Renkaiden ”cavity noise”

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• fraatti
    replied
    Tuohon kun viittasin lisääntyneeseen alumiinin käyttöön joskus silmiin osui tälläinen kuva asiaan liittyvistä keskusteluista.

Toinen tietysti mikä saattaa vaikuttaa johonkin on korien jäykkyys. Tarina kertoo että joissain E28:ssa aikoinaan etuovet eivät auenneet enää kun etunurkasta tunkkasi riittävästi. Nykyään korirakenteet ovat huomattavasti jäykempiä.

E39 taitaa olla vielä hiljainen. Onkos siinä erilainen tukivarsirakenne edessä kuin esim F10:ssä?

Leave a comment:

• fraatti
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Näin nastarengaskauden jäljiltä tiet on erityisen rosoiset ja ajomelu siirtyy tehokkaasti kabiiniin. Mahdollisesti autossasi on joku eriste tai sauma vähän retuperällään jolloin ääni pääsee entistä kovemmin sisään... Voit kuitenkin lohduttautua sillä että todennäköisesti mitään ei ole oikeasti rikki autostasi ja melu ei ole mitään verrattuna johonkin tämmöiseen vanhaan pulkkaan mistä vielä eristeet osittain poistettu. Ei muuta kun naama näkkärille ja kovaa ajoa.
    Ei tuo sinällään ajoa haittaa mutta jos ääntä alkaa kuuntelemaan niin sitten tuon resonanssin huomaa varsin helposti. Taajuus on aina sama riippumatta ajonopeudesta. Ärsyttävää siinä on se että se kuuluu niin voimakkaasti verrattaen muuhun meteliin. Sekin on todettu että kaikki eivät kuule ääntä ollenkaan.

Todennäköisesti jos auto on meluisa muutenkin niin tällöin tuo korostuma saattaa jäädä kokonaan huomaamatta.

Onkohan sähköautoissa tälläisia juttuja?

Leave a comment:

• Remotion
    replied
    Näin nastarengaskauden jäljiltä tiet on erityisen rosoiset ja ajomelu siirtyy tehokkaasti kabiiniin. Mahdollisesti autossasi on joku eriste tai sauma vähän retuperällään jolloin ääni pääsee entistä kovemmin sisään... Voit kuitenkin lohduttautua sillä että todennäköisesti mitään ei ole oikeasti rikki autostasi ja melu ei ole mitään verrattuna johonkin tämmöiseen vanhaan pulkkaan mistä vielä eristeet osittain poistettu. Ei muuta kun naama näkkärille ja kovaa ajoa.

Leave a comment:

• fraatti
    replied
    Ainiin, lisätään sellainen havainto vielä että meteli on suurempi silloin kun keli on kylmempi. Olen mitannut myös shore-kovuuden sekä uusista ja vanhoista(ajamattomat ~3-4v vanhat) renkaista näissä ei ollut mitään mittarin tarkkuudella havaittavaa eroa.

Epäilen että kovan pintasekoituksen omaavat renkaat pitävät suurempaa ääntä.

Mistä sitä ääntä ylipäätään syntyy:

Tien pinta dominoi äänen syntymisen kanssa. Renkaan rankenteellisellä muutoksella ei ole juuri merkitys (selviää paperista)

Leave a comment:

• fraatti
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Suuremmissa renkaissa esim Range Roverin OEM rattaissa on renkaan sisäpuolelle liimattu vaahtomuovi kulutuspinnan vastapuolelle. Ilmeisesti kyseistä taajuus värähtelyä hillitsemään.
    Samanlaista vaahtoa on monella eri valmistajalla. Vaikutus on melko pieni eikä ratkaise tätä ongelmaa.

Olen itse tutkinut tätä juttua jonkin verran jo viime kesänä, eräänä vihjeenä oli bemarilta kuultu tieto että koholla oleva 8. harmoninen renkaan voimavaihteluissa voi vaikuttaa meteliin. Tämä renkaan "piparkakkumaisuus" renkaan säteittäisessä voimavaihtelussa voi tulla renkaan paistomuotin segmenttien määrästä. Osassa muotteja on 8 segmenttiä ja osassa 9. Goodyearin Eagle F1:ssä on 9 segmenttiä ja toisissä verrokki renkaissa oli 8 segmenttiä. Molemmat pitivät ääntä samalla tavalla. Joten tästä ei tuohon hommaan löytynyt selitystä. Itse olen kuullut äänen useissa 19" renkaissa mutta tämä taitaa vaivata pienempiäkin kokoja? RF:llä ajoin kaverin autolla ja muutaman kymmen kilsaa ja siinä ääntä ei ollut. Olisi pitänyt ajaa pidempään jotta havainnosta olisi voinut olla varma.

Itse olen miettynyt muutamia asioita mistä voivat vaikuttaa asiaan.
    -jousittamattoman massan määrä(toki laikat f11:ssä painavat melkoisesti)
    -korirakenteissa käytetty paljon alumiinia (en ole tutkinut johtaako paremmin mutta massa on ainakin pienempi)
    -rf ja ei runflat renkaan rakenne on aivan erilainen. Onko auto "viritetty" metelin osalta rf-renkaille? Onko ongelma vain ei rf renkailla (F1X)?
    -voiko kovettuvat puslat kuljettaa ääntä?
    -voiko jousi olla jotenkin jännityksellä(kierto) ja kuljettaa ääntä paremmin?

Muutamia kuvia aiheeseen liittyen.

Last edited by fraatti; 11-04-2020, 14:24.

Leave a comment:

• BMW525Xda
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Suuremmissa renkaissa esim Range Roverin OEM rattaissa on renkaan sisäpuolelle liimattu vaahtomuovi kulutuspinnan vastapuolelle. Ilmeisesti kyseistä taajuus värähtelyä hillitsemään.
    Vai SelfSeal Michelin renkaat ?

Leave a comment:

• zakspeed
    replied

Leave a comment:

• Clavurion
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Jarrutushan "sitoo" myös jarruosien löysät pois.
    Tietysti, mutta harvemmin aiheuttaa kuvatunlaista ääntä.

Leave a comment:

• Zeta
    replied
    Originally posted by alspe View Post
    Onko tuo voliseva tai ulvova ääni (kuin puhaltaisi lasipullon suuaukolle) kiinni mistä asioista?
    Joskus tuossa omassa Audissa miettinyt, että johtuuko kuitenkaan renkaista? Ääni voimistuu kun vauhti nousee yli 100km/h, tulisiko ääni jostain muoveista lokasuojissa tai alustassa (pohjamuovit yms) kun vauhtia on tarpeeksi ja ilmanvastus sitä myöden muoveissa lisääntyy. :think Jarruttelut eivät muuta ääntä ja se häviää kun vauhti tippuu alle satasen...

Leave a comment:

• Heguli 31
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Jos jarrutus vaikuttaa ääneen, niin itse lähtisin etsimään ongelmaa laakereista. Jarrutus sitoo löysät pois navasta ja siten osittain myös laakerista.
    Jarrutushan "sitoo" myös jarruosien löysät pois.

Leave a comment:

• alspe
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Jos jarrutus vaikuttaa ääneen, niin itse lähtisin etsimään ongelmaa laakereista. Jarrutus sitoo löysät pois navasta ja siten osittain myös laakerista.
    Laakeri on vaihdettu eteen oikealle kuten aloituksessa kirjoitin.

Leave a comment:

• Clavurion
    replied
    Originally posted by alspe View Post
    Yhtenä vaihtoehtona olen miettinyt jarrusatulaa ja paloja koska minulla jarrutus vaikuttaa ääneen. Jos jatrupala pääsee jotenkin soimaan satulassa.

Leave a comment:

• VilleP
    replied
    Mulla ei jarrutus vaikuta.

Leave a comment:

• alspe
    replied
    Yhtenä vaihtoehtona olen miettinyt jarrusatulaa ja paloja koska minulla jarrutus vaikuttaa ääneen. Jos jarrupala pääsee jotenkin soimaan satulassa.
    Last edited by alspe; 11-04-2020, 23:36.

Leave a comment:

• alspe
    replied
    Jousen vaikutuksen pitäisi saada helposti eliminoitua juurikin niillä kumipaloilla jousen väliin. Pitäisihän tällöin äänen poistua tai taajuuden muuttua merkittävästi.

Leave a comment:

Working...
X