Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Smistik View Post
    - märällä ja jääkalvon pinnoittamalla asvaltilla esim- risteyksissä aika huono pito. Ikäänkuin ajelisi pelkillä piikeillä eli tuntuu kuin lamellit ja ja muu kumi ei tukisi menoa. Liekkö tuo nastojen lisäys tehnyt tuon...eikäs niitä saanut uusimman lain mukaan laittaa enemmän vai muistanko väärin?
    Onko odotukset talvirenkaasta olleet liian kovat?
    Eli kuitenkin testeissä HKPL7 on märällä jäällä markkinoitten vahvimpia, jollei vahvin tuote tällä hetkellä.
    Eli..."pito huono"....verrattuna mihin? Kesäkeliin kesärenkailla vai johonkin muuhun talvirenkaaseen? Mihin?
    Suuntavakavuus on ongelma jokaisessa matalan nopeusluokan nykyisessä talvirenkaassa voikakkaan lamelloinnin ja pehmeän runkorakenteen vuoksi.
    Tässä kohtaa Saksankitka pärjää siis 100/0, mutta omassa ryhmässään Nokia on myös suuntavakavuuden suhteen varsin vahva.
    Talvirenkaan suuntavakavuusongelmiin voi nykyisin vastata suurentamalla vannekokoa ilman renkaan kokonaissuorituskyvyn heikkenemistä.
    e90/91:ssa oikea matalan nopeusluokan nykytyypin talvirengaskoko EI ole 15-16" vaan alkaen 17".

    Comment

    • Macinaggio
      Bimmer Rookie
      • Jan 2010
      • 119
      • Espoo

      [QUOTE=Hemi;2271616]...Talvirenkaan suuntavakavuusongelmiin voi nykyisin vastata suurentamalla vannekokoa ilman renkaan kokonaissuorituskyvyn heikkenemistä...
      QUOTE]
      Sitten lähestytään taas uraherkkyysongelmaa, ja sama pätee kesärenkaisiinkin.

      Sen verran olen ehtinyt E39:n suhteen viisastua, että ensin kannattaa hoitaa alusta 100% kuntoon, eli kaikki puslat ja nivelet pitää tarkastaa ja tarvittaessa vaihtaa. Eikä tarkastukseksi riitä välttämättä katsastusmiehen rutiiniravistelut. Esim. minulla katsastuksessa meni täydestä etutukivarsi, jossa puslan akseli oli revennyt irti asti sitä ympäröivästä kumipuslasta, ja se olikin perussyy ihan järkyttävään uraherkkyyteen Suomen teillä (Saksassa josta auton ostin, en huomannut mitään ongelmaa). Sen jälkeen kokeilemalla (jos ei ole selkeää tietoa) alustan säädöt, eli etu- ja takapyörien auraus sekä takapyörien camber, kohdilleen käytettävää rengaskokoa vastaavasti. Periaatteena etuakselilla on että mitä jäykempää (nopeusluokka, profiilisuhde, ehkä rengasmerkkikin) rengasta käytetään, sitä pienemmäksi auraus kannattaa säätää. Harituksen puolelle ei kuitenkaan pidä mennä, koska ainakin E39:n auraus kasvaa paljon ulosjoustossa. Jos aurauskulma vaihtelee ajon (=jouston) aikana harituksen ja aurauksen välillä, seuraa uraherkkyysongelmia. Koska etukaselistossa on tuo suunnitteluvirhe, kannattaa aurauskulma säätää painojen kanssa, kuten bmw on jälkiviisaasti ohjeistanutkin.

      Ehkä em. oli jossain jo kerrotun toistoa. Taka-akselin suhteen olen samalla kannalla foorumilta löytämäni tiedon kanssa että leveämpää rengasta käytettäessä camber pitää säätää suuremmaksi (sehän on siis aina negatiivinen, eli asteluku itseisarvoltaan pienemmäksi) ja auraus pienemmäksi. Ja haritusta on vältettävä vielä tarkemmin kuin etuakselilla.

      Kaiken uurastuksen jälkeen E39:n ajo-ominaisuudet saa ihan hyviksi, eikä auto kärsi uraherkkydestä ainakaan 235-45/17 renkailla ja suuntavakavuuskin on moitteeton. Mutta miksi tämän pitää olla niin vaikeaa, kun (uutena) viidesoshintainen ranskalaislulla kulkee tiellä kuin tiellä moitteettomasti tehdassäädöillä ja millä tahansa (alkuperäiskokoisella) renkaalla? Todennäköisesti vastaus löytyy Autobahnalta yli 200 nopeudessa.

      Comment

      • Olsberg
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2006
        • 349
        • Jyväskylä

        Kyllä ainakin joku sitikan C5 on melkoinen letku ajaa mutkissa, vaikka uraherkkyyttä ei olekaan. Toisaalta rengastukset on noissa aika maltillisia, joka jelppii myös.
        Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          Originally posted by Smistik View Post
          Tässäpä renkaita miettiville tarinaa HKPL 7:sta:

          - märällä ja jääkalvon pinnoittamalla asvaltilla esim- risteyksissä aika huono pito. Ikäänkuin ajelisi pelkillä piikeillä eli tuntuu kuin lamellit ja ja muu kumi ei tukisi menoa. Liekkö tuo nastojen lisäys tehnyt tuon...eikäs niitä saanut uusimman lain mukaan laittaa enemmän vai muistanko väärin?
          Nastoja ollaan päinvastoin vähentämässä:

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Macinaggio View Post
            Sitten lähestytään taas uraherkkyysongelmaa, ja sama pätee kesärenkaisiinkin.
            Ollos huoleti veliseni. Sellaista nastarengasta, eikä matalan nopeusluokan kitkarengasta ei ole vielä keksittykään jonka ongelma olisi uraherkkyys, oli vannekoko mikä tahansa.
            Muutama nopean nopeusluokan ns."Saksankitka" on markkinoilla joka aavistuksen tuntee urat 18"-19" kokoluokissa, mutta esim.mikään Hakkapeliitta ei uraa tunne isoimmissakaan kokoluokissa.
            Siitä pitää huolen matalan nopeusluokan talvirenkaan löysä runkorakenne ja jossain määrin myös löysä/lamelloitu pintakuvio.
            Ok, esim.18" HKPL 4 tuntee kyllä e46:ssa juuri ja juuri rajuimmat spoorit, mikäli renkaassa on painetta +3.3bar ja alustakulmat 15" vannekoon säädöissä, mutta esim.e39 ja e60 ei sellaista nastarengasta saakkaan että uria tuntisi lainkaan. Ei vaikka alustakaan ei olisi ihan kunnossa.

            Comment

            • Smistik
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2009
              • 1130
              • Kanta-Häme

              Originally posted by Antsah View Post
              Nastoja ollaan päinvastoin vähentämässä:

              http://www.tekniikkatalous.fi/duunia...icle333694.ece

              Niinhän se olikin, että sai laittaa nastoja kulutuspinnan keskiosaan ja määrä väheni.
              ex E91 320d käsiaskilla
              ex E46 330dat
              japski
              ranu

              ex E30 316i 4d

              Comment

              • EPDM
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2005
                • 4623
                • Lahti.

                Tyhmä kysymys mutta pitääkö nastarenkaita olla sama kokoiset edessä ja takana, vaikka on leveämpi takavanne?

                E46 330d msport II touringissa vakio vanteilla oli 225/45/17 takarenkaiden nastat lähetenyt gy ultragrip 500 renkaista. ( yhdestä puolesta n. 75% ja toisesta puolesta n. 25%...kuulema tyyppivika kun on muuten täysprofiili).

                Vaihdettiin taakse 235/45/17 (8.5x17 vanne) bridgestone noranza 2. Pitoa on hieman parempi, mutta auto vetelee aikalailla. Ilmapaineet en ole vielä ehtinyt katsoa mutta ennen ei vetelyt siis yhtään.

                Oliko virhe vaihtaa leveämpään taka nastarenkaan vrt edessä olevaan?
                Last edited by EPDM; 04-02-2011, 10:15.
                Viviendo en Lahiti
                BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                Vw Corrado vr6

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  ........
                  Last edited by Bmw Master; 18-10-2012, 20:29.

                  Comment

                  • EPDM
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2005
                    • 4623
                    • Lahti.

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Saattaa tulla muita ongelmia erikokoisista renkaista.
                    Miksi, kesärenkaathankin ovat erikokoiset...?
                    Viviendo en Lahiti
                    BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                    Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                    Vw Corrado vr6

                    Comment

                    • veku
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6325
                      • P-Pohjanmaa

                      Originally posted by EPDM View Post
                      Miksi, kesärenkaathankin ovat erikokoiset...?
                      Ei taida olla vierimiskehä sama 225\45 ja 235\45..tuosta ei taida tomaatti tykätä :think
                      F11 M550D
                      E39 M5
                      F26 3.0 Da M-Sport
                      E61 535D M-Sport

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        ..........
                        Last edited by Bmw Master; 18-10-2012, 20:29.

                        Comment

                        • EPDM
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2005
                          • 4623
                          • Lahti.

                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Eikä ajonvakautus eikä abs eikä traktorin rengas takana ole ilo silmälle.


                          ero 235/40 ja 235/45 on 3.8%...muistaakseni olen jossakin lukenut että ero ei saisi olla enemmän kun 5%....tai?
                          Viviendo en Lahiti
                          BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                          Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                          Vw Corrado vr6

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7447
                            • Oulu

                            Originally posted by -Tapi View Post
                            Oli E39:n alla monta vuotta Contin Winterviking nastarenkaat ja olin kovin tyytyväinen. Nyt vaihdoin samaa merkkiä alle samassa koossa mutta malli oli päivittynyt ContiIceContact:ksi.

                            Petyin pitoon ja tuntumaan kuten aina syksyisin käy matalan kesärenkaan jälkeen.. Mutta tuli vedettyä tuossa 700 km kahdessa otteessa ja voi h*lvetti miten stressaavaa tuolla on ajaa! Ei mene hetkeäkään suoraan vaan koko ajan joutuu korjaamaan suuntaa. Urat, tuuli ja tien pinta vaikuttavat suuntaan koko ajan ja kaikki ratin liikkeet välittyvät tiehen viiveellä. ihan kuin tukivarsissa olisi yhtäkkiä väljää.
                            Ostin syksyllä eturenkaiksi uuden ContiIceContact (225/50R17), mutta auto tuli ajoon vasta tammikuun lopulta. Nyt kun olen muutaman pätkän noilla ajanut eri olosuhteissa niin voi todeta että verrattuna vanhoihin ContiWinterViking 2:iin pito on kyllä hyvä, mutta melutaso on kasvanut reilusti. Siis mulla on noi vain edessä ja silti E39 ei ole koskaan ollut yhtä meluisa kuin nyt. Takana pyörii vielä viimetalvena hankitut CWV2:t ja sellaiset jos jostain sais eteenkin niin vaihtaisin heti vanhempaan malliin.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Tuli vaihdettua kesärenkaat ja samalla todettua, että ContiWinterViking2 nastarenkaat oli takana muuttuneet lähinnä kitkarenkaiksi. Edestä puuttui muutama nasta ja takana oli vain muutama nasta...

                              Olikos nuo Contit jotenkin yliherkkiä tuossa suhteessa? Mitkä ostan ensi vuodeksi jos haluaisin nastojen pysyvän pidempään? Nuo oli kaksi talvea käytössä ja tänä talvena näytti tapahtuneen laaja nastojen katoaminen. Edellisissä Nokian HP4 renkaissa ei ollut tuollaista ongelmaa.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • hattiwatti
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2008
                                • 255
                                • Vantaa

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Tuli vaihdettua kesärenkaat ja samalla todettua, että ContiWinterViking2 nastarenkaat oli takana muuttuneet lähinnä kitkarenkaiksi. Edestä puuttui muutama nasta ja takana oli vain muutama nasta...

                                Olikos nuo Contit jotenkin yliherkkiä tuossa suhteessa? Mitkä ostan ensi vuodeksi jos haluaisin nastojen pysyvän pidempään? Nuo oli kaksi talvea käytössä ja tänä talvena näytti tapahtuneen laaja nastojen katoaminen. Edellisissä Nokian HP4 renkaissa ei ollut tuollaista ongelmaa.
                                Itsellä oli omassa Nokian HP7 alla kun auton ostin loppuvuodesta ja ~20tkm kerkesin ajaa noilla nastoilla itse ennenkun eilen vaihdoin kumit. Nastat näytti olevan vielä paikallaan

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎