, eivät siis vuotaneet, eikä niiden kumien asennolla, pehmeä tai kova, ollut vaikutusta testin perusteella ääneen.

    Rakenne lie sellainen kun piirsit. Tuo musta keskiosa, vulkanoitu läpivientiholkki, niin amerikan joen forumeilla on joissain murtunut ihan poikki, mutta omassa noi oli kyl vieä ehjät.
    Se että tuolla setupilla sai äänen kuulumaan vaati sellaisen "terävän" liikkeen kalikan päästä. Eli pelkästään kalikan päässä "keinuttelu" ei sitä ääntä saa esille vaan se vaati että jaloilla "rynkytti" tuota edestakaisin nopeassa tahdissa Yksin paikkojen tutkiminen/kuuntelu ja heiluttelu ei onnistu vaan tuohon tarvi apurin.

    Jahka tuo vaihto tulee jommassa kummassa kiesissä ajankohtaiseksi niin taidan katsoa millainen tuo rakenne on tuossa ja onko holkki päässyt vulkanoinnista irti/väljistynyt pesässään tai onko se ylipäätään mahdollista.

    Mielestäni äänen esiintyminen oli juuri sellainen tyypillinen tilanne missä yläpää voi kolahtaa ja se heti ensimmäisenä mieleen tulikin. Tätä ajatusta vastaan vain soti se tieto että tuolla ei ole ollenkaan laakeria mikä yläpäistä usein väljistyy.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • repsa
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1363
      • Lempäälä

      #47
      Juu, tyypillinen yläpään laakerin äänihän se on. Tai vakaajan tangon/koripuslien.



      Tuollain tukemalla sai sitä nypytettyä aika hyvin ; eli auto ilmaan, toiselle puolelle kiinteä pukki (2x 2"x4" palikat päällekäin) ja toiselle puolelle tuo patenttivipuvarsi, sit nosturi alas ja paino renkaille ja rynkyttäen.
      En saanut (yksin) kuulumaan ääntä, vaikka koitin hypätä sekä "edestakaisin runkuttaa" niin ei silti.

      Piirsin myös iteki!



      Jos se yläpään "laakerin" rakenne on kuin tuossa mitä hahmottelin, niin silloin mustalla värillä olevan vulkanoinnin pettäminen voisi tehdä kolinan kun sininen sisäosa pääsee osumaan punaiseen runkoon just noissa hassuissa ajotilanteissa. Ei vaan ole moista lakrua jouten minkä vois vetää rälläkällä halki.

      Taidan tilata nyt kuitenkin uudet yläpään tuet + kumipuslat, ihan varmuuden varalta.
      Jos se ei auta, niin sitten laakerit.
      5c jetta 1.2TSI 140/220
      530e m-sport alpinweiss3 vakio
      a4 cabi 220/300
      vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4595
        • Tampere

        #48
        Originally posted by repsa View Post
        Juu, tyypillinen yläpään laakerin äänihän se on. Tai vakaajan tangon/koripuslien.



        Tuollain tukemalla sai sitä nypytettyä aika hyvin ; eli auto ilmaan, toiselle puolelle kiinteä pukki (2x 2"x4" palikat päällekäin) ja toiselle puolelle tuo patenttivipuvarsi, sit nosturi alas ja paino renkaille ja rynkyttäen.
        En saanut (yksin) kuulumaan ääntä, vaikka koitin hypätä sekä "edestakaisin runkuttaa" niin ei silti.

        Piirsin myös iteki!



        Jos se yläpään "laakerin" rakenne on kuin tuossa mitä hahmottelin, niin silloin mustalla värillä olevan vulkanoinnin pettäminen voisi tehdä kolinan kun sininen sisäosa pääsee osumaan punaiseen runkoon just noissa hassuissa ajotilanteissa. Ei vaan ole moista lakrua jouten minkä vois vetää rälläkällä halki.

        Taidan tilata nyt kuitenkin uudet yläpään tuet + kumipuslat, ihan varmuuden varalta.
        Jos se ei auta, niin sitten laakerit.
        Kyllähän tuossa jo yritystä oli. Mulla auto piti laskea niin alas ettei se ole nosturin tai renkaiden varassa. Eli siis nosturi oli laskettu puupalikoiden päälle. Tällöin auto on "pukeilla" eli kiinteästi nostopisteiden varassa killumassa. Muuten ongelmaksi tuli se että auto/nosturi heilui liikaa ja siitä kuulu jotain ääntä joka häiritsi.

        Tuosta rakenteesta. Mielestäni tuo yläpää on tuollainen alumiini klimppi mihin on prässätty pusla sisään. En ole varma mutta saattaa olla että tuossa kumiklimpin sisässä olevassa holkissa on myös jonkinsortin taso tai pullistus mikä pitää puslan paremmin kiinni kumissa.


        Mitä tarkoitat kuvassa sinisillä vaakaviivoilla?

        Päivitin hiukan tuota "rakennekuvaa" millaiseksi itse tuota olettaisin. Tällöin ääni voisi tulla holkin liikkuessa vulkanoinnin sisällä tai sitten jos nuo pehmusteet pääsevät tekemään ylösalasliikettä. Mitäs tuumailet?

        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • repsa
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1363
          • Lempäälä

          #49
          No siis vaakaviivoilla tarkoitin kuvassani olleita vaakaviivoja eli kaikki sininen kuvassa on samaa materiaalia, samaten kuin kaikki musta ja punainen on samaa matskua jne (pl. yläpään prässätyt kierretangot).

          Pelkkä tuollainen prässätty tumppi tuo ei oikein voi olla, koska tuossa puslan päässähän on jousen vetovoima kun se on vapaana. Eli se mutteri mikä on iskarin päässähän sitoo melkoisella voimalla varustetun jousivoiman pakettiin.

          Jos se olisi vain pelkkä holkki, mikä on vulkanoitu n. 5-10mm korkeudelta kiinni sivuistaan, tulisi se läpi ensimmäisellä auton nosturilla käynnin yhteydessä. On ihan kohtuullinen meinaan se esijännitys paketissa, nimim. bilsun jousipuristimen käyttö pelotti


          Otin ja tilasin nyt noi uudet yläpään osat, jos ensviikonlopuksi tulisivat.
          Last edited by repsa; 07-10-2019, 05:58.
          5c jetta 1.2TSI 140/220
          530e m-sport alpinweiss3 vakio
          a4 cabi 220/300
          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4595
            • Tampere

            #50
            Originally posted by repsa View Post
            No siis vaakaviivoilla tarkoitin kuvassani olleita vaakaviivoja eli kaikki sininen kuvassa on samaa materiaalia, samaten kuin kaikki musta ja punainen on samaa matskua jne (pl. yläpään prässätyt kierretangot).

            Pelkkä tuollainen prässätty tumppi tuo ei oikein voi olla, koska tuossa puslan päässähän on jousen vetovoima kun se on vapaana. Eli se mutteri mikä on iskarin päässähän sitoo melkoisella voimalla varustetun jousivoiman pakettiin.

            Jos se olisi vain pelkkä holkki, mikä on vulkanoitu n. 5-10mm korkeudelta kiinni sivuistaan, tulisi se läpi ensimmäisellä auton nosturilla käynnin yhteydessä. On ihan kohtuullinen meinaan se esijännitys paketissa, nimim. bilsun jousipuristimen käyttö pelotti
            Joo, kyllä tuossa itsekin sovittelin jousipuristimia tuohon jousen ympärille ja ajattelin että mahtavatko nuo kestää tuon rasituksen. No toivotaan että kestävät. Jousen langan vahvuus on jo varsin miehekäs. Ducatossa oli jousi jotakuinkin samanlainen ja tuolloin jousta puritettaessa sai kanssa vilkuilla sivuille että mistä löytyy pakopaikkoja....

            Eikös tuossa pakettissa sen pidä nipussa se että sekä alhaalla että ylhäällä on tuollainen "prikka" ja tähän väliin jää sitten tuo pusla sekä nuo polyuretaani vaahtorinkulat? Suurin rasitus ei siis tule tuohon puslan päälle? Näin minä tämän ymmärsin, tosin en ole päässyt näpläämään osia käsissä vielä. Tätä yritin tuohon hahmotelmaanikin piirrustaa...

            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • repsa
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1363
              • Lempäälä

              #51
              Jos en väärin mitannut tuota pakettia nipussa, niin tuo kombo 6,9,11 kiristetään rauta rautaa vasten.

              Jotenkin tuntuu tuo jousivoima niin suurelta, että jos olisi pelkästään osien 10,11 varassa kun auto on ilmassa, niin kyllä tulisi romua läpi, eli tuo osa 10 painuisi semmoiseksi 1mm paksuksi palaksi ja tuo keskiosassa oleva vulkanoitu pala olisi irti..
              Voin kyllä olla tässä väärässäkin, mutta tuo jousen esijännitys on useita kN.

              Ehkä tässä on kohta viisaampi kun saa uudet romut kotio. Ostin varuiksi jo toisen setin puristimia, saa sit penkissä kolmelta syrjältä vedettyä jumiin.
              5c jetta 1.2TSI 140/220
              530e m-sport alpinweiss3 vakio
              a4 cabi 220/300
              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

              Comment

              • repsa
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1363
                • Lempäälä

                #52
                I'll be damned. Tai notta olinpa väärässä.



                Ihan vulkanoitu tumppi se on.

                Oli ne vanhat kumit kyllä kasassa, ja sormituntumaa käyttäen vertailua :

                Vanha oli kuin vähän kovempi vaahtomuovi, semmoinen mitä käytetään esim myllytyslappujen alustana.

                Uusi oli taas verrattavissa "melkein kuin pusla" eli aika paljon tiheämmän tuntuista.







                Olen kyllä nyt varovaisen toiveikas että tällä se ääni siirtyy muualle.

                Ja : ei ollut 4 peruspuristinta liiottelua.



                Melkoinen taitos tulee vaikka voima on jaettu neljään osaan. Mutta koska amatööri niin en oo jaksanu ostaa "oikeita" puristimia mitä vois painaa vaikka pulttimopolla. Noita en yksinkertaisesti uskalla mopolla päästää noitten jousien kanssa, pelko on että tulee silmille.

                Hommaa prepaten eteni vaihdettuun tolppan yläpäähän 1,5h aikana. Tässä siis molemmilta puolilta pulttien löysytykset valmiiksi, rintapellin päältä niitten kaukalomuovien purku jne. Valitettavasti siis rupeaa harjoittelu keulan kanssa näkymään..
                Last edited by repsa; 11-10-2019, 21:26.
                5c jetta 1.2TSI 140/220
                530e m-sport alpinweiss3 vakio
                a4 cabi 220/300
                vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4595
                  • Tampere

                  #53
                  Originally posted by repsa View Post
                  I'll be damned. Tai notta olinpa väärässä.
                  Ihan vulkanoitu tumppi se on.

                  Oli ne vanhat kumit kyllä kasassa, ja sormituntumaa käyttäen vertailua :

                  Vanha oli kuin vähän kovempi vaahtomuovi, semmoinen mitä käytetään esim myllytyslappujen alustana.

                  Uusi oli taas verrattavissa "melkein kuin pusla" eli aika paljon tiheämmän tuntuista.

                  Hommaa prepaten eteni vaihdettuun tolppan yläpäähän 1,5h aikana. Tässä siis molemmilta puolilta pulttien löysytykset valmiiksi, rintapellin päältä niitten kaukalomuovien purku jne. Valitettavasti siis rupeaa harjoittelu keulan kanssa näkymään..
                  Rakenne oli siis sellainen kun veikkasin. Periaatteessa tuohon alumiiniseen osaan tuskin tulee mitään vikaa? Ellei sitten holkki ala heilumaan tuolla vulkanoinin sisässä? Eli yleensä vaihtoon nuo polyuretaani vaahtoa olevat puslat.

                  Mites lopputuloksen kanssa kävi? Oliko vaihdolla mitään vaikutusta?
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • repsa
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1363
                    • Lempäälä

                    #54
                    Joo, jos tuo pusla ei oo revennyt niin ei ole syytä vaihtaa. Vaan pelkästään noi keltaiset hilut.

                    Mutta : ei ollut siihen kolinaan vaihdosta apua. Edelleen, pieni nopeus (20-30kmh) ja nollavetotilanne tai kevyesti jarruttaen niin kolisee.

                    Hankalaa tietysti sanoa että koliseeko se nyt sit veto päällä, kun se vauhtihan kiihtyy siinä. Siinä sitä kyllä harvemmin erottaa?

                    Kokeiltua myös :
                    kiristää lokasuojan kiinnityspultteja ja tukea kaikkea mikä on loksuissa kiinni.
                    Konepellin lukituslenkkien säätö ja välyksen poisto
                    Sivuhelman irroitus ja kiinnitys sekä kiinnitysten uusinta

                    Täytyy tuumata, että onhan tämä hankala homma. Sanoisin että ihan persiistä.

                    Mietin että voiko pyöränlaakeri vioittua siten, että siinä ei tunnu väljää, mutta kolisisi ? Autollahan on kelattu n.220 vai 230tkm.

                    Onhan tässä nyt ollut se hyvä puoli, että kaikki kalliimmat ja vittumaisimmat vaihtaa on jo vaihdettu. Ja kokoajan kaikki pieni narina yms häviää sekä ajo-ominaisuudet paranee. Sais vaan nyt näppeihinsä se oikean kolahduksen aiheuttajan.
                    5c jetta 1.2TSI 140/220
                    530e m-sport alpinweiss3 vakio
                    a4 cabi 220/300
                    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4595
                      • Tampere

                      #55
                      Originally posted by repsa View Post
                      Mutta : ei ollut siihen kolinaan vaihdosta apua. Edelleen, pieni nopeus (20-30kmh) ja nollavetotilanne tai kevyesti jarruttaen niin kolisee.
                      Täytyy tuumata, että onhan tämä hankala homma. Sanoisin että ihan persiistä.

                      Mietin että voiko pyöränlaakeri vioittua siten, että siinä ei tunnu väljää, mutta kolisisi ? Autollahan on kelattu n.220 vai 230tkm.

                      Onhan tässä nyt ollut se hyvä puoli, että kaikki kalliimmat ja vittumaisimmat vaihtaa on jo vaihdettu. Ja kokoajan kaikki pieni narina yms häviää sekä ajo-ominaisuudet paranee. Sais vaan nyt näppeihinsä se oikean kolahduksen aiheuttajan.
                      No pahus.

                      Sattui tälläinen kuva silmiin. Onko tuolla mahdollisuutta että jousi ottaisi tuohon kupin reunaan kiinni joustossa?


                      Tässä on jo yritystä vian paikallistamiseksi ja se on tuottanutkin tulosta..
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • repsa
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 1363
                        • Lempäälä

                        #56
                        Ei ollut kyllä jälkiä vanhoissa jousikupeissa tai jousissa, eikä ääni muuttunut taajudeltaan tai kestoltaan uusilla osillakaan.

                        pitää ruveta mikittämään, oon tuossa katsellut semoista alustamikkisettiä, mutta on ollut vielä hankala itselle puolustella ostosta..
                        5c jetta 1.2TSI 140/220
                        530e m-sport alpinweiss3 vakio
                        a4 cabi 220/300
                        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4595
                          • Tampere

                          #57
                          Originally posted by repsa View Post
                          Ei ollut kyllä jälkiä vanhoissa jousikupeissa tai jousissa, eikä ääni muuttunut taajudeltaan tai kestoltaan uusilla osillakaan.

                          pitää ruveta mikittämään, oon tuossa katsellut semoista alustamikkisettiä, mutta on ollut vielä hankala itselle puolustella ostosta..
                          Toi kamera on kyllä kova sana. Siinä näkee samalla jos joku osa tms värähtää tai heilahtaa epämääräisesti jossain tietyssä kohtaa kun joku ääni syntyy. Vastaavia videoita on tullut aikaisemminkin tuolla netissä vastaan ja saattaapi olla että tuo on melkoisen kova työkalu viimeisten napinoiden etsinnässä.

                          Vakaajan kiinnitys sulla oli kait kunnossa? edit. sanoitkin ottaneesi koko yhdystangon irti...
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • zakspeed
                            BTCF Member
                            • Nov 2003
                            • 1996
                            • Tampere/kainuu

                            #58
                            Alusta mikrofoni sarjalla ääniä paikalistettaessa pitää olla kärsivällisyyttä ajaa paljon niiden kanssa ja paikkoja vaihtaen. Tulee ne äänet sen verran selvästi "naapuri" osastakin viereiseen mikkiin ja menee äkkiä metsään virhediagnoosin puolesta sen vuoksi.
                            -M5- '00
                            -i3 94 rex '19
                            -Ascona B 4.0 '80
                            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                            Comment

                            • repsa
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1363
                              • Lempäälä

                              #59
                              Joo. On mulla tossa tommoinen pintamikrofoni, piezotoiminen, mutta en mä sitä yksittäisenä ole vielä kerennyt laittamaan paikalleen.

                              Googlasin lisää, ja löysin :



                              Missä E70 ja hitaan nopeuden napse tms "clicking".

                              No, etsin vastaavan ohjeen,


                              ja eiku auto taas nosturille :
                              putsasin huolella navan, satulan, levyn, vanteen kaikki pinnat - sekä tarkastin napa-laakerivälin huolella (siinä ei ollut mitään elämisen jälkeä).

                              Eiku koeajolle, ja vieläkin tekee soundia. :think

                              No, pitää sittenkun tämä(kin ennemmin tai myöhemmin) ratkeaa, niin kirjoittaa yksi postaus missä on kaikki mahdolliset variantit ylhäällä, että mitä voi tarkistaa ja tsekata. Paljon tässä on kyllä tullut jo mysyttyä.

                              Mikä lie bemarimiehen syndrooma, mutta en kyllä yhtään tykkää ylimääräisistä äänistä jouston aikana. Tosin, nyt on melko hyvä varmuus auton toimintaan pitkässä juoksussa, ei tuo ääni oikeasti voi olla mikää pahan komponentin enää, kuten aikaisemminkin jo mietin.
                              5c jetta 1.2TSI 140/220
                              530e m-sport alpinweiss3 vakio
                              a4 cabi 220/300
                              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                              Comment

                              • Heguli
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2003
                                • 815
                                • www.e30m3.fi

                                #60
                                Onkos konepellin mahdollinen kolinan lähteenä pois suljettu ? Näissähän on ollut tuotakin että konepelti kolahtelee töyssyissä
                                Die beste fahrt mit hosen an, BMW

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎