Announcement

Collapse
No announcement yet.

kannattaako tankata välillä 98:a?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gangsta
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 521
    • Nurmijärvi

    Originally posted by teropa
    Hyvää tekstiä tuossa... 98:lla mennään!

    Tero
    Aivan turhaan "98:lla mennään!"

    Sitten kun on tommonen m5 monsteri, niin sitten voi tankkailla "98:lla mennään!" aineella.

    Taitaa se teikäläisen lepotuoli liikkua sen verran pienellä koneella, että varmaan 95eellälkin kerkiät paikasta A paikkaan B.

    Comment

    • Kentsu
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 1397
      • Tuusula

      Kylläpä tulee tarinaa 3 oktaanin erosta spekuloimiseen...
      Joo itse olen joskus tankannut 98 oktaanista, mitään eroa tehoissa / kulutuksessa käytännön ajossa en huomannut. Sen jälkeen olen työntänyt tankkiin Suomessa ysivitosta aina kun ollut saatavilla... Tuskin kukaan voi esittää mitään järjellistä perustelua sille että autoon joka toimii myös 89 oktaanisella ja varustettu nakutuksen tunnistimella, tulisi AJETTAESSA LIIKENTEESSÄ tankata "joskus" 98 oktaanista. Tosin ei kai siiitä mitään haittaakaan ole eikä hintaero ole suuri joten jos jonkun mieli lämpiää tästä vuorottelutankkauksesta niin ihan oikeasti antaa mennä vaan. Tuossa ylläkin todettiin että enemmän hyötyä VOI ehkä saavuttaa vaihtamalla polttoaineen jalostajaa kuin siirtymällä 3 oktaania korkeampaan laatuun. Tulipa taas jauhettua lämpimikseen....
      Ex: 523iA '97, 520iA '89
      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

      Comment

      • gangsta
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2004
        • 521
        • Nurmijärvi

        Noniin eiköhän tää riitä, ja siirrytä Dieseleiden kimppuun.

        Eli kannattaako tankata polttoöljyllä?
        Ja lämpeekö nopeammin sisältä?
        Tankkasin kaverin autoon polttoölskää ja se tuntui lämpenevän jotenkin nopeammin sisältä.
        Tehoissa ei ollu havaittavaa eroa.

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          Originally posted by gangsta
          Aivan turhaan "98:lla mennään!"

          Sitten kun on tommonen m5 monsteri, niin sitten voi tankkailla "98:lla mennään!" aineella.

          Taitaa se teikäläisen lepotuoli liikkua sen verran pienellä koneella, että varmaan 95eellälkin kerkiät paikasta A paikkaan B.
          Joo on niin pienellä koneella, että hädin tuskin pääsee pihasta!

          Jos valmistaja suosittaa 98:a, siihen on varmasti syynsä. Oletan, että kulutuskin on pienempää kun koneeseen laittaa 98:a (siis oletan sen perusteella mitä olen aiheesta lukenut).

          Ja kyllä, 98:lla mennään!

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • Terou
            BTCF Member
            • May 2005
            • 791
            • Tampere

            Niin yritin tuossa nyt tutkia, jotta onko M52B28:ssa adaptiivinen nakutuksen kontrolli vai valmiiks mapatut arvot, mutta ei oikein varmuudella selvinny. Tuolla http://www.bmwworld.com/engines/m52.htm kyllä lukee, että "Ignition Advance" on "map". Eli tuosta voisin tulkita, että arvot on mapattuja, jos tuo nyt tarkoittaa tätä ennakon säätöä?
            Voisiko joku fiksumpi varmistaa.
            E46 M3 perän lukkoyksikkö
            Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

            www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

            Comment

            • Tomi T
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 3828
              • Nokia

              E36 esitteessä vuodelta 1996 lukee että 98 nostaa tehoa ja laskee kulutusta. Itse olen tosiaan ihan 95:lla ajellut, tehonlisäystä ei huomaa kukaan mitenkään, kulutuksen laskun suuruudesta en sitten tiedä että paljonko on, 2% jo riittäisi että 98 olisi edullisempaa.
              ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
              ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
              BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
              BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

              ex. 53*BMW

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                Jep, ja sehän varmaan useimmilla 98:lla ajavilla onkin takana tuossa, että kun kerran tehdas niin suosittaa, niin vastoin parempaa tietoa niitä kandee varmaan asiassa kuunnella.

                Ellei jollain sitten satu olemaan asiasta jotain faktaa (ei mutua), joka todistaa asian tolan toiseksi ?

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • tomaatti 325
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2004
                  • 207
                  • Heinola

                  Heitetään nyt omakin lusikka tähän soppaan vaikka aiheesta mitään tiedäkään. Mulla on ainakin sellainen käsitys, että jos peli on säädetty 95:lla toimivaksi, 98:lla ei tehoa saa lisää säätöihin puuttumatta, päinvastoin. Joltain "professorilta" muistan joskun kuulleeni, että paras teho saadaan aivan nakutuksen rajan tuntumassa, mahtaako pitää paikkansa? Näin ollen oktaaniluvun nostaminen päinvastoin vähentää tehoa. Eri asia on sitten nämä uudet vehkeet jotka automaattisesti säätää moottorinohjausta oktaaniluvun mukaan. Eikös sen automaattisen säädön tarkoituskin ole päästä lähelle sitä nakutusrajaa->parasta tehoa?

                  Sitten kun vakioon autoon joka on todellisuudessa säädetty parhaimmillaan toimivaan vielä alhaisemmallakin oktaaniluvulla kuin 95, tankataan 98 niin siitä ei oo mitään hyötyä muille kuin verottajalle. Tavallaan tämähän voi sitten välillisesti vaikuttaa jokaisen tuloveroprosenttiin alentavasti kun saadaan polttoaineesta ylimääräisiä verotuloja eli kaikki vaan tankkaamaan "parempoo bensaa"!!!
                  325 A Coupe -93

                  Comment

                  • Terou
                    BTCF Member
                    • May 2005
                    • 791
                    • Tampere

                    Originally posted by tomaatti 325
                    Joltain "professorilta" muistan joskun kuulleeni, että paras teho saadaan aivan nakutuksen rajan tuntumassa, mahtaako pitää paikkansa? Näin ollen oktaaniluvun nostaminen päinvastoin vähentää tehoa.
                    Eiköhän se parhaan tehon saaminen perustu siihen, että käytetään mahdollisimman suurta sytytysennakkoa. Ja mahdollisimman suurta ennakkoa käytettäessä ollaan sitten mahdollisimman lähellä nakutuksen rajaa. Nyt jos lyöt korkeampioktaanista bensaa tankkiin ja jos sytytysennakko pysyy samassa, teho ei muutu miksikään, mutta nakutuksen raja meneekin kauemmaksi. Nyt jos sinulla on "viisas" sytytyksenohjaus, se alkaa säätämään ennakkoa suuremmaksi ja siis lähemmäksi nakutuksen rajaa -> teho kasvaa.
                    Kyse on nyt siitä, mikä moottori osaa hyödyntää korkeampioktaanista bensaa ja säätää siis ennakkoa nakutuksen rajan tuntumaan.

                    Eikös näin?
                    Itse käytän M52B28:ssa 95-oktaanista bensaa ja ilmeisesti moottori onkin speksattu toimimaan 98-oktaanisella parhaiten. Ja aloinkin tämän ketjun pohjalta miettimään, että onko 95 liian matalaoktaanista, jolloin kone joutuu säätämään ennakkoa myöhemmälle ja näin teho putoaa ja kulutus kasvaa. Koneessahan on ainakin nakutuksen tunnistus, ellei sitten ole adaptiivista säätöä, joka pitäisi ennakon koko ajan maksimissaan.
                    E46 M3 perän lukkoyksikkö
                    Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

                    www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

                    Comment

                    • Kentsu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 1397
                      • Tuusula

                      Pikaisesti suomentaen v:n 2000 bensa E39:n ohjekirjasta:

                      "Suositeltava oktaaniluku: 91 AKI.
                      Moottorit on varustettu nakutuksen tunnistimilla ja mukautuvat oktaanilukua vastaavaksi, edellyttäen että minimi oktaaniluku 87 täyttyy."

                      Manuskassa todetaan myös että korkeampi oktaaniluku lisää tehoa ja parantaa taloudellisuutta.

                      Sama 91 okt on suositeltuna oman '96 523:n tankkausluukun takana.
                      Last edited by Kentsu; 08-02-2006, 16:52. Reason: suomennoksen hionta
                      Ex: 523iA '97, 520iA '89
                      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                      Comment

                      • heicci
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2006
                        • 64

                        Mitenkäs 318is -92 koneen laita on, kun ei näkyny olevan tuossa nesteen listassa? 95:lla oon tähän asti ajellu, on vaan kulutus ollu litran-pari isompaa kuin mitä joka paikassa on lupailtu...
                        Kuka käski olla läski?
                        Last.fm

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by Vanquish
                          Tuossa pari sivua kyseisestä testistä:







                          klikkaamalla kuvaa ikkunan avauduttua kuva tarkentuu...


                          Shelli alkaa myymään V-poweria . Onkohan lähellä samaa kuin yllä evo:n testaama Optimax..?
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • reddewil
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 3015
                            • West Coast

                            Originally posted by petrolhead


                            Shelli alkaa myymään V-poweria . Onkohan lähellä samaa kuin yllä evo:n testaama Optimax..?
                            "Shell alkaa myymään todella tehokasta bensiiniä" Aika hassu väite
                            ...

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7398
                              • Oulu

                              Nyt tarttis jonkun käydä dynottaan joku bemari (mieluiten keskiverto eikä mikään M5) "tavallisella" bensalla ja tuolla V-powerilla. Kolehti pystyyn niin ei paljoa maksaiskaan kellekään.

                              Ongelma tietysti on lämpötilan ja ilmanpaineen sekä ilmankosteuden vaikutus tuloksiin.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • Remotion
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2003
                                • 15229
                                • Ajamisen Iloa

                                Originally posted by petrolhead

                                Shelli alkaa myymään V-poweria . Onkohan lähellä samaa kuin yllä evo:n testaama Optimax..?
                                "V-Power lisää ajomukavuutta ja tarjoaa ajamisen iloa." pakkohan sitä on vissiin välillä tankkailla.
                                Z3 coupé individual

                                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎