Autobildissä mitattiin joskus tämä asia (ei kylläkään bimmerillä), muistaakseni kulutukseen ei vaikuttanut, eikä merkittävästi moottorin tehoonkaan, eli kannattaa käyttää sitä halvinta ainakin normaaliajossa.
Niin...eikö kannattaisi lirauttaa tankkiin 95:sta, pistää joka kerta erotus "pennipurkkiin" ja ostaa vuoden kuluttua vaikka Biltemasta jotain muuta oikeasti tehoa tuottavaa...vaikka hieno vaihdekepin-nuppi, tai pakoputkenpää?
Kokemusta on että 98 oktaaninen on tehokkampi polttoaine kuin 95. Isän opel omega 2,0i penkitettiin 95 oktaanisella n.120 hp. Tankkiin vaihdettin 98 okt. ja sytytys käännettiin 98oktaaniselle sopivaksi ja tehot oli 125 hp. Turhaa väittelette siitä etteikö eroa olisi bensoissa. kyllä niissä on. faktaa on!
Kokemusta on että 98 oktaaninen on tehokkampi polttoaine kuin 95. Isän opel omega 2,0i penkitettiin 95 oktaanisella n.120 hp. Tankkiin vaihdettin 98 okt. ja sytytys käännettiin 98oktaaniselle sopivaksi ja tehot oli 125 hp. Turhaa väittelette siitä etteikö eroa olisi bensoissa. kyllä niissä on. faktaa on!
..ja miten isis hyödynti tuon 5.heppaa?
[Edit] mikä yleensä oikku kävi, että pitit käydä penkissä tuolla tehomyllyllä?
Nythän ei ollu hyödyntämisestä kyse... Julma totuus joillekkin, mutta 98oktaanisella bensalla voi saada lisä tehoa autoon.. ja jos hyödystä haluu puhua niin 98:a kuluu hieman vähempi, jos ajelee normaalisti
Kokemusta on että 98 oktaaninen on tehokkampi polttoaine kuin 95. Isän opel omega 2,0i penkitettiin 95 oktaanisella n.120 hp. Tankkiin vaihdettin 98 okt. ja sytytys käännettiin 98oktaaniselle sopivaksi ja tehot oli 125 hp. Turhaa väittelette siitä etteikö eroa olisi bensoissa. kyllä niissä on. faktaa on!
Opeleissa on konehuoneessa liitin, jolla valitaan bensan oktaaniluku. Säätää oletettavasti sytytystä.
Se on automerkkikohtaista miten reagoi bensan oktaanilulun vaihtoon, ts. kone täytyy joko säädättää kohdalleen tai opelin tapauksessa, jossa on jo "valmis" säätö.
Epäilemättä tuon 5hp voi saada moottorista jossa pystyy hyödyntämään muutaman asteen suurempaa ennakkoa, jolloin maksimiheppoja saa hieman lisää, mutta samalla menetetään alapään väännössä/käyrässä. Toisaalta tuo opelkone taitaa oikeastaan olla speksattukin
98:lle, jolloin tuo ennakon lisääminen voi hieman tuottaakkin. Itse 98:ssahan on vähemmän "tehoa" kuin suuremman energiamäärän sisältävässä 95:ssa, joten lisäteho tulee ainoastaan suuremmasta ennakosta(=tehoa maksimikierrosluvulla). Ilman lastuahan ei näistä bemun suorasytkäkoneista voi ennakkoa muuttaa joten väitetty "tehonnousu" ei voi perustua tähän.
Ainoa käytännön ero 95 ja 98 oktaanisen välillä on vain ja ainoastaan ero nakutuskestävyydessä. Hiuksia halkoen kuitenkin
98:ssa on vähemmän kuitenkin sitä haluttua "tehoa" suuremman palamattomien suola/lsäainepitoisuuksiensa vuoksi.
Viimeisimmässä evo:ssa (087) oli bensavertailu ja läppää siitä voiko korkeampioktaaanisen polttoaineen käytöstä hyötyä, olivat huudatelleet dynossa M5:a ja GTI Kolffia eri löpöillä. Suosittelen lukemaan.
Tuossa pari sivua kyseisestä testistä:
klikkaamalla kuvaa ikkunan avauduttua kuva tarkentuu...
Comment