INPA kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Antti O
    replied
    Onko Inpan eri versioissa eroja esimerkiksi analogista livedataa lukiessa. Huomasin kun tutkin omaa e46 ja katselin valikoita uudemmassa inpassa tuntu olevan enempi välilehtiä tai arvoja tarjolla.

    Leave a comment:


  • Kissvesala
    replied
    Originally posted by jpeltoma View Post
    Noitten Inpan SP-daten pakettien kanssa joutuu melkoiseen suohon.Niitä on netti väärällään ja eipä juuri tietoa mikä tukee mitäkin, ja kokoa helposti muutama giga...kiva latailla. Esim hyvin yleistä N47/DDE7.1 moottoria ei tue mikään jaossa olevista spdaten fileistä,vaikka muuta väitetään. Ja Olen ymmärtänyt että inpaan löytyy uusimpiin autoihin scriptit vain saksaksi...
    INPAA voi kyllä muokata mieleisekseen ja sp daten kansioista löytyy kyllä suhteellisen varmasti kaikki tarpeellinen data...
    omani esim e90 moottorien osalta näyttää tältä:
    Click image for larger version

Name:	inpa.jpg
Views:	1
Size:	45.3 KB
ID:	4831619

    Leave a comment:


  • jpeltoma
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Uudet ipo:t ja prg:t. Piuhan tyyppi riippuu vuosimallista mutta kirkas k-line/d-can-piuha käy kaikkiin alkaen e39/e46 (ei ads), f-sarjaan toimii lisäksi enet. Dcan-piuhassa pitää sitten olla kytkin pinnien 7 ja 8 välillä. Vanhemmissa pinnien pitää olla yhdessä, uudemmissa (e-sarja + cic, kaikki f-sarjalaiset) erillään.

    Noitten Inpan SP-daten pakettien kanssa joutuu melkoiseen suohon.Niitä on netti väärällään ja eipä juuri tietoa mikä tukee mitäkin, ja kokoa helposti muutama giga...kiva latailla. Esim hyvin yleistä N47/DDE7.1 moottoria ei tue mikään jaossa olevista spdaten fileistä,vaikka muuta väitetään. Ja Olen ymmärtänyt että inpaan löytyy uusimpiin autoihin scriptit vain saksaksi...
    Last edited by jpeltoma; 25-11-2014, 21:56.

    Leave a comment:


  • Hattis
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Ostat Jartsalta k-line/dcan-piuhan niin toimii nykyiseen ja tarvittaessa uudempaankin autoon. Inpalla tehdään diagnostiikkaa ja just esim nolaillaan vikakoodeja, ncs expertillä koodaillaan eli vaikkapa muutellaan noita kongeja. Koodaukseen ja perusdiagnostiikkaan ei tartte virtalähdettä, hommat voi tehdä moottori käynnissä. Virtalähdettä tarvitaan auton ohjelmistopäivitykseen eli Bemarin terminologialla "ohjelmointiin", tai sitten pidempään diagnoosi-/koodaussessioon joka tehdään hallissa ja auto ei voi olla käynnissä.
    Joo, kiitos neuvoista. Täytyy laittaa viestiä Jartsalle.

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Ostat Jartsalta k-line/dcan-piuhan niin toimii nykyiseen ja tarvittaessa uudempaankin autoon. Inpalla tehdään diagnostiikkaa ja just esim nolaillaan vikakoodeja, ncs expertillä koodaillaan eli vaikkapa muutellaan noita kongeja. Koodaukseen ja perusdiagnostiikkaan ei tartte virtalähdettä, hommat voi tehdä moottori käynnissä. Virtalähdettä tarvitaan auton ohjelmistopäivitykseen eli Bemarin terminologialla "ohjelmointiin", tai sitten pidempään diagnoosi-/koodaussessioon joka tehdään hallissa ja auto ei voi olla käynnissä.

    Leave a comment:


  • Hattis
    replied
    Originally posted by MNi View Post
    Ehkä, ehkä ei. jartsa02 nimimerkiltä ainakin saa toimivan kaapelin. Mutta, kaapelin tyyppiin vaikuttaa auton tyyppi ja valmistusvuosi, siitä et maininnut mitään.
    Joo, 12/04 E61 kanssa oli tarkoitus ruveta harjoittelemaan, eli K-line ymmärtääkseni ?
    Eli INPA:lla ei voi muutella esim. kongeja päälle/pois ? Ainakaan sen vaativamman tyyppistä ohjelmointa (vikakoodien luvun/kuittauksen lisäksi) ei juuri nyt tarvitse, vaikka tuo olikin amatöörin budjettiinkin sopivan hintainen virtalähde, jonka böntti tuohon linkkasi.

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Uudet ipo:t ja prg:t. Piuhan tyyppi riippuu vuosimallista mutta kirkas k-line/d-can-piuha käy kaikkiin alkaen e39/e46 (ei ads), f-sarjaan toimii lisäksi enet. Dcan-piuhassa pitää sitten olla kytkin pinnien 7 ja 8 välillä. Vanhemmissa pinnien pitää olla yhdessä, uudemmissa (e-sarja + cic, kaikki f-sarjalaiset) erillään.

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Inpa toimii kyllä aivan uusimmissakin malleissa ja on nopeutensa vuoksi ylivoimainen monessa hommassa.
    Niinpä näyttää olevan, puhuin siis ulkomuistista paskaa.

    Päivitetyt IPO-fileet ja tuoreempi OBD-kaapeli varmaan tarvitaan? Tulee itselläkin jossain vaiheessa vastaan kunhan E46 päivittyy johonkin tuoreempaan. Itse en ole vielä tarvinnut niin on jäänyt selvittelemättä.

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Menee ehkä hieman offtopiciin, mutta onko tuo bmwscanner tosiaan helpoin tapa hoitaa koodauksia (E46).. joskus yritin katsella jotain tutorialia ncs expertin käytöstä mutta ei nyt vaikuttanut kaikista helpoimmalta omaksua.
    Taitaa olla. Ei se ncs experttikään loppujenlopuksi niin kovin vaikea ole käyttää: http://www.bimmerforums.com/forum/sh...ith-NCS-Expert

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Menee ehkä hieman offtopiciin, mutta onko tuo bmwscanner tosiaan helpoin tapa hoitaa koodauksia (E46).. joskus yritin katsella jotain tutorialia ncs expertin käytöstä mutta ei nyt vaikuttanut kaikista helpoimmalta omaksua.



    kö.. ?
    Last edited by Antti O; 25-11-2014, 12:34.

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Originally posted by MNi View Post
    Pirssin ikä vaikuttaa. Karkeasti 1996 - 2007 on INPA vikakoodin lukuun ja niiden kuittaamiseen, livedatan seurantaan. Helpoin työkalu. Vaatii sopivan OBD-kaapelin. Vanhemmassa päässä vain moottorinohjaus sisäpuolen OBD-liitännästä, muut modulit konehuoneen pyöreästä liittimestä. TIS dokumenttien lukuun kovalevyltä (vastaa BMW Workshop Manuals -saittia). BMWScanner pikkujuttujen "koodaamiseen", vaatii oman kaapelinsa. DIS diagnosointiin ja testien ajamiseen virtuaalikoneesta. Progman/WinKFP/NCSExpert varsinaiseen koodaamiseen/softien päivitykseen. Tätä varten tarvitset myös riittävän tuhdin virtalähteen, 40A suositus.

    2007 ja tuoreemmat vaatii eri kaapelin ja eri softat, ISTA/D diagnosointiin (vrt. INPA) ja ISTA/P ohjelmointiin. Jälkimmäinen vaatii vielä tuhdimman virtalähteen, max. 70A fully loaded F-sarjalaiset.
    Inpa toimii kyllä aivan uusimmissakin malleissa ja on nopeutensa vuoksi ylivoimainen monessa hommassa.

    Käytännössä olen huomannut että 50A (55A piikki) virtalähde riittää hyvin full loaded F-sarjalaisen päivitykseen, sen sijaan parissa E60:ssä on ollut siinä ja siinä. Akun lataus on kyllä laskenut näissäkin virran sopivalle tasolle. F01-malleja en ole päivittänyt, niissä on kyllä vielä enemmän moduuleja kuin F1x malleissa.

    Originally posted by MNi View Post
    Kunnon virtalähde (Deutronic) maksaa vähintään sen 1200€, suomesta "tarjouksena" ~2k€.
    Tämä on riittänyt hyvin harrastekäytössä: http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?v....sps50&tuote=Y
    Deutronicit, kalliimmat Ctekit sun muut on ammattilaisille.

    Originally posted by MNi View Post
    DIS:in asennus vaatii ohjeiden lukua ja virtuaalikoneen pystytyksen. Progman on suhteellisen selkeä, kannattaa vilkaista oppaat, mutta toivottoman hidas. WInKFP/NCSExpert vaatii opiskelua, niissä on melkoinen oppimiskäyrä. Auton saa solmuun jos lähtee pystymetsästä kokeilemaan. NCSDummy on kova sana ja kärsivällisyys. ISTA/P kuulemma vaatii myös oppimskäyrää.

    Vianhakuun omasta E46:sta olen tyytynyt INPAan ja BMWScanneriin. Helpointa oli asentaa 32-bit Win7, ei tarvitse naksutella joka binäärille compatibility-asetuksia.
    Mulla toimii kaikki softat 64-bit Win7:ssa, ei ole tarvinnut mitään yhteensopivuusasetuksia naputella. Starndard toolsin pitää tietenkin olla uusin versio 2.12. DISiä en kyllä laittais, ISTA Rheingoldin natiiviversio löytyy netistä ja toimii k-line/d-can/enet-kaapeleilla. ISTA/P on erittäin helppo käyttää mutta vaatii ICOM:n toimiakseen.

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Originally posted by Hattis View Post
    Kiitos tyhjentävästä vastauksesta. INPA ja Win7 se on sitten minunkin valinta.
    Täytyy ruveta tutkailemaan kaapelia, joku kaapeli minulla on jo jota käytin VCDS:n kanssa. Tuurilla vois olla jopa käypänen tämänkin kanssa.
    Ehkä, ehkä ei. jartsa02 nimimerkiltä ainakin saa toimivan kaapelin. Mutta, kaapelin tyyppiin vaikuttaa auton tyyppi ja valmistusvuosi, siitä et maininnut mitään.

    Leave a comment:


  • Hattis
    replied
    Originally posted by MNi View Post
    Selostus
    Kiitos tyhjentävästä vastauksesta. INPA ja Win7 se on sitten minunkin valinta.
    Täytyy ruveta tutkailemaan kaapelia, joku kaapeli minulla on jo jota käytin VCDS:n kanssa. Tuurilla vois olla jopa käypänen tämänkin kanssa.

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Pirssin ikä vaikuttaa. Karkeasti 1996 - 2007 on INPA vikakoodin lukuun ja niiden kuittaamiseen, livedatan seurantaan. Helpoin työkalu. Vaatii sopivan OBD-kaapelin. Vanhemmassa päässä vain moottorinohjaus sisäpuolen OBD-liitännästä, muut modulit konehuoneen pyöreästä liittimestä. TIS dokumenttien lukuun kovalevyltä (vastaa BMW Workshop Manuals -saittia). BMWScanner pikkujuttujen "koodaamiseen", vaatii oman kaapelinsa. DIS diagnosointiin ja testien ajamiseen virtuaalikoneesta. Progman/WinKFP/NCSExpert varsinaiseen koodaamiseen/softien päivitykseen. Tätä varten tarvitset myös riittävän tuhdin virtalähteen, 40A suositus.

    2007 ja tuoreemmat vaatii eri kaapelin ja eri softat, ISTA/D diagnosointiin (vrt. INPA) ja ISTA/P ohjelmointiin. Jälkimmäinen vaatii vielä tuhdimman virtalähteen, max. 70A fully loaded F-sarjalaiset.

    Kunnon virtalähde (Deutronic) maksaa vähintään sen 1200€, suomesta "tarjouksena" ~2k€.

    DIS:in asennus vaatii ohjeiden lukua ja virtuaalikoneen pystytyksen. Progman on suhteellisen selkeä, kannattaa vilkaista oppaat, mutta toivottoman hidas. WInKFP/NCSExpert vaatii opiskelua, niissä on melkoinen oppimiskäyrä. Auton saa solmuun jos lähtee pystymetsästä kokeilemaan. NCSDummy on kova sana ja kärsivällisyys. ISTA/P kuulemma vaatii myös oppimskäyrää.

    Vianhakuun omasta E46:sta olen tyytynyt INPAan ja BMWScanneriin. Helpointa oli asentaa 32-bit Win7, ei tarvitse naksutella joka binäärille compatibility-asetuksia.

    Leave a comment:


  • Hattis
    replied
    BMW - diagnostiikkaohjelmiin tuntuu olevan melko monta vaihtoehtoa, vs. esim Vag johon on vain VCDS.

    Millä perusteella ihmiset täällä tekee valinnan eri softien välillä ?
    Eli mikä ohjaa sitä valintaa ? rauta ? saatavuus ? laumasieluisuus ?

    Kysyn lähinnä siksi, että itselle varmaan pitäis joku asennella tuohon vanhaan Fujitsu-Siemens Lifebookkiin (1.2 Ghz Pentinium M + 512 RAM).
    Ei ole Windowsia ollut XP:n jälkeen. Pyörisköhän tuossa win7 vai jopa 8 ?

    Leave a comment:

Working...
X