Hall-anturin (Honeywell 1GT..) ajattelin tänään hakea koulumatkalla tosta Finnish Motor Intstrumentsista ja se maksaa varmaan hieman alle 50€. Tämä siis nuuskii omassani (M10) kampuran hihnapyörälle hitsattuja kahta tappia.
Minkälaiset noiden tappien pitää olla ja miksi niitä pitää olla kaksi? Riittäkö minkälaiset rautatapit tahansa? Ei tarvi olla magneetteja? Minkäköhän tyyppinen anturi tuossa E30 323:ssa on vakiona kampiakselin päässä. Kattelin vaan että se menee kytkentäkaavioiden mukaan pelkästään diagnostiikkapistokkeeseen..
Pitäisi lisätä itselleni joku päivä sytkä vielä tohon megasquirttiin, niin sen takia kyselen..
perkules, oiskohan missään mitään KUNNON ohjeita, mitä antureita
megasquirtnspark todella tarvii, miten ne tulee asentaa, millaiset reiät tai tapit ne tarvii kaverikseen, miten tiedän anturin arvot, ym. avoimia kysymyksiä on vielä melkoisesti.. tukeeko ko. järjestelmä 2suuttimen rinnakkain käyttöä 6syl. koneessa, vai pitääkö metsästää isommat?
2litrasen suuttimia ois jonkunlainen kasa jouten..
B10 V8 # 108
saab r560 8X4
Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.
Kannattaa sitten päättää mita antureita käytöt imuilmanlämpöanturina ja koneenlämpöanturina koska ruiskunboxi esiohjelmoidaan näiden anturien arvojen mukaan
Ja kannattaa vielä muistaa sekin jos haluaa jotain muuta muutoksia koodiin esim. starttauksen->käynti kierrosluku asetuksen ja closed loop säätöarvo rajaukset jos niitä haluaa käyttää eritavalla.
kaikki tämä täytyy tehdä ennen koodin kasaamista asm. muotoon.
L-jetistä löytyy myös tuo mainio Boschin lisäilmaluisti kylmäkäyntiä avustamaan, joka ei tarvitse toimiakseen muuta kuin virtalukon kautta pätkityn sähkön
Ainakin omassa 323i:ssä (L-jetronic) tuo lisäilmaluisti toimii "mekaanisesti" koneen veden lämmön mukaan, eli siis lisäilmaluistissa on pelkästään vesikierto, ei johtoja.
No juu, tuli tietämättä yleistettyä, mutta M10 LE-jetronicissa tuollainen kuvailemani laite löytyy. Sähköistä tuossakaan ei siis ole muuta kuin vastuslanka, joka virran kytkemisen jälkeen alkaa lämmittämään kaksoismetallia, joka siis lämmettyään sulkee läpällä kanavan.
Minkälaiset noiden tappien pitää olla ja miksi niitä pitää olla kaksi? Riittäkö minkälaiset rautatapit tahansa? Ei tarvi olla magneetteja? Minkäköhän tyyppinen anturi tuossa E30 323:ssa on vakiona kampiakselin päässä. Kattelin vaan että se menee kytkentäkaavioiden mukaan pelkästään diagnostiikkapistokkeeseen..
Pitäisi lisätä itselleni joku päivä sytkä vielä tohon megasquirttiin, niin sen takia kyselen..
Tapoja kertoa koneen tarkka asento boksille on varmaan monia, mutta itse ajattelin sen kampiakselin hihnapyörän tyvessä olevien tappien (kiinnihitsattujen 8.8 pultinpätkien) ja Hall-anturin avulla toteuttaa. Fraatilla tais olla ihan sama systeemi. Kaksi tappia oli siis nelisylinteriselle koneelle soveltuva määrä. Eikä tarvitse siis olla magneetteja jos vain anturi on oikean tyyppinen. Äsken minulle tosin koitettiin kaupitella tuolla FMI:llä juuri magneettien avulla toimivaa mutta laitan tuon Honeywell 1GT101DC:n ( http://www.vpv-motorracing.com/hall.htm )
Mutta kuten tuli sanottua, onhan noita varmasti keinoja muitakin ja itse en todellakaan näissä mikään guru ole joten muut saa kertoa niistä enemmän. Niin ja kuten tuossa jo tuli ilmi, ei niitä lämpöantureita voi suin päin vaihdella erilaisiin, vaan boksi pitää olla "alustettu" oikeille antureiden vastus/lämpötilakartoille. Itse en ole moisia koodeja tehnyt, vaan kiitos menee Rauman suuntaan..
Tässä linkki Megasquirt'n'Spark:n keskusteluryhmään, josta saa myös aiheeseen liittyviä tiedostoja ym. Tosin tännekin on linkki tuolta megasquirt.info :sta
NIIN! mitenkäs tämä alustus tapahtuu?
mistä tiedän antureiden arvoista yhtään mitään?
löytyykö netistä, jos sanon, että koko ruisku, mistä aattelin jotain ainakin napata (kenties esim lämpöanturin) 320 L-jet vm.85?
toimiiko kyseisen kaasuläpän asento tunnistin?
B10 V8 # 108
saab r560 8X4
Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.
zip tiedostona, tuo on uusin mitä löysin ja on itsellä myös käytössä.
purat johonkin hakemistoon ko. tiedostot ja otat tuolta sivuilta myös sen make.bat tiedoston.
siten kopioit nuo lämpöanturien kartat samaan hakemistoon ja käsket koneesi korvata ko. tiedostot tämän jälkeen klikkaa meke battia niin koodi kääntyy automaattisesti.
HUOM ! muista poistaa ensin kansiosta alkuperäinen megasquirtnspark.s19 tiedosto kääntäjä ei välttämättä osaa kirjoittaa päälle ja antaa virheilmoituksen.
tämän jälkeen kun koodi on käännetty niin se ohjelmoidaan piiriin willette prommerilla
Niin ja niistä tapeista
Eli 4 sylinterisen kampiakseli pyörähtää 2 kertaa 4-tahdin aikana eli tarvitaan kaksi tappia että saadaan 4 kipinää... 6-sylinterisessä vastaavasti 3 tappia tuottaakseen kuusi kipinää
tossa kuvia omastani projektista, löytyy myös "tapeista", kameran laatu on vähän heikko mutta kait niistä jotain selvää saa
Suuttimista sen verta että itsellä tulee cossun suuttimet omien tilalle joten tuottoa pitäisi piisata.. hommaat bensapaineensäätimen ja nostat paineen vaikka 3.5/4bar niin kyllä se vakiota jonkunverta paremmin bensaa sylkee.. ja suutimien tuottoja löytyy mm http://www.kolumbus.fi/badluck/suutin.htm
kyllähän se paineiden nosto tietysti auttaa, mutta auttaako tarpeeksi,,?
ei kiinnostais hommata uusia suuttimia, kun vanhojakin on nurkat täynnä, mikäli 2 suutinta pystyy käyttämään siten, että toinen suutin tulee käyttöön vasta tietyssä vaiheessa.. tai miks ei ne voisi toimia saman aikaisesti, jolloin aukioloaika olisi lyhyempi, ja periaatteessa polttoaineen suihkutus hetki saataisiin optimoitua tarkemmin.. :roll:
B10 V8 # 108
saab r560 8X4
Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.
niin ja jos joku halus käyttää vakioantureita niin
bmw e30 316i,318i,320,323,325 anturien arvot ovat
-10 astetta 8200-11000ohmia
0 astetta 4800-6400ohmia
20 astetta 2100-2900
40 astetta 1000-1400
60 astetta 800ohmia
80 astetta 240-400ohmia
Motronicissa ja jetronicissa suurinpiirtein samat arvot.. tämä siis koskee koneenlämpöanturia. Taitaa muuten sitten olla ruiskuissa kaksi anturia. Toinen mittaristolle ja toinen ruiskulle..
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
kyllähän se paineiden nosto tietysti auttaa, mutta auttaako tarpeeksi,,?
ei kiinnostais hommata uusia suuttimia, kun vanhojakin on nurkat täynnä, mikäli 2 suutinta pystyy käyttämään siten, että toinen suutin tulee käyttöön vasta tietyssä vaiheessa.. tai miks ei ne voisi toimia saman aikaisesti, jolloin aukioloaika olisi lyhyempi, ja periaatteessa polttoaineen suihkutus hetki saataisiin optimoitua tarkemmin.. :roll:
jos suuttimet ovat 12-16ohmisia niin niitä ilmeisesti saa jopa 16kpl kiinni luepa tuolta lisää.. matalaohmiset ovat asia erikseen sitten..
Comment