Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siemens MS41(M52) säätäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pazi88
    replied
    Originally posted by 320i View Post
    Ehkä tämä kuva - 96 e39 ecun johtosarjasta selventää ongelmaa.

    Pyöreä pistoke venakopan yläpuolella on moottorin johtosarjan liitin. Se on siis tuon muoviboxin ulkopuolella.

    Ecun voi myös irrottaa tuosta leveästä kampaliittimestä, mutta ms43 ecu ei sovi liittimeen, eikä myöskään liittimen vaihto ole mitenkään helppoa, koska siitä lähtee paksu johtonippu auton sisälle.
    Se on vain puolien johtosarjan liitin, mikä ei muutenkaan ole yhteensopiva moottorinohjausten välillä. Kun nostat koneen johtosarjan pois, niin nostat samalla tuon koko liitinhässäkän pois sekä kaiken tuolta boksin sisältä mikä menee moottorille. Niiden tilalle tulee uudet kamat ms42/43 johtosarjan mukana. ms41/42/43 johtosarjoja ja bokseja ei voi keskenään sekotella ilman erittäin laajoja muutoksia.

    Ja ainakin kun vilkasin käsillä ollutta ms42 johtosarjaa muistin virkistämiseksi, niin nuo boksin ylälaidassa näkyvät musta ja valkoinen liitin on samoja. Joilla koneen johtosarja liittyy autoon. Ne siis vain auki ja nostat kaikki kamat pois autosta ja esim ms42 kamat tilalle.
    Last edited by Pazi88; 25-09-2018, 09:06.

    Leave a comment:


  • 320i
    replied
    Ehkä tämä kuva - 96 e39 ecun johtosarjasta selventää ongelmaa.

    Pyöreä pistoke venakopan yläpuolella on moottorin johtosarjan liitin. Se on siis tuon muoviboxin ulkopuolella.

    Ecun voi myös irrottaa tuosta leveästä kampaliittimestä, mutta ms43 ecu ei sovi liittimeen, eikä myöskään liittimen vaihto ole mitenkään helppoa, koska siitä lähtee paksu johtonippu auton sisälle. Edit: se johtonippu ei menekään auton sisälle, vaan kiertää tulipellin suojamuovien alla konehuoneen vasemmalle puolelle ja yhdistyy suuttimille ja antureille. Eli johtosarja on vaihdettavissa.
    Attached Files
    Last edited by 320i; 25-09-2018, 15:13. Reason: Lisätty korjaus loppuun.

    Leave a comment:


  • 320i
    replied
    E39 konehuoneessa apparin puoleisen raitisilmasuodattimen alla on muovikotelo, jossa on ecu ja koneen johtosarjan pistokkeet.

    Ja ne pistokkeet siis on erilaiset kuin m54b30 pistokkeet.

    Leave a comment:


  • 320i
    replied
    Juu kyllä moottorin johtosarjan ecuineen saa irti autosta. Se ei ole ongelma.

    Mutta M54 moottorin johtosarjan pistokkeet ei näytä sopivan - 96 e39 korin johtosarjan pistokkeisiin.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by 320i View Post
    Meinaatko sitä johtosarjaa, joka menee moottorin ohjaukselta auton johtosarjaan?

    Käsitin että se olisi kiinteästi auton johtosarjassa, eikä olisi vaihdettavissa?
    Ei nämä mitään subaruja sentään ole Ei oo yhtä puuta. Ecu laatikosta pari liitintä auki ja päävirtakaapeli pois, niin koko moottorin johtosarja ecuineen irtoaa autosta.

    Leave a comment:


  • 320i
    replied
    Meinaatko sitä johtosarjaa, joka menee moottorin ohjaukselta auton johtosarjaan?

    Käsitin että se olisi kiinteästi auton johtosarjassa, eikä olisi vaihdettavissa?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by 320i View Post
    Okei, mites vaikea homma on Ms42 asennus e39 koppaan, joka on alunperin Ms41 ohjauksella.

    Ja Ms42 malleissa ei vissiin ole ollut disaa alunperin?
    E39 johtosarjalla pitäs olla plug and play, mitä oon noita ihmetelly. En ole kyl kokeillut käytännössä. Mittaristo pitänee vaihtaa tu mallista olevaan, ellet halua kikkailla sinkkuvanoksen koneen lämpötila anturia lisäksi sinne ja sille piuhoja. Jos haluat ews:n pitää käytössä, niin ews purkki, ajoneston rinkula ja avaimen siru pitää olla tu koneesta. Jos samasta autosta kuin ecukin, niin ei tarvi virginisöidä ecua ja synkkailla ews:ää.

    Leave a comment:


  • 320i
    replied
    Okei, mites vaikea homma on Ms42 asennus e39 koppaan, joka on alunperin Ms41 ohjauksella.

    Ja Ms42 malleissa ei vissiin ole ollut disaa alunperin?
    Last edited by 320i; 24-09-2018, 19:07.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by 320i View Post
    M54 kampiakselin asentotunnistin eroaa ilmeisesti m52 anturista siten, että M54 anturille tulee 12v ja se antaa eculle 5v signaalia. Tarkemmin 0/5V kanttiaaltoa.

    M52 anturille tulee 5V ja se antaa eculle 0/5V signaalia. Olenko ymmärtänyt oikein?

    Ja molemmat ilmeisesti Hall antureita?
    Juu kyllä. Vaan minä ennemmin laittasin sen ms42:n jos vaijeri kaasun saaminen on ainoa syy vaihtaa moottorinohjausta. Siinä kun kaasuläppäsysteemiin menee normaalisti vaijeri. Toimii samoilla antureilla kuin ms43. Ja sais kaikki tuplavanos koneen hyvät ominaisuudet käyttöön, eikä tarvis patentoida kaikkea toimintakuntoon.

    Ja ms43 ei voi koodata sähkökaasua pois. Mutta ei senkään toimintaan saaminen ole sen kummempaa, kuin asentaa polkimen ja vetää sille puihat.
    Last edited by Pazi88; 24-09-2018, 18:28.

    Leave a comment:


  • 320i
    replied
    M54 kampiakselin asentotunnistin eroaa ilmeisesti m52 anturista siten, että M54 anturille tulee 12v ja se antaa eculle 5v signaalia. Tarkemmin 0/5V kanttiaaltoa.

    M52 anturille tulee 5V ja se antaa eculle 0/5V signaalia. Olenko ymmärtänyt oikein?

    Ja molemmat ilmeisesti Hall antureita?

    Leave a comment:


  • 320i
    replied
    Auto on alunperin ollut - 96 528i manuaali m52b28 koneella ja siinä on tuo Ms41 moottorin ohjaus.

    Vaikutti haastavalta asentaa ms43 ohjausta, mitä kaikkea pitää tehdä että se onnistuisi?

    Ilmeisesti tuosta ms43 boxista voi kyllä koodata pois ajoneston, vielä parempi jos sen saisi toimimaan auton nykyisen ajoneston kanssa.

    Voiko sähkökaasun koodata pois?

    Onko olemassa suoraan m54b30 imusarjaan sopivaa mekaanista kaasuläppää, vai laitanko adapterin?

    Kannattaako käyttää m54b30 maffia vai s50 maffia?

    Tuo ms43 houkuttelisi sen takia, että siinä olisi ilmeisesti portaaton vanoksen säätö, kun taas Ms41 vanoksen säätö toimii on/Off periaatteella?

    Saadaanko pakonokan ajoituksen säädöllä mitään konkreettista hyötyä aikaan, vai onko se vain päästöjen takia?
    Last edited by 320i; 24-09-2018, 16:59.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by 320i View Post
    Pystyykö Ms41 ohjaamaan M54b30 konetta?

    Ainakin disa ja vanokset jäänee toimimattomaksi?

    Sähköisen kaasuläpän tilalle tulee mekaaninen vaijeritoiminen.

    Mutta onko Ms41 edes yhteensopiva M54 antureiden kanssa?
    Pystyy kun vaihtaa nokan anturin. Kammen anturin johtoja pitää muttaa. Ja vanos on melkeen muutettava sinkkuvanos malliseksi. DISA:aa voi ohjata pakoputken läpän lähdöllä.

    Mutta miksi ihmeessä tekisit moisen downgraden. ms43:n säätö onnistuu ihan samaan malliin mitä ms41. Itse olen suunnitellu ms41:n päivitystä ms42 tai ms43:ksi, kun niillä saa paljon mukavemmin toimivan koneen aikaseksi. Jos sähköisen kaasupolkimen käyttöönotto tuntuu ylivoimaselta, niin nakkaa siihen ms42 sähköt kiinni m52tu vaijerikaasuläpällä.

    Leave a comment:


  • 320i
    replied
    Pystyykö Ms41 ohjaamaan M54b30 konetta?

    Ainakin disa ja vanokset jäänee toimimattomaksi?

    Sähköisen kaasuläpän tilalle tulee mekaaninen vaijeritoiminen.

    Mutta onko Ms41 edes yhteensopiva M54 antureiden kanssa?

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by peljoppi View Post
    Tervehdys,

    osaamattoman kokeilut jatkuu...päätin muuttaa kokeilumielessä MS41 -861 loppuisen boxin sytkäkarttaa 3 astetta ja vääntelin bensansyöttöäkin 1,0 - en siis 0,1 :lla ihan kokeilumielessä. Nyt en kopioinut mistään vaan muuttelin suoraan solujen arvoa. Sitten tallensin ja ajattelin kokeilla testoboxiin flashausta, mutta rohkeus loppui, kun herjasi, että SW jotakin ja että arvot on eri boxista ja saattaa korruptoida boxin. Rohkeus petti enkä tällä kertaa painanut yes. Onko niin, että noilla muutoksille on joku maksimiarvoraja, jonka puitteissa voi muutella ?. Kokeilin MSQuichFlashilla ja norjalaisella ja molemmista tuli sama varoitus. VAI olisiko pitänyt rohkaistua ja vastata YES. Näin yleensä teen ja sitten taas mene kavereita vaivaamaan, kun vehkeet on tiltissä..

    Kyseleepi Jussi
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Ei oo merkitystä millasia arvoja karttoihin laitat. Tuo varoitus tulee jos koitat esim. -373 boksin partialia flashata -861 boksiin. Eli eri version partialia kun koitat flashata sisään, niin se varottelee siitä. Ja jos jatkat, niin todennäköisesti käy kuten aiemmin että boksi sekoaa.

    Joo tuo. Saa mulle soittaa jos tuntuu että nyt ei avaudu.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by peljoppi View Post
    Tervehdys,

    osaamattoman kokeilut jatkuu...päätin muuttaa kokeilumielessä MS41 -861 loppuisen boxin sytkäkarttaa 3 astetta ja vääntelin bensansyöttöäkin 1,0 - en siis 0,1 :lla ihan kokeilumielessä. Nyt en kopioinut mistään vaan muuttelin suoraan solujen arvoa. Sitten tallensin ja ajattelin kokeilla testoboxiin flashausta, mutta rohkeus loppui, kun herjasi, että SW jotakin ja että arvot on eri boxista ja saattaa korruptoida boxin. Rohkeus petti enkä tällä kertaa painanut yes. Onko niin, että noilla muutoksille on joku maksimiarvoraja, jonka puitteissa voi muutella ?. Kokeilin MSQuichFlashilla ja norjalaisella ja molemmista tuli sama varoitus. VAI olisiko pitänyt rohkaistua ja vastata YES. Näin yleensä teen ja sitten taas mene kavereita vaivaamaan, kun vehkeet on tiltissä..

    Kyseleepi Jussi
    Ei oo merkitystä millasia arvoja karttoihin laitat. Tuo varoitus tulee jos koitat esim. -373 boksin partialia flashata -861 boksiin. Eli eri version partialia kun koitat flashata sisään, niin se varottelee siitä. Ja jos jatkat, niin todennäköisesti käy kuten aiemmin että boksi sekoaa.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎