megasquirt, mutta mistä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tonnikala
    Bimmer Rookie
    • Dec 2002
    • 199
    • Mikkeli

    #31
    Originally posted by alepos
    Hall-anturin (Honeywell 1GT..) ajattelin tänään hakea koulumatkalla tosta Finnish Motor Intstrumentsista ja se maksaa varmaan hieman alle 50€. Tämä siis nuuskii omassani (M10) kampuran hihnapyörälle hitsattuja kahta tappia.
    Minkälaiset noiden tappien pitää olla ja miksi niitä pitää olla kaksi? Riittäkö minkälaiset rautatapit tahansa? Ei tarvi olla magneetteja? Minkäköhän tyyppinen anturi tuossa E30 323:ssa on vakiona kampiakselin päässä. Kattelin vaan että se menee kytkentäkaavioiden mukaan pelkästään diagnostiikkapistokkeeseen..

    Pitäisi lisätä itselleni joku päivä sytkä vielä tohon megasquirttiin, niin sen takia kyselen..

    Comment

    • jvakeva
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2432
      • Kouvola

      #32
      perkules, oiskohan missään mitään KUNNON ohjeita, mitä antureita
      megasquirtnspark todella tarvii, miten ne tulee asentaa, millaiset reiät tai tapit ne tarvii kaverikseen, miten tiedän anturin arvot, ym. avoimia kysymyksiä on vielä melkoisesti.. tukeeko ko. järjestelmä 2suuttimen rinnakkain käyttöä 6syl. koneessa, vai pitääkö metsästää isommat?
      2litrasen suuttimia ois jonkunlainen kasa jouten..
      B10 V8 # 108
      saab r560 8X4

      Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

      Comment

      • f1zz
        GTi:stä tuttu
        • Sep 2003
        • 1468
        • Veikkola

        #33
        eikös motronicin vakio anturit käy vauhtipyörällä?

        Comment

        • turtana
          Newbiemmer
          • Nov 2003
          • 25
          • rauma

          #34
          Originally posted by fraatti
          Kannattaa sitten päättää mita antureita käytöt imuilmanlämpöanturina ja koneenlämpöanturina koska ruiskunboxi esiohjelmoidaan näiden anturien arvojen mukaan
          Ja kannattaa vielä muistaa sekin jos haluaa jotain muuta muutoksia koodiin esim. starttauksen->käynti kierrosluku asetuksen ja closed loop säätöarvo rajaukset jos niitä haluaa käyttää eritavalla.


          kaikki tämä täytyy tehdä ennen koodin kasaamista asm. muotoon.

          Comment

          • alepos
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 210
            • Pori

            #35
            Originally posted by tonnikala
            Originally posted by alepos
            L-jetistä löytyy myös tuo mainio Boschin lisäilmaluisti kylmäkäyntiä avustamaan, joka ei tarvitse toimiakseen muuta kuin virtalukon kautta pätkityn sähkön
            Ainakin omassa 323i:ssä (L-jetronic) tuo lisäilmaluisti toimii "mekaanisesti" koneen veden lämmön mukaan, eli siis lisäilmaluistissa on pelkästään vesikierto, ei johtoja.
            No juu, tuli tietämättä yleistettyä, mutta M10 LE-jetronicissa tuollainen kuvailemani laite löytyy. Sähköistä tuossakaan ei siis ole muuta kuin vastuslanka, joka virran kytkemisen jälkeen alkaa lämmittämään kaksoismetallia, joka siis lämmettyään sulkee läpällä kanavan.

            Täällä juttua aiheesta..

            Comment

            • alepos
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 210
              • Pori

              #36
              Originally posted by tonnikala
              Minkälaiset noiden tappien pitää olla ja miksi niitä pitää olla kaksi? Riittäkö minkälaiset rautatapit tahansa? Ei tarvi olla magneetteja? Minkäköhän tyyppinen anturi tuossa E30 323:ssa on vakiona kampiakselin päässä. Kattelin vaan että se menee kytkentäkaavioiden mukaan pelkästään diagnostiikkapistokkeeseen..

              Pitäisi lisätä itselleni joku päivä sytkä vielä tohon megasquirttiin, niin sen takia kyselen..
              Tapoja kertoa koneen tarkka asento boksille on varmaan monia, mutta itse ajattelin sen kampiakselin hihnapyörän tyvessä olevien tappien (kiinnihitsattujen 8.8 pultinpätkien) ja Hall-anturin avulla toteuttaa. Fraatilla tais olla ihan sama systeemi. Kaksi tappia oli siis nelisylinteriselle koneelle soveltuva määrä. Eikä tarvitse siis olla magneetteja jos vain anturi on oikean tyyppinen. Äsken minulle tosin koitettiin kaupitella tuolla FMI:llä juuri magneettien avulla toimivaa mutta laitan tuon Honeywell 1GT101DC:n ( http://www.vpv-motorracing.com/hall.htm )

              Mutta kuten tuli sanottua, onhan noita varmasti keinoja muitakin ja itse en todellakaan näissä mikään guru ole joten muut saa kertoa niistä enemmän. Niin ja kuten tuossa jo tuli ilmi, ei niitä lämpöantureita voi suin päin vaihdella erilaisiin, vaan boksi pitää olla "alustettu" oikeille antureiden vastus/lämpötilakartoille. Itse en ole moisia koodeja tehnyt, vaan kiitos menee Rauman suuntaan..

              Tässä linkki Megasquirt'n'Spark:n keskusteluryhmään, josta saa myös aiheeseen liittyviä tiedostoja ym. Tosin tännekin on linkki tuolta megasquirt.info :sta

              Comment

              • jvakeva
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2432
                • Kouvola

                #37
                NIIN! mitenkäs tämä alustus tapahtuu?
                mistä tiedän antureiden arvoista yhtään mitään?
                löytyykö netistä, jos sanon, että koko ruisku, mistä aattelin jotain ainakin napata (kenties esim lämpöanturin) 320 L-jet vm.85?
                toimiiko kyseisen kaasuläpän asento tunnistin?
                B10 V8 # 108
                saab r560 8X4

                Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                Comment

                • turtana
                  Newbiemmer
                  • Nov 2003
                  • 25
                  • rauma

                  #38
                  Megasquirt koodin ohjelmoinnista.

                  elikkä ensimmäisenä täytyy päättää mitä antureita haluaa lämpötilan tarkkailuun käyttää.'



                  tuolta löytyy boschin nestelämpötila anturille karta.



                  ja tuolta boschin nopean imuilma anturin kartta ja lämpötilamuunnos kartta.

                  sen jälkeen tarvitaan ns. sorsat koodista (mielellään uusimmat) löytyy täältä.

                  zip tiedostona, tuo on uusin mitä löysin ja on itsellä myös käytössä.

                  purat johonkin hakemistoon ko. tiedostot ja otat tuolta sivuilta myös sen make.bat tiedoston.

                  siten kopioit nuo lämpöanturien kartat samaan hakemistoon ja käsket koneesi korvata ko. tiedostot tämän jälkeen klikkaa meke battia niin koodi kääntyy automaattisesti.

                  HUOM ! muista poistaa ensin kansiosta alkuperäinen megasquirtnspark.s19 tiedosto kääntäjä ei välttämättä osaa kirjoittaa päälle ja antaa virheilmoituksen.

                  tämän jälkeen kun koodi on käännetty niin se ohjelmoidaan piiriin willette prommerilla







                  ohjelmaa hyväksi käyttäen.

                  HUOM ! tämä versio ohjelmasta 1.2 toimii vain Win 95/98 NT4 koneissa.



                  tässä nyt hiukan apuja ensihätään.

                  Comment

                  • alepos
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 210
                    • Pori

                    #39
                    Kiitoksia Raulille, uskon että tästä on monelle hyötyä! Itsekin tuli vaan pällisteltyä vierestä, mutta ehkä tuon avulla osaisin jopa itse..

                    -- Aleksi

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4647
                      • Tampere

                      #40
                      Niin ja niistä tapeista
                      Eli 4 sylinterisen kampiakseli pyörähtää 2 kertaa 4-tahdin aikana eli tarvitaan kaksi tappia että saadaan 4 kipinää... 6-sylinterisessä vastaavasti 3 tappia tuottaakseen kuusi kipinää

                      tossa kuvia omastani projektista, löytyy myös "tapeista", kameran laatu on vähän heikko mutta kait niistä jotain selvää saa


                      Suuttimista sen verta että itsellä tulee cossun suuttimet omien tilalle joten tuottoa pitäisi piisata.. hommaat bensapaineensäätimen ja nostat paineen vaikka 3.5/4bar niin kyllä se vakiota jonkunverta paremmin bensaa sylkee.. ja suutimien tuottoja löytyy mm http://www.kolumbus.fi/badluck/suutin.htm

                      lv224 สล็อต สล็อต เว็บตรง สัมผัสประสบการณ์สล็อตออนไลน์บนหน้าจอมือถือของคุณด้วย 224 ระบบบริการที่ทันสมัยที่สุดของเรารองรับทุกอุปกรณ์

                      lv224 สล็อต สล็อต เว็บตรง สัมผัสประสบการณ์สล็อตออนไลน์บนหน้าจอมือถือของคุณด้วย 224 ระบบบริการที่ทันสมัยที่สุดของเรารองรับทุกอุปกรณ์
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • jvakeva
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2432
                        • Kouvola

                        #41
                        kyllähän se paineiden nosto tietysti auttaa, mutta auttaako tarpeeksi,,?
                        ei kiinnostais hommata uusia suuttimia, kun vanhojakin on nurkat täynnä, mikäli 2 suutinta pystyy käyttämään siten, että toinen suutin tulee käyttöön vasta tietyssä vaiheessa.. tai miks ei ne voisi toimia saman aikaisesti, jolloin aukioloaika olisi lyhyempi, ja periaatteessa polttoaineen suihkutus hetki saataisiin optimoitua tarkemmin.. :roll:
                        B10 V8 # 108
                        saab r560 8X4

                        Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4647
                          • Tampere

                          #42
                          niin ja jos joku halus käyttää vakioantureita niin
                          bmw e30 316i,318i,320,323,325 anturien arvot ovat
                          -10 astetta 8200-11000ohmia
                          0 astetta 4800-6400ohmia
                          20 astetta 2100-2900
                          40 astetta 1000-1400
                          60 astetta 800ohmia
                          80 astetta 240-400ohmia

                          Motronicissa ja jetronicissa suurinpiirtein samat arvot.. tämä siis koskee koneenlämpöanturia. Taitaa muuten sitten olla ruiskuissa kaksi anturia. Toinen mittaristolle ja toinen ruiskulle..
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4647
                            • Tampere

                            #43
                            Originally posted by jvakeva
                            kyllähän se paineiden nosto tietysti auttaa, mutta auttaako tarpeeksi,,?
                            ei kiinnostais hommata uusia suuttimia, kun vanhojakin on nurkat täynnä, mikäli 2 suutinta pystyy käyttämään siten, että toinen suutin tulee käyttöön vasta tietyssä vaiheessa.. tai miks ei ne voisi toimia saman aikaisesti, jolloin aukioloaika olisi lyhyempi, ja periaatteessa polttoaineen suihkutus hetki saataisiin optimoitua tarkemmin.. :roll:
                            jos suuttimet ovat 12-16ohmisia niin niitä ilmeisesti saa jopa 16kpl kiinni luepa tuolta lisää.. matalaohmiset ovat asia erikseen sitten..
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • jvakeva
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2003
                              • 2432
                              • Kouvola

                              #44
                              ja olikos nyt kellään mitään hajua mistä noita kittejä saa? ei turtanastakaan ole mitään kuulunnu.. :(
                              B10 V8 # 108
                              saab r560 8X4

                              Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4647
                                • Tampere

                                #45
                                onnistiko?
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X