Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    ...........
    Last edited by Bmw Master; 18-10-2012, 21:56.

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      ...........
      Last edited by Bmw Master; 18-10-2012, 21:57.

      Comment

      • VolvoTDi
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 1576
        • Tampere - Pori

        Eli ennen kuin ostaa renkaat niin kannattaa kysellä, että miten renkaita on säilytetty ja sitten vielä uskoa se selitys
        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
        Check:
        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
        Tampere 044-5867096

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          Originally posted by joni_wt View Post
          Mitäkähän tähän ny sitte sanos.
          No aloita vaikka kertomalla miten neliveto lyhentää jarrutusmatkaa?

          Comment

          • Driver22
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 2098
            • *

            Originally posted by Bmw Master View Post
            Molemmat renkaat oli pari-kolme talvea ajetut, eli ei juurikaan eroa. Ei tosin kerrottu kummalla ajettu kolme talvea.

            "ruotsalaisessa VTI:n tutkimuksessa kolme vuotta varastoidut talvirenkaat osoittautuivat jääpidoltaan uusien vastaavien renkaiden veroisiksi (VTI 2000). Asiantuntijoiden mukaan renkaat säilyttävät käyttämättöminä ja oikein varastoituna alkuperäiset tekniset ominaisuutensa jopa viisi vuotta."
            Pistähän nyt ensin viite, missä lehdessä ja missä numerossa tämä testi on ollut. Ei ole kovin tieteellistä testata "yhtä kuluneita" renkaita joiden ikä ja ajomäärä, sekä olosuhteet missä näitä on käytetty ja millä tyylillä ja minkä
            auton alla ovat täysin poikkeavat tai niitä ei tunneta. Tieteellisestä näkökulmasta tuollaisen testin informaatio on nolla, se kertoo vain noiden kyseisten renkaiden suorituskyvystä eikä sen enempää kuluneiden talvirenkaiden erosta yleensä.
            F31 330D Xdrive M-Sport

            Comment

            • joni_wt
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 3627
              • Yka

              Originally posted by Antsah View Post
              No aloita vaikka kertomalla miten neliveto lyhentää jarrutusmatkaa?
              Tietääkseni en moista väittänyt.
              e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                ..........
                Last edited by Bmw Master; 18-10-2012, 21:56.

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7434
                  • Oulu

                  Originally posted by Tojopa View Post
                  Motarilla meno on yleensä varsin hyvin ennakoitavaa, ...
                  Niinhän sitä luulis, mutta Oulussakin pelkästään 2-3 kilometrin säteellä tästä työpaikalta kolisee lähes viikottain, ja tämä siis myös kesäkelillä kesärenkain.

                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Jotenkin tuntuu, että on ihan sama mitä E39 alla pyörii, koskaan ei pitä mitään
                  Tähän kokemukseen voin yhtyä täysin! Viime talvena olin työkaverin (B6) A4:n kyydissä, ja siinä alla olleet Noranza 2:t tuntui pitävän aivan eri tavalla kuin Contit ikinä E39:n alla, enkä siis tarkoita kiihdytyksiä missä neliveto auttaa.
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 02-10-2012, 08:33.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Juuri palautin lehdet kirjastoon, mutta aina 17 numero tm:ssä on talvirengastesti. 2010 oli tuo muistakseni. Tuo lainaus on jostain muusta renkaita tutkivasta raportista.

                    Mielestäni tuo kertoo, ettei nasta kuluneena ole ylivoimainen enää kitkaan verrattuna. Eihän tuolla liikenteessäkään kaikkien renkailla ole samalla lailla ajettu samoissa olosuhteissa. Pointti on edelleen siinä, ettei voi automaattisesti sanoa nastarengasta paremmaksi.

                    Uudet testit kävin eilen lukemassa, selvästi nämä uuden tyypin nastarenkaat on ylivoimaisia vanhoihin verrattuna. Lakimuutos olisi voinut tulla aiemminkin.

                    Jotenkin tuntuu, että on ihan sama mitä E39 alla pyörii, koskaan ei pitä mitään

                    Ja siinä TM 2010 testissä 6mm nastarengas oli 4v vanha ja 6mm kitka 2v vanha. Tuosta nyt voi päätellä vain sen, että uudempi rengas on pitävämpi kuin vanhempi.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Mielestäni tuo kertoo, ettei nasta kuluneena ole ylivoimainen enää kitkaan verrattuna. Eihän tuolla liikenteessäkään kaikkien renkailla ole samalla lailla ajettu samoissa olosuhteissa. Pointti on edelleen siinä, ettei voi automaattisesti sanoa nastarengasta paremmaksi.
                      Tämä ei pidä enään uusimman nykysukupolven renkailla paikkaansa, puhtaasti siitä syystä että nykyiset uusimmat nastarenkaatkin ovat kitkarenkaita(voimakkaasti lamelloituja pehmeiden seosten tuotteita).
                      Eli "ennen vanhaan" nastarenkaiden kumiseokset olivat selkeästi kovempia kuin kitkojen ja ne myös kemiallisesti vanhenivat nopeammin(kovettuivat).
                      Uusimmat nastarenkaat poikkeavat enään puhtaista kitkarenkaista=nastattomista kitkarenkaista siinä että kapealla nasta-alueella pintakuviointi ei ole lamelloitu.
                      Väitän että esim.nykyinen Hakka 7 ilman nastoja, pärjäisi testissä paremmin kuin juuri mikään edellisen sukupolven kitkarengas.
                      Tätä tietenkin tukee se seikka, että nyt uusimpien nasta ja kitka...siis, nastattomien renkaiden välinen suorituskykyero on selvästi kasvanut muutaman vuoden takaisesta.
                      Eli kun katsoo tuloksia ajetulla alustalla missä nastasta ei ole mitään hyötyä(mm.lumella), ovat tulokset nykyään hyvinkin samanlaiset nasta ja kitkarenkaiden välillä, toisin kuin muutama vuosi sitten kun kitkat olivat lumiolosuhteissa kautta linjan parempia.
                      Testitien suorituskykymittauksissa käy selvästi ilmi että tuo nastarenkaiden ylivoimaisuus talvirenmkaana, tulee enään pelkästä nastan olemassaolosta ja erot syntyvät enään olosuhteissa joissa nastalla on osa pitotehtävästä.
                      Renkaana tuotteet alkavat jo kautta linjan olevan identtisiä, jolloin se kokonaankin nastansa menettänyt hakka 7 on siinä kohtaa enään vain tavallinen nastaton talvirengas/"kitka".
                      Eli, nyt siis unohdetaan se tosiseikka, että ei ole enään olemassakaan vain kitka ja nastarenkaita, vaan olemassa on enään VAIN KITKARENKAITA... nastoilla tai ilman.

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        ........
                        Last edited by Bmw Master; 18-10-2012, 21:56.

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          .........
                          Last edited by Bmw Master; 18-10-2012, 21:56.

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Etpä tainnut lukea ollenkaan mitä kirjoitin aiemmin?
                            Sitä, että oikein varastoidut renkaat säilyttävät pitonsa 5v? Vai mitä kirjoitusta tarkoitit? Käsittääkseni nuo TM:n testaamat renkaat olivat 2 ja 4 talvea ajetut. Auton alla säilyttäminen nyt ei vastaa sitä ruotsin VTI:n tarkoittamaa hyvää renkaan säilytystä.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Molemmat renkaat oli pari-kolme talvea ajetut, eli ei juurikaan eroa. Ei tosin kerrottu kummalla ajettu kolme talvea.
                              ......

                              Comment

                              • VolvoTDi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2006
                                • 1576
                                • Tampere - Pori

                                Originally posted by HTK12 View Post
                                Ja siinä TM 2010 testissä 6mm nastarengas oli 4v vanha ja 6mm kitka 2v vanha. Tuosta nyt voi päätellä vain sen, että uudempi rengas on pitävämpi kuin vanhempi.
                                Autoilija vaihtaa useammin kitkarenkaat uusiin kuin nastarenkailla ajavat. Eli voisi sanoa, että teillä liikkuu 2v vanhoja kitkarenkaita ja 4v vanhoja nastarenkaita, joiden pito on heikompi. Kitkarenkailla ajavat ovat tässä asiassa valistuneimpia. Kitkarengas kuluu suhteessa nastarenkaaseen nopeammin ja sen vuoksi ne uusitaan tiheämpään. Nastarengas ei ole kitkarengas ja jo kumiseoksen erilaisuuden vuoksi se ei kulu yhtä nopeasti.
                                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                                Check:
                                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                                Tampere 044-5867096

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎