Minä voin ainakin valittaa Bridgestone Noranza 2 Evo (nokian valmistama rengas, nokian neliö nastalla) korvia huumaavasta melusta sigun E39.ssä, ei oikein viittii maantiellä ajaa paljaalla asfaltilla, kun jyrinä vituttaa niin saatanasti. Kuluneilla 18" premium kesärenkailla menee PALJON hiljaisemmin, kuin noilla 16" nastoilla. Paskat renkaat, nokiat ovat aina olleet meluisia. Hemin sanoin, ilmaisia lounaita ei ole tarjolla ja se melu on tietoinen kääntöpuoli pidolle. Nastan muoto määrää, sen takia esim. Michelin käyttää vieläkin pyöreää nastaa, melun ja pidon kompromissi.
E: paskat renkaat siis melun suhteen, mutta pidoltaan todella hyvät, niinkuin nokian omallakin brändillä myytävät tuotteet.
Oisko tässä tähän asti parhaan jääpidon tarjoava kitkarengas? Erittäin mielenkiintoinen konsepti imo.
"Cryo Crystal -konsepti tehostaa uutuusrenkaan optimaalista sivuttais- ja pitkittäispitoa. Erityisesti renkaan jääpitoa kasvattavat, kumisekoitukseen lisätyt mikroskooppisen pienet ja monisärmäistä kristallia muistuttavat timantinkovat kiteet toimivat ikään kuin sisäänrakennettuina nastoina. Ne tarrautuvat ajoalustaan tuoden terävää ja kovaa pitosärmää. Kun rengas kuluu, pintakumiseokseen tasaisesti jaotellut ympäristöystävälliset kiteet tulevat esiin tuomaan kaivattua pitoreserviä."
Nokian Hakkapeliitta R2:n on saatavissa rengasliikkeissä Pohjoismaissa, Venäjällä ja Ukrainassa syksyllä 2013.
Last edited by 205/65-15H; 22-02-2013, 21:27.
Reason: Saatavuusinfo
Oisko tässä tähän asti parhaan jääpidon tarjoava kitkarengas? Erittäin mielenkiintoinen konsepti imo.
"Cryo Crystal -konsepti tehostaa uutuusrenkaan optimaalista sivuttais- ja pitkittäispitoa. Erityisesti renkaan jääpitoa kasvattavat, kumisekoitukseen lisätyt mikroskooppisen pienet ja monisärmäistä kristallia muistuttavat timantinkovat kiteet toimivat ikään kuin sisäänrakennettuina nastoina. Ne tarrautuvat ajoalustaan tuoden terävää ja kovaa pitosärmää. Kun rengas kuluu, pintakumiseokseen tasaisesti jaotellut ympäristöystävälliset kiteet tulevat esiin tuomaan kaivattua pitoreserviä."
Nokian Hakkapeliitta R2:n on saatavissa rengasliikkeissä Pohjoismaissa, Venäjällä ja Ukrainassa syksyllä 2013.
10 vuotta sitten mulla oli tommoset green diamond granulaattikitkat e30:ssä. Kyllä ne yllättävän hyvin piti jäälläkin. Ihan selvät naarmut jäi jäähän jos pito karkasi ja rengas pääsi sutimaan. Talven noilla ajoin ja ei kai ne hintaisekseen huonot olleet.
Meni multa kyllä vähän ohi, että mitä tekemistä korvilla on, jos ääntä mitataan mittarilla? :think Mitä mittaustuloksiin tulee niin kyllähän yli 3dB:n ero on merkittävä ja sen jo havaitseekin.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Meni multa kyllä vähän ohi, että mitä tekemistä korvilla on, jos ääntä mitataan mittarilla? :think Mitä mittaustuloksiin tulee niin kyllähän yli 3dB:n ero on merkittävä ja sen jo havaitseekin.
No jos verrataan E39 ja E60 eroja, jotka toki poikkeavat luultavasti rengasvalinnoiltaankin, mutta... Ero 1,3db, ei se paljoa ole.
Mulla oli äänimittari lainassa koulusta.. e39 touring 225/50 17" goodyear xtreme nastat. 80km/h kestopäällyste 64,2db etupenkkien kohdalta kattoluukun suoja pois.. Sama tie e60 225/60 16" nastoilla 62,9db ja sitten a6 c5 195/65 15" hakka 5 67,4db.
Kivahan noita mittauksia varmaan on tehdä,mutta lähtökohtaisesti tilanne pitäisi olla oikein optimoitu.Eli kaikissa autoissa identtinen rengastus (Merkki,malli ja koko) ja niissä täysin oikeat autokohtaiset rengaspaineet.Muuten tuolla tuloksella ei ole mitään merkitystä.Tai ainakaan tulokset ei ole mitenkään vertailukelpoisia.
Tottakai, mutta kummasti autolehdistö vertaa autojen mitattuja arvoja keskenään, sielläkään ei ole sama rengas joka-auton alla..:think
Itselleni riittää verrokiksi se, että mittaus on samalla tiellä, samasta vauhdista ja samasta kohtaa autoa tehty.
Pitää tehdä tuo testi kesällä uudestaan kun on omassa autossa kesäkiekot, voi sitten ehkä jonkin asteisissa puitteissa verrata tuloksia nastan ja kesäpyörän välillä.
Itselleni riittää verrokiksi se, että mittaus on samalla tiellä, samasta vauhdista ja samasta kohtaa autoa tehty.
Johan sitä saa samallakin autolla isot erot kun verrokiksi lyöt esim. E39:iin alle HKPL 4:t tai vaikka Contin "pohjolan" kitkat saman kokoisina.Puhumattakaan jos nuo eri rengastukset eri kokoisina on eri autoissa.Muutenhan tuo mittaus on tällöin vain osatotuus.Pääasiahan on tietysti jos itselle tulee testauksesta hyvä mieli.
No jos verrataan E39 ja E60 eroja, jotka toki poikkeavat luultavasti rengasvalinnoiltaankin, mutta... Ero 1,3db, ei se paljoa ole.
Jos pelkkiä desibelejä tarkastellaan äänimaailmassa, niin tuo 1,3dB on itseasiassa on jo selvästi kuultava ero ja tuo 4,5dB:tä alkaa jo lähestyä kaksinkertaista korvan kuulemaa äänenpainetta A-suodatuksella.
Comment