Niin, ajanmukainen paketti ( vanha), totta ei hirveästi ole näyttävyyttä, mutta ajo-ominaisuudet korvaa sen
Varmasti totta .
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Mulla on zetassa alla 8x18" et47, 225/40 edessä ja 9x18" et26, 235/40 takana, Goodyear Eagle F1. Vakioalusta. Jonkin verran levoton ajettava, uraherkkä. Kaunokainen on minulla ensimmäistä kesää.
Kysymys kuuluu miten tilannetta voisi kustannustehokkaasti parantaa niin esteettisesti kuin ajo-ominaisuuksia ajatellen?
Ensalkuun ajattelin 10mm spacereita eteen? Vai enemmän?
Kun tulee renkaiden uusiminen ajankohtaiseksi, mitä renkaita ja minkä kokoisia raati suosittelee? Ajattelin pitää vanteet samoina.
225/40R18 ja 255/35R18. Eteen menee max 10mm spacer noilla mitoilla. Taakse ollaan hyvinkin optimissa ilman mitään spaceria.
Ajo-ominaisuudet paranee ensinnäkin uusilla kumeilla, suosittelen kyllä samoja goodyeareja, ne on uutena hyvät!, mutta sen jälkeen tullaan siihen että Z3 on vaan tosi vetelyherkkä vakio kulmilla ja kuluneilla puslilla. Vaihtaisin kaikki puslat noin niinku alkuunsa ellei ne ole varmuudella minttikunnossa. Vakio kumiset riittää seuraavaksi 10-15v helposti, powerflexin liilalla ei mene huonoksi myöskään.
Edessä auraus kannattaa pitää maltillisena, takanahan et kulmiin pääse käsiksi ellet rakenna takakelkkaan säätöjä. Mutta jos (KUN) alusta ei ole madallettu tonttiin, niin ongelmia ei pitäisi olla.
Sit tietysti iskarit ja jouset vaikuttaa myös siihen tuntumaan.
Renkaat mitkä sinne kuuluisi ois 225/47R17 ja 245/40R17 17" koossa.
Typo? Tarkoititko 225/45R17? Olen kyllä ollut tyytyväinen näihin 18” vanteisiin, olisiko 17” niin paljon paremmat ajettavat, että kannattaa suunnitella vaihtavansa?
Sopii vanteille ihan hyvin, etu ET on kyllä tosi sisällä ja taka ET verrattaen taas hyvin luukulla. eteen vois ulkonäön takia laittaa 10mm spacerin, älä laita missään tapauksessa enempää koska ei mahdu vakio kaariin ja tuolla se istuu nätisti sen takavanteen sijainnin kans just.
millin pari pienemmätkin esim 7-8mm riittänee kunhan on keskittävä spacer.
Sounds like a plan!
Ajo-ominaisuudet paranee ensinnäkin uusilla kumeilla, suosittelen kyllä samoja goodyeareja, ne on uutena hyvät!, mutta sen jälkeen tullaan siihen että Z3 on vaan tosi vetelyherkkä vakio kulmilla ja kuluneilla puslilla. Vaihtaisin kaikki puslat noin niinku alkuunsa ellei ne ole varmuudella minttikunnossa. Vakio kumiset riittää seuraavaksi 10-15v helposti, powerflexin liilalla ei mene huonoksi myöskään.
Koko etupään alusta on vaihdettu talvella, iskarit yläpään kiinnikkeineen, tukivarret puslineen, raidetangon päät, vakaajan koiranluut, yms. Suuntaukset tarkastettu ja säädetty rempan jälkeen. Taakse vaihdettu vain iskarit yläpään kiinnikkeineen. Olisko vinkata jotain hyvää settiä mitä kaikkea vaihtaa taakse?
Edessä auraus kannattaa pitää maltillisena, takanahan et kulmiin pääse käsiksi ellet rakenna takakelkkaan säätöjä. Mutta jos (KUN) alusta ei ole madallettu tonttiin, niin ongelmia ei pitäisi olla.
Sit tietysti iskarit ja jouset vaikuttaa myös siihen tuntumaan.
Olen hieman kahden vaiheilla alanko tähtäämään kaunokaisen viemiseksi museorekisteriin vai mitä teen, joten tällä hetkellä en suunnittele madaltamista.
Kiitos hyvistä vinkeistä!
P.s. Museorekisteristä, olisiko kenelläkään tietoa/hyvää tietolähdettä saako esim. jarruletkut vaihtaa teräspunoksisiin, saako konehuoneeseen asentaa poikittaistukivarren, yms?
sigpic
Z3 Roadster 2.8 -98 Boston Green
F31 LCI Touring 320iX -18 Mineralgrau Metallic
Museorekisteriin on kyllä vielä matkaa. Ensi vuonna voi katsastaa 1990 käyttöönotetut autot.
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Museorekisteriin on kyllä vielä matkaa. Ensi vuonna voi katsastaa 1990 käyttöönotetut autot.
On joo, tässä tapauksessa 8 vuotta, mutta jos sinne haluaa, niin tästä eteenpäin tehtävät muutokset joutuu purkamaan ennen rekisteriin vientiä. Esim. mulla jarruletkut pitää vaihtaa pikapuoliin ja jos teräspunosletkut estää museorekisterin enkä halua vaihtaa niitä 8 vuoden sisällä uudestaa, kannattaa minun laittaa tavalliset. Sama koskee madallussarjaa.
sigpic
Z3 Roadster 2.8 -98 Boston Green
F31 LCI Touring 320iX -18 Mineralgrau Metallic
Typo? Tarkoititko 225/45R17? Olen kyllä ollut tyytyväinen näihin 18” vanteisiin, olisiko 17” niin paljon paremmat ajettavat, että kannattaa suunnitella vaihtavansa?
jahas kirjoitin ihan puuta heinää ja olen myös lukenut sun postin väärin. Luulin että 17" vanteet. Joten sivuuta täysin aiemmin kirjoittamani. Alkuperäinen viestini oli jopa että suosittelen siirtymään 18" vanteisiin mielummin. Joten joo 8x18 ja 9x18 on täysin ok, itsellä oli samat aiemmin. Ja niille toisin kuin 17" niin oikeat rengaskoot on 225/40R18 ja 255/35R18 kuten itsellänikin. Edessä kandee ET:n kanssa olla varovainen, mulla on et37 ja aiemmin oli et35 ja ilman rullausta ja ehjillä sisälokareilla kyllä uusilla renkailla varsinkin hetken raapi. Toki toi 8" vanne on aika hyvä siinä että se ei tule niin leveelle se renkaan olka kuin 8,5".
225/40R18 ja 255/35R18. Eteen menee max 10mm spacer noilla mitoilla. Taakse ollaan hyvinkin optimissa ilman mitään spaceria.
Niin, päädyin sitten katsastusepisodin jälkeen vaihtamaan alle H&R 40mm madaltavat jouset. Edellisethän oli jotkut weitecit joiden madalluksesta ei tietoa. Laitoin myös eteen 15mm spacerit. Ajotuntuma parani huomattavasti, ei vetele enään urissa. Kysymys kuuluu, tuleeko noiden kanssa ongelmia tuosta offsetista? Ainakin amatöörin silmään näyttäs mahtuvan, mutta meneekö ekassa kunnon montussa kaaret rullalle? Pahoittelut huonosta kuvasta.
sigpic
Z3 Roadster 2.8 -98 Boston Green
F31 LCI Touring 320iX -18 Mineralgrau Metallic
Comment