Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #31
    Onkohan tässä asiassa tullut markkinoille mitään uutta ja ihmeellistä? Eli mitä rasvaa tuonne jarrujen liukupintoihin kannattaisi laittaa? Kupari, alumiini, keramiikka vai jotain ihan muuta?
    E39 528iA

    Comment

    • age
      Bimmer Rookie
      • Oct 2008
      • 145

      #32
      http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/602211/0


      Tommosta aattelin ite laittaa jarrurempan yhteydessä. Jos jollain on tietoa jostain paremmasta rasvasta tai perusteluja miksei kannattais laittaa ollenkaan rasvaa, niin kuulisin mieluusti :think
      e46 328Ci

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #33
        Originally posted by age View Post
        http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/602211/0


        Tommosta aattelin ite laittaa jarrurempan yhteydessä. Jos jollain on tietoa jostain paremmasta rasvasta tai perusteluja miksei kannattais laittaa ollenkaan rasvaa, niin kuulisin mieluusti :think
        Tuota laitoin viimeksi eikä tuolla ollut ainakaan edessä yhtään rasvaa jäljellä. Wurthin harmaa rasva tuntui pysyvän paremmin. Tosin tämä nyt ei ole mitään tarkkaa ja tieteellistä vertailua...

        Jotain alumiinirasvaa/pastaa voisi seuraavaksi kokeilla.
        E39 528iA

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3667
          • seinäjoki

          #34
          Lainasin tollasta alla olevaa tekstiä vieraasta keskustelusta

          Oletteko rassanneet noi liukutappien reijät yleensä:think
          Mitäs mieltä siitä olette, kun kuparitahnaa ei saa laittaa alumiinisille pinnoille?

          Lainattu teksti:
          Jarrukumirasva on tarkoitettu lähinnä asennusliukasteeksi osiin missä voi olla kosketuksissa jarrunesteen kanssa, ei liukutappien voiteluun. Toki sitten on aineita mitkä soveltuu myös sekaisin vähän kaikkeen, mutta ihan perus jarrukumirasva ei oikeen toimi muualle. Liukutappien suojakumit kyllä kestävät kaikkia normaaleja rasvoja.

          Liukutappien herkistelyssä on tärkeintä rassata kunnolla liukutapin reikä. Sen pitää olla muutaman kympin väljä tappiin, kuten uutenakin on (tappi hölskyy kuivana aika ilkeen paljon, mutta rasva sitten täyttää välyksen). Rasva pakkaantuu sinne reunoille niin tiiviiksi kerrokseksi ajan myötä, että helposti luulee tihdin sovituksen olevan tarkoituskin.
          Last edited by janke; 21-04-2013, 12:40.
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            #35
            Megalit anti-seize 1200. Kestää happoa, pakkasta -125, lämpöä 1200. Mistä saisi tuota mömmöä hankittua? Voisi olla hyvää jarru tapeille:think

            Tuolta sivu 29. http://sealco.kummeli.fi/arch/Teknis...ettelo2010.pdf
            Last edited by janke; 21-04-2013, 14:34.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #36
              Originally posted by janke View Post
              Megalit anti-seize 1200. Kestää happoa, pakkasta -125, lämpöä 1200. Mistä saisi tuota mömmöä hankittua? Voisi olla hyvää jarru tapeille:think

              Tuolta sivu 29. http://sealco.kummeli.fi/arch/Teknis...ettelo2010.pdf
              Eihän ne tapit/tappien rasva tässä se ongelma ole, eihän niihin edes pitäisi laittaa rasvaa (BMW:n ohjeen mukaan).

              Taidan ostaakin CRC:n keraamista rasvaa, ilmeisesti tuo Wurthin rasvakin oli sellaista.
              E39 528iA

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                #37
                Originally posted by TJJ View Post
                Eihän ne tapit/tappien rasva tässä se ongelma ole, eihän niihin edes pitäisi laittaa rasvaa (BMW:n ohjeen mukaan).

                Taidan ostaakin CRC:n keraamista rasvaa, ilmeisesti tuo Wurthin rasvakin oli sellaista.
                Niinhän se Bmw ohjeistaa, mutta mites 17vuotta vanhat tapit? Kyllä niihin kerran vuodessa kannattaa laittaa jotain liukastetta
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #38
                  Ate:n jarrukumirasvaa oon käyttänyt asennuksiin ja myös liukutappeihin.
                  Toimii

                  EDIT: Ei siis tietenkään paloihin, niihin jotain wurthin keraamista.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Juhi$
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2009
                    • 1268
                    • Laukaa

                    #39
                    Kent Ceramic 1200 käytin nyt kun tein jarrut uusiksi. Laatu kamaa ja siinä on kätevä pensseli päässä jolla helppo sutia mihin tarvitsee. Uusiin liukutappeihin laitoin niiden mukana tullutta rasvaa.

                    Ceramic 1200
                    Korkeita lämpötiloja ja kuumenemista kestävä keramiikkapohjainen voitelurasva. Ympäristöystävällinen ja tehokas. Ihanteellinen ABS-jarruille, ohjausjärjestelmiin, pakoputkistoihin ym liitos- tai nivelkohtiin, jotka joutuvat alttiiksi korkeille lämpötiloille ja korroosiota aiheuttaviin olosuhteisiin.
                    • Ei sisällä raskasmetalleja
                    • Suunniteltu erityisesti ABS-jarrujärjestelmille
                    • Lämpötila-alue -40°C - +1200°C
                    • Ehkäisee hapettumisen
                    • Erinomainen suoja kaikille alumiiniosille

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      #40
                      Originally posted by Juhi$ View Post
                      Kent Ceramic 1200
                      Nyt kun kerrot vielä mistä tuota saa?
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        #41
                        Kertokaa joo ihmeessä mistä mitäkin rasvaa saa?
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          #42
                          Onpas porukka saanut ihmeellisen väännön aikaan jarrujen voitelemisesta.

                          Itse olen aina hyvällä menestyksellä pärjännyt Aten plastilubella, jota olen laittanut liukutappeihin. Jarrupalojen päihin olen laittanut CRC:n kuparitahnaa. Jotkut voitelevat jarrupalojen taustat kuparitahnalla, mutta siinä ei ole mitään järkeä. Ainoastaan pieni määrä palojen päihin, missä palat koskettavat siihen kehykseen, on tarvetta voidella.

                          Tuo plastilube on kyllä kaikissa omissa autoissani toiminut täysin moitteetta. MUTTA, jos liukutappien suojakumit ovat haurastuneet tai tappeihin pääsee muuta kautta kosteutta, se jumittaa tapit varsin nopeasti, olipa käytössä mitä rasvaa tahansa. Tuossa kohtaa tulee aina uusia tapit ja suojakumit.

                          Varsinainen suojakumirasva on tarkoitettu lähinnä niiden suojakumien asennukseen. Itse en ole kuitenkaan moisia aineita käyttänyt.

                          Kaikista tärkeintä tietysti jarruhuollon yhteydessä on putsata kaikki kitkapinnat huolellisesti. Jarrusatulan kehys kannattaa aina huoltaessa irroittaa ja smirgelillä ja harjalaikalla kevyesti putsata palojen liukupinnat puhtaaksi. Samoin itse liukutapit tulee putsata kirkkaiksi ja liukutappien "kolot" on hyvä myös putsata. Itse olen pärjännyt yleensä sopivan kokoisella pultilla, jonka ympärille olen kietonut rättiä ja kastellut sen jarrukliineriin. Tuolla tavalla on saanut aina enimmät liat pois. Jarrumännät toki kannattaa myös herkistellä.

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #43
                            Ostin tuota CRC:n tahnaa. On se ainakin tuhtia tavaraa noihin rasvoihin verrattuna.
                            .
                            .
                            E39 528iA

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #44
                              Originally posted by Ramzez View Post
                              Tuossa kohtaa tulee aina uusia tapit ja suojakumit.
                              Jos ne suojakumit/holkit uusii, kannattaa laittaa vain ATE-merkkiset tai merkkiliikkeen osat. Tarvikeosat ovat täyttä kuraa. Tapeissa sama juttu, tosin merkkiliikkeen tapit oli myös vähintääkin oudot ja jäi ostamatta, autoni omat kun olivat pinnaltaan paljon paremmat.

                              Jarrumännät toki kannattaa myös herkistellä.
                              Miten jarrumännät herkistellään E39:ssä? Miten herkät ne pitäisi olla/mistä huomaa jos ne eivät ole tarpeeksi herkät?
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Ramzez
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2009
                                • 6104
                                • Jyväskylä

                                #45
                                Originally posted by TJJ View Post
                                Miten jarrumännät herkistellään E39:ssä? Miten herkät ne pitäisi olla/mistä huomaa jos ne eivät ole tarpeeksi herkät?
                                Jarrumännät herkistellään yksinkertaisesti siten, että painat männän sisään ja jätät satulan irralleen, jonka jälkeen menet painamaan käyttöjarrulla mäntää ulospäin. Liikaa ei saa tietenkään polkea mäntää ulos, mutta kuitenkin sen verran, että mäntä liikkuu jonkin verran. Sen jälkeen mäntä taas painetaan sisään ja toistetaan proseduuri muutamaan kertaan.

                                Syy, miksi näin kannattaa tehdä on se, että jarrumännät liikkuvat todella vähän toimiessaan ja niille tekee hyvää välillä liikutella enemmänkin. Hyvin toimivat männät saa lähestulkoon sormin painettua sisään. Samalla tulee todettua tietysti myös se, jos jokin mäntä jumittaa.

                                E39:ssä tuo herkistely on erityisen helppoa, koska käsijarru ei vaikuta käyttöjarruun. Täten taka-akselilla ei tarvitse turhia kikkailla ja kiertää mäntiä sisään kuten monessa muussa autossa tehdään, vaan männät yksinkertaisesti vain painetaan sisään.

                                Siinä samalla on sitten tietenkin hyvä myös tsekata käsijarrun toimivuus. Taka-akseli ylös ja vetää yksi pykälä käsijarrusta. Tässä vaiheessa pyörien tulisi vielä pyöriä vaivatta. Sitten toinen naksu ja kolmas naksu... Viimeistään neljännessä naksussa pitäisi käsijarrun ottaa jo jonkin verran kiinni. Renkaita pyörittelemällä voi myös tunnustella, kuinka tasaisesti käsijarru pitää. Jos jarruissa esiintyy puoltamista, niin sitten käsijarruvaijerit löysälle ja pultinreiästä tasapäisellä meisselillä pyörittelee säädön kohdalleen. Täällä foorumilla on kyllä ohje erikseen käsijarruremppaan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎