Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden koon merkitys tehoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16457
    • Asikkala

    #61
    Originally posted by Cell View Post
    Tässä on vielä yksi juju. Pyörivä massa varastoi energiaa, sen kiihdyttäminen vaatii energiaa ja hidastaminen pitää kuluttaa johonkin. Kun kuluttamassa on ainoastaan voimansiirron häviöt, näyttävät häviöt renkailta mitattaessa pienemmiltä painavammalla vanteella (enemmän voimansiirron häviötehosta kuluu rengas/vannepaketin hidastamiseen), vaikka ne kiihdyttäessä ovat tosiasiassa suuremmat. Summana siis pienempi mitattu teho ja pienempi arvioitu häviö -> yhteenlaskettu "kampiakseli"teho laskee huomattavasti. En tiedä osataanko tuota kompensoida automaattisesti, epäilen.
    Pienempi teho ja pienempi häviö, eikös se ole +/-0 ?

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #62
      Originally posted by Balle View Post
      .. pitää muistaa että tehoa mitataan erilaisilla dynamometreillä ja yleisin taitaa olla inertiaan perustuva mittaustapa. ts. auton vetävät pyörät kiihdyttävät tunnettua massaa pyörimisliikkeeseen jonka pyörimisnopeuden deltasta ja siihen käytetystä ajasta voidaan laskea kiihtyvyyden ja massan kautta rullille välitetty teho. Tällöin muutos vetävien pyörien pyörien painoissa näkyy mitatussa tuloksessa.
      Paljonkohan noilla rullilla on massaa noin keskimäärin tavallisessa jarruttomassa dynossa :think
      Meinaan mitä suurempi rullien inertia sitä vähemmän näkyy tuloksessa vanteiden/vauhtiksen/akselien hitaus.
      Kun mulla ei ole hajua onko yks rulla 100 vai 1000 kg.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Jürgen_
        Bimmer Enthusiast
        • May 2008
        • 2707
        • Mylsä

        #63
        Originally posted by petrolhead View Post
        Toi kiihtyvyyden parantaminen pienentämällä pyöriä tai muuttamalla perävälitystäkin on vähän niin ja näin, ellei sitten näin toimimalla päästä käyttämään vaihteita joiden välinen "askel" on pienempi.
        Raavittuani päätäni aikani tulin siihen tulokseen sen pyörän koon pienentämisen suhteen että siinähän on se massa pienenee ja lisäksi etäisyys pyörintä keskiöstä pienenee...eli parantaa kiihtyvyyttä. Sitten se raato pitää saada vielä pysähtymäänkin joten se pienempi hidastuu helpommin

        Täytyy myöntää että olin ensin epäilevällä kannalla tuon pyörän keveysjutun suhteen mutta sehän taitaakin olla ihan totta
        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #64
          Originally posted by Jürgen_ View Post
          Raavittuani päätäni aikani tulin siihen tulokseen sen pyörän koon pienentämisen suhteen että siinähän on se massa pienenee ja lisäksi etäisyys pyörintä keskiöstä pienenee...eli parantaa kiihtyvyyttä. Sitten se raato pitää saada vielä pysähtymäänkin joten se pienempi hidastuu helpommin

          Täytyy myöntää että olin ensin epäilevällä kannalla tuon pyörän keveysjutun suhteen mutta sehän taitaakin olla ihan totta
          Jos sulla on pyörä jonka paino on x , kaikki massa vierintäkehällä, halkaisijalla ei ole merkitystä. 13" tai 22" pyörän kehänopeus on vaikkapa 100km/h aivan sama. Isomman pyörän pyörimisnopeus r/min on pienempi..
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #65
            Originally posted by jr66 View Post
            Pienempi teho ja pienempi häviö, eikös se ole +/-0 ?
            Pienempi mitattu häviö, suurempi todellinen häviö. Kampiakseliteho lasketaan lisäämällä mitattuun tehoon mitattu häviö, jos mitattu häviö on pienempi niin mitattuun pyörätehoon lisätään vähemmän.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16457
              • Asikkala

              #66
              Originally posted by Cell View Post
              Pienempi mitattu häviö, suurempi todellinen häviö. Kampiakseliteho lasketaan lisäämällä mitattuun tehoon mitattu häviö, jos mitattu häviö on pienempi niin mitattuun pyörätehoon lisätään vähemmän.
              Niinpä eli +/- 0 ?

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                #67
                Originally posted by Jürgen_ View Post
                Raavittuani päätäni aikani tulin siihen tulokseen sen pyörän koon pienentämisen suhteen että siinähän on se massa pienenee ja lisäksi etäisyys pyörintä keskiöstä pienenee...eli parantaa kiihtyvyyttä. Sitten se raato pitää saada vielä pysähtymäänkin joten se pienempi hidastuu helpommin

                Täytyy myöntää että olin ensin epäilevällä kannalla tuon pyörän keveysjutun suhteen mutta sehän taitaakin olla ihan totta
                Jäikö tikkuja kynsien alle?
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • Jürgen_
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2008
                  • 2707
                  • Mylsä

                  #68
                  Originally posted by bemu2000 View Post
                  Jäikö tikkuja kynsien alle?
                  Hanskat oli...
                  Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                  Comment

                  • Jürgen_
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2008
                    • 2707
                    • Mylsä

                    #69
                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Jos sulla on pyörä jonka paino on x , kaikki massa vierintäkehällä, halkaisijalla ei ole merkitystä. 13" tai 22" pyörän kehänopeus on vaikkapa 100km/h aivan sama. Isomman pyörän pyörimisnopeus r/min on pienempi..
                    Kuka sanoo että se kehänopeus on sama? Pyörimisnopeus kylläkin eli se lyö sutia viel kakkosellakin

                    ...ja se moottorihan on oikeesti m60 eikä m20
                    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                    Comment

                    • kaba
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 1209
                      • Helsinki

                      #70
                      Eräs autoexpertti jolla paljon myös kilpataustaa epäili, että 20" vs kevyemmät 18 (tai 19) vaikuttaisi 0-100 km/h 1-1.5sek. Meinasin paskoo housuun. Esimerkiksi kertoi golfin, jossa asiaa testattiin. 16 tuumaisten vakiosettien ja 18" tuumaisten jälkiasennusvanteiden välillä 0-100kmh ero oli 2 sekuntia!!
                      -kaba-,
                      BMW 530xd 2008 takaniskatuilla
                      Porsche taycan turbo s. Takaniskatuet on
                      Ex Tesla model S P90DL 2016 takaniskatuilla
                      Ex F10 M550d takaniskatuilla
                      730d F01, Audi A8 4.2 Tdi 2010, X3 2012+ & Victory Hammer S
                      ex. 3 litraa, 2 turboa, ei kattoa ja 4 paikkaa niskatukineen.
                      ex. 328i cabrio 96 takaniskatuilla
                      ex. mb 230 coupe, -91
                      ex. Ford Granada 2.0 -84
                      "Tio små moppepojkar"
                      "Pruritum ani"
                      "Helsinki City Boys"

                      Comment

                      • Balle
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 3413
                        • UKI, Suomen New York

                        #71
                        Originally posted by kaba View Post
                        Eräs autoexpertti jolla paljon myös kilpataustaa epäili, että 20" vs kevyemmät 18 (tai 19) vaikuttaisi 0-100 km/h 1-1.5sek. Meinasin paskoo housuun. Esimerkiksi kertoi golfin, jossa asiaa testattiin. 16 tuumaisten vakiosettien ja 18" tuumaisten jälkiasennusvanteiden välillä 0-100kmh ero oli 2 sekuntia!!
                        Täysin uskottavissa mun mielestä. Jos meikäläisen ~400hv GT3:lla huomasi kiihtyvyydessä eron painavien 19" vanteiden ja kevyiden 18" vanteiden välillä niin saletisti jollain 1.6 munamankelilla ero on vielä suurempi...
                        Possuja ja Bemareita

                        Comment

                        • jsr85
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2007
                          • 1375
                          • Oulainen

                          #72
                          Mercedes c200d 0-100km/h
                          185/65 15" 18.3s.
                          225/45 18" 23.5s.
                          ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                          Comment

                          • kaba
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 1209
                            • Helsinki

                            #73
                            Originally posted by jsr85 View Post
                            Mercedes c200d 0-100km/h
                            185/65 15" 18.3s.
                            225/45 18" 23.5s.
                            Onks tossa ollut kyydissä pari porsasta ja 300kg jauhoja?!?! 18.3 seks vakiona?!?!?!
                            -kaba-,
                            BMW 530xd 2008 takaniskatuilla
                            Porsche taycan turbo s. Takaniskatuet on
                            Ex Tesla model S P90DL 2016 takaniskatuilla
                            Ex F10 M550d takaniskatuilla
                            730d F01, Audi A8 4.2 Tdi 2010, X3 2012+ & Victory Hammer S
                            ex. 3 litraa, 2 turboa, ei kattoa ja 4 paikkaa niskatukineen.
                            ex. 328i cabrio 96 takaniskatuilla
                            ex. mb 230 coupe, -91
                            ex. Ford Granada 2.0 -84
                            "Tio små moppepojkar"
                            "Pruritum ani"
                            "Helsinki City Boys"

                            Comment

                            • jsr85
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2007
                              • 1375
                              • Oulainen

                              #74
                              Originally posted by kaba View Post
                              Onks tossa ollut kyydissä pari porsasta ja 300kg jauhoja?!?! 18.3 seks vakiona?!?!?!
                              Kyllä, koita itse jos et usko
                              ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                              Comment

                              • Antti O
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6937
                                • N/A

                                #75
                                Vaihdoin kesävanteet, punnitsin vanhat ja uudet.
                                Noin 4kg kevyemmät, eroa etu ja takavanteissa noin 4kg. Paljonkohan vaikuttaa käytännön ajettavuuteen ja kiihtyvyyteen?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎