Originally posted by eeki
View Post
Mutta käytännössä prosenttuaalisesti kiihtyvyyteen on isompi vaikutus tuuleeko ulkona 5m/s vastaan vai myötäseen...
Ja mitä tulee jousituksen toimintaan kevyemmällä massalla, onko mitään väliä kun eri autoissa m3 vs. 325i on lähtökohdinkin isot erot jousittamottomissa massoissa? Esim. e36 M3:n jarrut edessä per kulma on 2,3kg painavammat kuin 325i:n jarrut. Takana eroa on myös n. 2,3kg per kulma..
Silti M3 on parempi ajaa jos molemmissa autoissa on samat vanteet ja renkaat. Johtuen muista alustan ja iskunvaimennuksen(sisään ja ulos vaimennuksen suhteet) eroista.
Olisi kivaa nähdä erot(ja miehet jotka persedynossa huomaavat eron) 400m kiihdytyksessä jos samaan autoon vaihdetaan ne 2kg/pyörä kevyemmät vanteet samoilla et luvuilla ja renkailla. Veikkaan että jälleen kerran olosuhteet(inhimilliset tekijät) vaikuttaisi enemmän kuin se 8kg pyörivässä massassa. Erot on tossa tapauksessa niin pieniä, että kohta täällä aletaan miettiä millä rengasmerkillä auto kiihtyy 0-100km/h nopeiten kun rengaskoko on sama..
Moottoripyörän kohdalla ymmärrän kyllä vaikutuksen hyrrävoimissa, mutta 1500kg painavassa peltipurkissa

Jos taas vertailussa vanteet ja renkaat molemmat vaihtuu, putoaa pohja vertailulta kun eri merkkisten renkaiden runkorakenteet eroaa toisistaan todella paljon ajo-ominaisuuksiltaan.
Tietysti jos vanteen et luku ja renkaan koko(yhdistettynä hirmuiseen madallukseen väärillä pyöränkulmilla) poikkeaa tehtaan suosituksista, voiko edes olettaa että ajo-ominaisuudet paranee?
Comment