Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaiden ”cavity noise”

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4629
    • Tampere

    #46
    Tension eli jäykkyys voinee vaikuttaa ainakin siihen että jos jousi ei ole oikeassa asennossa niin se kampeaa tuota taimmaista tukivartta vinoon.

    On nyt kyllä bemarilla melkoisen himmelin kehittänyt...
    edit. tulin siihen tulokseen että "esijännitys" jouseen laitetaan sen takia että jousi tuppaa kiertymään kun auton paino on päällä. Tuo "ennakko" ottaa sitten sen huomioon että jousi olisi "lepotilassa" (ilman kiertymistä) kun auton paino on päällä. Yläpään urat on sitten sitä varten että jos kaikki ei menekään kuin elokuvissa... Alapäässä on sitten tuolla kumimollukalla myös jousen "pituuden" säätö. ISTAssa olisi varmaan paremmin selitetty että mikä vaikuttaa mihinkäkin ja koska pitää säätää mitäkin...
    Nämä kaikki sen takin kun yläpää ei ole laakeroitu. Äänen kanssa näillä ei ole kyllä mitään tekemistä.
    Last edited by fraatti; 12-04-2020, 00:39.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • alpine3
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2010
      • 1270
      • Kajjjaani

      #47
      E46 ja V70 on molemmissa mcphersonit ja ihan samanlainen ääni molemmissa kantautui/kantautuu. Ei siis johdu erilaisesta pyöräntuennasta.
      BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
      BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4629
        • Tampere

        #48
        Originally posted by alpine3 View Post
        E46 ja V70 on molemmissa mcphersonit ja ihan samanlainen ääni molemmissa kantautui/kantautuu. Ei siis johdu erilaisesta pyöräntuennasta.
        Renkaassa on joku ominaistaajuus milloin se alkaa resonoimaan. Tuo sitten kulkeutuu joko koria pitkin tai rakenteiden läpi kabiiniin. Kummasta sitten mahtaakaan olla kyse.

        Toki jos renkaat on kuluneet hampaalle niin tällöin voi myös kuulua vastaavaa ääntä.

        Itsellä on kokemusta kahdesta eri autosta ja eri merkkisistä uusista renkaista ja että ääni on aivan samanlainen.
        Goodyear Eagle F1 & Nokia Zline.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • VilleP
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2236
          • Vantaa

          #49
          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Tutkisin enemmän aerodynaamisia asioita, ei renkaista ulinoita tule hiekkatiellä.
          Ei pidä paikkansa. Tämä aiheen ulina /vollotus kuuluu kaikilla pinnoilla. Soralla ja lumella, toki vaimeampana. Todettu bemarilla, audilla ja volkkarilla.

          Nyt omassa kesärenkailla ääni kovimmillaan 60 ja 120kmh vauhdissa ja tuntuu ratissa tuo äänen aiheuttama resonanssi. Varmaan sen reilun 200hz lonkalta arvioituna. Todella rasittavaa kun auto ja renkaat muuten hiljaiset.
          F11 530xd LCI
          S2 Avant

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4629
            • Tampere

            #50
            Noise and vibration in automotive vehicles relates to a feeling of luxury. Noise, Vibration and Harshness engineers spend significant time tuning designs to achieve this. Low noise must be achieved against a requirement to reduce weight, installation time, manufacturing complexity, achieve a carbon reduction and an increase in fuel economy.One particularly annoying noise originates in the pressurised air cavity bounded by the metal wheel and tyre rubber surfaces and is referred to as "tyre cavity noise". It is a particularly problematic resonance due to the low frequency (approximately 200 - 250Hz) and the low loss factor of air, causing high amplitude sound. Traditionally, this is addressed through the careful choice of suspension natural frequencies to avoid coupling resonances and addition of mass damping layers to the cabin and transmission paths.

            Tuossakin on mainittu että jousituksen komponenttien ominaistaajuus ei saa osua resonanssitaajuudelle ja massavaimennus voi toimia. Taas jos mennään siihen alumiiniin niin se ei ole omimmillaan tuossa hommassa... :think



            Last edited by fraatti; 12-04-2020, 01:40.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 1996
              • Tampere/kainuu

              #51
              Nuo news tis ohjeet poikkeavat aikalailla tämänhetken ohjeistuksesta. Taitaa olla niin ettei noista poisteta "vanhaa" opastusta mikäli sitä ob myöhemmin päivitetty.

              Piti ihan tarkustaa tuosta jousen kumilimpun ennakosta josta ei ihan heti löytynyt muistikuvaa. Eikä sitä mistään ohjeesta kyllä löytynytkään.

              Muussakin ohjeistuksessa joskus joutunut tarkastamaan tilanteen, kun hypännyt täällä jokin erikoisesti opastettu ohje silmille. Mielenkiintoista.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2236
                • Vantaa

                #52
                Iso ero e6x ja f1x sarjojen rengas äänten eroon voi olla se errä e6x iskarin yläpää on kumin varassa, kun taas f1x on alumiinia vasten suoraan korissa. Pääsee iskaria pitkin tuo kavitaatio värinä välittymään koriin.



                Tuommoisen löysin TIS:istä. En tiedä liittyykö asiaan mitenkään.
                Last edited by VilleP; 12-04-2020, 10:45.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #53
                  Originally posted by VilleP View Post
                  Iso ero e6x ja f1x sarjojen rengas äänten eroon voi olla se errä e6x iskarin yläpää on kumin varassa, kun taas f1x on alumiinia vasten suoraan korissa. Pääsee iskaria pitkin tuo kavitaatio värinä välittymään koriin.



                  Tuommoisen löysin TIS:istä. En tiedä liittyykö asiaan mitenkään.
                  Mutta sitten taas f1x on iskari kumipuslan kautta kiinni tukivarressa.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2236
                    • Vantaa

                    #54
                    On toki, niin on e6x:ssäkin. Siinä on vaan melko vähän kumia ja melko kova sellainen.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • kooma
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 1019
                      • Pikis

                      #55
                      Semmoinen vielä että kuuluuko ääni todellakin vain etuoikealta vai liittyykö se siihen että olet itse kuskinpenkillä ja siihen ääni osuu parhaiten sieltä apukuskin jalkatilasta? Jos se tosiaan kuuluu vain yhdestä nurkasta sitten syy voisi olla joku huono pusla joka saa sen välittymään koriin normaalia enemmän. Se selittäisi myös jarrutuksen vaikutuksen.
                      Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                      Comment

                      • zakspeed
                        BTCF Member
                        • Nov 2003
                        • 1996
                        • Tampere/kainuu

                        #56
                        Kuten riipuksissa kiristettyjä puslia.
                        -M5- '00
                        -i3 94 rex '19
                        -Ascona B 4.0 '80
                        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                        Comment

                        • VilleP
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2236
                          • Vantaa

                          #57
                          Olen huomannut että tuo äänen tulosuunta vaihtaa paikkaa sen mukaan missä istut tai käännät päätäsi. Jos työnnät pään mahdollisimman lähelle tuulilasia, niin ääni lähes katoaa. Eli ei oikein pysty pin pointtaamaan äänen lähdettä. Ja jos tosiaan ääni korin kautta kabiiniin tulee, niin mahdotontahan se silloin onkin.
                          F11 530xd LCI
                          S2 Avant

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4629
                            • Tampere

                            #58
                            Originally posted by zakspeed View Post
                            Nuo news tis ohjeet poikkeavat aikalailla tämänhetken ohjeistuksesta. Taitaa olla niin ettei noista poisteta "vanhaa" opastusta mikäli sitä ob myöhemmin päivitetty.

                            Piti ihan tarkustaa tuosta jousen kumilimpun ennakosta josta ei ihan heti löytynyt muistikuvaa. Eikä sitä mistään ohjeesta kyllä löytynytkään.

                            Muussakin ohjeistuksessa joskus joutunut tarkastamaan tilanteen, kun hypännyt täällä jokin erikoisesti opastettu ohje silmille. Mielenkiintoista.
                            Räpäläsin noita viestejä moneen kertaan ja saattaa olla ettei niistä oikein päse kärryille että mikä on mikäkin.

                            Tässä yksikertaistettuna kaikista ohjeista poiminnat.
                            -Normaalisti iskarin yläpään asennus myötäpäivään käännettynä

                            *Jos suuntavakavuus ongelmia(kumpaan suuntaan?) -> ratti vasemmalla ja yläpää löysälle -> myötäpäivään
                            *Jos suuntavakavuus ongelmia(kumpaan suuntaan?) -> ratti oikealle ja yläpää löysälle -> vastapäivään
                            *Jos suuntavakavuus ongelmia -> alapäiden kumien siirto suuntaan tai toiseen.

                            Näistä suuntavakavuus ongelmista lienee jossain ISTA:ssa tarkempi ohjeistus. Tuossa nuo on yhdessä "klimpissä" joten noista ei osaa sanoa että mitä pitäs tehdä milloinkin.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #59
                              Originally posted by VilleP View Post
                              On toki, niin on e6x:ssäkin. Siinä on vaan melko vähän kumia ja melko kova sellainen.
                              Kyllähän e6x iskari on suoraan navassa kiinni ilman kumia. Laakeri ja vanne taasen suoraan kiinni navassa.
                              Vai missasinko nyt jonkun pointin?
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • VilleP
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 2236
                                • Vantaa

                                #60
                                Sori niin olikin Muisti pätkii ja pahasti.
                                F11 530xd LCI
                                S2 Avant

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎