Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä ahdin 530d-02??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • azvaltti
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 89

    #61
    Keimo kirjoitti tuolla päittäisvälyksestä... Minulla alkoi turbo pitämään vislauksen lisäksi sellaista "matalampaa" vikinää, vähän niin kuin hihna suttaisi. Tuo ilmenee vain, kun kiihdyttää sopivasti, eli kaasua hölläämällä tai lisäämällä tuo outo ääni loppuu. Paikallaan ei saa kuulumaan lainkaan. Noh... Aukaisin äsken sen verran paikkoja, että pääsin kokeilemaan ilman tulopuolen roottoria ja siinä tuntui selvä akselin poikittais suunnassa oleva välys. Varovasti kokeiltaessa roottori liikkui poikittaissuunnassa niin, että siivet koskivat turbon runkoa, ihan kuin akselin laakeri olisi kaput. Onko normaalia?

    Sitten ilman lähtöpuolella olevassa putkessa oli öljyä... Normaalia?

    Comment

    • Rado
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 716

      #62
      Originally posted by azvaltti
      Keimo kirjoitti tuolla päittäisvälyksestä... Minulla alkoi turbo pitämään vislauksen lisäksi sellaista "matalampaa" vikinää, vähän niin kuin hihna suttaisi. Tuo ilmenee vain, kun kiihdyttää sopivasti, eli kaasua hölläämällä tai lisäämällä tuo outo ääni loppuu. Paikallaan ei saa kuulumaan lainkaan. Noh... Aukaisin äsken sen verran paikkoja, että pääsin kokeilemaan ilman tulopuolen roottoria ja siinä tuntui selvä akselin poikittais suunnassa oleva välys. Varovasti kokeiltaessa roottori liikkui poikittaissuunnassa niin, että siivet koskivat turbon runkoa, ihan kuin akselin laakeri olisi kaput. Onko normaalia?

      Sitten ilman lähtöpuolella olevassa putkessa oli öljyä... Normaalia?
      Ei ole normaalia ainakaan normaaliturboissa.
      Jos on pitkittäisvälyttä niin se on kaiken pahan alku ja loppu!
      Ei muutakuin huoltoon ennekuin on liian myöhäistä :/

      Comment

      • MakeJ
        BTCF Member
        • Jun 2005
        • 324
        • Hml

        #63
        Originally posted by Rado
        Ei ole normaalia ainakaan normaaliturboissa.
        Jos on pitkittäisvälyttä niin se on kaiken pahan alku ja loppu!
        Ei muutakuin huoltoon ennekuin on liian myöhäistä :/
        Mites näitten Garettin VNT turbojen korjaus onnistuu? Joku paja ainakin sanoi, että ei pysty/kannata korjata vaan uutta tilalle. Vaatii kuulemma erittäin tarkan tasapainotuksen suuren pyörintänopeuden vuoksi. Pitääköhän tämä paikkaansa? Onko suomessa mitään pajaa joka näitä korjais? Omassa vessassa taitaa olla myös turbo finaalissa. Tosin on se mun aikana viheltänyt samalla tavalla kokoajan (30tkm) ja mitään muita epämääräisiä ääniä ei ainakaan vielä kuulu. Pakopuolelta tuli vähänaika sitten kokeiltua välystä ja päittäisvälystä siinä oli selvästi.
        E60 535dA LCI -07 M-sport
        E39 530dAT -99 "M-sport"

        Comment

        • azvaltti
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 89

          #64
          Originally posted by MakeJ
          Mites näitten Garettin VNT turbojen korjaus onnistuu? Joku paja ainakin sanoi, että ei pysty/kannata korjata vaan uutta tilalle. Vaatii kuulemma erittäin tarkan tasapainotuksen suuren pyörintänopeuden vuoksi. Pitääköhän tämä paikkaansa? Onko suomessa mitään pajaa joka näitä korjais? Omassa vessassa taitaa olla myös turbo finaalissa. Tosin on se mun aikana viheltänyt samalla tavalla kokoajan (30tkm) ja mitään muita epämääräisiä ääniä ei ainakaan vielä kuulu. Pakopuolelta tuli vähänaika sitten kokeiltua välystä ja päittäisvälystä siinä oli selvästi.
          Onko kellään tietoa, onko noissa jo tehtaalta tullessaankin välystä? Pitänee huomenna soitella turbopajalle ja kysellä onko nuo välykset normaaleja... Sellainen asia unohtui aiemmasta viestistä, että minulla oli jostain syystä irti se turbon imupuolen sivuputki (eli se, joka menee ennen turboa olevalta T-haaralta ilmanputsarille). Liekö tuo syynä ylimääräisiin ääniin...

          Comment

          • Clavurion
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 9159
            • Oulu

            #65
            Turbomasterin sivuilla kovasti asiaa mm. Garrettin ahtimista.

            Bulletin osastolla maininta VNT-puhaltimien korjauksen ongelmista.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Keimo
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2032
              • Kekkoslovakia

              #66
              Korjaussarjoja oli joskus olemassa, mutta nuo kalibrointiongelmat aiheutti sen, että ne vedettiin myynnistä. Jossain niitä voi vielä olla hyllyssä.

              Comment

              • azvaltti
                Bimmer Rookie
                • Oct 2005
                • 89

                #67
                Turbokorjaamolla meinasivat, että poikittaisvälys akselissa on ok, kunhan ei nyt ihan valtoimenaan siellä heilu. Öljynpaine keskittää roottoriakselin, kun kone on käynnissä... Pitkittäisvälystä akselissa sen sijaan ei saa olla ja ainakaan minulla tuota ei tuntunut olevan.

                Comment

                • Rado
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2006
                  • 716

                  #68
                  E39 530D -03 oli numeroltaan seuraavanlainen ahdin!
                  2247691H ja autossa tiettävästi pitäisi olla 2248906 ?

                  Kumpi on uudempaa "päivitystä" ?

                  Comment

                  • jms-btcf
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 696
                    • Tampere

                    #69
                    Clavurion linkistä löytyy myös joillekin malleille sallittuja välyksiä. Esim GT25:llä
                    radiaalivälys min 0.076mm ja max 0.165mm. Päittäisvälys min 0.025mm ja max 0.102mm
                    e61 535d

                    Comment

                    • kottarainen
                      Newbiemmer
                      • Jul 2007
                      • 4

                      #70
                      Originally posted by jms-btcf View Post
                      Clavurion linkistä löytyy myös joillekin malleille sallittuja välyksiä. Esim GT25:llä
                      radiaalivälys min 0.076mm ja max 0.165mm. Päittäisvälys min 0.025mm ja max 0.102mm
                      Originally posted by azvaltti View Post
                      Keimo kirjoitti tuolla päittäisvälyksestä... Minulla alkoi turbo pitämään vislauksen lisäksi sellaista "matalampaa" vikinää, vähän niin kuin hihna suttaisi. Tuo ilmenee vain, kun kiihdyttää sopivasti, eli kaasua hölläämällä tai lisäämällä tuo outo ääni loppuu. Paikallaan ei saa kuulumaan lainkaan. Noh... Aukaisin äsken sen verran paikkoja, että pääsin kokeilemaan ilman tulopuolen roottoria ja siinä tuntui selvä akselin poikittais suunnassa oleva välys. Varovasti kokeiltaessa roottori liikkui poikittaissuunnassa niin, että siivet koskivat turbon runkoa, ihan kuin akselin laakeri olisi kaput. Onko normaalia?

                      Sitten ilman lähtöpuolella olevassa putkessa oli öljyä... Normaalia?

                      Minulla 330d kanssa ahdin vislaili pienillä kieroksilla... Vikana irronnut ilmaputki. Putki lähtee ilman putsarin alaosasta. Irtoaa aika helposti kun putkessa ei ole lemmareita. Ahtimen siivissä on klappia silloin kun moottori ei käy koska öljynpaine kiristää laakerin oikeaan välykseen...

                      Comment

                      • Sampza
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2006
                        • 1398
                        • Rovaniemi

                        #71
                        Originally posted by Keimo View Post
                        ....VNT -turboja ei kannata laittaa ainakaan uusimpiin. Eivät myy edes korjaussarjoja niihin enää, kun ei tahdo mennä savutustestistä läpi.
                        joo kuullut olen kyllä että garret olis kieltänyt vnt-ahtimien korjauksen ja huollon mutta?..

                        320d touring M-sport -09
                        320d -02
                        1250 Bandit S

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #72
                          Garrett on ilmoittanut valtuutetuille huolloilleen ettei VNT-ahtimia pitäisi huoltaa mutta myy silti edelleen huoltosarjoja. Itse juuri huollatin 530d:n vakioahtimen hyllyyn odottelemaan pahaa päivää.
                          ---

                          Comment

                          • Thuppu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2007
                            • 3626
                            • Seinäjoki

                            #73
                            Originally posted by -Tapi View Post
                            Garrett on ilmoittanut valtuutetuille huolloilleen ettei VNT-ahtimia pitäisi huoltaa mutta myy silti edelleen huoltosarjoja. Itse juuri huollatin 530d:n vakioahtimen hyllyyn odottelemaan pahaa päivää.
                            Missä hinnoissa ahtimen huolto liikkuu? Ja missä sellaisen huollon saa teetätettyä?
                            BMW 740iA "ALPINA"
                            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                            Comment

                            • casino
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 663
                              • Keski-Suomi

                              #74
                              Originally posted by Thuppu View Post
                              Missä hinnoissa ahtimen huolto liikkuu? Ja missä sellaisen huollon saa teetätettyä?

                              TÄÄLLÄ--->

                              Professional Motorilla on oma maahantuonti, kilpailukykyiset hinnat ja yli 35 vuoden kokemus turboahtimista.
                              Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
                              Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
                              http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

                              e39 -530d touring 11/1999
                              ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

                              Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

                              Comment

                              • -Tapi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 3117
                                • Välisuomi

                                #75
                                ..ja LDS:lla. Tuo huolto maksoi 420 €. Ahdin oli tosin kunnossa jo ennen huoltoakin ja Siltanen soittikin kesken kaiken että mistä vahkeestä tuo on kun kerran siivet eivät ole osuneet pesään niinkuin yleensä..
                                ---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎