Announcement

Collapse
No announcement yet.

alustan muutoskatsastus - mitä tarvitaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hjpl
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 191

    alustan muutoskatsastus - mitä tarvitaan

    Moi,

    Tuli hylky madallusjousista (F31, 320i xdrive, vm 2013), joita ei ole muutoskatsastettu.

    Jouset näkyvät olevan Eibach F31 Xdrive prokit 30/15mm. Asennettu edellisen omistaja toimesta.

    Kysymys onkin että mitä oikeasti tarvitaan muutoskatsastukseen?
    -jouset asennettu Schmidmannilla tammikuussa 2017 (tästä lappu)
    -kulmat myös säädetty siellä (mutta raportissa pyörän sivukallistuma Oikea on 0astetta47' - punaisella koska raja-arvo 0astetta45'. Sekä lisäksi kaartoharitus vasen/oikea molemmat punaisella)
    -TüV paperit löytyvät (joissa lukee "after modification an axle alignment must be carried out on the vehicle" mutta ei mitään raja-arvoja)

    K1 katsastus sanoi puhelimitse että suuntausraportin kaikki arvot tulee olla vihreitä. Onko näin ?
    Ja jos on, niin miten Schmiedmann voi päästää tuon virheellisillä arvoilla käsistään?

    Eli pitääkö nyt tuo suuntaus tehdä uudelleen??
    F31 320iA xdrive Msport -13
    F10 520dA -15
  • jannes
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 124
    • Koria

    #2
    Jep, pitää olla arvot vihreällä ellei nyt inssi satu katsomaan läpi sormien, mutta noin siis jos mennään määräysten mukaan.

    Monissa autoissa niitä ei saa edes vakiokamoilla vihreälle, joten typerien säädösten vuoksi joutuu mittauksen yhteydessä käyttämään hiukan luovuutta jotta ne sinne saadaan. Asiansa osaava säätäjä saa kyllä homman hoidettua.

    Lappuun sitten mittaajan omakätinen allekirjoitus.

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16314
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by hjpl View Post
      K1 katsastus sanoi puhelimitse että suuntausraportin kaikki arvot tulee olla vihreitä. Onko näin ?
      Ja jos on, niin miten Schmiedmann voi päästää tuon virheellisillä arvoilla käsistään?
      Kyllä.

      Koska Schmiedmann ei ole poliisi eikä trafi vaan yritys jota kiinnostaa vain asiakkaan rahat. Kuten kaikki yritykset...

      Comment

      • hjpl
        Bimmer Rookie
        • Jul 2007
        • 191

        #4
        Merkillistä...mutta näin se taitaa olla sitten..

        Kellään suosituksia Espoon-Helsingin suunnalla hyvästä paikasta mistä saa asianmukaiset mittaukset, säädöt ja paperit?

        Tai katsastusasemista jossa menisi läpi muutamalla punaisella arvolla?
        F31 320iA xdrive Msport -13
        F10 520dA -15

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          #5


          Vesa osaa.
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • hjpl
            Bimmer Rookie
            • Jul 2007
            • 191

            #6
            Originally posted by BeamR View Post
            laitetaan harkintaan..onko muita suosituksia hieman lähempää Leppävaaraa?
            F31 320iA xdrive Msport -13
            F10 520dA -15

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #7
              Originally posted by hjpl View Post
              laitetaan harkintaan..onko muita suosituksia hieman lähempää Leppävaaraa?
              Vie Vesalle vaan, omani kävi keskiviikkona hakemassa ”vihreät” paperit alustalle....

              Comment

              • hjpl
                Bimmer Rookie
                • Jul 2007
                • 191

                #8
                Sen verran vielä tähän keskusteluun että:

                Trafin ohje TRAFI/33691/03.04.03.03/2010 sanoo:

                "Pyörien asentokulmista on esitettävä selvitys muutoskatsastuksessa, mikäli auton tai
                alustan osien valmistaja taikka tutkimuslaitoksen todistus sitä edellyttää. Muulloin
                todistus pyöränkulmista edellytetään vain, mikäli siihen on erityistä syytä.
                Pyöränkulmien ei muutetun auton kyseessä ollessa tarvitse olla valmistajan ohjearvojen
                mukaisia, ellei auton tai alustan osien valmistaja taikka tutkimuslaitoksen todistus sitä
                edellytä, vaan todistuksesta voidaan varmistaa kulmien symmetrisyys auton eri puolilla. "

                Ja edelleen TRAFI/54020/03.04.03.03/2015

                "Muutoskatsastettaessa alustan korkeuden muutosta tulee aina esittää
                selvitys pyöränkulmista (ajoneuvon valmistaja, osavalmistaja tai
                tutkimuslaitos voi antaa lausunnon sopivista pyöränkulmista)"

                Mielestäni kumpikaan ohje ei edellytä kaikkien suuntausarvojen olevan "vihreällä" vaan sen että on mitattu ja ne ovat symmetriset.

                Lisäksi joissain keskusteluissa puhutaan että mittauspaperissa tulisi olla mittaajan allekirjoitus ja alustasarjan yksilöivät tiedot jne., mutta en löydä trafin ohjeista mitään tällaisia vaatimuksia.
                F31 320iA xdrive Msport -13
                F10 520dA -15

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Kyllä nää alustan muutokset ovat ihan naurettavaa pelleilyä nykyään, kukaan ei tunnu tietävän tarkalleen mitä pitää olla papereissa joten otetaan varman päälle ja vaaditaan kaikki mahdolliset asentajan kengännumerosta lähtien. Naapurifoorumilla just joku oli kyselly kolmelta eri konttorilta näistä ja kaikista erilaiset vastaukset, mutta kaikki olivat kuitenki yhtämielisiä siitä et alustan valmistajan vakuutus sopivuudesta ei pelkästään riitä, vaan pitäisi olla jonkun riippumattoman instanssin(esim. TÜV) hyväksyntälappu mukana. Nimenomaanhan tämmöstä lappua ei enää tarvi koska valmistajan lappukin riittää.

                  Tässä taitaa olla soveltamisohje:


                  Last edited by Thuppu; 14-05-2018, 05:34.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • hjpl
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2007
                    • 191

                    #10
                    Muutamaan paikkaan tästä soittelin vielä, ja ilmeisesti homma on yllättävän hankala. Ilman jonkinlaista "innovatiivisuutta" tuntuu olevan jokseenkin mahdotonta saada kaikkia arvoja "vihreälle".

                    No onneksi auto oli ostettu autoliikkeestä, joka lopulta suostui hoitamaan tarvittavat mittaukset/säädöt ja muutoskatsastuksen toisen toimipisteensä huollossa.

                    (sen verran alkuperäiseen viestiini jossa arvostelin Schmiedmannia, niin lupasivat (maksua vastaan) kyllä hoitaa asian kuntoon. Tuonne on vaan niin järkyttävän pitkä jono...)
                    F31 320iA xdrive Msport -13
                    F10 520dA -15

                    Comment

                    • Wespa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2016
                      • 1792
                      • Karjaa

                      #11
                      Tuosta soveltamisohjeesta lainattua:

                      Pyöränkulmien ei muutetun auton kyseessä ollessa tarvitse olla valmistajan ohjearvojen mukaisia, mikäli osavalmistaja on antanut kyseiseen ajoneuvomalliin muutossarjan asennuksen jälkeiset uudet ohjearvot. Todistuksia joihin on kirjattu vain sanallisesti että kulmien tulee olla esim. symmetriset, turvalliset tai hyvät ei voida pitää riittävänä selvityksenä oikeista pyöränkulmista. Pyörien asentokulmatodistuksesta tulee ilmetä, mikä alustasarja tarkastetussa ajoneuvossa on ollut ja mihin korkeuteen säädettynä.
                      Aika pelleilyksihän tuo tosiaan on mennyt, kas kun aika moni pirssi ei ole edes tehdasuutena kaikki arvot "vihreällä".

                      Edit. Monenkohan madallussarjan papereissa on noita ohjearvoja kirjattuna, en minä ainakaan ole nähnyt noissa ns. paremmissakaan?
                      Last edited by Wespa; 14-05-2018, 10:12. Reason: Lisäys
                      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                      Porsche 944 -86 (DE)
                      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 10991
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Wespa View Post
                        Aika pelleilyksihän tuo tosiaan on mennyt, kas kun aika moni pirssi ei ole edes tehdasuutena kaikki arvot "vihreällä".
                        Samoten uusissa ohjeissa lukee ahtamalla viritettyjen moottorien osalta että ahtopainetta pitäisi olla tyhjäkäynniltä asti tai muuten mitattua tehokäyrää ei voi pitää luotettavana. Vai miten nyt tarkka sanamuoto menikään. Mutta kuinka monessa vakio autossa on tyhjäkäynniltä asti ahtoja. Ei taida kovin moni 100% vakio autokaan täyttää ko. ehtoa.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Vibex
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2014
                          • 1995
                          • Lohja

                          #13
                          Originally posted by jannes View Post
                          Jep, pitää olla arvot vihreällä ellei nyt inssi satu katsomaan läpi sormien, mutta noin siis jos mennään määräysten mukaan.

                          Monissa autoissa niitä ei saa edes vakiokamoilla vihreälle, joten typerien säädösten vuoksi joutuu mittauksen yhteydessä käyttämään hiukan luovuutta jotta ne sinne saadaan. Asiansa osaava säätäjä saa kyllä homman hoidettua.

                          Lappuun sitten mittaajan omakätinen allekirjoitus.
                          Siis tämä on nyt asia josta käsittääkseni yksikään inssi ei voi luistaa. Laput lähtevät eteenpäin ja arvojen pitää olla vihreällä halusi inssi tai ei
                          Husqvarna Svartpilen
                          BMW e36 318iA

                          Ex:

                          BMW e85 Z4 3,0
                          BMW e36 316ti
                          MINI Cooper S
                          BMW Z3 Coupé
                          BMW e46 325iA
                          BMW Z3 Roadster
                          BMW e46 328ci
                          BMW e36 316ti

                          Comment

                          • Jani_88
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2010
                            • 367
                            • jkl

                            #14
                            Se on juuri näin, kuten Vibex sanoi. Noottia tulee, jos ei arvot ole vihreällä. Kerran olen nähnyt jousivalmistajalta lapun, jossa oli omat pyöränsuuntausarvot. Jousivalmistajan nimi ei nyt tule mieleen... :think

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16314
                              • Asikkala

                              #15
                              Originally posted by Pazi88 View Post
                              Samoten uusissa ohjeissa lukee ahtamalla viritettyjen moottorien osalta että ahtopainetta pitäisi olla tyhjäkäynniltä asti tai muuten mitattua tehokäyrää ei voi pitää luotettavana. Vai miten nyt tarkka sanamuoto menikään. Mutta kuinka monessa vakio autossa on tyhjäkäynniltä asti ahtoja. Ei taida kovin moni 100% vakio autokaan täyttää ko. ehtoa.
                              Vakio ei ahda mutta ohjeissa puhutaan viritetyistä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎