Originally posted by VilleP
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
alustan muutoskatsastus - mitä tarvitaan
Collapse
X
-
Tuv on ehkä siksikin noussut alan standardiksi, kun suurin osa autojen madallusjousta noin pari-kolmekymmentä vuotta sitten oli tuv hyväksynnällä varustettu. Esim. H&r ja eipäsvieterit ovat suuria saksalaisia jousitaloja. Pitkälleä, pitkällä perinteellä. On siis luonnollista, että heillä on saksalaisen laitoksen hyväksyntä. Muut saksan sekä naapurimaiden jousivalmistajat seurasivat tietysti perässä. Saksassa hyväksyntä laput on vaadittu jo ties kuinka kauan ja jo 90-luvulla tuning-scenen keskuksena liian suuri markkina-alue menetettäväksi jonkun lapun takia. Seurauksena kaikissa jousissa tuv-hyväksyntä, jonka perusteella 30 vuotta myöhemmin juuri valmistunut suomikatsuri olettaa sen olevan sinut oikea hyväksyntäleima auton alustaosille.
Kuten traficomin listasta käy ilmi, niin aika moni muukin instanssi on kelpuutettu kirjoittamaan hyväksyntä lappuja kuin tuv.
Eikö BC Racing Finland ole juuri se valmistajan valtuuttama edustaja? Se että miten pykäliä ja määräyksiä tulkitaan, on täysin eri asia ja siitä meidän asiakkaina tai katsastusviranomainen ei pitäisi millään tavalla huolehtia. Se ei siis ole katsastusmiehen tehtävä, vaan hän tutkiin auton kunnon annettujen ohjeiden mukaan toimien pelkkänä kumileimasimena. Lakipykälien tulkinta on traficomin tai sen lakimiesten ongelma.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Originally posted by Freak View PostEikö BC Racing Finland ole juuri se valmistajan valtuuttama edustaja? Se että miten pykäliä ja määräyksiä tulkitaan, on täysin eri asia ja siitä meidän asiakkaina tai katsastusviranomainen ei pitäisi millään tavalla huolehtia.Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better
Comment
-
-
Kyllähän sen katsastus konttorin/inssin tehtävä on nimenomaan tulkita traficomin ohjeita ja asetuksia, kuten tässäkin tapauksessa on tehty. Se että tuv on vakiintunut ei varmaan johdu siitä että katsuri luulee niin, vaan valmistajat eivät ole nähneet tarpeelliseksi hakea hyväksyntää muilta tahoilta. Kuten mainittua, on muitakin tahoja joiden todistus kelpaa, mutta niistä pitää selvitä hieman enemmän asioita kuin se että tämä alusta käy tähän. Itse tehty lupalappu ei kelpaa.F11 530xd LCI
S2 Avant
Comment
-
-
Mikä kastastusasemaketju on BC-racingin tiedotteissa kyseessä? Osaapahan välttää kun vie oman muutosleimalle. Bc-racingin Ds-sarja zetaan tilattu pari viikkoa sitten.E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
F39 X2 Xdrive20D, käyttis
Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489
Comment
-
-
Originally posted by VilleP View PostKyllähän sen katsastus konttorin/inssin tehtävä on nimenomaan tulkita traficomin ohjeita ja asetuksia, kuten tässäkin tapauksessa on tehty. Se että tuv on vakiintunut ei varmaan johdu siitä että katsuri luulee niin, vaan valmistajat eivät ole nähneet tarpeelliseksi hakea hyväksyntää muilta tahoilta. Kuten mainittua, on muitakin tahoja joiden todistus kelpaa, mutta niistä pitää selvitä hieman enemmän asioita kuin se että tämä alusta käy tähän. Itse tehty lupalappu ei kelpaa.
Usein Ongelmana on ollut traficomin tekemät omapäiset määräykset, jotka eivät millään muotoa pohjaudu lakiin. Pahoin pelkään, että tässäkin tapauksessa on asia näin.
Se mitä ja kenen kirjoittamia lappuja sitten vaaditaan, ei taida olla traficomin päätettävissä. Siitäkin on omat pykälänsä ja määräyksensä.
Näin Euroopan näkökulmasta ajateltuna olisi kyllä aika outoa bisnestä bc racingiltä, jos alusta on tarkoitettu vain kilpailukäyttöön. Kai niitä muuallakin myydään kuin Suomessa ja ihan tieliikenteeseen?Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Juu Suomen- ja eulsinsäädäntöä se traficom tulkitsee ja tekee määräyksensä niiden mukaan. Välillä erittäin sekavasti.
Saksalaiselta foorumilta löysin lainauksen BC Racingin sivuilta otettuna vuodelta 2009:
BC Racing products are TUV certified so you are safe in the knowledge that the coilovers are of the highest
quality and standards. The TUV certificate is your guarantee that the BC Racing coilovers are 100% fit for
purpose.
TÜVs (short for Technischer Überwachungs‐Verein, Technical Monitoring Association in English) are German
organizations that work to validate the safety of products of all kinds to protect people and the environment
against hazards.
As an independent consultant, they examine monitoring‐needy plants, motor vehicles, energy installations,
devices and products (e.g consumer goods).
The many subsidiaries of the TÜVs can also appear as project developers for energy and traffic concepts,
problem solutions in the area of environmental protection and as certification bodies. Many of the TÜV
organizations also provide registration to various standards such as, ISO9001:2000 quality management system
and ISO/TS16949 automotive quality management system.
Kieltämättä outoa että tehdas ei tuotteitaan sertifio Euroopan markkinoille. Vai eikö enää saa sertiä vai eikö halua maksaa siitä?F11 530xd LCI
S2 Avant
Comment
-
-
Olisin yllättynyt jos kyse olisi muusta kuin rahasta
Mutta ongelmaahan ei nähdäkseni ole kuten bc-racingin tiedotteessa lukee.
Näillä tämäntapaisilla jutuilla on aina taipumus päättyä samalla tavalla, jumpittelemaan ryhtynyt konttori/ketju palaa ruotuun ja tekee kuten kaikki muutkin.Last edited by Urpo_rotta; 14-06-2023, 12:46.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by VilleP View PostHetken kun googlettelee niin näemmä tämä saaga on jatkunut jo yli kymmenen vuotta. Mamasan ilmeisesti nykyinen bcfinland?
Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Krampus View PostMikä kastastusasemaketju on BC-racingin tiedotteissa kyseessä? Osaapahan välttää kun vie oman muutosleimalle. Bc-racingin Ds-sarja zetaan tilattu pari viikkoa sitten.
Originally posted by VilleP View PostSaksalaiselta foorumilta löysin lainauksen BC Racingin sivuilta otettuna vuodelta 2009:
BC Racing products are TUV certified so you are safe in the knowledge that the coilovers are of the highest
quality and standards. The TUV certificate is your guarantee that the BC Racing coilovers are 100% fit for
purpose.
TÜVs (short for Technischer Überwachungs‐Verein, Technical Monitoring Association in English) are German
organizations that work to validate the safety of products of all kinds to protect people and the environment
against hazards.
As an independent consultant, they examine monitoring‐needy plants, motor vehicles, energy installations,
devices and products (e.g consumer goods).
The many subsidiaries of the TÜVs can also appear as project developers for energy and traffic concepts,
problem solutions in the area of environmental protection and as certification bodies. Many of the TÜV
organizations also provide registration to various standards such as, ISO9001:2000 quality management system
and ISO/TS16949 automotive quality management system.
Kieltämättä outoa että tehdas ei tuotteitaan sertifio Euroopan markkinoille. Vai eikö enää saa sertiä vai eikö halua maksaa siitä?
Mutta outoa on, koska se varmasti olisi lisännyt vielä myyntiä, ehkä
Originally posted by VilleP View PostHetken kun googlettelee niin näemmä tämä saaga on jatkunut jo yli kymmenen vuotta. Mamasan ilmeisesti nykyinen bcfinland?Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostMoni ei tätä tiedä.Sorry I'm Not Sorry
E34 540iA 93 sedan
E34 540iA 93 sedan
E39 530iA 00 touring
Comment
-
-
Pojan Hondasta takanta D2 iskarit loppu ja jousi poikki. Uutta samanlaista tuohon ei ainakaan Suomesta löydy. Millä tuon korvaa.
Millainen homma on muutos katsastaa takaisin alkuperäiseksi. Tarviiko iskarit ja jouset mitään papereita että ne hyväksytään. Voiko ostaa vaikka motonetista tarvike osat tai romuttamolta alkuperäiset.
Comment
-
Comment