Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    #61
    Originally posted by TJJ View Post
    Jarrupolkimen liikkeen alkuosa tuntuu nyt kevyemmältä/herkemmältä. Täytyy tarkkailla katosiko satunnaiset ratin heilumiset remontin ansiosta.
    Jos eivät kadonneet, niin yleisin vaiva ratin ravistamiselle jarruttaessa johtuu reaktiotankojen puslien huonokuntoisuudesta. Yleensä alkavaa haurastumista jne.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #62
      Originally posted by Ramzez View Post
      Jos eivät kadonneet, niin yleisin vaiva ratin ravistamiselle jarruttaessa johtuu reaktiotankojen puslien huonokuntoisuudesta. Yleensä alkavaa haurastumista jne.
      Ratin heiluminen on ollut epäsäännöllistä. Kevyessä jarrutuksessa liikennevaloihin ratti heilui selvästi, sitten taas monta päivää ilman mitään ongelmia. Reaktiotangot on tietenkin ylihuollettu, en usko niiden vielä kypsyneen.
      E39 528iA

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        #63
        Originally posted by TJJ View Post
        Ratin heiluminen on ollut epäsäännöllistä. Kevyessä jarrutuksessa liikennevaloihin ratti heilui selvästi, sitten taas monta päivää ilman mitään ongelmia. Reaktiotangot on tietenkin ylihuollettu, en usko niiden vielä kypsyneen.
        Jos reaktiotangot ja/tai niiden puslat on hiljattain vaihdettu, niin ei kai niissä sitten vikaa pitäisi olla, jos olet ostanut laatutavaraa. Vika vain kuullosti siltä, että puslissa voisi olla sanomista, koska yleisin vaiva nimenomaan kevyesti jarruttaessa n. 80-70 km/h nopeudesta on ratin ravistaminen ja se on omien autojeni kohdalla johtunut aina kyseisistä puslista.

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #64
          Originally posted by TJJ View Post

          Täytyy tarkkailla katosiko satunnaiset ratin heilumiset remontin ansiosta.
          Täälläkin ajoittaista tärinää jarruissa. Kaikkea on kokeiltu eikä mikään auta, paitsi pari kovaa jarrutusta. Niillä tärinä on poissa hetken aikaa. Vika ilmeisesti on komposiitti-keraamisissa paloissa, jotka sotkee levyn epätasaisesti. Paloja en ole vielä viitsinyt vaihtaa, jospa tappien perusteellinen elvytys auttaisi.

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            #65
            Originally posted by Bmw Master View Post
            Täälläkin ajoittaista tärinää jarruissa. Kaikkea on kokeiltu eikä mikään auta, paitsi pari kovaa jarrutusta. Niillä tärinä on poissa hetken aikaa. Vika ilmeisesti on komposiitti-keraamisissa paloissa, jotka sotkee levyn epätasaisesti. Paloja en ole vielä viitsinyt vaihtaa, jospa tappien perusteellinen elvytys auttaisi.
            Liukutapit ja palojen kitkapinnat on syytä putsata Suomen oloissa 20 tkm välein. Todella nopea ja helppo homma muutenkin, eivätkä pääse paikat jumiutumaan, kun niitä aukoo säännöllisesti. 50€ smirgeli teräsharjalla on kova sana jarruhuoltohommissa.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #66
              Originally posted by Ramzez View Post
              Liukutapit ja palojen kitkapinnat on syytä putsata Suomen oloissa 20 tkm välein.
              No ei kai nyt sentään

              Renkaan vaihdon yhteydessä otan auki ja puhdistan, mutta en ole tehnyt tappien kiillostusta enkä mäntiä ottanut ulos. Tappi kiinni porakoneeseen ja pyörittää eri karkeutisia hiekkapapereita vasten kunnes kiiltää kuin peili?

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                #67
                Originally posted by Bmw Master View Post
                No ei kai nyt sentään

                Renkaan vaihdon yhteydessä otan auki ja puhdistan, mutta en ole tehnyt tappien kiillostusta enkä mäntiä ottanut ulos. Tappi kiinni porakoneeseen ja pyörittää eri karkeutisia hiekkapapereita vasten kunnes kiiltää kuin peili?
                Itse huollan jarrut todella noin usein. Ei noita kilometrejä tule kuitenkaan mahdottomasti, niin kerkiää siinä välissä vierähtää useampi kuukausi. Ja kun on käytössä kohtuullinen hallitunkki, mutteripyssy ja smirgeli, niin eipä jarrujen huoltoon tuntia kauempaa mene. Tietääpähän sitten, että jarruttaa tasaisesti ja toimii varmasti.

                Smirgeliä suosin siksi, koska sillä jarruosien putsaus käy todella nopeasti. Vähän näyttää liukutappia harjalle, niin kiiltää taas kuin uusi. Samalla tietysti tulee sitten putsattua palojen päät ja jarrusatulan kehys.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #68
                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Tappi kiinni porakoneeseen ja pyörittää eri karkeutisia hiekkapapereita vasten kunnes kiiltää kuin peili?
                  Porakoneeseen kiinni, mutta ei niissä minulla hiekkapaperia ole tarvittu, tuollaista "karhunkieli" tyyppistä olen siinä käyttänyt.

                  Kitkapinnat taisi kuitenkin minulla olla se suurin ongelma, ei niissä ollut mitään rasvasta jäljellä vaan ruosteen alkua jokaisessa. Ja viimeksi tosiaan laitoin tuota ATE:n rasvaa. Tuo CRC:n tahna oli kyllä paljon vakuuttavamman tuntuista pysyvyyden suhteen, mutta sen näkee sitten myöhemmin miten äkkiä se tuolta katoaa.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #69
                    Kyllä jarrut ovat nyt selvästi herkemmät/kevyemmät/tunnokkaammat. Saas nähdä miten bensakulutukselle käy. Ja tuntui kuin auto olisi liikkunut kevyemmin/vastannut kaasuun paremmin, tosin saattoihan olla taas ns. hyvä päivä ja auto on muutenkin tehokas.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Spetke
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 3452
                      • Janakkala

                      #70
                      Originally posted by Ramzez View Post
                      Liukutapit ja palojen kitkapinnat on syytä putsata Suomen oloissa 20 tkm välein
                      Kyllähän monilla automerkeillä kuuluu kerran vuodessa ottaa jarrut auki ja puhdistaa ne.
                      Mutta kokemuksesta voin kertoa ettei BMW:een jarrut ole läheskään yhtä alttiit jumittumaan kiini.
                      Toki ei siitä haittaa ole vaikka ne kerran vuoteen putsaisikin. Virallisiin huoltoihin ei kyllä kuulu minkään sortin jarru "nysväyksiä" paitsi palojen vaihdon yhteydessä.
                      Yhtenä esimerkkinä kun ostettiin 2006 vuonna tuo emännän kauppakassi E46 325i 160tkm ajettuna. Nyt kilometrejä 250tkm ja ikää tullut niin jarruille ei ole ikinä tehty mitään ja aina on katsastuksessa olleet erittäin tasaiset.
                      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #71
                        Originally posted by Spetke View Post
                        Nyt kilometrejä 250tkm ja ikää tullut niin jarruille ei ole ikinä tehty mitään ja aina on katsastuksessa olleet erittäin tasaiset.
                        Tasaiset ne minullakin on aina ollut, mutta kyllähän ne silti voi jumittaa ja aiheuttaa muita ilmiöitä.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          #72
                          Autosta riippuen, jarrut voivat toimia moitteettomasti pitkäänkin huoltamatta. Ongelmaksi tahtoo muodostua kuitenkin viimeistään sitten huoltopäivänä se, että kaikki pultit ja mutterit ovat jumissa, kun niitä ei ole auottu pitkään aikaan. Jarrut ovat kuitenkin yksi niistä kohteista, jotka joutuvat kovimpiin olosuhteisiin. Erityisesti talvella niihin kertyy suolaa, jarrupölyä, bitumia ja muuta kuraa.

                          Itse olen todennut parhaimmaksi keinoksi sen, että käyn jarrut säännöllisesti läpi, joko 20 tkm välein tai kerran keväällä ja kerran syksyllä. Näin mikään pultti ei pääse hirttämään kiinni ja mahdolliset suojakumivauriot yms. tulee todettua niiden varhaisessa vaiheessa. Jarrut toimivat pääsääntöisesti niin pitkään hyvin, kuin niiden elintärkeisiin kohteisiin ei pääse likaa. Hyvänä nyrkkisääntöjä on myös ajoittain karvan verran löysäillä jarrunippoja, jotta nekään eivät jumitu. Nesteet toki tulee vaihtaa kahden vuoden välein.

                          Nesteistä puheenollen, itse ostan vuoroittain Boschin kirkasta nestettä ja Aten sinistä nestettä. Tuolla tavalla tulee yleensä helposti todetuksi se, milloin neste on vaihtunut kokonaisuudessaan tuoreeksi. Ei kulu ylimääräistä nestettä, kun tietää milloin neste on vaihtunut.

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #73
                            Ja ratti heiluu yhä jarrutuksessa... Voiko tosiaan Lemförderit kypsyä kahdessa vuodessa n. 20tkm ajossa? Pitäisiköhän kokeilla PU-puslia. Tosin onhan minulla edellisetkin Lemförderit vielä jossain tallessa, täytyypä tutkia onko ne paremmassa kunnossa (silloin kun ei ollut vielä 17"/18" talvi/kesärenkaita).
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Ramzez
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 6104
                              • Jyväskylä

                              #74
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Ja ratti heiluu yhä jarrutuksessa... Voiko tosiaan Lemförderit kypsyä kahdessa vuodessa n. 20tkm ajossa? Pitäisiköhän kokeilla PU-puslia. Tosin onhan minulla edellisetkin Lemförderit vielä jossain tallessa, täytyypä tutkia onko ne paremmassa kunnossa (silloin kun ei ollut vielä 17"/18" talvi/kesärenkaita).
                              Pallonivelet ovat todennäköisesti vielä kunnossa, joten korkeintaan vaihtaisin puslat, jos vikaa ei sitten löydy muualta.

                              Jos autossasi on ollut jotkut raskaat tinavanteet, niin ne tuovat aika paljon rasitusta nimenomaan reaktiotankoihin, mutta harvemmin ainakaan Lemförderit ovat tuollaisessakaan tilanteessa ottaneet itseensä kovin äkkiä.

                              Toinen vaihtoehto, jota en usko sinun tehneen on se, että tukivarsia vaihtaessa on menty kiristämään puslat auton ripustusten ollessa ala-asennossa. Toisin sanoen renkaat ovat olleet ilmassa. Syytä on myös huomata, että vaikka auto olisi ollut pyörillään, mutta se on juuri laskettu alas, se ei ole vielä auton normaaliasento. Paras tapa saada auton korkeus normaaliksi, on laittamalla puslat lievästi kiinni, laskemalla auto alas, ajamalla todella lyhyt lenkki ja sitten rampeille, jonka jälkeen kiristetään puslat.

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                #75
                                Originally posted by TJJ View Post
                                Ja ratti heiluu yhä jarrutuksessa... Voiko tosiaan Lemförderit kypsyä kahdessa vuodessa n. 20tkm ajossa? Pitäisiköhän kokeilla PU-puslia. Tosin onhan minulla edellisetkin Lemförderit vielä jossain tallessa, täytyypä tutkia onko ne paremmassa kunnossa (silloin kun ei ollut vielä 17"/18" talvi/kesärenkaita).
                                Mullakin uudet lemförderit ja silti heiluu joskus. Mitkä palat sulla on?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎