megasquirt, mutta mistä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tom1s
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 669
    • .

    #91
    Käytännössä tuo hall:han on maadoittava. Eli maadoittavan sykäyksen vaatii.

    MSS boksista tulee sitten sytytyksen ohjaus yks johto joka sitten tarvii sen sytty-yksikön tms. Cranen boksista ei ole kokemusta niin en tiiä
    F31 328i M-Sport

    Comment

    • Volkkarijermu
      Bimmer Rookie
      • Nov 2003
      • 69

      #92
      Näyttäis onnistuvan kun tekee tuon vahvistimen

      www.modificars.fi Dbilas, Wössner, Vogtland, Bastuck, Bosi, Greddy, D2, Lumma-tuning, FK, JOM, Bilstein, Eibach, G&M, Koni, KW, BBS...

      Comment

      • KariM
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2003
        • 199
        • Pirkanmaa

        #93
        Originally posted by Volkkarijermu
        Tarkennetaan tyhmänä sillai, että siis virranjakajalta täytyis saada ms:lle 4 pulssia kahden kampiakselikierroksen aikana? Eikös se sitten ole helppo homma hoitaa tuolla virranjakajalla se pulssien anto ms:lle kun siinä cranen systeemissä on se reikälevy, jossa on 4 lovea yhden virranjakajakierroksen aikana, eli 4 lovea kahden kampiakselikierroksen aikana?
        Juuri näinhän se toimii. Eli mega iskee kipinää joka kerta kun anturilta (oli se jakakassa tai kampiakselilla) tulee pulssi. Kampiakselilla siis 2 liipaisua/kampikierros, tai jakajassa 4/jakajakierros, kun puhutaan nelipyttyisistä nelitahtikoneista. Poista jakajasta kaikki alipaine- ja keskipakoennakkosäädöt ja jätä ne sähköaivon huoleksi. Alipaine MS:lle otetaan kaasuläppien jälkeen, ts. siten että näkee imusarjan paineen.

        Ms sitten viivyttelee/aikaistaa tarpeen mukaan sitä pulssia, joka jatketaan sinne cranen omaan sytkäboksiin joka sitten hoitaa sytytyksen? Ymmärsinköhän oikein... :roll:
        Noin se menee, jos tuo cranekaan ei sisällä mitään ennakkosäätöjä.

        Ainakin 5v signaali on jo riittävä MS:n liipaisuun. Yahoogroupsin megasquirtnspark -ryhmän fileseissä on erilaisia kaavioita eri triggaustapojen käyttämiseksi (vaatii rekisteröitymisen).

        Comment

        • Jubu
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2002
          • 937
          • Kuusankoski

          #94
          olisikos noita numeroita tarjolla, mitä olette onnistuneesti käyttäneet :

          ilmanlämpö ( nopea malli )
          vedenlämpö ( käykö m20 koneen oma mortonicci malli ? )
          kaasuläppä anturi

          jottei tämän ihan arpomiseksi menisi ... kun mailmalla on tietoa asiasta jos jonninlaista. kiitos

          Comment

          • Tom1s
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2002
            • 669
            • .

            #95
            Originally posted by Jubu
            olisikos noita numeroita tarjolla, mitä olette onnistuneesti käyttäneet :

            ilmanlämpö ( nopea malli )
            vedenlämpö ( käykö m20 koneen oma mortonicci malli ? )
            kaasuläppä anturi

            jottei tämän ihan arpomiseksi menisi ... kun mailmalla on tietoa asiasta jos jonninlaista. kiitos
            Ilmanlämpöanturi boschin nopea 085 loppuinen.
            Vedenlämpöanturina käytän koneen omaa tosin näyttää 99astetta käyntolämpöisenä eli ehkä kalibroinnit vieläkin mettässä.(tarttis ruuvata irti)
            kaasuläppäanturi motonetista halvin V70 volvosta n.30e.

            Mutta kuten sanottu ei noiden tartte noita olla. Lämpöanturit saa helposti kalibroitua datasheetistä kattomalla ja iskemällä easythermiin.
            Kaasuläppän ainoa ehto on että pitää olla se potikka-tyyppinen
            F31 328i M-Sport

            Comment

            • Jubu
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2002
              • 937
              • Kuusankoski

              #96
              Originally posted by Tom1s
              Originally posted by Jubu
              olisikos noita numeroita tarjolla, mitä olette onnistuneesti käyttäneet :

              ilmanlämpö ( nopea malli )
              vedenlämpö ( käykö m20 koneen oma mortonicci malli ? )
              kaasuläppä anturi

              jottei tämän ihan arpomiseksi menisi ... kun mailmalla on tietoa asiasta jos jonninlaista. kiitos
              Ilmanlämpöanturi boschin nopea 085 loppuinen.
              Vedenlämpöanturina käytän koneen omaa tosin näyttää 99astetta käyntolämpöisenä eli ehkä kalibroinnit vieläkin mettässä.(tarttis ruuvata irti)
              kaasuläppäanturi motonetista halvin V70 volvosta n.30e.

              Mutta kuten sanottu ei noiden tartte noita olla. Lämpöanturit saa helposti kalibroitua datasheetistä kattomalla ja iskemällä easythermiin.
              Kaasuläppän ainoa ehto on että pitää olla se potikka-tyyppinen

              Bosch 0 280 130 085

              Kiitos Tom1s

              Comment

              • Volkkarijermu
                Bimmer Rookie
                • Nov 2003
                • 69

                #97
                Originally posted by Tom1s
                Originally posted by Jubu
                olisikos noita numeroita tarjolla, mitä olette onnistuneesti käyttäneet :

                ilmanlämpö ( nopea malli )
                vedenlämpö ( käykö m20 koneen oma mortonicci malli ? )
                kaasuläppä anturi

                jottei tämän ihan arpomiseksi menisi ... kun mailmalla on tietoa asiasta jos jonninlaista. kiitos
                kaasuläppäanturi motonetista halvin V70 volvosta n.30e.
                Tätäkö meinaat
                850/70 --00 Kaasuläppäsäädin. . . . . . . . . . . . . . 28-1416 29.90 ???

                Kun tulevaisuudessa tulee tuplat koneeseen ja niissä ja imusarjassakaan ei oo alipaineliitäntää, niin ilmeisesti MAPin sijasta vois käyttää TPS:ää. Mut kuinka se sitte siellä säätöohjelmassa konfiguroidaan niin, että MSS tajuaa ettei kyseessä ole MAP vaan TPS? Mikäs ohjelma sitte olis paras pelkän sytkän säätelyyn, niitähän on niin monia, Megaspark, MegatuneSS jne.
                www.modificars.fi Dbilas, Wössner, Vogtland, Bastuck, Bosi, Greddy, D2, Lumma-tuning, FK, JOM, Bilstein, Eibach, G&M, Koni, KW, BBS...

                Comment

                • tonnikala
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2002
                  • 199
                  • Mikkeli

                  #98
                  Originally posted by Volkkarijermu
                  Kun tulevaisuudessa tulee tuplat koneeseen ja niissä ja imusarjassakaan ei oo alipaineliitäntää, niin ilmeisesti MAPin sijasta vois käyttää TPS:ää. Mut kuinka se sitte siellä säätöohjelmassa konfiguroidaan niin, että MSS tajuaa ettei kyseessä ole MAP vaan TPS? Mikäs ohjelma sitte olis paras pelkän sytkän säätelyyn, niitähän on niin monia, Megaspark, MegatuneSS jne.
                  Originally posted by http://www.megasquirt.info/manual/mtune.htm#constants
                  “Control Algorithm” lets you choose between Speed Density and Alpha-N. In all cases, you should choose speed density unless you have a good reason to do otherwise, and understand how this will change your tuning efforts. All tuning advice in this manual is based on the speed-density algorithm. Alpha-N uses the throttle position (alpha) and RPM (N) to calculate the amount of fuel to inject as opposed to using the manifold absolute pressure (MAP) and RPM to calculate the amount of fuel to inject. Alpha-N is useful for long duration cams where the resolution of manifold air pressure (map) would be small. It is also useful to get smoother idle on engines that have erratic map values. MegaSquirt be converted from its default speed-density calculations to Alpha-N which uses RPM, temperature and TPS only. You must have version 2.0 (or higher) of the embedded software installed. Start up the tuning software, go to the Constants dialog and change speed density to Alpha-N. Re-map your VE table. You will no longer use the MAP sensor for estimating the load on the engine -- the throttle position and rpm are used instead. This can help with cams with long duration and/or a lot of overlap, as they have low and variable vacuum at idle, making tuning very difficult.
                  Mitä säätämiseen tulee, niin käsittääkseni megasquirtnsparkia voi säätää ainoastaa MegatuneSS:llä. Megaspark:han on täysin oma projekti, pelkästään sytkän ohjaukseen tarkoitettu.

                  Comment

                  • seidltuning
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 1941
                    • Vantaa

                    #99
                    onko toi arwin numero 28-1416 29.90 ??? ja hinta peräs ?????????
                    G30 530e Sedan
                    E30 325i Cabriolet

                    Comment

                    • KariM
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2003
                      • 199
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by tonnikala
                      Mitä säätämiseen tulee, niin käsittääkseni megasquirtnsparkia voi säätää ainoastaa MegatuneSS:llä. Megaspark:han on täysin oma projekti, pelkästään sytkän ohjaukseen tarkoitettu.
                      Megasquirtnsparkin sytkäpuoli säädetään megatuness:llä ja bensapuoli esim. megatune220:llä.

                      Map-anturin ja tps-käytön (eli speed density tai alpha-n) välillä valitaan noissa mainituissa softissa. Sparkkipuolta ei taida saada ensinkään toimimaan pelkän tps:n varassa. Individual runnersien tapauksessa mapille saanee riittävän tasaisen paineen, kun vetää joka runnerista ohuen letkun johonkin painekanisteriin, ja siitä sitten mapille. Sitten tietysti menee jo vaikeaksi jos nokka on kovin hurja.

                      Motonetista saa cossusierran "nopean" avopäisen imuilmalämpöanturin alle kympillä.

                      Comment

                      • Tom1s
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2002
                        • 669
                        • .

                        Jeps eli MSS:n sytkäpuoli MegatuneSS ja bensan voi sitten säätää megatweak3000(offline) tai tolla megatunella.

                        Tossa vielä hieman yhteensopivuus listaa:


                        Motonetista saa cossusierran "nopean" avopäisen imuilmalämpöanturin alle kympillä.
                        Hemmetti olis pitäny kahlata motonettia tarkemmin :?
                        F31 328i M-Sport

                        Comment

                        • tonnikala
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2002
                          • 199
                          • Mikkeli

                          Jep. Sen takia en ollut 100% kun olen ite aina säätänyt sytkät tuolla MegatuneSS:llä. Yksi juttu mihin voisi tulla muutos, on se että olisi sekä sytkä- sekä bensakarttojen säätö samassa ohjelmassa! Jollain 486:lla kuitenkin käynnistyy verratten hitaasti noi ohjelmat, eikä ohjelmia voi pitää samaan aikaan päällä, koska com-portti on varattu aina pelkästään toiselle ohjelmalle..

                          Nyt säätäminen helpottuu jonnin verran kun tilasin Innovate Motorsportilta LM-1 laajakaistalambda-mittarin..




                          Sytkät voi sitten säätää kuulokkeilla, kun kerran tietää johtuuko nakutus laihasta seoksesta vai väärästä sytkästä..

                          Comment

                          • Jubu
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2002
                            • 937
                            • Kuusankoski

                            Originally posted by seidltuning
                            onko toi arwin numero 28-1416 29.90 ??? ja hinta peräs ?????????
                            veikkaisin motonet.

                            (( Edit: on motonet ))

                            Comment

                            • Volkkarijermu
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2003
                              • 69

                              Tässä siis on kyseessä sellanen juttu, että Cranen optiselta anturilta tuleva kanttiaalto on liian heikkoa. Jännite on liian pieni. Eikä MSnS tunnista sitä. Tätä täytyis saada korkeemmaks, ainakin 5 volttiin, ehkä korkeemmakskin. Säädettävähän olis kiva juttu! Millä pikku osilla tää saadaan vahvistettua tää signaali? Joku elektroniikkainsinöörihän keksii tällasen jo unissaan. Mä en pysty. Tossa ylempänähän on se linkki sinne vahvarijuttuun, mutta mä en ihan hiffaa sitä ja vaatii ilmeisesti boksin avaamisen.
                              www.modificars.fi Dbilas, Wössner, Vogtland, Bastuck, Bosi, Greddy, D2, Lumma-tuning, FK, JOM, Bilstein, Eibach, G&M, Koni, KW, BBS...

                              Comment

                              • KariM
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2003
                                • 199
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Volkkarijermu
                                Tässä siis on kyseessä sellanen juttu, että Cranen optiselta anturilta tuleva kanttiaalto on liian heikkoa. Jännite on liian pieni. Eikä MSnS tunnista sitä. Tätä täytyis saada korkeemmaks, ainakin 5 volttiin, ehkä korkeemmakskin.
                                Olethan korvannut Zenerin D8 hyppylangalla? Myös vastuksen R10 arvoa voisi koittaa pienentää. Joka tapauksessa tuo optoerotin, jolle se liipaiseva signaali tulee, toimii reilusti pienemmälläkin jännitteellä kuin 5V. Jos osasin datalehteä oikein lukea, maksimi jännite saa olla 1.5V. Sillä vastuksella R10 sitten passataan sopivaksi.

                                Comment

                                Working...
                                X