Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 8DOM8
    replied
    Originally posted by Odto View Post
    Eli periaatteessa suuttimien kuorma puolittuu kun muutan 2 ->1.
    Millaisia muutoksia VE-kartta tarvitsee? Pudotanko suoraa aluksi 50%?
    Tunerstudion vissiin pitäis osata laskea se req fuel automaattisesti noiden muutoksien jälkeen, mutta enpä mene vannomaan kun ei tän speeduinon kehityksen perässä aina pysy.
    Ainakin jollain speeduino ja tunerstudio version kombolla ei toiminut niin kuin pitäis vaan req fuelit piti korjata käsin yms yms.

    Leave a comment:


  • 8DOM8
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Tää on itseasiassa erillä lailla speeduinon kanssa. Nuo ylläolevat on miten megassa toimii. 6 koneen tapauksessa näin speeduinossa:

    Squirts per engine cycle 2, Alternating = Avaa kaikkia suuttimia 2 kertaa 720 kampuran asteen aikana. 3 eri suutin lähtöä avautuu 120 astetta eri aikaan. = Saadaan jokaiselle pytylle identtinen ajoitus ruiskutukselle, toisin kuin megassa esim. tapahtuu.

    Squirts per engine cycle 2, Simultaneous = Avaa kaikkia suuttimia 2 kertaa 720 kampuran asteen aikana. 3 eri suutin lähtöä avautuu kaikki yhtäaikaa.

    Squirts per engine cycle 1, Simultaneous Avaa kaikki suuttimet samaan aikaan, kerran per 720 kampiakselin astetta.

    Eli tosiaan jos tuo ruiskutusmäärän jakaminen 2:ksi seosten tasaamiseksi pyttyjen välillä aiheuttaa että PW menee liian pieneksi suuttimille, voi number of squirts vaihtaa yhdeksi. Mut kannattaa pitää alternating moodi käytössä että ei kummiskaan kaikki suuttimet ruutaa kerralla. Tää "Squirts per engine cycle 1, Alternating" on speeduinossa periaatteessa lähes sama kuin megassa(ms2) "Squirts per engine cycle 2, Alternating". Erona että suutin bankkeja on 3 eikä 2.
    En tiennykkään että tässä on 3 eri pankkia käytössä, hyvä niin.
    Kiitos Pasi korjauksesta, tuli itsellekin selväksi kerralla

    Leave a comment:


  • Odto
    replied
    Eli periaatteessa suuttimien kuorma puolittuu kun muutan 2 ->1.
    Millaisia muutoksia VE-kartta tarvitsee? Pudotanko suoraa aluksi 50%?

    E. Tiputin 50% ja nyt käy hyvin. Sormet ristissä
    Last edited by Odto; 26-03-2020, 15:44.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by 8DOM8 View Post
    Squirts per engine cycle 2, Alternating = Avaa molemmat suutinpankit eri aikaan, kerran per 720 kampiakselin astetta

    Squirts per engine cycle 2, Simultaneous = Avaa molemmat suutinpankit samaan aikaan, kaksi kertaa per 720 kampiakselin astetta

    Squirts per engine cycle 1, Simultaneous Avaa molemmat suutinpankit samaan aikaan, kerran per 720 kampiakselin astetta

    Jos sulla on nyt Squirts per engine cycle 2, Alternating, et saa enää seosta laihemmalle.
    Jos sulla on nyt Squirts per engine cycle 2, Simultaneous, voit muuttaa 2 ->1 ja todnäk saat tarpeeksi laihalle.

    Tai sitten rupee kikkailemaan bensapaineen kanssa?
    Tää on itseasiassa erillä lailla speeduinon kanssa. Nuo ylläolevat on miten megassa toimii. 6 koneen tapauksessa näin speeduinossa:

    Squirts per engine cycle 2, Alternating = Avaa kaikkia suuttimia 2 kertaa 720 kampuran asteen aikana. 3 eri suutin lähtöä avautuu 120 astetta eri aikaan. = Saadaan jokaiselle pytylle identtinen ajoitus ruiskutukselle, toisin kuin megassa esim. tapahtuu.

    Squirts per engine cycle 2, Simultaneous = Avaa kaikkia suuttimia 2 kertaa 720 kampuran asteen aikana. 3 eri suutin lähtöä avautuu kaikki yhtäaikaa.

    Squirts per engine cycle 1, Simultaneous Avaa kaikki suuttimet samaan aikaan, kerran per 720 kampiakselin astetta.

    Eli tosiaan jos tuo ruiskutusmäärän jakaminen 2:ksi seosten tasaamiseksi pyttyjen välillä aiheuttaa että PW menee liian pieneksi suuttimille, voi number of squirts vaihtaa yhdeksi. Mut kannattaa pitää alternating moodi käytössä että ei kummiskaan kaikki suuttimet ruutaa kerralla. Tää "Squirts per engine cycle 1, Alternating" on speeduinossa periaatteessa lähes sama kuin megassa(ms2) "Squirts per engine cycle 2, Alternating". Erona että suutin bankkeja on 3 eikä 2.
    Last edited by Pazi88; 26-03-2020, 15:04.

    Leave a comment:


  • Odto
    replied
    E85 polttoaineena ja tosiaan monella on lähes identtinen kokoonpano toimivana. Täytyy tutkia tuota squirtin laskemista.

    Säädettävä polttoainepaineensäädin voisi myös toimia. Säätyyhän tämä vakiokin alipaineen mukana pienemmälle ja tämä on vielä uusi, että pitäisi sen puolesta toimia. Samassa alipainelinjassa on haaroitus ecu:lle, mutta se tuskin vaikuttaa millään tavalla paineensäätimen toimintaan.

    E. On alternating, eli ei siitä siis apuja.
    Last edited by Odto; 26-03-2020, 14:57.

    Leave a comment:


  • 8DOM8
    replied
    Originally posted by Odto View Post
    Dead time asetukset ovat kunnossa ja jännitekorjaus vain dead time.

    Muutin req. fuelia hieman suuremmaksi ja saman verran laskin ve-karttaa. Moottori käy ja lopputulos on luonnollisesti sama, eli PW on niin minimissä kuin voi olla ja seos on paksu.

    Nuo muutoksethan kumoavat toisensa. Voisiko squirts per engine cyclen muuttamisesta 2->1 olla apua? Millä siis laihemmalle?
    Squirts per engine cycle 2, Alternating = Avaa molemmat suutinpankit eri aikaan, kerran per 720 kampiakselin astetta

    Squirts per engine cycle 2, Simultaneous = Avaa molemmat suutinpankit samaan aikaan, kaksi kertaa per 720 kampiakselin astetta

    Squirts per engine cycle 1, Simultaneous Avaa molemmat suutinpankit samaan aikaan, kerran per 720 kampiakselin astetta

    Jos sulla on nyt Squirts per engine cycle 2, Alternating, et saa enää seosta laihemmalle.
    Jos sulla on nyt Squirts per engine cycle 2, Simultaneous, voit muuttaa 2 ->1 ja todnäk saat tarpeeksi laihalle.

    Tai sitten rupee kikkailemaan bensapaineen kanssa?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Aa joo eli sulla menee varmaan suuttimet liian pienelle aukiololle. Onko bensalla, koska e85:lla nuo kyllä pelas ihan hyvin m52b28 jatkona. Siinä on ratkaisu muuttaa number of squirts määrä 1:ksi, mutta se batch fire moodissa tarkoittaa että pyttyjen välinen seos on eri tyhjäkäynnillä ja pienillä kuormilla. Koska noihin pareina oleviin pyttyihin ruutataan tavara eri aikoihin. Oikeammin homma menee käyttämällä seqventiaali ruiskusta yhdellä squirtilla, mutta se vaatiin noista mun PnP levyistä 2.0 version toimiakseen.

    Leave a comment:


  • Odto
    replied
    Dead time asetukset ovat kunnossa ja jännitekorjaus vain dead time.

    Muutin req. fuelia hieman suuremmaksi ja saman verran laskin ve-karttaa. Moottori käy ja lopputulos on luonnollisesti sama, eli PW on niin minimissä kuin voi olla ja seos on paksu.

    Nuo muutoksethan kumoavat toisensa. Voisiko squirts per engine cyclen muuttamisesta 2->1 olla apua? Millä siis laihemmalle?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Ja onhan open time only moodi käytössä suutinten jännitekorjaukselle?

    Leave a comment:


  • nevari
    replied
    Originally posted by Odto View Post
    Eli periaatteessa pitäisi vääristää esim. suuttimien virtausarvoa, jos haluaisi req fuelia muuttaa ja sitä kautta PWtä. Ei mielestäni kuulosta oikealta tavalta lähestyä asiaa.

    Jos lähden laskemaan tyhjäkäynnin kierroslukua, niin ongelma vain pahenee seoksen mennessä paksummalle. Ongelmahan taitaa nyt lähteä noista suuttimista liikkeelle, mutta samoja suuttimia on käytetty pienemmissäkin moottoreissa. Periaatteessa PWtä ei voi nostaa, koska silloin käy aivan liian rikkaalla, mutta sitä pitää nostaa että moottori toimisi.


    Muuten, laskemalla PWn saan tulokseksi --> 6.4*0.3*0.8*1.25 = 1,92 ms.
    Siihen vielä deadtime päälle ja tulos ~2.4ms
    Onko tunerstudiossa näkyvästä PWstä vähennetty deadtime? Siellä nimittäin näkyi ungefär 1.4ms

    Miten tämän nyt selättäisi?
    onhan dead time asetukset oikein?
    sitten säädät vaa req fuelia niinkuin pazi tossa jo sanoi

    Leave a comment:


  • Odto
    replied
    Eli periaatteessa pitäisi vääristää esim. suuttimien virtausarvoa, jos haluaisi req fuelia muuttaa ja sitä kautta PWtä. Ei mielestäni kuulosta oikealta tavalta lähestyä asiaa.

    Jos lähden laskemaan tyhjäkäynnin kierroslukua, niin ongelma vain pahenee seoksen mennessä paksummalle. Ongelmahan taitaa nyt lähteä noista suuttimista liikkeelle, mutta samoja suuttimia on käytetty pienemmissäkin moottoreissa. Periaatteessa PWtä ei voi nostaa, koska silloin käy aivan liian rikkaalla, mutta sitä pitää nostaa että moottori toimisi.


    Muuten, laskemalla PWn saan tulokseksi --> 6.4*0.3*0.8*1.25 = 1,92 ms.
    Siihen vielä deadtime päälle ja tulos ~2.4ms
    Onko tunerstudiossa näkyvästä PWstä vähennetty deadtime? Siellä nimittäin näkyi ungefär 1.4ms


    Miten tämän nyt selättäisi?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Muuta req. fuelia isommaksi kunnes se käy tyhjää ~14.7 seoksella about 30-40 VE:llä.

    Leave a comment:


  • Odto
    replied
    Talven kiireet on ohi ja aika riittää taas auton räpeltämiseen. Loppuvuodesta jäin jumiin moottorin säätöjen kanssa ja nyt tarvisi apuja niiden kanssa. Päivitin speeduinon uuteen 202002 versioon ja katsoin asetukset "kuntoon".

    Sain moottorin käymään ja se pysyi käynnissä hetken aikaa. WUE arvon laskiessa PW laski niin matalalle, että suuttimet ei toimeet ja moottori sammui. Nostin VE- karttaa sitä mukaa mitä WUE laski, jotta sain PW pysymään yli 1.3ms ja moottorin pysymään käynnissä. Jatkoin samaa siihen asti, että lämmöt oli n. 60C. Tyhjäkäynnillä 1400rpm ja 30kpa VE on nyt 80, sekä AFR oli 14 huitteissa.

    Teenkö tämän oikein ja miten tässä pitäisi nyt edetä säätöjen kanssa? Nostanko vain VE karttaa sitä mukaa mitä tarvii?

    Moottori on ahdettu M52b28 deka 668 suuttimilla.
    Polttoainepaineensäädin vakio ja pumppu aem 340lph.

    Tuossa tunerstudio-tiedosto, jos joku haluaa sitä vilkaista.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Ei tuo kovin hankala oo kasata vaikka onkin SMD toki oma aikansa siinä menee. Kunhan et vaan tee samaa virhettä minkä minä tein ja tinaa tuo iso regulaattori kiinni vasta viimesenä. Sen jos laittaa ennen ympärillä olevia kiinni, niin ei oo yhtään tilaa tinata loppuja kiinni

    Leave a comment:


  • rungo
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Jos jollain on tarvista speeduinon kanssa yhteensopivalle EGT boksille, niin täältä löytyis semmonen: https://github.com/pazi88/8Ch-EGT


    Menee tommoseen hammond koteloon, jossa mulla on 3D printatut päädyt:




    Jonkin sortin testiä tässä:


    Koodi ei vielä 100% valmis ole speeduinon osalta, että pikku häröilyjen debuggausta vaatii. Tuo yhdistyy speeduinoon Serial3:n kautta, mikä löytyy kaikista speeduinoista ainakin suoraan megalta, mutta noista mun PnP piirilevyistä se löytyy toisesta liittimestä boksin takaa. EGT boksista löytyy CAN väylä muita aftermarket ecuja varten, mutta se on tällä hetkellä vielä mykkä, kun tuo STM32:n CAN väylän tuki on vähän heikolla mallilla Arduinossa.
    Onko tietoa kuinka kalliiksi tulee tilata kortti + smt komponentit kolvattuna ?Nouseeko hinta sen verran että kannatta alkaa tuhertamaan itse noiden smt komponenttien kanssa.

    edit. sain loppuen lopuks laskurin skulaamaan, näytti smt komponentteineen kasattuna 5 piirilevyyä joista, 2 kasattuna , ilman postikuluja hinnaksi 58$
    Päädyin tilamaan uuden kolvin niin pääsee kiroilemaan noiden smt osien kanssa himassa
    Last edited by rungo; 20-03-2020, 09:36.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎