Originally posted by shift
Mikä ahdin 530d-02??
Collapse
X
-
Vaihdoit varmaan alakautta? Katselin vaan tuossa mutaa pohjalevyn alta kaivaessani että ahdin olisi ollut sopivasti käsillä sitä kautta.
Miten ahdin oireili ennen akselin katkeamista? Olisiko seuraava ketjureaktio:
1.Siivistä irtoaa paloja (syy?)
2.Menee epätasapainoon
3.akseli katkeaa kun se väsyy tarpeeksi ja kierroksia on riittävästi.
Tuo siipien lohkeilu on hämmästyttänyt minua, mikä sen aiheuttaa? Kun näissä nakuissa tuo pakokaasun lämpötilakaan ei ole mitenkään korkea. Taitaa olla materiaalissa hieman joustettu..---
Comment
-
Liivikseltä turbotekniikasta malmilta ostin tuhanteen euroon.Originally posted by KeimoMistä ostit ja oliko vaikea operaatio vai onko aikaisempaa kokemusta hommasta? Ohjeet netistä ym.?
En ole ikinä mitään ahtimeen liittyvää remonttia tehnyt,oli eka kerta.
Mitään ohjeita ei ollut,lähin vaan purkamaan.yllättävän selkeä homma,helvetin ahdasta kylläkin oli.
Muuttui kyllä aivan erilaiseksi moottorin luonne.Tasaisemmin työntää menemään.
-------------------
-530d -02 M-sport
-------------------
Comment
-
Juu alakautta vaihdoin.Originally posted by -TapiVaihdoit varmaan alakautta? Katselin vaan tuossa mutaa pohjalevyn alta kaivaessani että ahdin olisi ollut sopivasti käsillä sitä kautta.
Miten ahdin oireili ennen akselin katkeamista? Olisiko seuraava ketjureaktio:
1.Siivistä irtoaa paloja (syy?)
2.Menee epätasapainoon
3.akseli katkeaa kun se väsyy tarpeeksi ja kierroksia on riittävästi.
Tuo siipien lohkeilu on hämmästyttänyt minua, mikä sen aiheuttaa? Kun näissä nakuissa tuo pakokaasun lämpötilakaan ei ole mitenkään korkea. Taitaa olla materiaalissa hieman joustettu..
Oireili sillai et tehot hävisi pikkuhiljaa sit alkoi savuttaa kiihdyttäessä ja tyhjäkäynnillä hirvee kolina.
Nopeasti meni rikki kun perjantaina kaikki toimi hyvin..
Noista siivistä ym.. tekniikasta en ymmärrä mitään
-------------------
-530d -02 M-sport
-------------------
Comment
-
Mittaa turbon imuilman sisäänmenoaukon -, sekä pakokaasujen ulostuloaukon koko niiden pienimmistä kohdista(taitaa olla pientä "suppiloa" imupuolella). Eli siis ne reiät mitkä on akselin molemmissa päissä. Voisitko vielä mitata kiinnitysruuvien reikien etäisyydet toisestaan? Mullakin on nimittäin 3 ruuvia! Pystyisitkö vielä mitenkään ottamaan siitä turbosta valokuvaa?...
PALJON kiitoksia!!!
BMW F15 X5 M50d -14
Comment
-
Nyt on sen verran monta hommaa kesken(esim talonrakennus) ettei kerkee millään.Originally posted by TuomasTeeOotko jo päässyt mittailemaan?
Lupaan laittaa tiedot ja kuvat sulle sähköpostiin kun kerkeen!-------------------
-530d -02 M-sport
-------------------
Comment
-
Juu, uusi turbo on tulossa postissa Saksan maalta. Sulo Vilenin lausahdusta lainaten "Ostin kun halavalla sain" eli rahteineen ~500 euroa. Kyseessä siis uusi turbo, kun käytettynä noita VNT -turboja ei kannata laittaa ainakaan uusimpiin. Eivät myy edes korjaussarjoja niihin enää, kun ei tahdo mennä savutustestistä läpi.
Oma turbo vislaa jonnin verran kylmänä. Ihme kyllä vislaus loppuu kun kone lämpenee eli viittaisi lämpölaajenemiseen. Päittäisvälystä on, sen tiedän ja voikin olla että paikkojen lämmetessä välys vielä "häipyy". Joku ehdotti myös vuotoa ahtoputkissa jne, tiedä häntä. Tuppaa vaan yleensä tuo vislaus pahenemaan, joten jossain syksyllä sen vaihdan.
Comment
-
Eiköhän kestävyys ole monen sattuman summa..Originally posted by ARTMinkäslaisilla kilometreillä näissä facelift-mallin kutosdieseleissä alkaa tuo turbo olemaan valmis?
Huoltojen laiminlyönti,jälkikäyttö unohtuu kovan ajon jälkeen yms vaikutavat varmasti lyhentävästi turbon ikään..F11 M550D
E39 M5
F26 3.0 Da M-Sport
E61 535D M-Sport
Comment
-
Nooh, ei välttämättä tarvitse mitään laiminlyöntejä. VNT-turbot pyörivät reippaasti reilummilla kierroksillä perinteisiin verrattuna ja kuluminen siten on kovempaa. Saksassa ajetaan reippaasti, joten kuluminen on vielä kovempaa.Originally posted by vekuEiköhän kestävyys ole monen sattuman summa..
Huoltojen laiminlyönti,jälkikäyttö unohtuu kovan ajon jälkeen yms vaikutavat varmasti lyhentävästi turbon ikään..
Paskalla tuurilla menee 50Tkm kohdalla ja toisella 400Tkm kohdalla. Omalla on nyt ajettu 175Tkm ja tulee vielä ehkä 10Tkm lisää ennen vaihtoa, eikä silloinkaan todennäköisesti ole "valmis".
Jos ajatellaan, että 4-7 vuoden välein eli 200Tkm (tarkoituksella pienet km:t) vaihtaa noin 500-700 euron osan, niin siihen mennessä on tullut tehtyä moneen kertaan joitain muuta vaihtoa ja siihen nähden tuo ei ole mitään. Veikkaanpa, että täällä SUomessa tuo kuluminen on pienempää, johtuen pienemmistä vauhdeista.
Niin ja vielä, että auton omassa ohjekirjassa oikein lukee, että kone on suunniteltu siten, että jälkikäyttöä ei tarvita...Last edited by Keimo; 20-05-2005, 10:12.
Comment
-
Niinhän niissä uusissa autoissa taitaa lukea mutta minä ainakin laiminlyön tuota teoriaa..Kyllä sitä jaksaa sen 30sek odotella ettei tule sanomisia jälkikäteen..Siinä myös koneen lämpö tasaantuu ettei mene sekin ropellille, että kyllä suosittelen jälkikäyttöä..Kuulemma se öljy kiertää hetken vaikka auton sammutat välittömästi turbon vielä vislatessa, mutta kukin tyylillään..Originally posted by KeimoNiin ja vielä, että auton omassa ohjekirjassa oikein lukee, että kone on suunniteltu siten, että jälkikäyttöä ei tarvita...
Comment
-
Mitä tarkoitat "vislauksella"? Tuli mieleen että mulla itelläni pienillä paineilla tulee "fiiiiiiiiiuuuuuuuuuu" ja kun kierrokset alkaa saavuttaa 2500 ja paineet alkaa kasvaa nopeasti, ääni muuttuu "sssssssSSSSSSSSSSS"Originally posted by KeimoOma turbo vislaa jonnin verran kylmänä. Ihme kyllä vislaus loppuu kun kone lämpenee eli viittaisi lämpölaajenemiseen. Päittäisvälystä on, sen tiedän ja voikin olla että paikkojen lämmetessä välys vielä "häipyy". Joku ehdotti myös vuotoa ahtoputkissa jne, tiedä häntä. Tuppaa vaan yleensä tuo vislaus pahenemaan, joten jossain syksyllä sen vaihdan.
Onko mulla menossa turbo vai onko tuo normaalia TB2514:n säälittävää rusinamaista kokoaan häpeävää pihinää?BMW F15 X5 M50d -14
Comment
-
No itselläni tulee pienillä kierroksilla (1300-1800rpm) tuo ääni ja se häipyy kun kierrokset nousee. Ääni palaa, jahka kierrokset laskee. Kun moottori lämpenee, ei vislausta esiinny. Ehkä tuo "FiuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuUUUUUUU"Originally posted by TuomasTeeMitä tarkoitat "vislauksella"? Tuli mieleen että mulla itelläni pienillä paineilla tulee "fiiiiiiiiiuuuuuuuuuu" ja kun kierrokset alkaa saavuttaa 2500 ja paineet alkaa kasvaa nopeasti, ääni muuttuu "sssssssSSSSSSSSSSS"
Onko mulla menossa turbo vai onko tuo normaalia TB2514:n säälittävää rusinamaista kokoaan häpeävää pihinää?
kuvaa sitä parhaiten. "Vakiokossumies" osaisi kyllä imitoida tuonkin äänen.
Comment
Comment