Originally posted by Cell
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Vanteiden koon merkitys tehoon
Collapse
X
-
Originally posted by Balle View Post.. pitää muistaa että tehoa mitataan erilaisilla dynamometreillä ja yleisin taitaa olla inertiaan perustuva mittaustapa. ts. auton vetävät pyörät kiihdyttävät tunnettua massaa pyörimisliikkeeseen jonka pyörimisnopeuden deltasta ja siihen käytetystä ajasta voidaan laskea kiihtyvyyden ja massan kautta rullille välitetty teho. Tällöin muutos vetävien pyörien pyörien painoissa näkyy mitatussa tuloksessa.
Meinaan mitä suurempi rullien inertia sitä vähemmän näkyy tuloksessa vanteiden/vauhtiksen/akselien hitaus.
Kun mulla ei ole hajua onko yks rulla 100 vai 1000 kg.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostToi kiihtyvyyden parantaminen pienentämällä pyöriä tai muuttamalla perävälitystäkin on vähän niin ja näin, ellei sitten näin toimimalla päästä käyttämään vaihteita joiden välinen "askel" on pienempi.
Täytyy myöntää että olin ensin epäilevällä kannalla tuon pyörän keveysjutun suhteen mutta sehän taitaakin olla ihan tottaEi riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
-
Originally posted by Jürgen_ View PostRaavittuani päätäni aikani tulin siihen tulokseen sen pyörän koon pienentämisen suhteen että siinähän on se massa pienenee ja lisäksi etäisyys pyörintä keskiöstä pienenee...eli parantaa kiihtyvyyttä. Sitten se raato pitää saada vielä pysähtymäänkin joten se pienempi hidastuu helpommin
Täytyy myöntää että olin ensin epäilevällä kannalla tuon pyörän keveysjutun suhteen mutta sehän taitaakin olla ihan totta2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by jr66 View PostPienempi teho ja pienempi häviö, eikös se ole +/-0 ?325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Jürgen_ View PostRaavittuani päätäni aikani tulin siihen tulokseen sen pyörän koon pienentämisen suhteen että siinähän on se massa pienenee ja lisäksi etäisyys pyörintä keskiöstä pienenee...eli parantaa kiihtyvyyttä. Sitten se raato pitää saada vielä pysähtymäänkin joten se pienempi hidastuu helpommin
Täytyy myöntää että olin ensin epäilevällä kannalla tuon pyörän keveysjutun suhteen mutta sehän taitaakin olla ihan totta
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostJos sulla on pyörä jonka paino on x , kaikki massa vierintäkehällä, halkaisijalla ei ole merkitystä. 13" tai 22" pyörän kehänopeus on vaikkapa 100km/h aivan sama. Isomman pyörän pyörimisnopeus r/min on pienempi..
...ja se moottorihan on oikeesti m60 eikä m20Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
-
Eräs autoexpertti jolla paljon myös kilpataustaa epäili, että 20" vs kevyemmät 18 (tai 19) vaikuttaisi 0-100 km/h 1-1.5sek. Meinasin paskoo housuun. Esimerkiksi kertoi golfin, jossa asiaa testattiin. 16 tuumaisten vakiosettien ja 18" tuumaisten jälkiasennusvanteiden välillä 0-100kmh ero oli 2 sekuntia!!-kaba-,
BMW 530xd 2008 takaniskatuilla
Porsche taycan turbo s. Takaniskatuet on
Ex Tesla model S P90DL 2016 takaniskatuilla
Ex F10 M550d takaniskatuilla
730d F01, Audi A8 4.2 Tdi 2010, X3 2012+ & Victory Hammer S
ex. 3 litraa, 2 turboa, ei kattoa ja 4 paikkaa niskatukineen.
ex. 328i cabrio 96 takaniskatuilla
ex. mb 230 coupe, -91
ex. Ford Granada 2.0 -84
"Tio små moppepojkar"
"Pruritum ani"
"Helsinki City Boys"
Comment
-
-
Originally posted by kaba View PostEräs autoexpertti jolla paljon myös kilpataustaa epäili, että 20" vs kevyemmät 18 (tai 19) vaikuttaisi 0-100 km/h 1-1.5sek. Meinasin paskoo housuun. Esimerkiksi kertoi golfin, jossa asiaa testattiin. 16 tuumaisten vakiosettien ja 18" tuumaisten jälkiasennusvanteiden välillä 0-100kmh ero oli 2 sekuntia!!Possuja ja Bemareita
Comment
-
-
Originally posted by jsr85 View PostMercedes c200d 0-100km/h
185/65 15" 18.3s.
225/45 18" 23.5s.-kaba-,
BMW 530xd 2008 takaniskatuilla
Porsche taycan turbo s. Takaniskatuet on
Ex Tesla model S P90DL 2016 takaniskatuilla
Ex F10 M550d takaniskatuilla
730d F01, Audi A8 4.2 Tdi 2010, X3 2012+ & Victory Hammer S
ex. 3 litraa, 2 turboa, ei kattoa ja 4 paikkaa niskatukineen.
ex. 328i cabrio 96 takaniskatuilla
ex. mb 230 coupe, -91
ex. Ford Granada 2.0 -84
"Tio små moppepojkar"
"Pruritum ani"
"Helsinki City Boys"
Comment
-
Comment