Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden maalaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • baku
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 347
    • Kausala

    Originally posted by Tumppa View Post
    Onnistuu joo ja tuossapa vielä vähän värikooditietoa kyseiselle vannemallille:


    Dekorsilber met. A 55

    Bestell-Nr. 51 91 0 395 248

    Passend für BMW M-/Individual-

    Felgen in Dekorsilber:z.B. Styling 135 M, 152 i, 163 M, 166 M, 172 M, 191 M,

    192 M, 193 M, 194 M
    Nostelaan tätäkin välillä. Onko kukaan löytänyt tätä samaa sävyä PPG:n värinä? Mulla on style 152 vanteet ja kaipaisi uutta maalia pintaan. Eilen kävin PPG:n edustajalla kylässä ja tuolla numerolla ei löytynyt mitään.

    Väriliuskoja kävin läpi vaikka kuinka monta ja aika läheille oikeaa sävyä olevia kyllä löytyi. Parempi vertailu on aika mahdotonta kun liuska on pieni ja toisaalta mukana oleva keskiölätkä on hieman kovera. Muuten voisi maalata pulverilla, mutta kun nuo keskiöt on muovia.
    Last edited by baku; 09-02-2015, 20:05.
    F20 116d
    E63 645
    E28 528
    F30 320d x-drive
    F31 335d x-drive

    ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

    KTM 1290 Super Adventure
    K1200S
    ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

    Comment

    • exvol
      Bimmer Rookie
      • Apr 2011
      • 68
      • Kokkola

      Kertokaapa viisaammat saako Atp Nido d'ape Forged vanteista keskiosan purettua maalaamista varten vain kehäpultit avaamalla? Eli onko kyseessä kaksiosainen vanne. Itse en ole moista vannetta koskaan käsiini saanut niin paha sanoa...
      Pesu, vahaus, myllytys, maalaus, nahkapenkkien ehostus, jarru / alusta ruuvailut ym. kysy privalla tai 0443357600

      Comment

      • Antti O
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6935
        • N/A

        Löytyisikö täältä foorumilta tietoa mikä on BMW Styling 108 (Z4) vanteitten alkuperäinen värikoodi. Tuon ikäisen E46 vanteen värikoodi on ainakin seuraava:

        Felgensilber metallic 144

        On tässä mahdollisesti tuollaisten vanteitten entisöintiprojekti lähdössä käyntiin, onko vinkkejä miten nuo kehät kannattaisi tehdä. Maalata märkämaalilla ja lakata, vai pelkästään hioa ja lakata, vai kiillottaa?

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by exvol View Post
          Kertokaapa viisaammat saako Atp Nido d'ape Forged vanteista keskiosan purettua maalaamista varten vain kehäpultit avaamalla? Eli onko kyseessä kaksiosainen vanne. Itse en ole moista vannetta koskaan käsiini saanut niin paha sanoa...
          Ei ole oikeasti kaksiosainen.

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17509
            • Turku

            Olen muuten nähnyt ATP:n vanteita VW:hen BBS:n valmistamina.
            Näillä mennään:
            - BMW E81 118i since 2017
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6935
              • N/A

              Nyt on sitten Styling 108 vanteista kaupat sovittu. Laitampa muutaman kuvan



              Muutamia kysymyksiä maalaukseen liittyen. Minä en ole koskaan purkanut enkä kasannut koottavia vanteita, vanteet on kylläkin jo valmiiksi purettu.
              Ajatuksena oli ne pestä huolellisesti happopesuaineella ja viedä ammattimaalarille tai toisena vaihtoehtona tallikaverin kanssa itse maalailla noita kellä on kokemusta vanteitten maalaushommista.

              1. Kannattaako tuo alue suojata mihin tuo tähti tulee vanteen rungossa kiinni niin ettei maalia tai lakkaa pääse tohon liitospintaan.

              2. Millä nuo pulttien reijät saisi karhennettua, tähtien maalipinta on ilmeisesti melko hyvä, joten maalari puhui että noissa riittäisi karhennus ja uuden värin veto pintaan.

              3. Entä miten nuo vanteitten rungot, kunhan pesun jälkeen selviää missä kunnossa ne on sisäpuolelta, oletan kuiteskin että ne on maalattava. Mikä on paras tapa hioa nuo sisältä sopivan karkeaksi että siihen voi vetää ruiskulla värin?
              Entäpä sooda tai lasikuulapuhallus noihin vanteitten runkoihin?
              Harkitsin sitäkin että nuo reunat kiillottaisi sorvissa ja sopivilla vehkeillä, onko lopputulos millainen jos kiillotetun alumiinin päälle suihkii lakan? Helpompi vaihtoehto tietysti hioa vaan nuo reunat siisteiksi ja vetää se metallihopea+lakka.

              4. Paljonko on pulttien momentti, ristiin kiristys ja lukite väliin?
              Last edited by Antti O; 20-02-2015, 06:39.

              Comment

              • Hemu__
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2008
                • 972
                • Kirkkonummi

                Originally posted by Antti O View Post
                1. Kannattaako tuo alue suojata mihin tuo tähti tulee vanteen rungossa kiinni niin ettei maalia tai lakkaa pääse tohon liitospintaan.
                Kannattaa, sekä vanteen kehästä että keskiöstä.

                Originally posted by Antti O View Post
                2. Millä nuo pulttien reijät saisi karhennettua, tähtien maalipinta on ilmeisesti melko hyvä, joten maalari puhui että noissa riittäisi karhennus ja uuden värin veto pintaan.
                Puhaltamalla, lasikuula, sooda metarllirae, tai sitten yrittää karhunkielellä hieman matata.

                Originally posted by Antti O View Post
                3. Entä miten nuo vanteitten rungot, kunhan pesun jälkeen selviää missä kunnossa ne on sisäpuolelta, oletan kuiteskin että ne on maalattava. Mikä on paras tapa hioa nuo sisältä sopivan karkeaksi että siihen voi vetää ruiskulla värin?
                Entäpä sooda tai lasikuulapuhallus noihin vanteitten runkoihin?
                Harkitsin sitäkin että nuo reunat kiillottaisi sorvissa ja sopivilla vehkeillä, onko lopputulos millainen jos kiillotetun alumiinin päälle suihkii lakan? Helpompi vaihtoehto tietysti hioa vaan nuo reunat siisteiksi ja vetää se metallihopea+lakka.
                Epätasaisuudet pois ja hiominen jonnekkin 400 asti, vaikka sitten sorvissa, jos sellainen löytyy. Kiillotetun alumiinin päällä ei tahdo lakka pysyä, joten se ei liene järkevää.

                Originally posted by Antti O View Post
                4. Paljonko on pulttien momentti, ristiin kiristys ja lukite väliin?
                Itse kiristänyt kaikista vanteista aina 25Nm, kasaa vaikka kolmella pultilla keskiön paikalleen, jonka jälkeen pulttien kiristelyjä perä jälkeen ilman sen kummempia ristiin kiristämisiä. Ruuvilukitetta on hyvä käyttää.

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  2 osaisen vanteen keskiön irroitus ja kokoaminen. Puhdistus molemmille pinnoilla ja kiinni, mitä väliin vai ei mitään?

                  Comment

                  • Tomba87
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 4029
                    • Imatra

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    2 osaisen vanteen keskiön irroitus ja kokoaminen. Puhdistus molemmille pinnoilla ja kiinni, mitä väliin vai ei mitään?
                    Itse en ole ikinä laittanut mitään. Miksi pitäisi? Kehäpultteihin olen laittanut lukitetta.
                    Luukku auki ja risut kyytiin

                    Comment

                    • Jasuuu
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2011
                      • 773
                      • Oulu

                      Originally posted by Tomba87 View Post
                      Itse en ole ikinä laittanut mitään. Miksi pitäisi? Kehäpultteihin olen laittanut lukitetta.

                      Tiivistys?

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17509
                        • Turku

                        Originally posted by Tomba87 View Post
                        Itse en ole ikinä laittanut mitään. Miksi pitäisi? Kehäpultteihin olen laittanut lukitetta.
                        Originally posted by Jasuuu View Post
                        Tiivistys?
                        Riippuu vanteesta. Jos irtoaa vain keskiö, ei tarvita tiivistystä. Jos on kuten RHZW:t eli keskiö ja takakehä ovat yhtä puuta ja ulkolippa irtoaa, on jälkimmäinen tiivistettävä.
                        Näillä mennään:
                        - BMW E81 118i since 2017
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • Tomba87
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 4029
                          • Imatra

                          No se on sitten eri asia jos purkaantuu ulkolippa samalla.
                          Luukku auki ja risut kyytiin

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6935
                            • N/A

                            Vielä sellainen kysymys että keksittekö parempaa tapaa merkata kehät/keskiöt kun lyöntituurna ja kopsauttaa 1-4 merkkiä per vanne/keskiö? Luulisi ettei nuo lähde hiekkapuhalluksessakaan.

                            Lisäksi se jäi askarruttamaan kärsiikö nuo keskiön ja vanteen kontaktipinnat kevyesti hiekalla puhaltaa? Maalaukseen ne suojataan ettei jauheväriä tai lakkaa mene kontaktipinnalle.

                            Comment

                            • Juppe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 4541
                              • TURKU

                              Uunituksen kestävää teippiä saa maalikaupasta. Siihen voi varmaan tussilla merkkailla vanteet. Jos pitää naarmuja korjata, niin dinitrolin metal-alu kitti kestää uunin. Mitä pintaan tulee, niin pohjista se on pitkälti kiinni. Hiekkapuhalletusta ei tuu hyvää, ellei sitä hio sileämmäksi ennen maalausta. Mä hivasin yhdet vanteet käsin puhalluksen jäljiltä ja sitten vein pulveroitavaksi. Hyvät tuli.
                              Last edited by Juppe; 23-02-2015, 10:23.

                              Comment

                              • Antti O
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6935
                                • N/A

                                Tuon tekijän mukaan se pulveriväri on niin paksu että se silottaa hiekalla puhaltamisen jäljet.
                                Tuosta teipistä, eli se riittää jos itse merkkaan keskiöihin ja vanteisiin vaikka tussilla nyt aluksi ne parit ja sanon ettei niitä saa sotkea missäänvaiheessa projektia? Tietysti tuo lyöntituurnalla merkkaus ois varminta..

                                Tuossa hieman ko. firman töitä:

                                Last edited by Antti O; 23-02-2015, 10:31.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎