Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 e70 -08 etupään kolina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RRR77
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2016
    • 232
    • Tuusula

    #91
    En lukenut koko threadia läpi, repsalla ilmeisesti kolina jatkuu edelleen?

    Pikaisella realoem-vilkaisulla katsoin oman auton X6 jarrukuvia ja näyttäisi että etujarru on kehtomallinen. Itsellä ollut tuo vasta muutaman päivän enkä ole ehtinyt autoon tutustumaan kunnolla vielä.

    Mutta anyway, toisen merkin autosta havaittua, eli tuollainen kehtomallinen jarru saattaa alkaa kolisemaan sillojn kun palat on vähissä ja jos palarungot on kuluneet tai kehtoon on syöpynyt palan rungon hankauksesta johtuva kolo. Eli kokeile heiluuko satula herkästi ja loppuuko kolina jos ajat töyssyn yli kevyesti jarruttaen eli ns. välykset pois. Ko. ongelma esiintyy erityisesti kuluneilla paloilla eli kun palojen etäisyys toisistaan muuttuu pienemmäksi -> eli satula pääsee "kiertymään" sivusuunnassa johtuen siitä että tukipinta eli palat on kapeammalla.
    535d F07
    120d M-Sport F20

    Comment

    • repsa
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1363
      • Lempäälä

      #92
      No mä kokeilin kyllä jo vaihtaa uudet jarrulevyt, ja samalla toki palat. Liukutapit ei tunnu pahemmin löysältä ja ei se kolina muuttunut vaikka pönkkäs paloja testiinkin.

      Ja joo, olen kokeillut myös ajaa niitä testikuoppia vastaan jarrua vasten, ei sillä ole ollut vaikutusta. Sehän ois ollut helppo ratkaisu

      En siis itse osaaa pitää jarrulaitteistoa tässä omassa tapauksessa syypäänä. Voin kyllä olla väärässäkin, mutta selvinnee kun vaihdan ton uuden etuperän paikalleen kesän alkaessa ja kesäauton pihalle kaivaessa.
      5c jetta 1.2TSI 140/220
      530e m-sport alpinweiss3 vakio
      a4 cabi 220/300
      vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

      Comment

      • vexu524tdic
        BTCF Member
        • Jan 2004
        • 776
        • Gallia = Kinnula

        #93
        Niin vain poistui kolina täältäkin, tässäkin reaktiotankojen nivelet väljät ja kumipuslatkin jo antautuneet jonkinverran. Enpä olisi uskonut...

        Välys löytyi viimein, kun auton paino oli pyörillä (rasvamontulla) ja vääntöraudalla nytkytti vetoakselia vasten niveltä alaspäin. Ei ollut paljon, mutta kun aikansa nytkytti niin löytyi.

        Tässä oli oireena juurikin jarrun näpäytyksellä ja tien koloissa kuuluva kolina.

        Vaihdettiin sitten kuitenkin kaikki etupään nivelet samalla ja etupyörän laakerit kun oikea puoli jo jurnuutti.
        Muissa nivelissä ei mainittavaa välystä löydetty poislukien toinen alapallonivel jo kevyen tuntuinen liikkeissään.
        Last edited by vexu524tdic; 31-03-2020, 20:07.
        e70 X5 3.0sd -08
        f30 320i xdrive -16
        e30 325i Cabriolet -88 M52b28
        e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
        e30 316 -88 2,2TIC M10
        e21 323i -81 ruostekasa...

        Comment

        • javele
          Newbiemmer
          • Jun 2020
          • 4
          • Espoo

          #94
          Vika taisi löytyä täälläkin

          Vuoden ja 25tkm kuunnellut tuota pientä kolinaa parkkipaikoilla ja hiljaa ajellessa, syytä en aiemmin löytänyt.
          Etu kardaanin vaihdoin (hölskyi jakolaatikon päästä), mutta ei auttanut.
          Koiranluiden irroitus vähän vaimensi.
          Nyt kun nostin molemmat pyörät ilmaan ja koiranluut irti niin taaemman alatukivarren pallonivelestä kuuluu terävä napsaus, kun sitä nitkuttaa ylös alas.
          Välystä on niin vähän että se on vain juuri ja juuri havaittavissa, oisko nyt
          onnistanut, että noin helppo vika... :think

          Jos jollain on ehjähkö vasen alatukivarsi pk seudulla niin ostan.
          Ei joutrais odotella ensiviikkoa. Motonetissä ei ollu edes tarvikkeena.

          JL

          Comment

          • javele
            Newbiemmer
            • Jun 2020
            • 4
            • Espoo

            #95
            No ei tiullu kolina alpallosta, eikä raidetangosta, eikä koiranluista.
            Tyhmää homma vaihdella ehjän tuntuisia tukivarsia. Nyt ymmärrän miksi näihin myydään niitä "vaihda kaikki tukivarret kerralla" settejä.
            En kyllä vaihda, tai no vaihdan, mutta vaihtuu samalla koko kottero ...

            Comment

            • E39Fin
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2013
              • 1761
              • HKI/Orimattila

              #96
              Kyllähän se on muutamien kolinoiden metsästyksen yhteydessä todettu, että nuo ”vaihda kaikki kerralla” -setit on ainut oikea vaihtoehto. Muilla menee vaan mielenterveys ja kaikki vapaa-aika.
              Jaguar XF Sportbrake R-sport.
              E39 523iA Oxfordgreen

              Comment

              • repsa
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1363
                • Lempäälä

                #97
                loin tähän etuperän vaihtoon oman threadin, koska se ei varsinaisestin sen vaihto tänne kuulu.. https://www.btcf.fi/forum/showthread...68#post4218268

                mutta, eipä ollut apua ei. Silti kolisee. Ei tuota nyt ihan huvikseen ois viittiny tehdä perkl. Onpahan ny varaosina ehjä etuperä ja hammastanko.

                Oisko Fraatilla joskus aikaa kuunnella / olla apuna etsimässä, nyt meinaan on käsi päässä.
                5c jetta 1.2TSI 140/220
                530e m-sport alpinweiss3 vakio
                a4 cabi 220/300
                vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                Comment

                • MeisterW
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2017
                  • 306
                  • Uusimaa

                  #98
                  Originally posted by repsa View Post
                  loin tähän etuperän vaihtoon oman threadin, koska se ei varsinaisestin sen vaihto tänne kuulu.. https://www.btcf.fi/forum/showthread...68#post4218268

                  mutta, eipä ollut apua ei. Silti kolisee. Ei tuota nyt ihan huvikseen ois viittiny tehdä perkl. Onpahan ny varaosina ehjä etuperä ja hammastanko.

                  Oisko Fraatilla joskus aikaa kuunnella / olla apuna etsimässä, nyt meinaan on käsi päässä.
                  Harmi ettei ratkennut, mutta kiitos ohjeista ja kuvista. Mitä osia on vielä vaihtamatta eteen, alkaa olla suurin osa ilm. uutta?
                  E39 M5 2002
                  E70 X5 3.0sd 2008
                  E83 X3 3.0i 2005
                  G21 330e

                  Comment

                  • repsa
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1363
                    • Lempäälä

                    #99
                    pyöränlaakerit on vaihtamatta..

                    kai se on mahdollista että jotkut uusista tukivarsista on olleet jo uudesta huonot ja kolisseet. :think
                    pitää tutkia taas lisää kun kerkeää muilta puuhilta. Nyt on kuitenkin mielenrauhaa siltä osin, että oli se kolina mistä tahansa johtuvaa, autolla uskaltaa hyvin mielin ajaa vaikka suomen toiseen päähän - ei sieltä keulasta mitään hajoa mikä pakottaisi lavettikyytiin.

                    ja ainiin, katsastinkin taas auton -> ei mistään löytynyt väljää.
                    5c jetta 1.2TSI 140/220
                    530e m-sport alpinweiss3 vakio
                    a4 cabi 220/300
                    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                    Comment

                    • Munanjatke
                      BTCF Member
                      • May 2014
                      • 170
                      • Keski-Suomi

                      Oma E83 tärisi jarruttaessa ja kilahteli montuissa, reaktiotangot ja pallonivelet vaihtoon.

                      Jarrutärinä loppui mutta kilahtelu ja kolahtelu jäi.

                      Takimmaiset alatukivarret vaihtoon, vanhoissa oli jo kumit vähän repetyneet.
                      Kolina loppui pariks päiväksi, kunnes jatkui entistä pahempana.

                      Koiranluut vaihtoon. Kolinat ja kilinät loppui.

                      Koiranluista olisi voinut tehdä vauvalle helistimen kun kilis nii kovasti



                      Kerralla ois pitäny vaihtaa kaikki, ois säästäny aikaa, postituskuluja sekä ennen kaikkea hermot
                      BMW X3 3.0SD 2007

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4595
                        • Tampere

                        Originally posted by repsa View Post
                        loin tähän etuperän vaihtoon oman threadin, koska se ei varsinaisestin sen vaihto tänne kuulu.. https://www.btcf.fi/forum/showthread...68#post4218268

                        mutta, eipä ollut apua ei. Silti kolisee. Ei tuota nyt ihan huvikseen ois viittiny tehdä perkl. Onpahan ny varaosina ehjä etuperä ja hammastanko.

                        Oisko Fraatilla joskus aikaa kuunnella / olla apuna etsimässä, nyt meinaan on käsi päässä.
                        Voisihan tuota tulla tuumimaan. Tuohon toiseen yksilöön on nyt vaihdettu kaikki tukivarret ja ainakin iskarin yläpäät. Ääni piinaa vieläkin.

                        Tuli sellainen muuten tässä nyt mieleen että mites moottorin tukikumit? Täytyisi päästä itse ajamaan tai olla kyydissä kun tuo ääni kuuluu. Itse olen lähinnä tutkinut asiaa nosturilla.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • repsa
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1363
                          • Lempäälä

                          moottorin tukikumeja olen ajellut sekä vapaana ja lukittuna alipaineella. Samallailla kolisee.

                          laitoin privaviestiä.
                          5c jetta 1.2TSI 140/220
                          530e m-sport alpinweiss3 vakio
                          a4 cabi 220/300
                          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                          Comment

                          • repsa
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1363
                            • Lempäälä

                            No Nyt meinaa olla kyllä ajatukset lopussa v*%¤ saa&#¤%a

                            vaihdoin etuiskarit, kun tuntui että no eihän siellä muuta enää ole jäljellä mitä ei oo vaihdettu. Oli ilo ylimmillään kun nujus uudet iskarit paikalleen, lähti koeajolle ja _edelleen_ kolisee.

                            Havainnon kyllä tein, että ne pitkittäiset tukivarret, mitkä olen vaihtanut niihin meylen HD-malleihin, niin niiden pallonivelet on löysät. Mutta en mä kyllä sieltä saanut välystä mitenkään esille, pyörivät vaan tosi helpolla. Kai ne voi silti olla syylliset.
                            5c jetta 1.2TSI 140/220
                            530e m-sport alpinweiss3 vakio
                            a4 cabi 220/300
                            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                            Comment

                            • repsa
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1363
                              • Lempäälä

                              Noni, paistaa se valo myös tukivarsiviidakkoon.

                              Kuskin puolelta sai äänen pois, kun otti xenonien korkeudensäädön tangon irti. Toinen palloista jumiutunut ja toinen aika väljä. Pitää katsoa oikea mitta ja tilata uusi.

                              Matkustajan puolella kolina vielä läsnä. Se vois olla toi pitkittäisvarsi. Ehkä. Pitää jatkaa tutkimista.
                              5c jetta 1.2TSI 140/220
                              530e m-sport alpinweiss3 vakio
                              a4 cabi 220/300
                              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                              Comment

                              • repsa
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 1363
                                • Lempäälä

                                Nyt se kolina loppui !

                                Vaihdoin Meylen HD-pitkittäisten tankojen tilalle lemfjöderit missä onkin iskunvaimennus niin siihen loppui. Vaikka ei niissä tuntunut väljää ; toisen pallo pyöri todella helposti ja siinä tuntui pieni pykällys jossain kohtaa, eli siellä tais jallu luurata.

                                Yksi toinenkin paikka mikä voi kolista, vaikka vaikuttaa epätodennäköiseltä, niin sen apukorsetin takareunassa, lähellä sitä pientä vaakapalkkia koneen alla/takana, kulkee koneen kumityynyjen pneumatiikkaputket. Ne voi kolahtaa siihen alumiiniseen korsettiin ja pitää ääntä.
                                Helppo demota kun lyö nyrkillä, sitä peltiä, tuleeko jotenkin omituinen resonanssi vai pelkkä pelti mikä soi.
                                5c jetta 1.2TSI 140/220
                                530e m-sport alpinweiss3 vakio
                                a4 cabi 220/300
                                vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎