Announcement

Collapse
No announcement yet.

GT-Radialit, Nankangit ja muut halpiskumit.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    Originally posted by Bmw Master View Post
    Halvathan ne on ja monelle varmasti kelpaa, mutta minä jätän jatkossa kauppaan.
    Samat mietteet. Nyt varsinkin kun oon ajellut pari kesää niin äänet lisääntyneet selkeästi.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Juggie
      Bimmer Rookie
      • Jun 2007
      • 199
      • Pohjois-Pohjanmaa

      Originally posted by M_Power View Post
      Hankook Ventus V12 Evo K110 voi suositella.
      Minä en muutaman kymmenen ensikilometrin jälkeen voi noita kyllä suositella :think
      Itsellä toki eri kokoiset...

      Vaihdettiin tänään taakse Hankook Ventus V12 Evo K110 275/30 ZR19, kun alla olleet Falken FK435:t samassa koossa suli reippaan kesän ajoilla (~10tkm).
      Nuo kun kestivät noin huonosti, niin ajattelin kokeilla toisen merkkisiä kumeja, että josko olisi paremmat.

      Ajokäytös autolla muuttui uusien renkaiden myötä moottoritiellä huomattavan häijyksi, kaistanvaihdoissa kun tuntuu, että perä lähtisi alta.
      Varmistin tämän pienemmällä tiellä mutkittelemalla hieman ja renkaat on todella löysän tuntoiset.
      Paineita pantiin liikkeessä 3.5bar, vanhoissa kun oli vain 2.8bar.
      Edessä on siis edelleen Falkenit, joissa paineita nyt 3bar, aiemmin 2.6

      Alkukilometrien perusteella siis olisi pitänyt vain pysyä Falkeneissa, koska kyllähän tuo takarenkaiden kuluminen johtui varmastikin turhan raskaasta kaasujalasta ja liian matalista rengaspaineista
      (ei näemmä pidä luottaa naapurihuoltoaseman pistooliin, jonka mukaan olen käynyt välillä tarkastamassa, että paineita olisi pitänyt olla 3.5bar)
      Eturenkaat ei tosiaan noilla kilometreillä kuluneet kuin pari-kolme milliä ja aurauskulmat kävin viime kesänä säädättämässä merkkiliikeessä ja toisella korjaamolla, kun hirvitti tuo rengaskuluma.

      Ei olisi kyllä uskonut, että noin iso ero on renkaiden välillä

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8258
        • Järvikylä (Nakkila)

        Originally posted by Juggie View Post
        Minä en muutaman kymmenen ensikilometrin jälkeen voi noita kyllä suositella :think
        Itsellä toki eri kokoiset...

        Vaihdettiin tänään taakse Hankook Ventus V12 Evo K110 275/30 ZR19, kun alla olleet Falken FK435:t samassa koossa suli reippaan kesän ajoilla (~10tkm).
        Nuo kun kestivät noin huonosti, niin ajattelin kokeilla toisen merkkisiä kumeja, että josko olisi paremmat.

        Ajokäytös autolla muuttui uusien renkaiden myötä moottoritiellä huomattavan häijyksi, kaistanvaihdoissa kun tuntuu, että perä lähtisi alta.
        Varmistin tämän pienemmällä tiellä mutkittelemalla hieman ja renkaat on todella löysän tuntoiset.
        Paineita pantiin liikkeessä 3.5bar, vanhoissa kun oli vain 2.8bar.
        Edessä on siis edelleen Falkenit, joissa paineita nyt 3bar, aiemmin 2.6

        Alkukilometrien perusteella siis olisi pitänyt vain pysyä Falkeneissa, koska kyllähän tuo takarenkaiden kuluminen johtui varmastikin turhan raskaasta kaasujalasta ja liian matalista rengaspaineista
        (ei näemmä pidä luottaa naapurihuoltoaseman pistooliin, jonka mukaan olen käynyt välillä tarkastamassa, että paineita olisi pitänyt olla 3.5bar)
        Eturenkaat ei tosiaan noilla kilometreillä kuluneet kuin pari-kolme milliä ja aurauskulmat kävin viime kesänä säädättämässä merkkiliikeessä ja toisella korjaamolla, kun hirvitti tuo rengaskuluma.

        Ei olisi kyllä uskonut, että noin iso ero on renkaiden välillä
        ei niissä iso ero tarvii ollakkaan jos ovat eri paria.. edessä hiukan jäykemmät kuin takana niin auto tuntuu menevän luistossa koko ajan.
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • Juggie
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 199
          • Pohjois-Pohjanmaa

          Originally posted by peto2 View Post
          ei niissä iso ero tarvii ollakkaan jos ovat eri paria.. edessä hiukan jäykemmät kuin takana niin auto tuntuu menevän luistossa koko ajan.
          Eli olisi vain prkl pitänyt ostaa uudet samanlaiset, olisi olleet halvemmatkin

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Juggie View Post
            Minä en muutaman kymmenen ensikilometrin jälkeen voi noita kyllä suositella :think
            Itsellä toki eri kokoiset...

            Vaihdettiin tänään taakse Hankook Ventus V12 Evo K110 275/30 ZR19, kun alla olleet Falken FK435:t samassa koossa suli reippaan kesän ajoilla (~10tkm).
            Nuo kun kestivät noin huonosti, niin ajattelin kokeilla toisen merkkisiä kumeja, että josko olisi paremmat.

            Ajokäytös autolla muuttui uusien renkaiden myötä moottoritiellä huomattavan häijyksi, kaistanvaihdoissa kun tuntuu, että perä lähtisi alta.
            Varmistin tämän pienemmällä tiellä mutkittelemalla hieman ja renkaat on todella löysän tuntoiset.
            Paineita pantiin liikkeessä 3.5bar, vanhoissa kun oli vain 2.8bar.
            Edessä on siis edelleen Falkenit, joissa paineita nyt 3bar, aiemmin 2.6

            Alkukilometrien perusteella siis olisi pitänyt vain pysyä Falkeneissa, koska kyllähän tuo takarenkaiden kuluminen johtui varmastikin turhan raskaasta kaasujalasta ja liian matalista rengaspaineista
            (ei näemmä pidä luottaa naapurihuoltoaseman pistooliin, jonka mukaan olen käynyt välillä tarkastamassa, että paineita olisi pitänyt olla 3.5bar)
            Eturenkaat ei tosiaan noilla kilometreillä kuluneet kuin pari-kolme milliä ja aurauskulmat kävin viime kesänä säädättämässä merkkiliikeessä ja toisella korjaamolla, kun hirvitti tuo rengaskuluma.

            Ei olisi kyllä uskonut, että noin iso ero on renkaiden välillä
            höpö höpö....
            Taas on takana ilmeisesti täysin sopimattomat camberarvot ko.kokoluokan renkaalle ja nyt ennen kuin sulavat alla "linttiin", niin on kuin jäällä ajelisi.
            Evo v12 on yksi kovimpia UHP renkaita sen nimenomaisessa merkityksessä ja oikeilla kulmilla toimii niin kadulla kuin radallakin.
            Nuö Falkenit on suorastaan "aatamin aikuiset" ominaisuuksiltaan verrattuna V12:iin.
            Niillä "aurauskulmilla" ei myöskään juurikaan ole kuluman kanssa mitään telemistä yli 17" kokoluokan renkailla, vaan nimenomaan liiallinen camber sulattaa ne alle.
            Nämäkin toiki paranee kun saat näistäkin sen renkaan sisäkantin sulatettua alle muutamassa kuukaudessa.

            Comment

            • Juggie
              Bimmer Rookie
              • Jun 2007
              • 199
              • Pohjois-Pohjanmaa

              Originally posted by Hemi View Post
              höpö höpö....
              Taas on takana ilmeisesti täysin sopimattomat camberarvot ko.kokoluokan renkaalle ja nyt ennen kuin sulavat alla "linttiin", niin on kuin jäällä ajelisi.
              Evo v12 on yksi kovimpia UHP renkaita sen nimenomaisessa merkityksessä ja oikeilla kulmilla toimii niin kadulla kuin radallakin.
              Nuö Falkenit on suorastaan "aatamin aikuiset" ominaisuuksiltaan verrattuna V12:iin.
              Niillä "aurauskulmilla" ei myöskään juurikaan ole kuluman kanssa mitään telemistä yli 17" kokoluokan renkailla, vaan nimenomaan liiallinen camber sulattaa ne alle.
              Nämäkin toiki paranee kun saat näistäkin sen renkaan sisäkantin sulatettua alle muutamassa kuukaudessa.
              Ihan vaan sellainen kysyvä huomio, että eikö tuo rengastus ole ihan bemarin oma, eli voisi olettaa, että merkkiliikeessä saavat kulmat kohdalleen?
              Ainakin tällaiset kumet löytyy Realoem:stä kun katselee (245/35/R19 eteen ja 275730/R19 taakse, esim. 36110403676)
              Autoahan ei ole madallettu milliäkään, eikä nykyiset renkaat kuluneet sisäkantilta, vaan tasaisesti koko leveydeltään (tai no ehkä hieman enemmän keskeltä rengaspaineiden takia)
              Last edited by Juggie; 02-08-2013, 22:34.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Juggie View Post
                Ihan vaan sellainen kysyvä huomio, että eikö tuo rengastus ole ihan bemarin oma, eli voisi olettaa, että merkkiliikeessä saavat kulmat kohdalleen?
                Ainakin tällaiset kumet löytyy Realoem:stä kun katselee (245/35/R19 eteen ja 275730/R19 taakse, esim. 36110403676)
                Autoahan ei ole madallettu milliäkään, eikä nykyiset renkaat kuluneet sisäkantilta, vaan tasaisesti koko leveydeltään (tai no ehkä hieman enemmän keskeltä rengaspaineiden takia)
                Annettu tehdastoleranssi kattaa oikeasti 16"-19" kokoluokat.
                Eli toleranssialue kattaa kaikki tältä väliltä, jolloin ne antavat vain alueen minkä sisällä pitäisi pysyä.
                Se että autonsa käy "säädättmässä" kohdalleen ei kerro oikeasti mitään, sillä nyt sinullakin on siellä todennäköisesti(=lue:ihan varmasti jos käytös on kuvaillun kaltainen) oikeat kulmat 16" kokoluokalle.
                Eli, eikö siinä nyt käynytkin niin että ne edelliset kumit kuluivat juuri sisäreunoiltaan kankaille...kesässä?
                Nyt kun tarjoat alle uutta pelkkää V12:n sisäreunaa asfaltin syötäväksi, ei ole ihme että ajettavuus on mitä on, ennen kuin rengas kuluu "lintaan" ja kulutuspinta mikä kantaa akselikuormaa tuplaantuu.

                Comment

                • Juggie
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2007
                  • 199
                  • Pohjois-Pohjanmaa

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Annettu tehdastoleranssi kattaa oikeasti 16"-19" kokoluokat.
                  Eli toleranssialue kattaa kaikki tältä väliltä, jolloin ne antavat vain alueen minkä sisällä pitäisi pysyä.
                  Se että autonsa käy "säädättmässä" kohdalleen ei kerro oikeasti mitään, sillä nyt sinullakin on siellä todennäköisesti(=lue:ihan varmasti jos käytös on kuvaillun kaltainen) oikeat kulmat 16" kokoluokalle.
                  Eli, eikö siinä nyt käynytkin niin että ne edelliset kumit kuluivat juuri sisäreunoiltaan kankaille...kesässä?
                  Nyt kun tarjoat alle uutta pelkkää V12:n sisäreunaa asfaltin syötäväksi, ei ole ihme että ajettavuus on mitä on, ennen kuin rengas kuluu "lintaan" ja kulutuspinta mikä kantaa akselikuormaa tuplaantuu.
                  Ei käynyt noin, renkaat kuluivat tasaisesti molemmilta puolilta, eivätkä ehtineet kankaille asti, koska minä en sakkorenkailla ajele.
                  Caranen asentaja Oulussa voisi varmasti todistaa asian, mutta en voi kuin ihmetellä mitä mulkkuja täällä on, kun ei usko kerrasta kun sanotaan miten asia on.
                  Ja miten ne kulmat siinä pelkässä renkaiden vaihdossa olisi pieleen menneet, kun vanhoilla renkailla meno oli vakaata. Eikö tuota perän karkailua ilmenisi vanhoillakin renkailla?

                  Comment

                  • Juggie
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2007
                    • 199
                    • Pohjois-Pohjanmaa

                    Ja minä en tiedä mitkä kulmat siellä on asetettuna.
                    Tiedän ainoastaan sen, että kahdessa paikkaa ne katsottiin, molemmissa raporteissa lukee samat arvot ja vanhoilla renkailla meno oli vakaata.
                    Sinäkö Hemi todella voit väittää, että uusilla renkailla ei ole asiaan osuutta?

                    Comment

                    • Juhaska
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2007
                      • 3983
                      • Suomi

                      Originally posted by Juggie View Post
                      Sinäkö Hemi todella voit väittää, että uusilla renkailla ei ole asiaan osuutta?
                      Kyllä hän voi...
                      Ei me normaalit kuolevaiset sille mitään voida...
                      ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Juggie View Post
                        Ja minä en tiedä mitkä kulmat siellä on asetettuna.
                        Tiedän ainoastaan sen, että kahdessa paikkaa ne katsottiin, molemmissa raporteissa lukee samat arvot ja vanhoilla renkailla meno oli vakaata.
                        Sinäkö Hemi todella voit väittää, että uusilla renkailla ei ole asiaan osuutta?
                        Tottakai on osuutta...sillä että ne ovat uudet, mutta ei sillä että ne ovat V12:set.
                        Mitähän ne takapään arvot siis ovat?

                        Comment

                        • Juggie
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2007
                          • 199
                          • Pohjois-Pohjanmaa

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Tottakai on osuutta...sillä että ne ovat uudet, mutta ei sillä että ne ovat V12:set.
                          Mitähän ne takapään arvot siis ovat?
                          Mulla on ne laput tuolla autossa, käyn aamulla hakemassa.

                          Ps. minä olen hyvin nokkiintuva jätkä, jos minun rehellisyyttä kyseenalaistetaan, että tarvityaessa käyn vaikka huomenna Caranella ottamassa kuvat niistä vanhoista renkaista, että ovat tasaisesti kuluneet

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Juggie View Post
                            Mulla on ne laput tuolla autossa, käyn aamulla hakemassa.

                            Ps. minä olen hyvin nokkiintuva jätkä, jos minun rehellisyyttä kyseenalaistetaan, että tarvityaessa käyn vaikka huomenna Caranella ottamassa kuvat niistä vanhoista renkaista, että ovat tasaisesti kuluneet
                            Vastuu on kuulijalla ja jos ohjeet/opastukset ei miellytä, ei kannata kysyä lainkaan.
                            Jotain vikaa kulmissa kuitenkin on oltava jos kulumisnopeus ja huomiosi V12:sta suhteessa falkeniin on kuullun kaltainen.
                            Eli katsotaan ne kulmat ja "nokkaudutaan" vasta sitten.

                            Comment

                            • Juggie
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2007
                              • 199
                              • Pohjois-Pohjanmaa

                              Ensisijaiset kulmat
                              Etu

                              Caster Vasen 8*10'
                              Caster Oikea 8*06'
                              Camber Vasen -0*17'
                              Camber Oikea -0*31'
                              Haritus/Auraus Vasen 0,6
                              Haritus/Auraus Oikea 0,5
                              Haritus/Auraus Yhteensä 1,1

                              Taka
                              Camber Vasen -1*58'
                              Camber Oikea -1*56'
                              Haritus/Auraus Vasen 0,9
                              Haritus/Auraus Oikea 1,0
                              Haritus/Auraus Yhteensä 1,9
                              Kulkukulma -0*01'

                              Toissijaiset kulmat
                              KPI vasen 14*04'
                              KPI Oikea 14*17'
                              Summakulma Vasen 13*47'
                              Summakulma Oikea 13*47'

                              OT: Jos sinun opastusta on vittuilla, vetää vääriä johtopäätöksiä, väittää bemarin ohjeistusta puutteelliseksi ja epällä ammattilaisten ammattitaitoa, niin mikäpä siinä

                              Mitään neuvoahan minä en sinulta ole kysynyt, vaan kommentti liittyen näihin V12:iin oli hyvinkin järkiperusteinen, joka tulee tällaiselle kadunmiehelle mieleen, kun auton ajokäytös muuttuu noin.
                              Eli kun autoon ei tehty mitään muuta kuin vaihdettiin takarenkaat ja kulku muuttui hyvinkin vakaasta yliohjaavaksi, niin vika voisi olla juuri laitetuissa renkaissa.
                              peto2:n kommentissa oli myöskin paljon enemmän järkeä kuin sinun kommentissa, jonka perusteella renkaan uutuus tekee vaikutuksen ajokäytökseen, eli vaikka olisin laittanut taakse uudet Falkenit ja edessä olisi edelleen nuo vuoden vanhat samanlaiset ~7mm pinnalla, niin samanlainen käytösero olisi tullut?
                              Tottakai on osuutta...sillä että ne ovat uudet, mutta ei sillä että ne ovat V12:set.
                              Last edited by Juggie; 03-08-2013, 08:16.

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 9995
                                • KVLA

                                Jos autossa on ns. sekarengastus,eli edessä ja takana eri merkkiä/leveyttä/valmistusaikaa jne,niin en yhtään ihmettelisi jos auton ajokäytös muuttuis levottomaksi.Jotkut rengasmallit vaan vaativat ne "itselleen optimaali camperit" johtuen erillaisista runkorakenteista/kovuuksista ja kulutuspinnan mallista ja reunan pyöreydestä.Eli ne tehtaan/merkkiliikken ohjearvosäädöt ei vaan tolerassialueen ääripäässä aina toimi jollain renkaalla.

                                Ps.Jos olet herkästi nokkaantuvaa tyyppiä,niin silloin kyllä on vaarana tällä foorumilla olla "lähikontaktissa" turhankin usein.Eli ei kaikkia lukemisiaan pidä käsittää v.....luna.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎