Lukkopulttien avaus maksoi 200€

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • melperri
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2011
    • 271
    • espoo

    #46
    Originally posted by Petteri75 View Post

    Todellakin, vain lukkopultit. Täytyy vielä vanteita vaihtaessa ottaa se hiton momenttiavain kotoa hallille ja kokeilla vaikka kaikki loput pultit, millä lähtivät. Sitä momenttiavainta ei nimittäin ollut kun renkaat laitettiin alle, oli pieni hätätilanne. Takarenkaaseen tuli naula ja piti lähteä sunnuntaina ajamaan 1000km siivu, niin silloin töitä tehtiin niillä kaluilla mitä löytyi. Ei pulttipyssyä siis, vaan Bilteman teleskooppimallinen väännin.

    Pultit eivät tulleet ns. apinamomenttiin. Näitä on itsekin alaikäisenä kaiken maailman jatkovarsilla tehnyt ja sitten itse avannut, kohdannut ed. omistajien varmasti hyvin kiinnisyöpyneitä pultteja jne. Täytyy ottaa kuvat kun on hetki, mutta normaaleilta näyttivät.

    Lukkopultit ovat nimenomaan niitä upouusia ja hienonhienoja jumalaisia piparkakkukantaisia keksintöjä. Jos jossain on BMW:n virallinen työohje max 60Nm kiinnitystiukkuudesta, niin mitä hittoa? Sittenhän 1/5 pulteista on aina löysällä - mitä tällaisella tekee?

    Itse aloin rengastyöt yli 30v sitten. Tämä oli tasan ensimmäinen kerta, kun joutui turvautumaan ulkopuoliseen apuun rengaspultin kanssa. Ei enää ikinä lukkopultteja. Eivät nuo nykyiset BMW:n normipultitkaan ihan vakuuta, niistä lähtee se musta päällyste helpolla pois.


    Itselläni on renkaan vaihtoon kaksi akkupyssyä , joista toisen pitäisi pystyä 2200Nm ja toisen 600Nm. Itse laitetut pultit lähtee puolen vuoden jälkeen tuolla isommalla pyssyllä , mutta jos pyörät on välillä käytetty auki esim huollon yhteydessä , ei kannata edes yrittää. Suoraan vaan alkulöysytys 1m jatkoverrella . Narahduksen jälkeen sitten auto ylös sitten pyssyllä pulltit irti. Kiiinnityksen teen ensin pienemmällä pyssyllä 110Nm momenttivarrella , sitten muutaman km ajon jälkeen käsin momenttiavaimella 130Nm .

    Käsittämätöntä , että näin yksinkertainen asia , kuin oikea kiristysmomentti ei suurimmala osalla liikkeistä mene jakeluun. Vieraalla käytön jälkeen pitäisi aina välittömästi löysyttää ja vääntää pultiti oikeaan momentiin , mutta aina ei ehdi/jaksa.

    Nuo lukkopultit on todellakin perkeleen keksintö , ja omastakin autosta ne lentää aina välittömästi mäkeen , kirjaimellisesti talon takana olevaan metsikköön niin pitkälle kuin kädestä lähtee. Niistä on vain ja pelkästään riesaa , kuka tahansa varas voi hankkia noita hylsysarjoja , joten mitään suojaakaan niillä ei saa.

    Comment

    • ritariässä
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 3885
      • Raisio

      #47
      Onko nämä lukkopulttiongelmat vain niissä autoissa mihin renkaat vaihdettu liikkeissä vai myös itse vaihdettujen kansa myöskin?

      Comment

      • MikeDry
        BTCF Member
        • May 2006
        • 6268
        • Helsinki

        #48
        Omalla kohdalla ei ole koskaan ollut ongelmia lukko pultin kanssa, kohta 3 vuotta käytellyt niitä, myös broidin autossa orkkis Bmw:n lukkopultti ei mittää ongelmaa...Ite käytän sen takia, että joku nisti ei halua tehdä nopeata keikkaa sen takia, että noi JR vanteet näyttää siistiltä nistin silmissä, tiedän se että ammattivaras vie vaikka olisi mitkä lukko pultit. Mutta ainakin hidastaa tai jos nisti osaa miettiä(sekään ei ole taattu)

        Töissä näkee suhteellisen paljon näin, mutta 99% syy, vedetty ihan liian kireelle ne lukkopultit tai sitten päässyt ruostumaan pahasti
        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

        Comment

        Working...
        X