Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projektin vaiheita(tek,vaiht yms)kuvia lisätty 29.4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HBD
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 269
    • Hämeenlinna

    Ilmaamisen joudut kumminkin suorittamaan niin tee nyt se kaikkein tärkein homma jarrujen turvallisuuden kannalta, eli nesteiden vaihto. Vaihda sinne vielä normilitkujen sijaan jotkut kunnon "kisanesteet" missä kiehumispiste on huomattavasti korkeampi. Nesteethän pitäisi vaihtaa muutenkin säännöllisesti ja varsinkin kovassa ajossa sekä automaattivaihteisella autolla hyvistä jarrunesteistä on etua.

    Kisanesteet maksavat jonkin verran enemmän kuin normaali, mutta eipähän niitä tarvitse ihan heti vaihdella ja eron tosiaan huomaa kovassa ajossa.

    Toinen upgrade minkä tekisin tuollaisen jarrujenvaihdon yhteydessä olisi teräspunosletkujen asennus nykyisten vanhojen kumiletkujen tilalle. Moottoripyörissä tuo on erittäin suosittu keino lisätä jarruherkkyyttä sekä tuntumaa kun letku ei annakaan periksi. Lisäksi punokset tuovat turvallisuutta sillä 12-14 vuotta vanhat kumiletkut alkavat helposti olla jo hapertuneet ja onpa joskus tiukan paikan tullen joku haljennutkin.

    Joka tapauksessa ihan hyvä periaate päivittää jarruja alkuun, tehokkaalla jarrutusvoimalla tekee monesti enemmän kuin tehokkaalla kiihdytysvoimalla
    BMW 530 xd
    Porsche 911
    MB C123 230ce

    Comment

    • Janza182
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4988
      • 013

      Kaveri teetätti itselleen E28 ämmään punosletkut. Ei kuulemma nyt hirveen kalliit ollu ja jarrut muuttu parempaan suuntaan 8)

      Comment

      • ///Mikko
        Pornographer
        • Jan 2003
        • 3202
        • Helsinki

        Eiköhän nää letkautukset: "mun auto on sallee laiskempi :!: " selvitetä tulevana kesänä eräällä teollisuusalueella
        E84 BMW X1 2.0d XDrive
        Ex: BMW F45 225xe Active Tourer M-Sport
        ex: BMW E46 330CiA Individual

        Comment

        • [BMW]
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2003
          • 700
          • Joensuu

          Vai että ihan remmiahdin, nojoo tietysti jos automaatilla haluut ajaa ja vääntöä haluat, mutta paras viritys mitä tohon vois tehdä nii ois vaihtaa manuaali loota, saat heti sen 2sekunttia pois 0-100km/h kiihtyvyydestä ja sitte remmi kiinni, nii johan lähtee. Että lähinnä vääntöä saat tolla lisää jos automaattiin laitat. :roll:
          Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
          -----------------------------
          VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
          BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
          Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
          Ford Sierra Cosworth Sapphire -90

          Comment

          • pmv
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 2032
            • tornio

            Teräspunosletkujen yksi etu on myös parempi lämmönjohtavuus. Kaikkien jarrujen suuri ongelma on nesteiden kiehuminen ja nuo teräspunosletkut toimii ikään kuin lämmönvaihtimina. Niissä on punoksen takia runsaasti pinta-alaa mistä ylimääräinen lämpö haihtuu nopeasti.

            Tietystikin siihen kiehumiseen paras lääke on juuri nesteiden vaihtaminen.

            Sinänsä en nyt aivan sumeilematta ottaisi omaan autooni M5:n jarruja, kun pitäisi renkaat päivittää sitten vähintään 16 tuumaan, mieluummin 17:ään. Toisekseen jarrupalojen ja levyjen hinta voi olla aivan toista luokkaa. Kyllä noilla nykyisilläkin pärjää. Onhan nuo e34:n jarrukiekot jo vakionakin toista luokkaa kuin joissain Audeissa, missä ne on ihan säälittävän kokoiset.

            Comment

            • hOGi
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 1295
              • Espoo

              Originally posted by LASSI-S
              kysynpä huvikseni: jos saisitte M5 jarrut autoonne ihan mukavaan hintaan ja rahaa olisi taskunpohjalla sopivasti sen verran niin ettekö hankkisi. suorituskyky se on pysähtyvyyskin
              Ihan oikean valinnan teit. Kyllä itsekin ottaisin 3-sarjan autooni M3:n jarrut, jos jostain halvalla saisi.

              Originally posted by HBD
              Kisanesteet maksavat jonkin verran enemmän kuin normaali, mutta eipähän niitä tarvitse ihan heti vaihdella ja eron tosiaan huomaa kovassa ajossa.
              Tuokin riippuu kisanesteestä. Esim. kunnon nesteet vaihdetaan kilpailukäytössä joka kisan jälkeen, koska sinne kondensoituu vettä eivätkä ne nesteet enää toimi optimaalisella tavalla. Eli samat periaatteet toimivat, olivat nesteet kuinka laadukkaita tahansa. Vaihtoväliä kannattaa kunnioittaa, ja radalle mennessä kannattaa vaihtaa uudet litkut.

              Älä Lassi pelkää sitä ilmausta, se ei todellakaan ole iso homma tuossa projektissa ja joka tapauksessa pakollinen paha - sylinterithän sulla menee vaihtoon etkä sä niitä ilmaamatta täyteen nestettä saa. Laitat sinne sitten ne uudet nesteet, päädyit sitten vakiokamaan tai jotain thyyning-tavaraan :wink: Jos budjettisi sallii, niin laita samalla tosiaan ne punosletkut, onpahan sitten ainakin jarrupuoli kunnossa niin, ettei seuraavassa katsastuksessa tule ongelmia.
              www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

              Comment

              • LASSI-S
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 4918
                • hattula/hämeenlinna.

                mitenköhän tuo jarrupääsylinterin kanssa on, eli voinko pitää tuon "vakion" vähän aikaa kunnes on varaa ostaa M5:sen vastaava? toimiikohan tuolla nykyisellä pääsylinterillä
                E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                Comment

                • 730ia
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2003
                  • 1457
                  • pohjois-pohjanmaa, oulu

                  samaan konkursiin sä senkin vaihdat :wink:
                  F20 118d Aut.
                  ________
                  Volvo S40
                  MB W204
                  e90 320d
                  e46 coupe
                  e32 730ia

                  Comment

                  • LASSI-S
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 4918
                    • hattula/hämeenlinna.

                    ihan muistin virkistämiseksi luin koko jutun alusta loppuun, ja ei voi todeta kuin että johan oli talkoot :lol: (ja tästähän puuttuu aiempi juttu tuosta tekniikanvaihdosta joka on tuolla jossain tekniikka osion uumenissa, täytyy sekin kaivaa ja liittää tähän). no valmista tuli kuiteskin, luojan kiitos. projekti jatkuu ankaran "thyyningin" merkeissä
                    E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                    Comment

                    • Hanza
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 1931
                      • Juvan Shell. Requiescat in pace

                      Suosittelisin Lassille tohon projektiin nytten silikoni jarrunesteitä....
                      Kun kerran hifistelemään on alettu.
                      Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

                      t: luft waffel

                      "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

                      Comment

                      • Wangel436
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2002
                        • 1029
                        • Ylöjärvi

                        Ja mitä noihin teräspunosletkuihin tulee niin ei nekään nyt ihan älyttömän hintaiset ole kun osaa vaan etsiä oikeasta paikasta! Omaan E30 projektiin teetin kaikki jarruputket edestä taakse saakka teräspunosletkusta ja hintaa tuli tietenkin vähän enemmän kuin tavallisesta kupariputkesta ja kumiletku patenteista :wink:
                        Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....

                        E61 530D ///M-sport




                        Comment

                        • Bullitt
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 2786
                          • Turku

                          Aika turhaa hifistelyä katukäytössä tollaset teräspunosletkut. Kisajarrunesteet taas eivät suojaa jarrujärjestelmän osia niin hyvin korroosiolta, kuin normaalit jarrunesteet. Ratakoneissa tällä ei tietenkään ole mitään merkitystä, kun niitä availlaan vähän väliä ja nesteet vaihtuu, mutta katuautossa ne nesteet vaihdetaan kerran, ja sitten ne saattavatkin seistä siellä systeemissä vuoden pari.

                          Itellä ihan tavalliset Dot 4 nesteet ja jarrulaikat sinistyy välillä, mutta nesteet ei oo vielä kertaakaan kiehuneet. Jarrutuntuma parani kummasti, kun vaihdoin vanhat kumiletkut vaan uusiin ja ilmasin kunnolla.

                          Jokainen saa tietty omat (tai isin) rahat hakata ihan mihin itse haluaa, mutta peruskamoillakin pärjää.


                          Comment

                          • LASSI-S
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 4918
                            • hattula/hämeenlinna.

                            mitäköhän tuollaiset teräspunos letkut maksaa? en ajatellut mitään kisanesteitä käyttää koska ovat tarkoitettu lyhyiksi ajoiksi käytettäviksi ja sit on nesteidenvaihto jatkuvasti edessä, mutta nuo teräspunos letkut kuulostaa hyviltä
                            E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                            Comment

                            • reddewil
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 3015
                              • West Coast

                              Originally posted by LASSI-S
                              mitäköhän tuollaiset teräspunos letkut maksaa? en ajatellut mitään kisanesteitä käyttää koska ovat tarkoitettu lyhyiksi ajoiksi käytettäviksi ja sit on nesteidenvaihto jatkuvasti edessä, mutta nuo teräspunos letkut kuulostaa hyviltä
                              Ota mitta käteen, ja katso liittimien kulmat. Tai vanhat letkut kainaloon ->
                              Dunlop Hiflex Oy
                              (09) 615 6400
                              Hankasuontie 10 00390 Helsinki
                              Luetteloilmoitus (Helsingin seutu)


                              Tekeevät juuri sen pituiset ja kokoiset ja niillä liittimillä kun keksit, ja esim. 4 letkua odotellessa <10min. Hintaa en muista, mutta call...

                              :EDIT:
                              Siitä ahtoprojektista sen varran, että jos se tomaatti on elektroninen (kuten e36:ssa), niin ei tuu onnistuu ihan helposti -> lähtee luistattaa ja sekoilee. Dinan ei myy ees lastua (suosiolla) tomaattiin jos et osta laatikon lastua myös. "wanhan mallin" tomaatti kai toimii...

                              ps. eikä oo mitään kytköksiä hiflexiin, mutta oli siinä matkan varrella, eli halvempiakin varmaan löytyy...
                              ...

                              Comment

                              • hOGi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 1295
                                • Espoo

                                Originally posted by reddewil
                                Originally posted by LASSI-S
                                mitäköhän tuollaiset teräspunos letkut maksaa? en ajatellut mitään kisanesteitä käyttää koska ovat tarkoitettu lyhyiksi ajoiksi käytettäviksi ja sit on nesteidenvaihto jatkuvasti edessä, mutta nuo teräspunos letkut kuulostaa hyviltä
                                Ota mitta käteen, ja katso liittimien kulmat. Tai vanhat letkut kainaloon ->
                                Dunlop Hiflex Oy
                                (09) 615 6400
                                Hankasuontie 10 00390 Helsinki
                                Luetteloilmoitus (Helsingin seutu)


                                Tekeevät juuri sen pituiset ja kokoiset ja niillä liittimillä kun keksit, ja esim. 4 letkua odotellessa <10min. Hintaa en muista, mutta call...
                                Juu, ja pistäpä infoa tänne niin ei tartte kaikkien soitella erikseen :wink:
                                www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎