Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siemens MS41(M52) säätäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pazi88
    replied
    Ei se toki mahdottomuus oo et boksi olis rikki. Vanhojahan nämä alkaa olemaan. Tuo lamdaintegrator 2:n "haahuilu" vaikka se on disabloitu ja ykkösen mememinen kesken kaiken viivaksi on aika erikoista käytöstä, mitä ei pitäisi tapahtua.

    Leave a comment:


  • jussika
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Jotakin tuo kyl sekoilee. Ei pitäs lamda integrator 2:ssa näkyä mitään. Olethan nollannut adaptaatiot RRloggerilla F7:lla? Ja niin että kaikki ruksattuna? Jos ei auta, niin koita tehdä uusi fullflash vielä. Jos boksi on autossa kiinni, niin laturiin flashayksen ajaksi.

    Tossa ois vähän lähempänä oleva bensakartta login perusteella: https://drive.google.com/open?id=0B2...TZPTmNlQ3o2dlk
    Kiitoksia. Taidan odottaa sen toisen ecun tulemista saksasta ennen seuraavia testailuja. Se oli puhdas fullflash se edellinen eikä sillä korjaantunut ja kaikki oli ruksatuna nollatessa. Pitää laittaa akkulaturi varmuuden vuoksi kun flashaa seuraavan kerran.

    Histogrammi edellisen login afr:stä (suodatettu pois alle 15% tps), näkyy hyvin kuinka menee laihalle yli 3000rpm

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by jussika View Post
    Joo lueskelin tuosta ipw min limitistä joka on vakiona 0,264ms vakiona, nyt kun mainitsit sen.

    Tiputin ahtopainetta, muutin bensakartan järkevämmäksi ja otin wot:n pois käytöstä. kävin ajamassa vartin lenkin rauhallista ajoa ja kuormittamalla jarrua vasten. Tein sen scatterin ja muutin bensakarttan sen mukaan.

    Seuraavaksi kävin pitemmän lenkin ajamassa samalla tavalla seokset näyttäs olevan aika ok pienillä kieroksilla ja kuormalla. Jostain syystä kuitenkin random välillä ja yli 3000 rpm lambdaintegraatori menee nollaan ja seokset laihalle. Pitäiskö lambdaintegraattorin toimia closed loopissa kaikilla kuormilla ja kierroksilla? Ja kuuluuko tuon lambdaintegraatorin bank 2 antaa arvoja vaikka ei ole käytössä kuin yksi lambda, se nakkelee jotain arvoja muttei sahaa niin kuin bank 1?

    EDIT:
    Linkki biniin ja logiin: https://www.dropbox.com/sh/nvdelczhz...cgsRDsaSa?dl=0
    Jotakin tuo kyl sekoilee. Ei pitäs lamda integrator 2:ssa näkyä mitään. Olethan nollannut adaptaatiot RRloggerilla F7:lla? Ja niin että kaikki ruksattuna? Jos ei auta, niin koita tehdä uusi fullflash vielä. Jos boksi on autossa kiinni, niin laturiin flashayksen ajaksi.

    Tossa ois vähän lähempänä oleva bensakartta login perusteella: https://drive.google.com/open?id=0B2...TZPTmNlQ3o2dlk

    Leave a comment:


  • jussika
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Lamdaintegraattori tosiaan vaikuttaa seokseen välittömmästi. Mut jonkun aikaa kun ajelee, niin integraattorin heitto äkkiä muuttu adaptaatioksi ja alkaa ipw muuttumaan open loop alueellakin. Aika heikosti voi pelkän laajakaistan afr lukua lukemalla säätää, kun lamdaintegraattori korjaa seoksen 14.7 tuntumaan vaikka bensakartta ois paljonkin pielessä mut tuota ominaisuutta voi käyttää helposti hyväkseen kun logista näkee suoraan millä ipw:llä kone tykkää käydä mitäkin kuoramaa ja laittaa suoraan nämä arvot perus bensakarttaan.

    Ja jos meinaat ajella noilla nykyisillä paineilla myöhemmin, kantsii maf muutokset tehdä eka. Muuten joudut säätämään uusiksi kun lisäät esim. vastuksen.

    EDIT ja ootko muuten muistanut pienentää min. pulssinleveyden. Se ei edes nykysissä määrityksissä oo edes mukana. Noilla sun dekoilla tulee se raja vastaan ja ei tuu käymään pienellä kuormalla oikeella seoksella. Mikä taas sotkee adaptaatioita kans.

    EDIT2 ompa se joo pienennetty, kun tuo mun partial oli pohjalla.
    Joo lueskelin tuosta ipw min limitistä joka on vakiona 0,264ms vakiona, nyt kun mainitsit sen.

    Tiputin ahtopainetta, muutin bensakartan järkevämmäksi ja otin wot:n pois käytöstä. kävin ajamassa vartin lenkin rauhallista ajoa ja kuormittamalla jarrua vasten. Tein sen scatterin ja muutin bensakarttan sen mukaan.

    Seuraavaksi kävin pitemmän lenkin ajamassa samalla tavalla seokset näyttäs olevan aika ok pienillä kieroksilla ja kuormalla. Jostain syystä kuitenkin random välillä ja yli 3000 rpm lambdaintegraatori menee nollaan ja seokset laihalle. Pitäiskö lambdaintegraattorin toimia closed loopissa kaikilla kuormilla ja kierroksilla? Ja kuuluuko tuon lambdaintegraatorin bank 2 antaa arvoja vaikka ei ole käytössä kuin yksi lambda, se nakkelee jotain arvoja muttei sahaa niin kuin bank 1?

    EDIT:
    Linkki biniin ja logiin: https://www.dropbox.com/sh/nvdelczhz...cgsRDsaSa?dl=0
    Last edited by jussika; 04-09-2017, 20:37. Reason: linkki

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Lamdaintegraattori tosiaan vaikuttaa seokseen välittömmästi. Mut jonkun aikaa kun ajelee, niin integraattorin heitto äkkiä muuttu adaptaatioksi ja alkaa ipw muuttumaan open loop alueellakin. Aika heikosti voi pelkän laajakaistan afr lukua lukemalla säätää, kun lamdaintegraattori korjaa seoksen 14.7 tuntumaan vaikka bensakartta ois paljonkin pielessä mut tuota ominaisuutta voi käyttää helposti hyväkseen kun logista näkee suoraan millä ipw:llä kone tykkää käydä mitäkin kuoramaa ja laittaa suoraan nämä arvot perus bensakarttaan.

    Ja jos meinaat ajella noilla nykyisillä paineilla myöhemmin, kantsii maf muutokset tehdä eka. Muuten joudut säätämään uusiksi kun lisäät esim. vastuksen.

    EDIT ja ootko muuten muistanut pienentää min. pulssinleveyden. Se ei edes nykysissä määrityksissä oo edes mukana. Noilla sun dekoilla tulee se raja vastaan ja ei tuu käymään pienellä kuormalla oikeella seoksella. Mikä taas sotkee adaptaatioita kans.

    EDIT2 ompa se joo pienennetty, kun tuo mun partial oli pohjalla.
    Last edited by Pazi88; 04-09-2017, 12:15.

    Leave a comment:


  • jussika
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Adaptaatio vaikuttaa koko karttaan. Jos multiply on esim. 20% plussalla, niin koko bensakarttaa kerrotaan 1.2:lla. Tuo että lamdaintegraattori huitelee noin kaukana nollasta heittää jo koko homman persiilleen. Ihan turha tuijotella korkean kuorman pulssinleveyksiä yms. ennenkuin perusasiat on kunnossa.

    Jos katsoit tämän mun postauksen aiemmin: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=165

    Niin lähdetäämpä eka liikkeelle MAF kartasta. Sulla kun oli siis nissanin maf ja käytössä s50 maffin kartta niin tämä on jo heti toimimaton yhdistelmä. Sun pitää sille nissanin maffille laskea kunnon kartta. Tämä näkyy ehti tuolta engine load vs. ipw scatter plotista, kun tuo on kaukana suorasta viivasta:


    Eli ensin MAF kartta kohdilleen ja sitten seuraavaan vaiheeseen ton mun ohjeen mukaan. Ja maf kartta niin että ei paljoa yli 1000kg/h arvoja kannata olla siellä. Jos on, niin sit kertoo karttaa esim. 0,5:llä ja kuorma-akseleita kans 0.5:llä että saat taas kaiken linjaan. Nyt sulla tuolla kartalla esim. kuorma hipoo vaarallisen lähellä 1024mg/st rajaa. Maksimi käynyt 998mg/st. Lisäksi huomaatko tästä toisen ongelman:

    Sinänsä tuurilla seokset on aika hyvin kohdallaan tuolla yläpäässä. Ei e85:llä ahdettunakaan tarvi ajaa 13-12,5 rikkaammilla seoksilla. Tuosta rikkaampi seos ihan vaan turhaan lisää kulutusta ja palamaton viina syö konetta väljäksi. Mut siis sulla loppuu 5300 kierroksen paikkeilla MAF kesken ja menee ihan tappiin -> alkaa seos laihentumaan. Pitäisi vaihtaa isompaa vastusta signaalijohtoon tai MAF anturi laittaa isompaan runkoon. Ja sit toki laskea MAF kartta uusiksi. Eli se ihan ekana.

    EDIT ja BTW knock retardeja on turha seurailla e85:llä. Ei niissä näy kuin random lukemia silloin tällöin vaikka kuinka olis ennakkoa liikaa. Turhaan vaan hidastavat loggausnopeutta.
    Kiitoksia Pasi!!

    Tuo adaptaation vaikuttaminen koko karttaan oli uutta minulle, mikä selittää paljon.

    Oli ne maf arvot Nissanin maffille, unohtui mainita. Mutta pitää säätää nyt neuvojesi mukaan, tiputtaa vähän ahtopainetta aluksi että maf ei pohjaa. Aikaisemmin säätänyt vain laajakaistan mukaan seokset kohdalleen, mutta jos se adaptaatio vaikuttaa heti koko karttaan niin se on sotkenut. Viime kesänä ms41.0:ää säädin kapeakaista lambda pois kytkettynä niin se ei päässyt sotkemaan. Tänä kesänä on sotkenut ahdistava bensanpaineensäädin, imuvuoto tyhjäkäyntisäätimenletkusta ja kytkimen luisto mutta nyt niitten pitäisi olla kunnossa.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by jussika View Post
    https://www.dropbox.com/sh/lli1le91u...cY-56LlTa?dl=0 Tuolla on bin ja log(jossa on vähän kaikkea turhaa)

    Hetkinen, vaikuttaako adaptaatio koko karttaan vai onko se solu kohtainen?
    Adaptaatio vaikuttaa koko karttaan. Jos multiply on esim. 20% plussalla, niin koko bensakarttaa kerrotaan 1.2:lla. Tuo että lamdaintegraattori huitelee noin kaukana nollasta heittää jo koko homman persiilleen. Ihan turha tuijotella korkean kuorman pulssinleveyksiä yms. ennenkuin perusasiat on kunnossa.

    Jos katsoit tämän mun postauksen aiemmin: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=165

    Niin lähdetäämpä eka liikkeelle MAF kartasta. Sulla kun oli siis nissanin maf ja käytössä s50 maffin kartta niin tämä on jo heti toimimaton yhdistelmä. Sun pitää sille nissanin maffille laskea kunnon kartta. Tämä näkyy ehti tuolta engine load vs. ipw scatter plotista, kun tuo on kaukana suorasta viivasta:


    Eli ensin MAF kartta kohdilleen ja sitten seuraavaan vaiheeseen ton mun ohjeen mukaan. Ja maf kartta niin että ei paljoa yli 1000kg/h arvoja kannata olla siellä. Jos on, niin sit kertoo karttaa esim. 0,5:llä ja kuorma-akseleita kans 0.5:llä että saat taas kaiken linjaan. Nyt sulla tuolla kartalla esim. kuorma hipoo vaarallisen lähellä 1024mg/st rajaa. Maksimi käynyt 998mg/st. Lisäksi huomaatko tästä toisen ongelman:

    Sinänsä tuurilla seokset on aika hyvin kohdallaan tuolla yläpäässä. Ei e85:llä ahdettunakaan tarvi ajaa 13-12,5 rikkaammilla seoksilla. Tuosta rikkaampi seos ihan vaan turhaan lisää kulutusta ja palamaton viina syö konetta väljäksi. Mut siis sulla loppuu 5300 kierroksen paikkeilla MAF kesken ja menee ihan tappiin -> alkaa seos laihentumaan. Pitäisi vaihtaa isompaa vastusta signaalijohtoon tai MAF anturi laittaa isompaan runkoon. Ja sit toki laskea MAF kartta uusiksi. Eli se ihan ekana.

    EDIT ja BTW knock retardeja on turha seurailla e85:llä. Ei niissä näy kuin random lukemia silloin tällöin vaikka kuinka olis ennakkoa liikaa. Turhaan vaan hidastavat loggausnopeutta.
    Last edited by Pazi88; 04-09-2017, 09:28.

    Leave a comment:


  • jussika
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Onko sulla kapeakaista kytkettynä? Vaikka adaptaatiot nollaa, niin se kyllä äkkiä adaptoituu uudestaan kun lähtee ajeleen, jos perus bensakartta ei ole ok. En äkkiseltään väittäisi rautaviaksi. Onko sulla logia ko. tilanteesta? Mitä oli ilmamäärät?
    https://www.dropbox.com/sh/lli1le91u...cY-56LlTa?dl=0 Tuolla on bin ja log(jossa on vähän kaikkea turhaa)

    Hetkinen, vaikuttaako adaptaatio koko karttaan vai onko se solu kohtainen?

    On 1 kapeakaista lambda ja lambda integrator oli paljon miinuksella perus matka ajossa..

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by jussika View Post
    Testasin puhtaalla 41.2 fullreadilla (jossa 2048 maf mode päällä), jonka päälle asensin sinun "1406464_WBACB81010AU10513_partial_turbo_s50-MAF-2.2k_870cc_e85_hienosaato"-partial binin, jossa oli vain bensakartta ja deadtimet omasta. Kaikki ecussa nollatu Romraiderissa F7:lla joten adaptaatiot jne ei pitäisi vaikuttaa. Open loopissa, wot päällä ja bensa afr vajaa 12,5-13,5 niin pienemmät ruiskutusajat Romraiderin logissa kuin bensakartassa.

    Taitaa olla rautavikaa ecussa, tilasin ebaysta käytetyn, pitää testata sillä kuhan tulee.
    Onko sulla kapeakaista kytkettynä? Vaikka adaptaatiot nollaa, niin se kyllä äkkiä adaptoituu uudestaan kun lähtee ajeleen, jos perus bensakartta ei ole ok. En äkkiseltään väittäisi rautaviaksi. Onko sulla logia ko. tilanteesta? Mitä oli ilmamäärät?

    Leave a comment:


  • jussika
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Ei oo normaalia. RR loggerilla ainakin pitäs mätsätä ne. Mut toki jos menee closed loopissa, niin lamdaintegrator muuttaa pulssinleveyden sopivaksi jos se ei kartan mukaan meekkään 14.7 seoksella. Ja sit toki adaptaatiot kerrotaan mukaan perus bensakartan pulssinleveyteen, eli se seuraa bensakarttaa vain jos adaptaatiot on nollassa.
    Testasin puhtaalla 41.2 fullreadilla (jossa 2048 maf mode päällä), jonka päälle asensin sinun "1406464_WBACB81010AU10513_partial_turbo_s50-MAF-2.2k_870cc_e85_hienosaato"-partial binin, jossa oli vain bensakartta ja deadtimet omasta. Kaikki ecussa nollatu Romraiderissa F7:lla joten adaptaatiot jne ei pitäisi vaikuttaa. Open loopissa, wot päällä ja bensa afr vajaa 12,5-13,5 niin pienemmät ruiskutusajat Romraiderin logissa kuin bensakartassa.

    Taitaa olla rautavikaa ecussa, tilasin ebaysta käytetyn, pitää testata sillä kuhan tulee.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    No hitto. Onko mitään tietoa mikä miehen vei?

    Miten tuo checksumin laskeminen tapahtuu? Onko työläs operaatio?
    Chipsterin softissa tuo olikin todella näppärä.
    En tiedä mikä herralle on tullut.

    Checksumien korjaus onnistuu erillisellä ohjelmalla helpoiten. Mulla oli ehkä jossain tallessa linkkikin sellaiseen. :think mut noissa ms41 määrityksissä tai olla jotain chevksum disablea tms. Pitää vilkasta tarkemmin.

    Originally posted by jussika View Post
    Kysymys ms41:stä.

    Onko normaalia että suuttimien pulsinleveys logeissa on pienempi kuin perusbensakartan mukaan pitäisi olla, varsinkin isoilla kuormilla?

    Esimerkiksi logissa 970g/stroke kuormalla ipv 8,24ms ja peruskartassa 960 kuormalla 10,8ms. Cop- ja vanos korjauskartat on nollattu ja wot:n pitäisi vain nostaa aukioloaikaa, eikä myöskään kyse ole 1000mg load ylityksestä.

    Autona e39,hx40, 870 dekat ja e85. Ecussa ms41.2, 350z nissanin maffi 2,2kohm vastuksella, maf-arvot skaalattu 1,2kohmille.
    Ei oo normaalia. RR loggerilla ainakin pitäs mätsätä ne. Mut toki jos menee closed loopissa, niin lamdaintegrator muuttaa pulssinleveyden sopivaksi jos se ei kartan mukaan meekkään 14.7 seoksella. Ja sit toki adaptaatiot kerrotaan mukaan perus bensakartan pulssinleveyteen, eli se seuraa bensakarttaa vain jos adaptaatiot on nollassa.

    Leave a comment:


  • jussika
    replied
    Kysymys ms41:stä.

    Onko normaalia että suuttimien pulsinleveys logeissa on pienempi kuin perusbensakartan mukaan pitäisi olla, varsinkin isoilla kuormilla?

    Esimerkiksi logissa 970g/stroke kuormalla ipv 8,24ms ja peruskartassa 960 kuormalla 10,8ms. Cop- ja vanos korjauskartat on nollattu ja wot:n pitäisi vain nostaa aukioloaikaa, eikä myöskään kyse ole 1000mg load ylityksestä.

    Autona e39,hx40, 870 dekat ja e85. Ecussa ms41.2, 350z nissanin maffi 2,2kohm vastuksella, maf-arvot skaalattu 1,2kohmille.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Mikseipä. Siellä ne on boksin kyljessä.

    BTW pieni takaisku näihin ms4x säätelyihin, että noiden chipsterin softien takana ollu Kim on ilmeisesti hiljattain kuollut, niin noita softia ei enään saa chipster.no:sta ostettua ollenkaan. Niinpä joutuu esim. galeton softaan tyytymään, mikä vaatii esim. checksumeiden korjaamisen erikseen.
    No hitto. Onko mitään tietoa mikä miehen vei?

    Miten tuo checksumin laskeminen tapahtuu? Onko työläs operaatio?
    Chipsterin softissa tuo olikin todella näppärä.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Jarpeli View Post
    Onnistuisikohan noiden vakio sytkäkivien ohitus, että voisi vakio boksin kanssa käyttää vag puolia. Muutenhan tuo alkaa jo taipumaan aika hyvin.
    Mikseipä. Siellä ne on boksin kyljessä.

    BTW pieni takaisku näihin ms4x säätelyihin, että noiden chipsterin softien takana ollu Kim on ilmeisesti hiljattain kuollut, niin noita softia ei enään saa chipster.no:sta ostettua ollenkaan. Niinpä joutuu esim. galeton softaan tyytymään, mikä vaatii esim. checksumeiden korjaamisen erikseen.

    Leave a comment:


  • Jarpeli
    replied
    Onnistuisikohan noiden vakio sytkäkivien ohitus, että voisi vakio boksin kanssa käyttää vag puolia. Muutenhan tuo alkaa jo taipumaan aika hyvin.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎