Announcement

Collapse
No announcement yet.

alustan muutoskatsastus - mitä tarvitaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikeDry
    BTCF Member
    • May 2006
    • 6181
    • Helsinki

    #76
    Originally posted by VilleP View Post
    Oletan että TUV:lla on valmiit standartit ja yms mitä vaaditaan lähes kaikilta auton osilta tyyppihyväksyntään. Joten ei kannata tänne meidän markkinoille ruveta väsäämään viranomaisen/tms toimisesta uutta systeemiä. Olen myös antanut itseni ymmärtää että jostain vuosimallista lähtien autoon ei edes saa asentaa mitään osaa millä ei ole E-hyväksyntää. Liekkö noilla edes sitä? Jos olisin viranomainen, niin en kyllä itsekkään hyväksyisi tieliikenne käyttöön mitään osaa ilman tarkkaa tietoa standarteista millä osa on tehty ja testattu. Muutenhan sitä voisi kuka tahansa tuoda vaikka kiinasta koneita ja mekaanisia osia omalla todistuksella jossa todetaan että kaikki ok, ja sitä pitäisi uskoa?.
    Tässä on yksi miksi TUV on jäänyt mieleen, siis että siellä voi olla valmiit testit jne jne..Mutta tuli sellainen mieleen, että ei se TUV:kaan lukee sitä laatua
    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

    Comment

    • Freak
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2003
      • 2545
      • .

      #77
      Tuv on ehkä siksikin noussut alan standardiksi, kun suurin osa autojen madallusjousta noin pari-kolmekymmentä vuotta sitten oli tuv hyväksynnällä varustettu. Esim. H&r ja eipäsvieterit ovat suuria saksalaisia jousitaloja. Pitkälleä, pitkällä perinteellä. On siis luonnollista, että heillä on saksalaisen laitoksen hyväksyntä. Muut saksan sekä naapurimaiden jousivalmistajat seurasivat tietysti perässä. Saksassa hyväksyntä laput on vaadittu jo ties kuinka kauan ja jo 90-luvulla tuning-scenen keskuksena liian suuri markkina-alue menetettäväksi jonkun lapun takia. Seurauksena kaikissa jousissa tuv-hyväksyntä, jonka perusteella 30 vuotta myöhemmin juuri valmistunut suomikatsuri olettaa sen olevan sinut oikea hyväksyntäleima auton alustaosille.

      Kuten traficomin listasta käy ilmi, niin aika moni muukin instanssi on kelpuutettu kirjoittamaan hyväksyntä lappuja kuin tuv.

      Eikö BC Racing Finland ole juuri se valmistajan valtuuttama edustaja? Se että miten pykäliä ja määräyksiä tulkitaan, on täysin eri asia ja siitä meidän asiakkaina tai katsastusviranomainen ei pitäisi millään tavalla huolehtia. Se ei siis ole katsastusmiehen tehtävä, vaan hän tutkiin auton kunnon annettujen ohjeiden mukaan toimien pelkkänä kumileimasimena. Lakipykälien tulkinta on traficomin tai sen lakimiesten ongelma.
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • MikeDry
        BTCF Member
        • May 2006
        • 6181
        • Helsinki

        #78
        Originally posted by Freak View Post
        Eikö BC Racing Finland ole juuri se valmistajan valtuuttama edustaja? Se että miten pykäliä ja määräyksiä tulkitaan, on täysin eri asia ja siitä meidän asiakkaina tai katsastusviranomainen ei pitäisi millään tavalla huolehtia.
        Näin olen asian ymmärtänyt, olisi hyvä kuulla mitä se katsastusmies pyytää, siit pyytäkö se jotain paperia, siis oman tulkinnan takia vai
        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

        Comment

        • VilleP
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2167
          • Vantaa

          #79
          Kyllähän sen katsastus konttorin/inssin tehtävä on nimenomaan tulkita traficomin ohjeita ja asetuksia, kuten tässäkin tapauksessa on tehty. Se että tuv on vakiintunut ei varmaan johdu siitä että katsuri luulee niin, vaan valmistajat eivät ole nähneet tarpeelliseksi hakea hyväksyntää muilta tahoilta. Kuten mainittua, on muitakin tahoja joiden todistus kelpaa, mutta niistä pitää selvitä hieman enemmän asioita kuin se että tämä alusta käy tähän. Itse tehty lupalappu ei kelpaa.
          F11 530xd LCI
          S2 Avant

          Comment

          • Krampus
            BTCF Member
            • Nov 2017
            • 374
            • Keski-Suomi

            #80
            Mikä kastastusasemaketju on BC-racingin tiedotteissa kyseessä? Osaapahan välttää kun vie oman muutosleimalle. Bc-racingin Ds-sarja zetaan tilattu pari viikkoa sitten.
            E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
            F39 X2 Xdrive20D, käyttis
            Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

            Comment

            • Freak
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 2545
              • .

              #81
              Originally posted by VilleP View Post
              Kyllähän sen katsastus konttorin/inssin tehtävä on nimenomaan tulkita traficomin ohjeita ja asetuksia, kuten tässäkin tapauksessa on tehty. Se että tuv on vakiintunut ei varmaan johdu siitä että katsuri luulee niin, vaan valmistajat eivät ole nähneet tarpeelliseksi hakea hyväksyntää muilta tahoilta. Kuten mainittua, on muitakin tahoja joiden todistus kelpaa, mutta niistä pitää selvitä hieman enemmän asioita kuin se että tämä alusta käy tähän. Itse tehty lupalappu ei kelpaa.
              Juu, katsastus tulkitsee traficomin, joskus hyvinkin epämääräisiä ohjeita. Traficom ei kuitenkaan ole yhtä kuin laki ja Traficom on myös lain alapuolella, kuten me normaalit kuluttajatkin.

              Usein Ongelmana on ollut traficomin tekemät omapäiset määräykset, jotka eivät millään muotoa pohjaudu lakiin. Pahoin pelkään, että tässäkin tapauksessa on asia näin.

              Se mitä ja kenen kirjoittamia lappuja sitten vaaditaan, ei taida olla traficomin päätettävissä. Siitäkin on omat pykälänsä ja määräyksensä.

              Näin Euroopan näkökulmasta ajateltuna olisi kyllä aika outoa bisnestä bc racingiltä, jos alusta on tarkoitettu vain kilpailukäyttöön. Kai niitä muuallakin myydään kuin Suomessa ja ihan tieliikenteeseen?
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2167
                • Vantaa

                #82
                Juu Suomen- ja eulsinsäädäntöä se traficom tulkitsee ja tekee määräyksensä niiden mukaan. Välillä erittäin sekavasti.

                Saksalaiselta foorumilta löysin lainauksen BC Racingin sivuilta otettuna vuodelta 2009:

                BC Racing products are TUV certified so you are safe in the knowledge that the coilovers are of the highest
                quality and standards. The TUV certificate is your guarantee that the BC Racing coilovers are 100% fit for
                purpose.
                TÜVs (short for Technischer Überwachungs‐Verein, Technical Monitoring Association in English) are German
                organizations that work to validate the safety of products of all kinds to protect people and the environment
                against hazards.
                As an independent consultant, they examine monitoring‐needy plants, motor vehicles, energy installations,
                devices and products (e.g consumer goods).
                The many subsidiaries of the TÜVs can also appear as project developers for energy and traffic concepts,
                problem solutions in the area of environmental protection and as certification bodies. Many of the TÜV
                organizations also provide registration to various standards such as, ISO9001:2000 quality management system
                and ISO/TS16949 automotive quality management system.

                Kieltämättä outoa että tehdas ei tuotteitaan sertifio Euroopan markkinoille. Vai eikö enää saa sertiä vai eikö halua maksaa siitä?
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5260
                  • Pirkkala

                  #83
                  Olisin yllättynyt jos kyse olisi muusta kuin rahasta

                  Mutta ongelmaahan ei nähdäkseni ole kuten bc-racingin tiedotteessa lukee.

                  Näillä tämäntapaisilla jutuilla on aina taipumus päättyä samalla tavalla, jumpittelemaan ryhtynyt konttori/ketju palaa ruotuun ja tekee kuten kaikki muutkin.
                  Last edited by Urpo_rotta; 14-06-2023, 12:46.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2167
                    • Vantaa

                    #84
                    Hetken kun googlettelee niin näemmä tämä saaga on jatkunut jo yli kymmenen vuotta. Mamasan ilmeisesti nykyinen bcfinland?
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17512
                      • Turku

                      #85
                      Originally posted by VilleP View Post
                      Hetken kun googlettelee niin näemmä tämä saaga on jatkunut jo yli kymmenen vuotta. Mamasan ilmeisesti nykyinen bcfinland?
                      Tavallaan. Virallinen nimi on THE-Enterprise Oy:

                      Näillä mennään:
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • Jarger
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2005
                        • 3783
                        • Finnland

                        #86
                        Miten -01 autossa korotuspalat orkkis tolpan ja korin välissä ja toisessa päässä autoa jousen alla, noin niin kuin laillisuuden näkökulmasta.
                        Negatiiviset kauppakokemukset:
                        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                        Comment

                        • MikeDry
                          BTCF Member
                          • May 2006
                          • 6181
                          • Helsinki

                          #87
                          Originally posted by Krampus View Post
                          Mikä kastastusasemaketju on BC-racingin tiedotteissa kyseessä? Osaapahan välttää kun vie oman muutosleimalle. Bc-racingin Ds-sarja zetaan tilattu pari viikkoa sitten.
                          Voisin kuvitella että kyse on A-katsastuksesta, ei tavallaan olisi ihme, mitä tässä lukenut sosiaalisesta mediasta, niin aika usein tuon ketjun konttorissa jotain ongelmia, voin toki olla väärässä

                          Originally posted by VilleP View Post
                          Saksalaiselta foorumilta löysin lainauksen BC Racingin sivuilta otettuna vuodelta 2009:

                          BC Racing products are TUV certified so you are safe in the knowledge that the coilovers are of the highest
                          quality and standards. The TUV certificate is your guarantee that the BC Racing coilovers are 100% fit for
                          purpose.
                          TÜVs (short for Technischer Überwachungs‐Verein, Technical Monitoring Association in English) are German
                          organizations that work to validate the safety of products of all kinds to protect people and the environment
                          against hazards.
                          As an independent consultant, they examine monitoring‐needy plants, motor vehicles, energy installations,
                          devices and products (e.g consumer goods).
                          The many subsidiaries of the TÜVs can also appear as project developers for energy and traffic concepts,
                          problem solutions in the area of environmental protection and as certification bodies. Many of the TÜV
                          organizations also provide registration to various standards such as, ISO9001:2000 quality management system
                          and ISO/TS16949 automotive quality management system.

                          Kieltämättä outoa että tehdas ei tuotteitaan sertifio Euroopan markkinoille. Vai eikö enää saa sertiä vai eikö halua maksaa siitä?
                          Mä löysin myös googlesta englannissa olevan edustajan vanhat sivut missä oli myös tuosta TUV bc:n sarkoissa, oisko jopa sama. Siis kopiotu sinne..
                          Mutta outoa on, koska se varmasti olisi lisännyt vielä myyntiä, ehkä

                          Originally posted by VilleP View Post
                          Hetken kun googlettelee niin näemmä tämä saaga on jatkunut jo yli kymmenen vuotta. Mamasan ilmeisesti nykyinen bcfinland?
                          Tosta oli silloin juttua gti-lehdessäkin. Muistelisin että ne sai runnottua läpi noita asetuksia noista sarjoista, sitten tässä välissä taisi tulla uudelleen esille että ei saa leimattua, mutta senkin oikaistiin
                          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15233
                            • Ajamisen Iloa

                            #88
                            Jos autoon on muutoskatsastettu aiemmin alustasarja niin uutta sarjaa ei voida edes vaatia katsastettavaksi. Eli kun kerran on vaihtanut jonkun muutoksella niin sen jälkeen niitä voi sen enempää tarkastamatta muutella uudestaan.

                            Moni ei tätä tiedä.
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • aae30
                              BTCF Member
                              • May 2010
                              • 2698
                              • .fi

                              #89
                              Originally posted by Remotion View Post
                              Moni ei tätä tiedä.
                              käy kertomassa; Sukkahousuniksejä yms.
                              Sorry I'm Not Sorry
                              E34 540iA 93 sedan
                              E34 540iA 93 sedan
                              E39 530iA 00 touring

                              Comment

                              • Jaskalla
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2017
                                • 68
                                • Kaakonkulma

                                #90
                                Pojan Hondasta takanta D2 iskarit loppu ja jousi poikki. Uutta samanlaista tuohon ei ainakaan Suomesta löydy. Millä tuon korvaa.

                                Millainen homma on muutos katsastaa takaisin alkuperäiseksi. Tarviiko iskarit ja jouset mitään papereita että ne hyväksytään. Voiko ostaa vaikka motonetista tarvike osat tai romuttamolta alkuperäiset.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎