Announcement

Collapse
No announcement yet.

alustan muutoskatsastus - mitä tarvitaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikeDry
    BTCF Member
    • May 2006
    • 6127
    • Helsinki

    #91
    Originally posted by Jaskalla View Post
    Pojan Hondasta takanta D2 iskarit loppu ja jousi poikki. Uutta samanlaista tuohon ei ainakaan Suomesta löydy. Millä tuon korvaa.

    Millainen homma on muutos katsastaa takaisin alkuperäiseksi. Tarviiko iskarit ja jouset mitään papereita että ne hyväksytään. Voiko ostaa vaikka motonetista tarvike osat tai romuttamolta alkuperäiset.
    eikö bc-racing käy tilalle:think Tästä en oo varma, mutta minusta ei tarvii muutoskatsastaa alkuperäiseksi, senkun heittää orkkis alusta kiinni.
    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

    Comment

    • Jaskalla
      Bimmer Rookie
      • Sep 2017
      • 68
      • Kaakonkulma

      #92
      Originally posted by MikeDry View Post
      eikö bc-racing käy tilalle:think Tästä en oo varma, mutta minusta ei tarvii muutoskatsastaa alkuperäiseksi, senkun heittää orkkis alusta kiinni.
      Varmasti bc-racing käy tilalle mutta joutuu ostamaan koko alustasarjan joka maksaa yhtä paljon kuin auton arvo on.

      Ei alkuperäisiä jousia/iskareita saa ilman muutuskatsastusta takaisin laittaa. Mietin vaan toimiiko homma niin että ostaa vaikka romuttamolta iskarit ja jouset ja säädättää kulmat. Sitten vie konttorille muutoskatsastukseen. Vaaditaanko näistä alkuperäisistä tai tarvikeosista TüV todistus ja valmistajan kirjallinen todistus sopivuudesta.

      Comment

      • MikeDry
        BTCF Member
        • May 2006
        • 6127
        • Helsinki

        #93
        Originally posted by Jaskalla View Post
        Varmasti bc-racing käy tilalle mutta joutuu ostamaan koko alustasarjan joka maksaa yhtä paljon kuin auton arvo on. .
        Mut tarkoitin, kun d2 ja bc on sama, eri väri, nimi ja kun bc myy varaosia erikseen, iskareita jousia. Et jos jousessa on merkintöjä, niin kattoisi bc varaosa listalta samat jouset, sit vaik googlettaa et jos sattuu olemaan sama kierre iskarissa tai no voit ostaa iskarin kiinnityksenkin erikseen jos ei käy d2:seen
        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

        Comment

        • Freak
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 2501

          #94
          Originally posted by MikeDry View Post
          Mut tarkoitin, kun d2 ja bc on sama, eri väri, nimi ja kun bc myy varaosia erikseen, iskareita jousia. Et jos jousessa on merkintöjä, niin kattoisi bc varaosa listalta samat jouset, sit vaik googlettaa et jos sattuu olemaan sama kierre iskarissa tai no voit ostaa iskarin kiinnityksenkin erikseen jos ei käy d2:seen
          Ei ole BC Racing ja D2 sama. Bor Chuan Enterprise valmistaa todennäköisesti molemmat iskarit tai ainakin niiden rungot, mutta jousijäykkyydet sekä iskareiden shimmaukset voivat olla erilaiset samanlaiseen autoon näillä merkillä. Sinänsä ei ole ongelma, kunhan vaihtaa molemmat puolet samaan aikaan.

          BC Racing kyllä myy varaosia ja mielestäni myös pelkkiä takaiskareitakin. Hyvällä tuurilla iskarin runko on molemmissa merkeissä saman kokoinen, mutta se pitää varmistaa maahantuojalta/myyjältä. Jouseksi laittaisin sen mitä BC suosittelee sellaiseen hondaan taakse saman tyyliseen alustaan.

          Mitä tulee muutoskatsadtamiseen, niin ei mitenkään mahdollista vaatia muutoskatsastusta, jos alkuperäiset osat laitetaan paikoilleen. Otetaan esimerkiksi renkaat. Jos autoon on muutoskatsastettu uusi rengaskoko kesäksi, niin talvella ei voisi käyttää silloin alkuperäistä kokoa olevia talvirenkaita. Edes uusia alustasarjan jousia ei tarvitse välttämättä muutos katsastaa, jos asema ymmärtää kokonaisuuden eikä nillitä turhasta ja rakenne pysyy samana. Iskareita ei käsittääkseni ole ennenkään tarttenut muutoskatsastaa ellei rakenne muutu.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • MikeDry
            BTCF Member
            • May 2006
            • 6127
            • Helsinki

            #95
            Originally posted by Freak View Post
            Ei ole BC Racing ja D2 sama. Bor Chuan Enterprise valmistaa todennäköisesti molemmat iskarit tai ainakin niiden rungot, mutta jousijäykkyydet sekä iskareiden shimmaukset voivat olla erilaiset samanlaiseen autoon näillä merkillä. Sinänsä ei ole ongelma, kunhan vaihtaa molemmat puolet samaan aikaan.
            Niin jäi tosiaan mainitsematta että ei oo sama, mutta ajattelin ehdottaa että oisko sama sitten loppujen lopuksi, että kannattaisi kysellä. Voihan se olla että niissä on "isojakin" eroja, kun muistelen että back in the day, oli ihan öljyissäkin eroa, laaduvalvonnassa, oisko jopa ollut ihan materiaalissakin jotain eroa. Paikkansapitävyydestä en vastaa, tuli vaan luettua jostain haastattelusta silloin kun D2, k-sport, Bc-racing tuli että olisi se perusta jollain tavalla sama...

            Originally posted by Freak View Post
            BC Racing kyllä myy varaosia ja mielestäni myös pelkkiä takaiskareitakin. Hyvällä tuurilla iskarin runko on molemmissa merkeissä saman kokoinen, mutta se pitää varmistaa maahantuojalta/myyjältä. Jouseksi laittaisin sen mitä BC suosittelee sellaiseen hondaan taakse saman tyyliseen alustaan.
            Omaan sarjaan saa vaihto iskareita, lyhyempää, pidempää, eri shimmauksella, niin eteen kuin taakse. Sitä en tiedä onko niillä about sama se rungon perusta, siis että kävisikö mulle e30:seen esim e36:sen takaiskari, siis siihen iskarin kiinnitykseen, että se kierre on sama ja halkaisija

            Originally posted by Freak View Post
            Mitä tulee muutoskatsastamiseen, niin ei mitenkään mahdollista vaatia muutoskatsastusta, jos alkuperäiset osat laitetaan paikoilleen. Otetaan esimerkiksi renkaat. Jos autoon on muutoskatsastettu uusi rengaskoko kesäksi, niin talvella ei voisi käyttää silloin alkuperäistä kokoa olevia talvirenkaita. Edes uusia alustasarjan jousia ei tarvitse välttämättä muutos katsastaa, jos asema ymmärtää kokonaisuuden eikä nillitä turhasta ja rakenne pysyy samana. Iskareita ei käsittääkseni ole ennenkään tarttenut muutoskatsastaa ellei rakenne muutu.
            Tuli mieleen tälläinen
            Niin munkin mielestä ei tarvii, koska se on muutoskatsastettu sille säädettävälle alustalle, niin sinne jää se alkuperäinen vaihtoehto silti, sama kun muutoskatsastaa vanteet, niin sähän saat laittaa ne muutoskatsastetut vanteet ja vakiot
            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

            Comment

            • Jaskalla
              Bimmer Rookie
              • Sep 2017
              • 68
              • Kaakonkulma

              #96
              Laitoin vain jotkut säädettävät iskarit/jouset kiinni ja konttorille. Katsastus keskeytettiin koska jousista ja iskareista ei löydy merkintöjä millä muutokatsastus on suoritettu. Eli pitäisi löytää täysin samat osat taakse mitä muutoskatsastuksessa on ollut. Näillä iskareilla muutoskatsastusta ei voi suorittaa koska pitäisi löytyä joku todistus mitä ebay myyjältä ei löydy.

              Taitaa ainut ja järkevä vaihtoehto olla ostaa alkuperäiset jouset ja iskarit ja muutoskatsastaa auto näille osille. Tämän jälkeen ei ole mitään väliä mitkä iskarit autodocista tilaa jos tarvetta joskus on vaihtaa. D2 iskareita tai jousia ei saa mistään joten muutos alkuperäiseksi lienee ainut vaihtoehto. Hankalaksi tämä meni yhden iskarin ja katkenneen jousen takia.

              EDIT. Katsastusmiehellä oli muutoskatsastuksesta tiedot missä näkyi jousten ja iskareiden merkinnät. Mistä minä näen nuo tiedot. Katsastusmiehellä ei ollut lupaa noita tietoja minulle tulostaa eikä edes näyttää. Mistä voin tietää millaiset jouset ja iskarit pitää hankkia.
              Last edited by Jaskalla; 29-09-2023, 13:58.

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11000
                • Oulu

                #97
                Eikö muka race.fi myy D2 varaosia enään? Itse oon ainakin sieltä tilaillu.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Jaskalla
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2017
                  • 68
                  • Kaakonkulma

                  #98
                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Eikö muka race.fi myy D2 varaosia enään? Itse oon ainakin sieltä tilaillu.
                  Näin vastasivat minulle.

                  "Moikka, valitettavasti emme enää tuo D2 maahan ollenkaan, ja täten ollen myös D2 myynti meillä on loppunut kokonaan."

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11000
                    • Oulu

                    #99
                    Originally posted by Jaskalla View Post
                    Näin vastasivat minulle.

                    "Moikka, valitettavasti emme enää tuo D2 maahan ollenkaan, ja täten ollen myös D2 myynti meillä on loppunut kokonaan."
                    Erikoista että niitä ei kuitenkaan sivustolta oo poistettu myynnistä :think

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Jaskalla
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2017
                      • 68
                      • Kaakonkulma

                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Erikoista että niitä ei kuitenkaan sivustolta oo poistettu myynnistä :think
                      Ei ole vissiin nettisivuja turhaan päivitetty ajantasalle.

                      Kävin konttorilla tiskiltä kysymässä noista takaiskareiden tiedoista. Heillä ei ole mitään tietoa vaan äkäinen konttorinainen ohjasi katsastaja juttusille. Eri katsastus asema missä auto hylättiin. Katsastaja näytti tuon muutoskatsastus todistuksen. Totesi että valokopio on niin huono ettei siitä mitään tyyppinumeroita pysty tunnistamaan ja sitä tuo kopio olikin. Edes merkistä ei saanut selvää. Outoa että auto hylättiin kun oikeita numeroita ei iskareista ja jousista löytynyt.

                      Sanoi että jos eri sarjalla haluaa katsastaa pitää muutoskatsastaa. Sanoin että haluan vaihtaa samanlaiset osat alle mutta uudet kunhan tietäisi mitä autossa on ja mikä katsastajalle kelpaa. Kukaan ei siis tiedä mitkä osat atossa on ja mitkä pitää vaihtaa mutta silti tulee hylkäys kun osat ovat väärät. Mistä katsastaja tietää että osat on väärät

                      Voiko auton muutoskatsastaa alkuperäisillä mutta käytetyillä osilla?

                      Edit. kivasti foorumi sotkee kirjoituksen.
                      Last edited by Jaskalla; 29-09-2023, 15:42.

                      Comment

                      • Wespa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2016
                        • 1793
                        • Karjaa

                        Eikös tästä juuri jossain toisessa topicissa väännetty notta ei tartte alkuperäisiä jousia takaisinlaittaessa muutoskatsastaa vaikka auto olisikin muutoskatsastettu jollekin madallussarjalle? :think

                        Ääkkösongelmasta pääset eroon kun ruksit sisäänkirjautuessa ”pysy kirjautuneena”.
                        E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                        Porsche 944 -86 (DE)
                        Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                        Comment

                        • Jaskalla
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2017
                          • 68
                          • Kaakonkulma

                          Originally posted by Wespa View Post
                          Eikös tästä juuri jossain toisessa topicissa väännetty notta ei tartte alkuperäisiä jousia takaisinlaittaessa muutoskatsastaa vaikka auto olisikin muutoskatsastettu jollekin madallussarjalle? :think
                          Sitten tuossa vääntelyssä on päästy väärään ratkaisuun. Tänään kahdella eri konttorilla kahdelta eri katsastajalta asiasta kysynyt. Kyllä pitää muutoskatsastaa koska jos iskarit ja jouset mennään vaihtamaan auto ei vastaa enää sitä millaiseksi se on katsastettu ja mitä rekisteriotteessa lukee. Tästä ei ole mitään epäselvyyttä.

                          Comment

                          • Freak
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 2501

                            Originally posted by Jaskalla View Post
                            Sitten tuossa vääntelyssä on päästy väärään ratkaisuun. Tänään kahdella eri konttorilla kahdelta eri katsastajalta asiasta kysynyt. Kyllä pitää muutoskatsastaa koska jos iskarit ja jouset mennään vaihtamaan auto ei vastaa enää sitä millaiseksi se on katsastettu ja mitä rekisteriotteessa lukee. Tästä ei ole mitään epäselvyyttä.
                            Ja nimenomaan kysyit tilannetta jossa muutoskatsastettu alustasarja poistetaan ja auto palautetaan alkuperäiseen kuntoon? :think
                            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                            Vanha Uuden liiton mies...

                            Comment

                            • Jaskalla
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2017
                              • 68
                              • Kaakonkulma

                              Originally posted by Freak View Post
                              Ja nimenomaan kysyit tilannetta jossa muutoskatsastettu alustasarja poistetaan ja auto palautetaan alkuperäiseen kuntoon? :think
                              Juuri näin. Molemmat herrat sanoivat selvästi jos näin tehdään auto ei vastaa enään rekisteriotteen tietoja vaan auto pitää muutoskatsastaa jotta rekisteriin tulee taas oikeat tiedot alustasarjasta. Mielestäni tämä on selvä asia kysymättäkin mutta halusin asian varmistaa. Tiedot pitää täsmätä vaihdetaan osia kumpaan suuntaan tahansa. Kukaan ei varmaan ole saanut autoa katsastettua kaksille eri alustasarjoille.

                              Modificars.fi mainostaa myös sivuillaan myyvänsä D2 alustasarjaa mutta ovat kuitenkin lopettaneet myynnin kokonaan aivan kuten Race.fi
                              Nettisivuja vaan on niin vaikea päivittää ajantasalle
                              Last edited by Jaskalla; 29-09-2023, 16:30.

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5172
                                • Pirkkala

                                Edit.
                                Pitää se kai muutoskatsastaa jos korkeus muuttuu
                                Last edited by Urpo_rotta; 29-09-2023, 17:23.
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎