BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • torso1
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 408

    #691
    Originally posted by KarjalanMänty View Post


    Nyt ei tule vastausta kysymykseen, mutta itselle jäi edellisessä 45e versiossa hyvät fiilikset 22” Continental Sport Contact kumeista. Minulla meni peräti 3 kertaa rikki rengas mökkitiellä, kun alla oli nuo mukana tulleet Eco Contactit. 50e:ssä tuli taas mukana samat Ecot ja oikein jännityksellä odotan rengasrikkoa
    Varmaan tarkoitat nyt 22” kesärenkaita? Mulla on 20” rengastus kesällä ja talvella. G05 on varmaan 22” rengastuksella aivan kivireki ajaa Suomen karkeilla asfalteilla..

    Comment

    • KarjalanMänty
      Newbiemmer
      • Dec 2024
      • 13
      • Karjala

      #692
      Originally posted by torso1 View Post

      Varmaan tarkoitat nyt 22” kesärenkaita? Mulla on 20” rengastus kesällä ja talvella. G05 on varmaan 22” rengastuksella aivan kivireki ajaa Suomen karkeilla asfalteilla..
      Kyllä tarkoitan. Itselläni on kokemusta molemmista 20” ja 22” ja molemmat on erinomaisia ajaa. Ei kivireestä tietoakaan.

      Comment

      • torso1
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 408

        #693
        Originally posted by KarjalanMänty View Post

        Kyllä tarkoitan. Itselläni on kokemusta molemmista 20” ja 22” ja molemmat on erinomaisia ajaa. Ei kivireestä tietoakaan.
        No ajokokemus on jokaisen täysin oma subjektiivinen fiilis ajosta. Toisen kivireki on toisen erinomainen. Oman kokemuksen mukaan esim. uusi iX60 22” rengastuksella on pehmeämpi ajaa kuin X5 50e 20” non-rft rengastuksella. Kun taas talvella X5 on hyvinkin erilainen, koska edessä ja takana pyörii 275/45 R20 kumi. Saman koon rengastuksen ansiosta auto ei ole läheskään yhtä aliohjaava kuin kesällä.

        Comment

        • bittivirhe
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2012
          • 566
          • Pohjois-Savo

          #694
          Uuden iX:n ilmajousitettu alusta on kyllä kiva. Jää oma X5 selvästi toiseksi.
          G05 45e
          ex: F11 530d xDrive
          ex: E84 X1 xDrive 25d

          Comment

          • torso1
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 408

            #695
            Originally posted by bittivirhe View Post
            Uuden iX:n ilmajousitettu alusta on kyllä kiva. Jää oma X5 selvästi toiseksi.
            Kyllä! iX ilmajousilla sekä 4p-ohjauksella on kyllä selvästi parempi ajaa (varsinkin maantiellä) kuin nykyinen X5. Sisusta on myös avarampi ja tilavampi pl. tavaratilaa.
            Innolla odotan uuden iX3 (Neue Klasse) julkistusta ja sen perään myös uuden G65 iX5 saapumista. Olisiko näistä nykyisen G05:n korvaajaksi. Mielenkiintoista on myös nähdä mitä iX60 ja iX M70 hinnoille käy Saksassa/Ruotsissa tuossa vaiheessa.

            Comment

            • tjvirta
              Bimmer Rookie
              • Oct 2007
              • 100
              • Espoo

              #696
              Originally posted by bittivirhe View Post
              Päivitetty lista akun kunnosta (sikäli kun tuohon on luottamista):

              28.08.2023 21.38 kWh (odometer 46039 km)
              15.12.2023 20.74 kWh (odometer 50140 km)
              08.02.2024 21.14 kWh (odometer 50638 km)
              06.05.2024 21.02 kWh (odometer 54156 km)
              07.08.2024 21.20 kWh (odometer 57416 km)
              22.09.2024 20.98 kWh (odometer 57828 km)
              14.11.2024 21.04 kWh (odometer 60431 km)
              26.12.2024 20.82 kWh (odometer 62836 km)
              06.02.2025 20.74 kWh (odometer 64209 km)
              07.03.2025 19.98 kWh (odometer 65095 km)
              20.04.2025 20.52 kWh (odometer 67039 km)
              19.05.2025 20.84 kWh (odometer 67194 km)
              10.06.2025 20.92 kWh (odometer 68646 km)
              30.06.2025 21.20 kWh (odometer 70550 km)

              Hybrid eco pro -tilassa pääsin maantieajossa (maks. 80 km/h) karvan alle 80 km ja jäi vielä 9 km akkua eli ei tuo ihan huonossa kunnossa liene. Ajoin sen verran kevyellä kaasujalalla, ettei polttomoottori käynnistynyt edes ylämäissä (= annoin nopeuden tippua hiukan jyrkissä mäissä).
              Nämä on kyllä kadehdittavat arvot. Minulla on aika paljon heikommat arvot ja en pääse kuin just päälle 60km ja sekin on hidasta maantieajoa. Sulla on 4-5kWh enemmän mehua mikä tarkoittaa jotain 1/5 osa sadasta kilometrista (25kWh/100km).....eli 20km enemmän. Shit happens.....toi akkui myös varsinkin taulukon alussa tippui selkesästi...nyt se saattaa olla pyshtynyt tuohon ~16kWh pintaan. Autohan kävi BPS akkutestissa, missä tulos oli 83% = OK (helmikuun alussa)
              pvm energiasisältö km varaustila
              18.8.2024 17,94 71983 100 %
              27.8.2024 17,48 72630 52 %
              7.9.2024 17,12 73450 80 %
              2.11.2024 16,34 77425 100 %
              9.11.2024 16,42 77738 100 %
              13.11.2024 15,88 77888 100 %
              16.11.2024 16,10 78031 100 %
              21.11.2024 16,16 78185 78 %
              2.12.2024 16,44 78468 52 %
              10.12.2024 15,38 79098 8 %
              16.12.2024 16,18 79234 55 %
              21.12.2024 15,82 79428 35 %
              28.12.2024 15,94 79852 100 %
              14.1.2025 16,16 81433 59 %
              27.1.2025 15,4 81986 100
              26.2.2025 16,1 85582 48 %
              16.3.2025 15,94 86209 60 %
              25.4.2025 16,44 89700 12 %
              12.6.2025 15,72 92491 100 %
              14.7.2025 15,48 93873 15 %
              %
              ________________________________________
              G31 520dA Business SportLine 2017

              Comment

              • bittivirhe
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2012
                • 566
                • Pohjois-Savo

                #697
                Näkeekö jollain sovelluksella tai testerillä eri kennojen jännitteet ym. tiedot? Saisi ehkä selville, onko yksi akkumoduli selvästi huonompi kuin muut vai ovatko kaikki väsyneet tasaisesti. Akkutesti ei ilmeisesti kertonut muuta kuin tuon prosenttiluvun?
                G05 45e
                ex: F11 530d xDrive
                ex: E84 X1 xDrive 25d

                Comment

                • tjvirta
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2007
                  • 100
                  • Espoo

                  #698
                  Originally posted by bittivirhe View Post
                  Näkeekö jollain sovelluksella tai testerillä eri kennojen jännitteet ym. tiedot? Saisi ehkä selville, onko yksi akkumoduli selvästi huonompi kuin muut vai ovatko kaikki väsyneet tasaisesti. Akkutesti ei ilmeisesti kertonut muuta kuin tuon prosenttiluvun?
                  Kysyin specifisti, että mitattiinko kennojännitteet ja kuulemma ei mitata / jokin automaattinen systeemi tän tekee.....no olen aika varma että ne mitataan osana testausta, mutta siitä ei vaan haluta mainita asiakkaalle, jos se kokonaisuus edelleen yli takuurajan.

                  Aviloo mittaisi varmaan, mutta jostain syystä ainakaan keväällä e45 ei ollut tuettu auto. Jokin akkuexpertti varmaan saisi nää esiin toki....onkohan suosituksia pk seudulla kenelläkään (ette tarvitse Kokkolaan ajella )
                  ________________________________________
                  G31 520dA Business SportLine 2017

                  Comment

                  • Rattiukko
                    BTCF Member
                    • Nov 2022
                    • 768
                    • Uusimaa

                    #699
                    Jos kännykän käyttö on tuttua niin tuolla apilla taitaa näkyä kennojännitteet? https://evscanner.app/ näyttäisi olevan vain iphonelle. Ehkä androidille löytyy joku vastaava.

                    Comment

                    • tjvirta
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2007
                      • 100
                      • Espoo

                      #700
                      Originally posted by Rattiukko View Post
                      Jos kännykän käyttö on tuttua niin tuolla apilla taitaa näkyä kennojännitteet? https://evscanner.app/ näyttäisi olevan vain iphonelle. Ehkä androidille löytyy joku vastaava.
                      Kiitos vinkistä. Siltä näyttää. Sit pitäisi vielä jostain hamuta OBD bluetooth lukija ni pääsee kokeilemaan
                      ________________________________________
                      G31 520dA Business SportLine 2017

                      Comment

                      • tjvirta
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2007
                        • 100
                        • Espoo

                        #701
                        Originally posted by tjvirta View Post

                        Kiitos vinkistä. Siltä näyttää. Sit pitäisi vielä jostain hamuta OBD bluetooth lukija ni pääsee kokeilemaan
                        No niin, tulipa kokeiltua tuota EVScanneria. Lähinnä katselin erityisesti kennojännitteiden eroja, koska ne taitaa kertoa aika paljon. Toi App loggaa vaan kun refreshaa sen puhelimesta - en ainakaan vielä osannut löytää siitä "Livedataa"...mutta kennojännitteiden erot

                        Ilman kuormaa:
                        täysi: ~8mV
                        Tyhjä: ~12-17mV

                        Täydellä kuormalla (siis kaasu pohjassa ja puhelimesta refresh)
                        täydehkö: 90+ mV
                        tyhjähkö: 70-85mV

                        Siitä että mitä toi saa olla on vaikea löytää...ja vaihtelee merkeittäin....ja ei ainakaan mainita rahvaan takuuohjeissa.

                        66B07E59-B084-47F5-AB08-C805B9FBDCE7.PNG.pdf
                        Attached Files
                        Last edited by tjvirta; 08-08-2025, 23:18.
                        ________________________________________
                        G31 520dA Business SportLine 2017

                        Comment

                        • bittivirhe
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2012
                          • 566
                          • Pohjois-Savo

                          #702
                          Oliko siellä joku yksittäinen kenno selvästi huonompi kuin muut? En ole asiantuntija, mutta jos akkua puretaan luokkaa 4C virralla (vajaa 100 kW / 24 kWh akusto) ja jännite-ero on 90 mV luokkaa, niin ei siellä mitään _aivan_ surkeaa kennoa liene seassa. Muistiinpanojeni mukaan 45e:ssä on 12 modulia, joissa jokaisessa 16 kennoa (8S2P-kytkennässä).
                          G05 45e
                          ex: F11 530d xDrive
                          ex: E84 X1 xDrive 25d

                          Comment

                          • tjvirta
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2007
                            • 100
                            • Espoo

                            #703
                            Originally posted by bittivirhe View Post
                            Oliko siellä joku yksittäinen kenno selvästi huonompi kuin muut? En ole asiantuntija, mutta jos akkua puretaan luokkaa 4C virralla (vajaa 100 kW / 24 kWh akusto) ja jännite-ero on 90 mV luokkaa, niin ei siellä mitään _aivan_ surkeaa kennoa liene seassa. Muistiinpanojeni mukaan 45e:ssä on 12 modulia, joissa jokaisessa 16 kennoa (8S2P-kytkennässä).
                            Moi, On ollut tosiaan haaste saada kennojen dataa ulos....ja laitoin oikein tukipyynnön tuonne EV Scannerille --> "The SME control unit in your car does not support reporting of individual cell health data unfortunately." Olisi tosiaan kuva ollut nähdä onko yksi tai pari kennoa selkeästi eroavat / alhalla...vai koko kakku huono ja joku kenno parempi joka näyttää tuon "eron".
                            Last edited by tjvirta; Yesterday, 22:31.
                            ________________________________________
                            G31 520dA Business SportLine 2017

                            Comment

                            • bittivirhe
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2012
                              • 566
                              • Pohjois-Savo

                              #704
                              Katsoin eilen pahamaineisen Kokkolan autohuollon videon, jossa tutkittiin mm. X5:n (lienee edellistä sukupolvea, ei vaivaudu koskaan se heppu kertomaan tärkeitä yksityiskohtia) akustoa, jossa kaikki kennot (pl. yksi, joka oli vaihdettu) olivat jotakuinkin yhtä huonoja. Jollain ne siellä saivat jokaisen kennon jännitteet luettua ajon aikana ja paikallaan.
                              G05 45e
                              ex: F11 530d xDrive
                              ex: E84 X1 xDrive 25d

                              Comment

                              Working...
                              X