Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nupe68
    Bimmer Rookie
    • Feb 2012
    • 105
    • Häme

    Originally posted by Bmw Master View Post
    Ilman muuta Hkpl7. Voittanut useita testejä viime vuosina, jopa Venäjällä. Tyrematella oli tosi hyvät tarjoukset jokin aika sitten Nokialaisista, nyt taitaa hinnat olla nousseet.
    Ei kai tuo Venäjän testivoitto niin kovin "jopa" ole, kun eikös niitä Nokian kummeja kasvavassa määrin nimenomaan siellä valmisteta?

    Tällä hetkellä näyttäisi Euromasterilta saavan Hkpl7 halvemmalla (112.91€) kuin esim Vianorilta (118,27€). Noista sitten kai voi lähteä tiskille tinkimään. Tyrematella taisi olla hetken (ei enää) kohtalainen tarjous; muistaakseni 87€ per 195/65-15 kumi. On vaan nuo toimituskulut päälle aika kovat. Ja jos hintaeroa ei koko satsille työt mukaan lukien muutamaa kymppiä enempää jää, niin otan enempiä miettimättä paikallisesta tutusta paikasta ja tulee varmasti tuoretta paistoakin.

    Ai niin, e46 toukkaan tulee alle 205/50-17 Michelin X-Ice North Xin2, kunhan saan 7x17 vanteeni maalaamolta, jossa yllättäen on lähes 2 vk jono.
    e46 330d touring -04
    Ex: 1502 -75 Pastellblau

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by VolvoTDi View Post
      ... TM testi sitä ja tätä, se on nyt nähty ettei noilla testeillä ole mitään merkitystä kun toinen sanoo toista ja taas toinen pyörtää toisen testin!....
      Niin...sehän aina riippuu kuitenkin siitä miten hyvin mikäkin testi nyt kuvaa omia mielukuvia/utopioita.
      Eli toki ne testit ovat kuin pyhää totuutta mikäli se tukee omia utopioita sen merkkirenkaan ylivoimaisuudesta, mutta heti kun testit eivät sovikkaan omaan "logiikkaan", ei niillä yht`äkkiä olekkaan mitään merkitystä?
      Eiköhän tämäkin testi kuitenkin tue niitä satoja aiempia testejä kitka vst.nasta mm.tuossa liikkeellelähdössä.
      Eli jos nyt maailmalta poimitaan parikymmentä viimeisintä talvirengastestiä, niin eiköhän niiden keskiarvo anna aika kylmää kyytiä kitkojen vetopidolle jäisistä risteyksistä.
      Ymmärrän toki hyvin että mm.emäntäsi kokee nastarenkaan pidon olevan heikompi, se kun pitää ääntä sutiessaan, toisin kuin kitka.
      Eli kitkalla helposti saa mielikuvan että auto lähtee kuin rattailla suhteessa viereisen kaistan nastarengasautoon jonka nastojen raapimisäänet...."sutiminen" kuuluu omaan kabiiniin?
      Kuitenkin, tässäkin taas kerran pitäisi rikkoa ihan fysiikan lakeja mikäli kitka yleisesti olisi lähelläkään nastarenkaan vetopitoa.
      Muistutan kuitenkin vielä siitä että nykyiset nastarenkaat OVAT myöskin kitkarenkaita, mutta vain nastoitettuja sellaisia.
      Se että seassa on muutama jäähän pureutuva nasta, ei todellakaan ainakaan vähennä jäisissä olosuhteissa renkaan vetopitoa...jota toki tukee KAIKKI talvirengastestitkin.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Bmw Master View Post
        Uudella peilijäällä, joka kerta uudessa kohdassa. Autobildin testi parin vuoden takaa oli karhealla jäällä ja siinä Goodyearin kitka voitti jopa HKPL7.
        Ok, ei kuitenkaan kostealla/märällä peilijäällä, jossa kitka menettää pitonsa käytännössä täysin.

        Comment

        • bemu2000
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 17799
          • Jämsä

          Originally posted by joni_wt View Post
          Joo tuohon A6:seen. Tottahan tuo, että suositusten mukaan taitaa olla hieman pienet, mutta nyt kesärenkaina on ollut tuo koko eikä ajettavuus/ulkonäkö ole mielestäni kärsinyt ollenkaan. Ja eikös tuo 225/45 taida olla kuitenkin se edullisin koko 17" renkaasta? :think

          Pidosta olen valmis joustamaan jonkin verran koska A. neliveto ja B. Itse olen pärjännyt viime talvet kitkoillakin ja tuo emäntäkään nyt ei kaikista huonoin ratin pyörittäjä ole, muutenkin rauhallinen kuski.

          Pitää vissiin kysellä tarjoukset Kumhostakin.

          Kiitoksia näistä!



          Itsellä oli nuo myös viime talven ja parhaat nastat millä olen tähän mennessä ajanut. Hiljaiset ja jämäkkärunkoiset. Jos ne häviää pitomittauksissa muutaman prosentin markkinoitten parhaille nastoille, niin eipä tuolla ole mun mielestä enää liian suurta merkitystä.
          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
          Vanteet edullisesti
          Nostureita ja rengaskoneita

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by bemu2000 View Post
            http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...17_94T_XL.html

            Itsellä oli nuo myös viime talven ja parhaat nastat millä olen tähän mennessä ajanut. Hiljaiset ja jämäkkärunkoiset. Jos ne häviää pitomittauksissa muutaman prosentin markkinoitten parhaille nastoille, niin eipä tuolla ole mun mielestä enää liian suurta merkitystä.
            Voittaa kuitenkin kaikki kitkat mennen tullen ja oikeasti näissä jopa kitkarenkaan hiljaisuutta. Ei kuitenkaan kitkojen "nuljua", vaan nimenomaan jo 17" kokoluokassa varsin jämäkkä/huojumaton verrattuna moneen muuhun vastaavaan talvirenkaaseen.

            Comment

            • Tojopa
              BTCF Member
              • Mar 2004
              • 1592
              • Kuopio

              Originally posted by Bmw Master View Post
              Ilman muuta Hkpl7. Voittanut useita testejä viime vuosina, jopa Venäjällä. Tyrematella oli tosi hyvät tarjoukset jokin aika sitten Nokialaisista, nyt taitaa hinnat olla nousseet.
              Yleensä olen etsinyt 225/55-16 renkulat talvikäyttöön E39 farkun alle, mutta Hakkis seiskat oli rinnakkaiskoossa 205/60-16 varsin houkuttelevat Tyrematella, 114 eur/kpl, joten nyt tulossa alle "sirkkelinterät". Tosin leveysero 225 Hankook iPikeen on silmämääräisesti varsin pieni. Nokialaiset oli paistettu 1712, joten tuoretta kumia tuoltakin tuli.

              Comment

              • Petri
                BTCF Member
                • Jun 2004
                • 3156
                • Nummela

                Itselle tuli pakuun Hankookin iPike RW09 tms nastagummi, kokoluokassa 225/65/16, mikäli pelti on keväälläkin tehtaan jäljiltä niin voin kehua että hyvä rengas oli!
                E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
                E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


                Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

                Comment

                • Nupe68
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2012
                  • 105
                  • Häme

                  Originally posted by bemu2000 View Post
                  http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...17_94T_XL.html

                  Itsellä oli nuo myös viime talven ja parhaat nastat millä olen tähän mennessä ajanut. Hiljaiset ja jämäkkärunkoiset. Jos ne häviää pitomittauksissa muutaman prosentin markkinoitten parhaille nastoille, niin eipä tuolla ole mun mielestä enää liian suurta merkitystä.
                  Samaa harkitsin myös, mutta eipä näytä saavan KW22:ta 205/50-17 koossa. Kaipa tuo 225 olisi nippanappa 7" vanteelle mennyt, mutta halusin nuo orkkisrengaskoon kapeammat. Ja kun tuli saatua sopivasti (189€ koko satsi) germaaniasta käytetyt, mutta pikku kanttarinaarmuja lukuunottamatta ihan ok 7x17 orkkis Styling79 vanteet, niin nyt mennään siitäkin syystä misukoilla jonkin aikaa eteenpäin.
                  e46 330d touring -04
                  Ex: 1502 -75 Pastellblau

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    ..........
                    Last edited by Bmw Master; 18-10-2012, 20:57.

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      Saakohan tuota KW22:sta jostain vielä halvemmalla ku norden renkaasta?
                      235/50R18 koossa about 670€ sarja tuolta kotiin.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • MSam
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2009
                        • 181
                        • Länsi-Suomi

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Voittaa kuitenkin kaikki kitkat mennen tullen ja oikeasti näissä jopa kitkarenkaan hiljaisuutta. Ei kuitenkaan kitkojen "nuljua", vaan nimenomaan jo 17" kokoluokassa varsin jämäkkä/huojumaton verrattuna moneen muuhun vastaavaan talvirenkaaseen.
                        Nuljut kitkat? Hemi on tainnut ajaa vain NokianRenkailla ja kiinakumeilla?

                        Talvesta 1992-1993 omassa autossa ei ole ollut nastoja. Juhlavuotta aloitetaan. Milloinkaan ikinä koskaan en huolisi nastoja edes ilmaiseksi omaan autooni.

                        Ulkomuistista, mutta aika lähellä totuutta kuitenkin.

                        GoodYearin H-luokan Ultra Grip kitkat vuoteen 2003. Sen jälkeen ajoin Michelinin Pilot Alpin A2:lla 320i:llä 2004-2008 talvien ylitse ja 523i:ssä oli ensimmäisen talven mukana tulleet käytetyt RSi:t, sitten sen jälkeen CVC5:t.

                        Ainoat nuljut, mihin olen törmännyt 20 talven kuluessa, olivat nuo RSi:t. 19 talvea ilman nuljua, mutta Hemihän varmaan pistää pöytään yli 20 vuoden kokemuksen kitkoilla, eikö vain?

                        Mitään muuta neuvoa en näin vähäisellä kitkakokemuksella osaa antaa, kuin sen, että kokeilkaa itse, älkääkä uskoko tarinoita. Kokeile itse ja asia menee kerrasta perille.

                        Ja todella huonoa keliä on etelässä ehkä kaksi päivää talvessa. Silloin voi täysin ongelmitta laskea keskinopeutta vaikka 15km/h ja ajaa siinä samassa jonossa (turvaväli muistaen), jota vetää joku naiskuski nastoillaan.

                        Toisekseen, itse en ole muistaakseni joutunut kertaakaan isolla tiellä maksimi hätäjarrutukseen talvikelillä. Koska pidän turvavälin, en roiku toisten puskurissa ja käytän järkeä talvella. En ymmärrä koko Hemin mainostamaa ykkösasiaa, että pitää vain katsoa pysähtymistuloksia. Minusta isolla maantiellä muun liikenteen sekaan pysäyttäminen on suurimpia riskejä, mitä voi talvikelillä tehdä. Renkaan väistöominaisuudet ja ohjattavuus ovat paljon tärkeämpiä seikkoja, jos tulisi joku tilanne eteen. Joka tapauksessa jarrutusmatkat ovat talvella (renkaan tyypistä riippumatta) todella pitkiä, jos ulosmittaa turvallisuuden väärällä ajotavalla.

                        Tämän enempää en asiaan enää viitsi ottaa kantaa. Jokainen tyylillään, mutta yksi pyyntö. Jos ei ole omakohtaista kokemusta kitkoista pitkältä ajalta, niin sitten kannattaa pitää omat arvailut omana tietonaan.

                        Testeihin sen verran, että jo auton vetotavan/painojakauman merkitys on ratkaiseva asia. Etuveto Focuksella testattu rengas toimii aika eri tavalla takavetoisessa Vitosessa, varsinkin kun kokoluokkakin on vielä ihan toinen.
                        E60 523i

                        E10 kiitos ei.

                        Comment

                        • Micce///M
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2008
                          • 3552
                          • Hämeenlinna

                          ..Ja kaikenlisäksi talvirengas ei saa yhtään nuljua, vaan sen pitää olla jämäkkä.

                          Mutta kesärenkaaksi kelpaa mikä tahansa nangkang linglong, mikä on kaukana ajo-ominaisuuksista. Eikun meinasi ihan unohtua, jarrutusero on vain muutama prosentti premiumista.

                          Comment

                          • Micce///M
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2008
                            • 3552
                            • Hämeenlinna

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Tuosta vielä FAKTAA ko.rengastyyppien tutkituista käytännön eroista joita ei voi selitellä puhtaaksi millään:

                            ..."Suomessa käytössä oleva maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen liikenneonnettomuuksien tutkintajärjestelmä antaa mahdollisuuden tarkastella kuolemaan johtavien kolareiden syitä liikenneturvallisuuden edistämiseksi. Tutkijalautakunnat ovat arvioineet renkaat riskitekijäksi 37 prosentissa talviliikenneonnettomuuksista.

                            Rengasonnettomuustilastojen valossa rengasriski talvikeleillä näyttää kasvavan 2,7-kertaiseksi kitkarenkailla nastarenkaisiin verrattuna. Kesärenkailla vastaava riski on yli sata kertaa nastarenkaita suurempi.

                            Myös Ruotsissa on tutkittu nastarenkaiden turvallisuusvaikutuksia. Ruotsin Liikenneviraston vuonna 2010 teettämästä tutkimuksesta selviää, että nastarenkaiden käyttö näyttää vähentävän talviolosuhteissa kuolemaan johtavia liikenneonnettomuuksia 42 prosenttia nastattomiin renkaisiin verrattuna [Effekten av dubbdäck i olyckor med dödlig utgång samt nyttan av antisladd-system (ESP), Trafikverket 2010]".....
                            No mutta hei, kaiken tämän faktan lukisin mielelläni linkkisi kautta.

                            Ja edelleen toivon että siellä lukee myös tilastotietoa renkaista, minkä perusteella tälläistä kirjoitetaan. Minua ei kiinnosta wikipedian tilastotieto tai hemi-handbook, vaan oikea tieto.

                            Comment

                            • VolvoTDi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2006
                              • 1576
                              • Tampere - Pori

                              Originally posted by MSam View Post
                              Nuljut kitkat? Hemi on tainnut ajaa vain NokianRenkailla ja kiinakumeilla?

                              Talvesta 1992-1993 omassa autossa ei ole ollut nastoja. Juhlavuotta aloitetaan. Milloinkaan ikinä koskaan en huolisi nastoja edes ilmaiseksi omaan autooni.

                              Ulkomuistista, mutta aika lähellä totuutta kuitenkin.

                              GoodYearin H-luokan Ultra Grip kitkat vuoteen 2003. Sen jälkeen ajoin Michelinin Pilot Alpin A2:lla 320i:llä 2004-2008 talvien ylitse ja 523i:ssä oli ensimmäisen talven mukana tulleet käytetyt RSi:t, sitten sen jälkeen CVC5:t.

                              Ainoat nuljut, mihin olen törmännyt 20 talven kuluessa, olivat nuo RSi:t. 19 talvea ilman nuljua, mutta Hemihän varmaan pistää pöytään yli 20 vuoden kokemuksen kitkoilla, eikö vain?

                              Mitään muuta neuvoa en näin vähäisellä kitkakokemuksella osaa antaa, kuin sen, että kokeilkaa itse, älkääkä uskoko tarinoita. Kokeile itse ja asia menee kerrasta perille.

                              Ja todella huonoa keliä on etelässä ehkä kaksi päivää talvessa. Silloin voi täysin ongelmitta laskea keskinopeutta vaikka 15km/h ja ajaa siinä samassa jonossa (turvaväli muistaen), jota vetää joku naiskuski nastoillaan.

                              Toisekseen, itse en ole muistaakseni joutunut kertaakaan isolla tiellä maksimi hätäjarrutukseen talvikelillä. Koska pidän turvavälin, en roiku toisten puskurissa ja käytän järkeä talvella. En ymmärrä koko Hemin mainostamaa ykkösasiaa, että pitää vain katsoa pysähtymistuloksia. Minusta isolla maantiellä muun liikenteen sekaan pysäyttäminen on suurimpia riskejä, mitä voi talvikelillä tehdä. Renkaan väistöominaisuudet ja ohjattavuus ovat paljon tärkeämpiä seikkoja, jos tulisi joku tilanne eteen. Joka tapauksessa jarrutusmatkat ovat talvella (renkaan tyypistä riippumatta) todella pitkiä, jos ulosmittaa turvallisuuden väärällä ajotavalla.

                              Tämän enempää en asiaan enää viitsi ottaa kantaa. Jokainen tyylillään, mutta yksi pyyntö. Jos ei ole omakohtaista kokemusta kitkoista pitkältä ajalta, niin sitten kannattaa pitää omat arvailut omana tietonaan.

                              Testeihin sen verran, että jo auton vetotavan/painojakauman merkitys on ratkaiseva asia. Etuveto Focuksella testattu rengas toimii aika eri tavalla takavetoisessa Vitosessa, varsinkin kun kokoluokkakin on vielä ihan toinen.
                              Helvetin hyvää tekstiä!! Itsellä kokemusta 12 vuotta kitkoista (bemarin ostaessa alla oli nastat ja viikon päästä kyrpä otsassa niihin ja lähti vaihtoon) Misukoista, Nokioista (rsi:t oli todella löysät ja sain takuuna uudet, mutta ei vaikutusta) mutta paras tähän mennessä ovat olleet Misukan X-ice. Nyt testiin menee nykyisen auton mukana tulleet Bridgestone Blizzakin kitkat, katsotaan..
                              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                              Check:
                              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                              Tampere 044-5867096

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Micce///M View Post
                                No mutta hei, kaiken tämän faktan lukisin mielelläni linkkisi kautta.

                                Ja edelleen toivon että siellä lukee myös tilastotietoa renkaista, minkä perusteella tälläistä kirjoitetaan. Minua ei kiinnosta wikipedian tilastotieto tai hemi-handbook, vaan oikea tieto.
                                Myös sinä osaat googlettaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎