Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

    Mitä tahnaa jarrujen liukupintoihin kannattaisi laittaa? Aikaisemmin niissä oli Wurthin kuparitahnaa, mutta se joko on hävinnyt tai muuntunut mustaksi, mutta eipä siinä voitelevaa vaikutusta taida enää olla. Mikä siis olisi sellainen aine joka kestää paremmin?
    Last edited by TJJ; 23-07-2013, 16:00.
    E39 528iA
  • Jarde
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 446
    • Oulu

    #2
    Originally posted by TJJ
    Mitä tahnaa jarrujen liukupintoihin kannattaisi laittaa? Aikaisemmin niissä oli Wurthin kuparitahnaa, mutta se joko on hävinnyt tai muuntunut mustaksi, mutta eipä siinä voitelevaa vaikutusta taida enää olla. Mikä siis olisi sellainen aine joka kestää paremmin?
    Alumiinitahnaa laitoin noihinkin, en tiedä kannattiko kun meinaa vinkasta välillä.
    E46 320d sedan vm-02
    museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

    Comment

    • huoppa81
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 638
      • Villähde, Finland

      #3
      Itse käytän keramiikka rasvaa tai kuparitahnaa. Keramiikka rasvassa on se etu ettei se ihan niin paljon kerää likaa. Toki kuparitahnakin on hyvä ratkaisu, jos viitsii edes kerran vuodessa jarrut puhdistaa ja rasvata.
      Garage:

      E21 323i -79
      E21 323i -82
      E30 325i Cabriolet -91
      E30 316i -89
      E39 520i -01
      Kadett C 1,2 -76

      Lynx Rave RE 600 -08

      Comment

      • Rocla
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 7692
        • Kajaani

        #4
        Wurthin jarrusuojaa hierotaan ainakin duunissa... se on kait silikooni tms. pohjainen, suunniteltu juuri kuparitahnan korvaajaksi.
        Olli.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by Rocla
          Wurthin jarrusuojaa hierotaan ainakin duunissa... se on kait silikooni tms. pohjainen, suunniteltu juuri kuparitahnan korvaajaksi.
          Onkohan se tuota: http://www.international-auto.com/in...d/2518/sc/8140
          Pitää käydä huomenna Wurthilla katsomassa.
          E39 528iA

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            #6
            Originally posted by TJJ
            Onkohan se tuota: http://www.international-auto.com/in...d/2518/sc/8140
            Pitää käydä huomenna Wurthilla katsomassa.
            Pakkaus ei ainakaan täsmää suomalaiseen versioon. "Jarrusuoja" lukee tuubin kyljessä.
            Olli.

            Comment

            • Keimo
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2032
              • Kekkoslovakia

              #7
              Eilen ostin CRC:n kuparitahnaa, jota kehuttiin jossain jenkki BMW -saitilla.

              Tuoteselosteessa lukee muun muassa "Ehkäisee ja lopettaa levyjarrujen häiriöäänet ja tärinän."

              Comment

              • exodus
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2003
                • 774
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Keimo
                Eilen ostin CRC:n kuparitahnaa, jota kehuttiin jossain jenkki BMW -saitilla.

                Tuoteselosteessa lukee muun muassa "Ehkäisee ja lopettaa levyjarrujen häiriöäänet ja tärinän."
                minä taas luin bimmerforumsilta että tuo kuparitahna ei välttämättä ole parasta alumiinisatuloiden kanssa. Alumiinipasta (CRC/Biltema) aiheuttanee vähemmän korroosiota.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by Rocla
                  Pakkaus ei ainakaan täsmää suomalaiseen versioon. "Jarrusuoja" lukee tuubin kyljessä.
                  Taas Googlen käyttöä ja näyttäisi löytyvän Jarrusuoja 1400 ja Jarrusuoja HT (ja Jarruvaseliini). Mikähän se teillä käytetty on? Tuo HT on kai vain spray: http://www.wurth.com.au/cataloguevie...f=A05_0012.pdf
                  Ja se muuten näytti löytyvän BMW:n hyväksymien Wurth-tuotteiden listalta joten se on nyt ostoslistallani ykkösenä.

                  Minulla oli aiemmin Wurth CU800 tahnaa mutta parempaa siis pitäisi löytää:
                  E39 528iA

                  Comment

                  • dhr
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 207

                    #10
                    Originally posted by exodus
                    minä taas luin bimmerforumsilta että tuo kuparitahna ei välttämättä ole parasta alumiinisatuloiden kanssa. Alumiinipasta (CRC/Biltema) aiheuttanee vähemmän korroosiota.
                    Jos satula on alumiinia, kuten E39:ssa käsittääkseni on, ei kuparitahnaa pidä käyttää. Kuparihan on jännitesarjassa alumiinia selvästi jalompaa. Mitä seosmössöä kuparitahna sitten tarkkaanottaen onkaan...

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Kävin sitten ostamassa Jarrusuoja HT spray-pullon. Taitaa olla ihan sama aine kuin tuo Jarrusuoja 1400 mutta pullossa vs. tuubissa. 1400 astetta tämänkin pitäisi kestää, joten ei sen ainakaan lämmöstä pitäisi haihtua.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #12
                        Asiasta kolmanteen. Mielenkiintoinen tuote tuo Wurthin SBS Brake Treatment. Käytetään suoraan jarrulevyjen ja palojen kitkapinnoille! Onko näkemyksiä tai kokemuksia aineen käytöstä?
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • E39-530A
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 936
                          • Espoo

                          #13
                          Kuparitahna "parasta ennen"? tai sitten jotain muuta.

                          Käytetäänpä tätä vanhaa threadia, niin uutta ei tarvitse avata.

                          Ostin pari vuotta sitten kuparitahnaa (Biltema) silloisen auton jarruremppaan. Nyt olisi E90:ssä takapalojen vaihto. Tarkoitus on käyttää jarrukumirasvaa liukupultiin ja kuparitahnaa vain jarrupalojen ja -satulojen kontaktipintoihin. Pari kyssäriä:

                          - Tahna on pari vuotta vanhaa ja muovituubi oli jostain jengojen välistä vuotanut keltaista öljyä pussiin, jossa se oli onneksi ollut. Avasin ja vähän katselin, niin se kuparin näköinen mömmö ja tuo keltainen öljymäinen jatke olivat erottuneet. Voiko tuota vielä käyttää, jos kunnolla koittaa ravistella? Onko siis vielä käypäistä?

                          - Joku tässä ketjussa sanoi, että kuparitahna ei olisi hyvä alumiinisatulaan (E90?). Onko tuo totta, vai onko ihan sama mitä pasteijaa tuonne palojen ja satuloiden väliin laittaa? Vai tarkoitettiinko sillä vain liukutappeja?
                          E92 335iA -08

                          ---
                          ex E34 540iA -93
                          ex E90 325iA -05
                          ex E39 530iA -00
                          ex Toyota Avensis
                          ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                          Comment

                          • _Pietu_
                            BTCF Member
                            • Oct 2005
                            • 3660
                            • Kuopio / Maaninka

                            #14
                            Originally posted by E39-530A View Post
                            - Joku tässä ketjussa sanoi, että kuparitahna ei olisi hyvä alumiinisatulaan (E90?). Onko tuo totta, vai onko ihan sama mitä pasteijaa tuonne palojen ja satuloiden väliin laittaa? Vai tarkoitettiinko sillä vain liukutappeja?
                            Kuparia ja alumiinia ei kannata laitella vierekkäin, sieltä syöpyy alumiinit pois! Tuohon on olemassa ihan alumiinitahnaa ja crc:llä tais olla ihan purkkikamanakin:think
                            BMW F25 xDrive 20d
                            ex BMW e91 320dA
                            ex BMW e36 325i
                            - SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
                            Normaalisti peukalo keskellä kämmentä

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Asiasta kolmanteen. Mielenkiintoinen tuote tuo Wurthin SBS Brake Treatment. Käytetään suoraan jarrulevyjen ja palojen kitkapinnoille! Onko näkemyksiä tai kokemuksia aineen käytöstä?
                              Koska mulle ei tule mitään ongelmaa mieleen joka liittyisi normaalikäytössä jarrupalojen tai levyjen kitkapintoihin, väitän että tuo aine on ratkaisu ongelmaan jota ei ole. Tuotenimessä siis iskee eniten silmään tuo -BS-

                              Linkki sanoo object not found.

                              EDIT : Löytyi.. Tuote sisältää alumiinihippusia jotka täyttävät ääniä aiheuttavia epätasaisuuksia kitkapinnoissa. Jos ostajia on niin eikun vaan. "special micronized aluminum particles" Ostaahan jotkut vettäkin kaupasta Suomessa..
                              Last edited by petrolhead; 12-10-2009, 16:38.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎