Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä ahdin 530d-02??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    #16
    Originally posted by shift
    Nyt on ahdin vaihdettu ihan omin käsin.
    Ei ole neljällä vaan kolmella pultilla ja tuosta pakopesästä ei mitään hajua.Tämä oli mun ensimmäinen kosketus turboremonttiin ja yleensäkkin turboihin.Pitääkö vielä mitata pesien kokoja ja miten sen teen??
    Remppa maksoi noin 1100€ ja työtunteja ehkä 6..
    Mistä ostit ja oliko vaikea operaatio vai onko aikaisempaa kokemusta hommasta? Ohjeet netistä ym.?

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #17
      Vaihdoit varmaan alakautta? Katselin vaan tuossa mutaa pohjalevyn alta kaivaessani että ahdin olisi ollut sopivasti käsillä sitä kautta.

      Miten ahdin oireili ennen akselin katkeamista? Olisiko seuraava ketjureaktio:
      1.Siivistä irtoaa paloja (syy?)
      2.Menee epätasapainoon
      3.akseli katkeaa kun se väsyy tarpeeksi ja kierroksia on riittävästi.

      Tuo siipien lohkeilu on hämmästyttänyt minua, mikä sen aiheuttaa? Kun näissä nakuissa tuo pakokaasun lämpötilakaan ei ole mitenkään korkea. Taitaa olla materiaalissa hieman joustettu..
      ---

      Comment

      • shift
        Bimmer Rookie
        • Oct 2004
        • 113
        • vantaa

        #18
        Originally posted by Keimo
        Mistä ostit ja oliko vaikea operaatio vai onko aikaisempaa kokemusta hommasta? Ohjeet netistä ym.?
        Liivikseltä turbotekniikasta malmilta ostin tuhanteen euroon.
        En ole ikinä mitään ahtimeen liittyvää remonttia tehnyt,oli eka kerta.
        Mitään ohjeita ei ollut,lähin vaan purkamaan.yllättävän selkeä homma,helvetin ahdasta kylläkin oli.
        Muuttui kyllä aivan erilaiseksi moottorin luonne.Tasaisemmin työntää menemään.
        -------------------
        -530d -02 M-sport
        -------------------

        Comment

        • shift
          Bimmer Rookie
          • Oct 2004
          • 113
          • vantaa

          #19
          Originally posted by -Tapi
          Vaihdoit varmaan alakautta? Katselin vaan tuossa mutaa pohjalevyn alta kaivaessani että ahdin olisi ollut sopivasti käsillä sitä kautta.

          Miten ahdin oireili ennen akselin katkeamista? Olisiko seuraava ketjureaktio:
          1.Siivistä irtoaa paloja (syy?)
          2.Menee epätasapainoon
          3.akseli katkeaa kun se väsyy tarpeeksi ja kierroksia on riittävästi.

          Tuo siipien lohkeilu on hämmästyttänyt minua, mikä sen aiheuttaa? Kun näissä nakuissa tuo pakokaasun lämpötilakaan ei ole mitenkään korkea. Taitaa olla materiaalissa hieman joustettu..
          Juu alakautta vaihdoin.
          Oireili sillai et tehot hävisi pikkuhiljaa sit alkoi savuttaa kiihdyttäessä ja tyhjäkäynnillä hirvee kolina.
          Nopeasti meni rikki kun perjantaina kaikki toimi hyvin..
          Noista siivistä ym.. tekniikasta en ymmärrä mitään
          -------------------
          -530d -02 M-sport
          -------------------

          Comment

          • TuomasTee
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 529
            • Kotka

            #20
            Mittaa turbon imuilman sisäänmenoaukon -, sekä pakokaasujen ulostuloaukon koko niiden pienimmistä kohdista(taitaa olla pientä "suppiloa" imupuolella). Eli siis ne reiät mitkä on akselin molemmissa päissä. Voisitko vielä mitata kiinnitysruuvien reikien etäisyydet toisestaan? Mullakin on nimittäin 3 ruuvia! Pystyisitkö vielä mitenkään ottamaan siitä turbosta valokuvaa?...

            PALJON kiitoksia!!!
            BMW F15 X5 M50d -14

            Comment

            • TuomasTee
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 529
              • Kotka

              #21
              Ootko jo päässyt mittailemaan?
              BMW F15 X5 M50d -14

              Comment

              • shift
                Bimmer Rookie
                • Oct 2004
                • 113
                • vantaa

                #22
                Originally posted by TuomasTee
                Ootko jo päässyt mittailemaan?
                Nyt on sen verran monta hommaa kesken(esim talonrakennus) ettei kerkee millään.
                Lupaan laittaa tiedot ja kuvat sulle sähköpostiin kun kerkeen!
                -------------------
                -530d -02 M-sport
                -------------------

                Comment

                • TuomasTee
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 529
                  • Kotka

                  #23
                  Ok, hienoa, paljon kiitoksia jo etukäteen!
                  BMW F15 X5 M50d -14

                  Comment

                  • Keimo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2032
                    • Kekkoslovakia

                    #24
                    Juu, uusi turbo on tulossa postissa Saksan maalta. Sulo Vilenin lausahdusta lainaten "Ostin kun halavalla sain" eli rahteineen ~500 euroa. Kyseessä siis uusi turbo, kun käytettynä noita VNT -turboja ei kannata laittaa ainakaan uusimpiin. Eivät myy edes korjaussarjoja niihin enää, kun ei tahdo mennä savutustestistä läpi.

                    Oma turbo vislaa jonnin verran kylmänä. Ihme kyllä vislaus loppuu kun kone lämpenee eli viittaisi lämpölaajenemiseen. Päittäisvälystä on, sen tiedän ja voikin olla että paikkojen lämmetessä välys vielä "häipyy". Joku ehdotti myös vuotoa ahtoputkissa jne, tiedä häntä. Tuppaa vaan yleensä tuo vislaus pahenemaan, joten jossain syksyllä sen vaihdan.

                    Comment

                    • ART
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2003
                      • 305

                      #25
                      Minkäslaisilla kilometreillä näissä facelift-mallin kutosdieseleissä alkaa tuo turbo olemaan valmis?

                      Comment

                      • veku
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6326
                        • P-Pohjanmaa

                        #26
                        Originally posted by ART
                        Minkäslaisilla kilometreillä näissä facelift-mallin kutosdieseleissä alkaa tuo turbo olemaan valmis?
                        Eiköhän kestävyys ole monen sattuman summa..
                        Huoltojen laiminlyönti,jälkikäyttö unohtuu kovan ajon jälkeen yms vaikutavat varmasti lyhentävästi turbon ikään..
                        F11 M550D
                        E39 M5
                        F26 3.0 Da M-Sport
                        E61 535D M-Sport

                        Comment

                        • Keimo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2032
                          • Kekkoslovakia

                          #27
                          Originally posted by veku
                          Eiköhän kestävyys ole monen sattuman summa..
                          Huoltojen laiminlyönti,jälkikäyttö unohtuu kovan ajon jälkeen yms vaikutavat varmasti lyhentävästi turbon ikään..
                          Nooh, ei välttämättä tarvitse mitään laiminlyöntejä. VNT-turbot pyörivät reippaasti reilummilla kierroksillä perinteisiin verrattuna ja kuluminen siten on kovempaa. Saksassa ajetaan reippaasti, joten kuluminen on vielä kovempaa.

                          Paskalla tuurilla menee 50Tkm kohdalla ja toisella 400Tkm kohdalla. Omalla on nyt ajettu 175Tkm ja tulee vielä ehkä 10Tkm lisää ennen vaihtoa, eikä silloinkaan todennäköisesti ole "valmis".

                          Jos ajatellaan, että 4-7 vuoden välein eli 200Tkm (tarkoituksella pienet km:t) vaihtaa noin 500-700 euron osan, niin siihen mennessä on tullut tehtyä moneen kertaan joitain muuta vaihtoa ja siihen nähden tuo ei ole mitään. Veikkaanpa, että täällä SUomessa tuo kuluminen on pienempää, johtuen pienemmistä vauhdeista.

                          Niin ja vielä, että auton omassa ohjekirjassa oikein lukee, että kone on suunniteltu siten, että jälkikäyttöä ei tarvita...
                          Last edited by Keimo; 20-05-2005, 09:12.

                          Comment

                          • Coupe*
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 487
                            • Etelä-pohjanmaa

                            #28
                            Originally posted by Keimo
                            Niin ja vielä, että auton omassa ohjekirjassa oikein lukee, että kone on suunniteltu siten, että jälkikäyttöä ei tarvita...
                            Niinhän niissä uusissa autoissa taitaa lukea mutta minä ainakin laiminlyön tuota teoriaa..Kyllä sitä jaksaa sen 30sek odotella ettei tule sanomisia jälkikäteen..Siinä myös koneen lämpö tasaantuu ettei mene sekin ropellille, että kyllä suosittelen jälkikäyttöä..Kuulemma se öljy kiertää hetken vaikka auton sammutat välittömästi turbon vielä vislatessa, mutta kukin tyylillään..

                            Comment

                            • TuomasTee
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 529
                              • Kotka

                              #29
                              Originally posted by Keimo
                              Oma turbo vislaa jonnin verran kylmänä. Ihme kyllä vislaus loppuu kun kone lämpenee eli viittaisi lämpölaajenemiseen. Päittäisvälystä on, sen tiedän ja voikin olla että paikkojen lämmetessä välys vielä "häipyy". Joku ehdotti myös vuotoa ahtoputkissa jne, tiedä häntä. Tuppaa vaan yleensä tuo vislaus pahenemaan, joten jossain syksyllä sen vaihdan.
                              Mitä tarkoitat "vislauksella"? Tuli mieleen että mulla itelläni pienillä paineilla tulee "fiiiiiiiiiuuuuuuuuuu" ja kun kierrokset alkaa saavuttaa 2500 ja paineet alkaa kasvaa nopeasti, ääni muuttuu "sssssssSSSSSSSSSSS"
                              Onko mulla menossa turbo vai onko tuo normaalia TB2514:n säälittävää rusinamaista kokoaan häpeävää pihinää?
                              BMW F15 X5 M50d -14

                              Comment

                              • Keimo
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 2032
                                • Kekkoslovakia

                                #30
                                Originally posted by TuomasTee
                                Mitä tarkoitat "vislauksella"? Tuli mieleen että mulla itelläni pienillä paineilla tulee "fiiiiiiiiiuuuuuuuuuu" ja kun kierrokset alkaa saavuttaa 2500 ja paineet alkaa kasvaa nopeasti, ääni muuttuu "sssssssSSSSSSSSSSS"
                                Onko mulla menossa turbo vai onko tuo normaalia TB2514:n säälittävää rusinamaista kokoaan häpeävää pihinää?
                                No itselläni tulee pienillä kierroksilla (1300-1800rpm) tuo ääni ja se häipyy kun kierrokset nousee. Ääni palaa, jahka kierrokset laskee. Kun moottori lämpenee, ei vislausta esiinny. Ehkä tuo "FiuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuUUUUUUU" kuvaa sitä parhaiten. "Vakiokossumies" osaisi kyllä imitoida tuonkin äänen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎