Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nupe68
    Bimmer Rookie
    • Feb 2012
    • 105
    • Häme

    Niin, no, meillä ei ole liikennevaloista lähtemisestä kyse vaan ihan vaan ehjin nahoin selviämisestä talven - tuon vuosi vuodelta syvemmältä hanurista peräisin olevan vuodenajan yli. Kyydissä ollessa usein pelottaa, vaikka vauhtia ei aina niin olekaan niin vaarallisia tilanteita on piisannut. Esimerkiksi taajama-alueella 45-50km/h vauhdista kerran tultiin piruetteja kahden kaistan leveydeltä mäkeä alas. Onneksi ketään ei tullut vastaan. Silloin oli paksu sohjo, mutta musta jääkin on aiheuttanut ihan mielenkiintoisia tilanteita.

    Enivei, 20v kimpassaolon aikana olen oppinut, että vika on aina joko renkaissa tai autossa, mutta ei koskaan penkin&ratin välissä ja että tästä on sitten turhaa kiistellä ...

    Vaihtoehtoina on tällä hetkellä Hkpl7 tai GoodYear; melulla, nuljumisella tai ominaisuuksilla märällä/kuivalla asvaltilla ei ole tässä tapauksessa merkitystä. Tämä ihan vaan jo siksikin, että seuraavalla kerralla sitten voin ainakin sanoa, että kaikkien testien mukaan allaolevaa kumia parempaa rengasta ei ole vielä valitettavasti keksitty...

    Edit: Niin notta oliko kellään Tuulilasia liki? Oliko se UltraGrip Ice Arctic vaiko UltraGrip Extreme?
    Last edited by Nupe68; 28-09-2012, 16:09.
    e46 330d touring -04
    Ex: 1502 -75 Pastellblau

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      Originally posted by VolvoTDi View Post
      Meillä vaimo halusi Smarttiin nastojen tilalle kitkat ja kertoi monesti kun liikennevaloista porukka jäi nastojen rapsutellessa katselemaan takavaloja ja ihmetteli, että miksi joku ajaa nastoilla?! Saman silti olen itse huomannut, mutta en ole yllättynyt!
      Siis väität, että kitkalla pääsee muka paremmin liikkeelle risteyksestä? Kato nyt vaikka tuo TM:n testi kiihdytyksestä jäällä.. Lähdön kyllä voittaa ihan se kuka älyää ajaa sen autonsa pois niistä urista. Smartissa taitaa olla niin kapea raideleveys ettei se sovi niihin uriin..
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • VolvoTDi
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 1576
        • Tampere - Pori

        Originally posted by HTK12 View Post
        Siis väität, että kitkalla pääsee muka paremmin liikkeelle risteyksestä? Kato nyt vaikka tuo TM:n testi kiihdytyksestä jäällä.. Lähdön kyllä voittaa ihan se kuka älyää ajaa sen autonsa pois niistä urista. Smartissa taitaa olla niin kapea raideleveys ettei se sovi niihin uriin..
        Smart Forfour eli Mitsun Colt eli raideleveys on normaali. TM testi sitä ja tätä, se on nyt nähty ettei noilla testeillä ole mitään merkitystä kun toinen sanoo toista ja taas toinen pyörtää toisen testin! Työkaveri, joka on meidän tsto:lla ainut kellä ei ollut kitkoja osti viime talvena sellaiset ja kehui, että ei enää tarvitse nastoja päin katsella ja kyseinen kaveri on ehkä kriittisin kaikista ketä tunnen. Itse ajanut hengenvaarallisilla nakeilla jo 12 vuotta ja en tiedä mikä testi pitäisi nenän eteen tuoda, jotta saisi pään kääntymään! Testienhän mukaa Audi on lähes vähävikaisin auto, mutta korjaamoiden takapihat on niitä täynnä...
        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
        Check:
        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
        Tampere 044-5867096

        Comment

        • Driver22
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 2098
          • *

          Originally posted by VolvoTDi View Post
          TM testi sitä ja tätä, se on nyt nähty ettei noilla testeillä ole mitään merkitystä kun toinen sanoo toista ja taas toinen pyörtää toisen testin!
          Nytkö testituloksilla ei sitten ole mitään merkitystä, kun kaikki kitkamiesten väitteet on ammuttu alas :think
          F31 330D Xdrive M-Sport

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            Originally posted by VolvoTDi View Post
            Smart Forfour eli Mitsun Colt eli raideleveys on normaali. TM testi sitä ja tätä, se on nyt nähty ettei noilla testeillä ole mitään merkitystä kun toinen sanoo toista ja taas toinen pyörtää toisen testin! Työkaveri, joka on meidän tsto:lla ainut kellä ei ollut kitkoja osti viime talvena sellaiset ja kehui, että ei enää tarvitse nastoja päin katsella ja kyseinen kaveri on ehkä kriittisin kaikista ketä tunnen. Itse ajanut hengenvaarallisilla nakeilla jo 12 vuotta ja en tiedä mikä testi pitäisi nenän eteen tuoda, jotta saisi pään kääntymään! Testienhän mukaa Audi on lähes vähävikaisin auto, mutta korjaamoiden takapihat on niitä täynnä...
            Meinasit, että nuo mitatut arvot ei kerro mitään? Se minkä arvosanan rengas saa riippuu ihan painotuksista joten niiden vertaileminen nyt ei mitään absoluuttista totuutta kerro. Olen ajanut kitkoilla ja niiden heikkous on nimenomaan liikkeellelähtö ja pysähtyminen risteyksissä, kun ovat yleensä jäässä. Ei ne kitkat hengenvaaralliset ole, mutta turha nyt väittää, että niissä on enemmän pitoa jäällä kuin nastassa.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              ............
              Last edited by Bmw Master; 18-10-2012, 21:57.

              Comment

              • Peltsii
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 7061
                • Turenki

                Originally posted by Hemi View Post
                Kun taas tähän kitka vst.rastarenkaiden yli 15m:n jarrutusmatkaeroja perus talvikelissä suhteutetaan tunteita niin kuumentavaan Nankang NS-2 vst. kulloinenkin testivoittaja keskusteluun, niin FAKTAHAN näyttää tältä(Autocar test 2009):

                Abs jarrutus märällä 80kmh-20kmh:
                Contisport 32m
                Nankang NS-2 33.5m

                Jarrutus kuivalla 100kmh-20kmh:
                Contisport 37m
                Nankang NS-2 38m

                Eli kuten Peltsi suuressa viisaudessaan toteaa..."Ainoa asia, mitä noista kannattaa vähän kurkkia, on absoluuttiset mittaustulokset"....
                Eli kitkat vst.nastat keskustelussa sallitaan yli 15m:n jarrutusmatkaerot kunhan renkaan kyljessä lukee Michelin, mutta kesärenkaassa tuo metrin ero jarrutusmatkoissa tarkoittaa täysin luokatonta pitoa?
                Edelleen haluaisin jonkin loogisen selityksen näiltä "merkkiuskovaisilta" tästä logiikasta millä talvirengas voidaan valita mukavuusperusten, mutta kesärengasta ei?
                Siis huomioon ottaen nämä FAKTAT mm.todellisissa jarrutusmatkaeroissa kesä ja kitka/nasta välillä???

                Vai pitääkö sittenkään lainkaan "kurkkia" noita absoluuttisia mittaustuloksia, vai riittääkö se "oikea" merkki renkaan kyljessä?
                Ymmärrätkö..... ollenkaan.....


                Kesärenkaassa, on muitakin tärkeitä OMINAISUUKSIA, kuin pysähtyminen ja absoluuttinen pito, toisinkuin talvirenkaassa. Eli talvirenkaassa itse arvostan hiljaisuutta ja pitoa, nykyajan kitkat täyttää nämä kriteerit hyvin. Sanottakoon tähän väliin, että itse ajan nastoilla, enkä puolustele tässä omaa valintaani siis. Kesärenkaissa taasen, on ehkäpä hieman tärkeämpää myös se, kuinka rengas vastaa ohjaukseen, miten se "varoittaa" pidon rajasta, kestää sortamista ym. ajamiseen liittyviä ominaisuuksia, niiden pito ominaisuuksien lisäksi siis. Näitä ei kinukkipaskoista tai korealaisista löydy. Tuotekehityksen kärki on euroopassa, aasiassa tehdään halvalla, ei kehitetä. Piste.
                DUCATI 1098 RACING EVO

                Comment

                • peto2
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 8262
                  • Järvikylä (Nakkila)

                  Originally posted by Peltsii View Post
                  Ymmärrätkö..... ollenkaan.....


                  Kesärenkaassa, on muitakin tärkeitä OMINAISUUKSIA, kuin pysähtyminen ja absoluuttinen pito, toisinkuin talvirenkaassa. Eli talvirenkaassa itse arvostan hiljaisuutta ja pitoa, nykyajan kitkat täyttää nämä kriteerit hyvin. Sanottakoon tähän väliin, että itse ajan nastoilla, enkä puolustele tässä omaa valintaani siis. Kesärenkaissa taasen, on ehkäpä hieman tärkeämpää myös se, kuinka rengas vastaa ohjaukseen, miten se "varoittaa" pidon rajasta, kestää sortamista ym. ajamiseen liittyviä ominaisuuksia, niiden pito ominaisuuksien lisäksi siis. Näitä ei kinukkipaskoista tai korealaisista löydy. Tuotekehityksen kärki on euroopassa, aasiassa tehdään halvalla, ei kehitetä. Piste.
                  mitäs sitten jos ajaa kesällä samanlaisia teitä ja samalla tavalla kuin talvellakin ts. rauhallisesti myös kesällä ilman koheltamista? :think
                  F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                  ex:
                  E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                  Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                  Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                  Nakkaa privaa jos tarvetta.

                  Comment

                  • Peltsii
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 7061
                    • Turenki

                    Originally posted by peto2 View Post
                    mitäs sitten jos ajaa kesällä samanlaisia teitä ja samalla tavalla kuin talvellakin ts. rauhallisesti myös kesällä ilman koheltamista? :think

                    Niin, sitten varmaan käy mikä tahansa rengas. Entäs sitten, jos ajaa koheltamatta vaan kirkkoon ja takas, tarviiko sen auton olla BMW ? Eikö hyundai riitä ?
                    DUCATI 1098 RACING EVO

                    Comment

                    • Micce///M
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2008
                      • 3552
                      • Hämeenlinna

                      Originally posted by peto2 View Post
                      mitäs sitten jos ajaa kesällä samanlaisia teitä ja samalla tavalla kuin talvellakin ts. rauhallisesti myös kesällä ilman koheltamista? :think
                      Sen takia onneksi moni valmistaja tarjoaa eri renkaita, erilaisille käyttäjille. Mustat ja pyöreät on hyvät kun ajaa kauppaan ja kotiin.

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8262
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        Originally posted by Micce///M View Post
                        Sen takia onneksi moni valmistaja tarjoaa eri renkaita, erilaisille käyttäjille. Mustat ja pyöreät on hyvät kun ajaa kauppaan ja kotiin.
                        juu lähimpänä rata-ajoa olen ollut vuonna 2010 kun olin KATSOMASSA alastarossa nitro-nationals kiihdytyskisoja.

                        arkiliikenne välillä kankaanpää-ulvila, suora tie, uria ja reikiä koko matkan. tarvitsenko kolme kertaa kalliimmat ja tuplasti nopeammin kuluvat "ratarenkaat"? -NOT

                        matkalla sisämaasta rannikolle kohtaa talvikelissä lähes joka päivä pakkaskeli-nollakeli-lämpöasteet siirtymän joten kitkattomat talvirenkaatkaan ei tule kyseeseen
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • VolvoTDi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2006
                          • 1576
                          • Tampere - Pori

                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Meinasit, että nuo mitatut arvot ei kerro mitään? Se minkä arvosanan rengas saa riippuu ihan painotuksista joten niiden vertaileminen nyt ei mitään absoluuttista totuutta kerro. Olen ajanut kitkoilla ja niiden heikkous on nimenomaan liikkeellelähtö ja pysähtyminen risteyksissä, kun ovat yleensä jäässä. Ei ne kitkat hengenvaaralliset ole, mutta turha nyt väittää, että niissä on enemmän pitoa jäällä kuin nastassa.
                          joo ehkä liian radikaslisti kirjoitin, mutta lähinnä tarkoitin TM jne testeillä sitä, että ei se 1. Sija ole se paras aina ja olen 100% varma, että testit on maksettu. Olen ajanut molemmilla rengastyypeillä, joten tiedostan niiden erot hyvinkin, mutta enemmän positiivisia pisteitä saa kitkarengas. Edelleen väitän ja olen itse kokenut, että se vuoden vanha kitka ja nastarengas kun lähdetään risteyksestä niin kitka voittaa.
                          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                          Check:
                          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                          Tampere 044-5867096

                          Comment

                          • LasseE
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2008
                            • 416
                            • Kontiolahti/Joensuu

                            Originally posted by VolvoTDi View Post
                            joo ehkä liian radikaslisti kirjoitin, mutta lähinnä tarkoitin TM jne testeillä sitä, että ei se 1. Sija ole se paras aina ja olen 100% varma, että testit on maksettu. Olen ajanut molemmilla rengastyypeillä, joten tiedostan niiden erot hyvinkin, mutta enemmän positiivisia pisteitä saa kitkarengas. Edelleen väitän ja olen itse kokenut, että se vuoden vanha kitka ja nastarengas kun lähdetään risteyksestä niin kitka voittaa.
                            Itselläkin on kokemusta useammastakin kitka-ja nastarenkaasta. Kaksi talvea ajoin contin ns.keski-euroopan kitkalla ja useamman talven saman merkin oikeilla talvikitkoilla. Nuo keski-euroopan kitkat oli s60 volvossa ja yllättävän hyvä pito niissä oli etuvetoautoonkin. Sitten kun vaihdoin noihin "oikeisiin" kitkoihin niin olihan se juhlaa ajaa. Renkaita kun vertaa niin auto itsessään tietysti vaikuttaa paljon, nykyään kun on kaikki luistonestot ym.
                            Nykyiseenkin olisin kitkat ottanut mutta nastat (kw22) tuli valittua jäykemmän rungon vuoksi. Rengasliike väitti että kitka sulaa alle tämän kokoluokan autossa..pitäneekö paikkaansa?
                            Itsekin huomannut sen että kitkassa tapahtuu vanhetessa vähemmän muutoksia kuin nastassa..tämä nyt on tietysti on loogista kun nastat tylsyy ja irtoilee ajanmittaan.
                            Ex. E46 330d -05
                            Ex. e61 530da -05
                            Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
                            Member of Team EastAudio
                            Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

                            Comment

                            • Micce///M
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2008
                              • 3552
                              • Hämeenlinna

                              Originally posted by LasseE View Post
                              Rengasliike väitti että kitka sulaa alle tämän kokoluokan autossa..pitäneekö paikkaansa?
                              Ei pidä paikkaansa. Taksikuskit ajaa hurjia kilometrejä kitkoilla, sadan tonnin vuosikilometreillä oleva taksi ajaa parhaimmillaan talven ja sen perään vielä koko kesän samoilla kitkoilla. Kun taas tulevaa talvea varten vaihdetaan uudet, kun niissä +80tkm ajetuissa luokkaa 5mm pintaa.

                              Ja juurikin isot volvot, volkkarit, E60/F10 jne.

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10941
                                • Joensuu

                                Originally posted by VolvoTDi View Post
                                joo ehkä liian radikaslisti kirjoitin, mutta lähinnä tarkoitin TM jne testeillä sitä, että ei se 1. Sija ole se paras aina ja olen 100% varma, että testit on maksettu. Olen ajanut molemmilla rengastyypeillä, joten tiedostan niiden erot hyvinkin, mutta enemmän positiivisia pisteitä saa kitkarengas. Edelleen väitän ja olen itse kokenut, että se vuoden vanha kitka ja nastarengas kun lähdetään risteyksestä niin kitka voittaa.
                                Tuota väitettä on kyllä vaikea uskoa kun katsoo miten suuri ero uutena renkaissa on. Itse en ole kyllä kovin dramaattista pidon katoamista nastarenkaissa ensimmäisenä keväänä huomannut. Mitä olen ajanut kitkoilla niin muuten ihan hyvät ajaa, mut jäisissä risteyksissä jne. sitä pitoa ei tunnu oleva yhtä paljon.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎