Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen ilmaus. Yhdistetty topikit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    Jarrujen ilmaus. Yhdistetty topikit

    Projektina jarrusatuloiden ja levyjen vaihto eteen e28:ssa. Samalla tietenkin hyvä vaihtaa jarrunesteet...

    Kuinka tuo ilmataan, varmaan joka nurkka erikseen? Kaveri pumppaamaan jarrupoljinta samalla kun itse kaataa lisää nestettä jarrusäiliöön kunnes kuplia ei enää ilmausruuveista tule?

    Vinkkejä, neuvoja...

    t.Ville
    Last edited by petrolhead; 12-01-2012, 15:00.
  • wj
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 3253
    • Järvenpää

    #2
    Pistä kirkas letku siitä nipalta johkin purkkiin. Näkee hyvin ilmakuplat. Jos siinä on yks-suuntaventtiili vielä niin et tarvitse kaveria..
    Sitten vaan pumppaat joka kulman läpi
    - 2006 Mustang cabriolet
    - Sleekcraft Enforcer 28'

    Comment

    • cricke
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 1977
      • espoo

      #3
      alkaen vasemmasta eturenkaasta->oikea->oikee taka->vasen taka
      kannattaa samalla uusia ilmauspultit
      E38 740ia -94
      E46 316 -00
      Volvo S60
      EX:E30 m50turbo Touring Mtech2 340hp 410nmo,5bar@
      E36328i cabrio, E30 316 -91, E30 323turbo,E30 m3, E46 330ia M-sport2, E30 M50B25 Touring -90, E30 335i Hartge, E30 320i, e36 316i, e34 525i, e30 M10b20turbo

      Comment

      • T3
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 8530
        • Karhe

        #4
        Originally posted by cricke
        alkaen vasemmasta eturenkaasta->oikea->oikee taka->vasen taka
        kannattaa samalla uusia ilmauspultit
        Menikös se järjestys ihan noin?
        .

        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

        Comment

        • Kyytsis
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 3472
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by T3
          Menikös se järjestys ihan noin?
          Että järjestykselläkin on väliä? Tämä uutta..

          Paljonkohan on e28 jarrujärjestelmän tilavuus? Tietää paljonko nestettä (DOT 4?) pitää hankkia.

          t.Ville

          Comment

          • T3
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 8530
            • Karhe

            #6
            Originally posted by Kyytsis
            Että järjestykselläkin on väliä? Tämä uutta..

            Paljonkohan on e28 jarrujärjestelmän tilavuus? Tietää paljonko nestettä (DOT 4?) pitää hankkia.

            t.Ville
            Tietenkin sillä on väliä. Ensin ilmataan se piirissä kauimmaisena oleva ja sitten siitä seuraava ja vasta viimeisenä se jarrupiirissä lähimpänä oleva.
            .

            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

            Comment

            • Moonshine
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 1018
              • Järvenpää

              #7
              Originally posted by T3
              Tietenkin sillä on väliä. Ensin ilmataan se piirissä kauimmaisena oleva ja sitten siitä seuraava ja vasta viimeisenä se jarrupiirissä lähimpänä oleva.
              Mikä menee pieleen jos järjestys on väärä?
              "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

              Comment

              • Bmw_e30
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2004
                • 1260
                • joutseno

                #8
                eikai sillä järjestyksel oo väliä kuha saa vaa kaikki ilmat pois.
                ex 325i -85 325i
                325i soupe -92 325i

                Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Originally posted by T3
                  Menikös se järjestys ihan noin?
                  Juuei... "Calipers are always bled in this order: rear right, rear left, front right, front left. The farthest of the reservoir first"
                  Last edited by Leka; 18-06-2005, 19:48.
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • tihuovin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1422
                    • Oulu

                    #10
                    Osta sitä nestettä "tarpeeksi", ainakin 1 - 1.5 litraa. Sillä jos remppaat satulat, kannattaa samalla vaihtaa KAIKKI nesteet eli pumpata läpi niin kauan että tulee ulos vain KIRKASTA nestettä.

                    Etuna on että a) ajelet uusilla nesteillä, stoppaa jarrut paremmin ja kestää paremmin lämmetä, b) ei jää enään sisuksiin paskaa ja/tai kosteutta jotka pilaavat satulat kohtuu äkkiä samaan kuntoon kuin ennen remppaa.

                    Ensin imet injektioruiskulla jarrunestesäiliön melkein kuivaksi. Sen verran jätät, että ilma ei pääse pääsylinteriin. Sitten täytät säiliön uudella nesteellä piripintaan. Sen jälkeen ilmaus/nesteenvaihtourakka. Ja oikeassa järjestyksessä (oikea taka => vasen taka => oikea etu => vasen etu).

                    Toki voi yrittää "tee-se-itse" imusydeemillä + pölynimurilla. Siihen tarvitaan a) "jäykkärakenteinen" muovipullo, b) kirkasta muoviletkua ja c) pölynimuri. 1.5L muovinen limsapullo ei välttämättä ole tarpeeksi "jäykkä" (painuu kasaan), 1L pullo kenties parempi.

                    Muoviletku sellainen, että sopii mukavan tiukasti nippaan. Muoviletkun ulkohalkaisijan kokoinen (tai hieman pienempi) reikä pullon kylkeen ja muoviletku siitä sisään, tiivistääkin voi yrittää, esim. sinitarralla. Pullon korkkiin sopiva reikä (esim. 10mm poralla) ja korkki paikoilleen. Pullon suu pölyimurin letkuun, säkällä se istuu siihen kuin hanska, mutta voi kenties joutua tiivistämään.

                    Ja sitten "työkalu" käyttöön: jarrunestesäiliön korkki irti, muoviletku ilmausnippaan, ilmausnippa auki ja pölynimuri käyntiin. Imuri imee pulloon alipaineen, alipaine kiskoo nestettä jarruputkistosta pulloon. Toimii hienosti joissakin tapauksissa.

                    t: Timo

                    Comment

                    • tapza_s
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2006
                      • 102

                      #11
                      jarrujen ilmaus

                      Eli ongelma on tämä:
                      Jarrut toimii hyvin ja katsastuksessa jarrut piti tasaisesti. Poljin on kuitenki oudon pehmeä. Jarrut rupeaa pitämään heti kun polkimeen koskee mutta polkimen matka hipasusta, lukko jarrutukseen on törkeän pitkä. Jarrut on ilmattu joka pyörästä ja nestettä on... :think Mistä ruvetaan seuraavaksi metsästämään parempaa jarru tuntumaa. Kenties kaikki nesteet poies ja uudet tilalle.
                      Pitäskö täs lukee jotai fiksua?

                      Comment

                      • Rocla
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 7692
                        • Kajaani

                        #12
                        Originally posted by tapza_s View Post
                        Eli ongelma on tämä:
                        Jarrut toimii hyvin ja katsastuksessa jarrut piti tasaisesti. Poljin on kuitenki oudon pehmeä. Jarrut rupeaa pitämään heti kun polkimeen koskee mutta polkimen matka hipasusta, lukko jarrutukseen on törkeän pitkä. Jarrut on ilmattu joka pyörästä ja nestettä on... :think Mistä ruvetaan seuraavaksi metsästämään parempaa jarru tuntumaa. Kenties kaikki nesteet poies ja uudet tilalle.
                        Rummut takana? jos on niin säädähän kengät kehälle.
                        Olli.

                        Comment

                        • mekstrm
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 836
                          • Vantaa

                          #13
                          Ja uudet jarruletkut saattaisi auttaa.
                          Since 1994 : 520i e28 -83, 316 e30 -85, 316i e30 -89,316 e30 -87, 318i e30 touring -89, 325i e30 cabrio -87, 320i e36 touring -96,325i e30 cabrio -88, 316i e30 bavaria -91, 325i cabrio -87, 318i e36 touring -95, 325i sedan -91, 320i e36 touring -97, e39 525ia touring -01, e46 318i touring -02 , 316ti compact -03 Nyt e61 525i touring, e46 318i cabrio -04

                          Comment

                          • tapza_s
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2006
                            • 102

                            #14
                            Originally posted by Rocla View Post
                            Rummut takana? jos on niin säädähän kengät kehälle.
                            Juu on rummut... Tää oli uutta...:think täytyypä tutkia...
                            Pitäskö täs lukee jotai fiksua?

                            Comment

                            • tapza_s
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2006
                              • 102

                              #15
                              Mitenkä on ku kori on saksasta tuotu ja konehuoneesta löytyy abs-jarrujen "yksikkö", voiko vaikuttaa mitenkään?:think
                              Pitäskö täs lukee jotai fiksua?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎