Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteet (painot ym.)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Karzah
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 303
    • Rovaniemi

    Vanteet (painot ym.)

    Tässä olis ens kesän vanneostajalle mietittävää mitkä vanteet allensa hankkii.
    Tietoja on hankittu vannevalmistajilta.

    Siinä ensin 15" ja sitten 16" ja sitten 17" ja sitten 18" ja 19"

    Ylimpänä painavin ja alaspäin listaa vanteen paino kevenee.

    15" VANTEITA: KOKO PAINO PUOLIA

    BORBET CF 7X15 9,6kg 5
    TSW HOCKEN.R 7X15 8,6kg Y16
    BORBET T 7X15 8,2kg 5
    BORBET C 7X15 7,5kg 6
    BBS RK 7X15 6,5kg Y8
    KOSEI RT PENTA 7X15 6,3kg 5
    KOSEI K1 RACING 7X15 6,1kg U6
    5ZIGEN COPSE 7X15 5,0kg 5
    OZ RACING SUPERLEGGERA 7X15 4,9kg 12

    16" VANTEITA: KOKO PAINO PUOLIA

    OZ RACING VOLCANO 7X16 10,5kg 5
    BORBET T 7,5X16 9,6kg 5
    TEAM DYNAM. MOTORSPORT 7X16 9,0kg U6
    BBS RX 7X16 8,9kg Y8
    OZ RACING SUPERTURISMO 7X16 8,0kg 16
    5ZIGEN COPSE 7X16 7,2kg 5
    KOSEI K1 RACING 7,5X16 7,0kg U6
    BBS RK 7X16 7,0kg V5

    17" VANTEITA: KOKO PAINO PUOLIA

    BORBET C 7.5X17 13,2kg 6
    TSW REVO 7X17 11kg 6
    TSW HOCKEN.R 8X17 11kg Y16
    OZ RACING SUPERTURISMO 8X17 10,6kg 16
    TEAM DYNAM. MOTORSPORT 7X17 10,5kg U6
    BORBET T 7X17 10,3kg 5
    TEAM DYNAMICS MONZA 7X17 10,7kg 16
    5ZIGEN COPSE 7.5X17 10,3kg 5
    STILAUTO SR500 7X17 9,6kg 10
    5ZIGEN MK6 7X17 9,3kg U6
    BBS RX 7,5X17 9,1kg Y8
    KOSEI K1 RACING 7X17 7,6kg U6
    OZ RACING CRONO EVO 7X17 7,5kg 5
    BBS RK 7X17 7,4kg V5
    OZ RACING SUPERLEGGERA 7X17 6,9kg 12

    18" VANTEITA: KOKO PAINO PUOLIA

    KAHN RSR 8X18 12,3kg 5
    OZ RACING VOLCANO 8X18 12kg 5
    KAHN RSS 8X18 11,9kg 6
    OZ RACING SUPERTURISMO 8X18 11,9kg 16
    TSW HOCKEN.R 8X18 11,7kg Y16
    RONAL R-7 8x18 11,0kg 5
    BBS RX 8X18 11,0kg Y8
    TEAM DYNAM. MOTORSPORT 8X18 11,0kg U6
    KOSEI RT PENTA 7,5X18 8,5kg 5
    BBS RK 7,5X18 8,3kg V5
    TEAM DYNAMICS PRO RACE2 7,5X18 8,2kg 5
    OZ RACING CRONO EVO 7X18 8,2kg 5
    OZ RACING SUPERLEGG. 8X18 7,9kg 12

    19" VANTEITA: KOKO PAINO PUOLIA

    OZ RACING SUPERLEGG. 8X19 9,8kg 12


    Vanteiden painoista löytyy selitys miksi jotkut vanteet ovat hieman kalliimpia kuin toiset.

    Parhaimmillaan vanteen paino tuplaantuu kun vaihdetaan 15" vanne > 19" vanteeseen ja jos vanteiden massa putoaa 8kg/akseli niin täytyy sen jo jossain näkyä,ainakin kiihtyvyydessä.

    Tässä on vielä kevein ja painavin vanne mitä maailmalta on löytynyt.(esimerkkinä normaali kokoja,leveämmistä löytyisi painavampia ja kepeammista keveämpiä vanteita)

    Kevein: 4,5X10" vanne:SUPERLIGHTS SPORTS 3,6kg

    6,5X15" vanne:RACING HART CP-035R 3,9kg
    7X16" vanne:RACING HART CP-035R 4,9kg
    7X17" vanne:RO_JA FORMULA 5 6,6kg
    7X18" vanne:OZ RACING SUPERLEGGERA 7,9kg


    Painavin: 7X15" vanne:MILLE MIGLIA 10,5kg
    7,5X16" vanne:RONAL R-28(Joker) 11kg
    8X17" vanne:MYRTLE SHOOT 15kg
    8X18" vanne:LEXANI KRYSTAL 15kg

    10X23" vanne:ENKEI KRIMINAL 27,4kg
    Ex. Toyota Carina2 1.6 -86
    Ex. Audi 80 1.8s -87
    Ex. Ford Escort 1.6i -88
    Ex. Bmw E30 320i -88
    Ex. Mazda 323 GT-X -90/91
    Ex. Kawasaki 600 zzr(figter) -92/93
    Ex. volkswagen jetta 1.6 -90
    Ex. Opel Calibra 2.0 16v -92
    BMW E30 320i/323i Turbo

    Älkää Syökö KeltaistaLunta... :(=)
  • biimer327
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1928
    • Eastside

    #2
    Tuo on tarpeellinen kyllä!
    Eiks tän vois tehä Stickyks et pysyis tossa Tekniikka osion ylhäällä koko ajan näkyvissä?
    "Suck my dick!"
    -Ron Jeremy

    Comment

    • VNT
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1410
      • Tuusula

      #3
      Tuostahan on pdf tiedosto olemassa jossa on runsaasti enemmän vanteita kuin tuossa äskeisessä listassa.
      -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

      Comment

      • Bullitt
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 2786
        • Turku

        #4
        Noita vanteiden painoja oli jossain nettisivulla satoja. Listalla oli myös Bemarin omia vanteita.


        Comment

        • Laud
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2004
          • 335
          • Espoo

          #5
          Andy's Auto Sport offers a large variety of Wheels products for any vehicle! We have a huge selection of categories available to help you see all our Wheels products.

          1 kg = 2,205 lbs
          E36 320i coupé (M50TU)

          Comment

          • Calypsocoupe
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 2932
            • EFNU

            #6
            Moni kakku päältä kaunis..

            Parit mitä olen punninnut henkilövaa-alla:
            7x15" BBS orginellit 7,25kg
            7x16" douple-spoke orginellit 7,75kg

            Nuo ensinmainitut 225/55 ZR15 misukoilla korvattiin 8x17 Superleggeroilla ja 225/45WR17 Contisportcontakteilla -> öbaut 10% keveni.
            Last edited by Calypsocoupe; 02-05-2008, 12:00. Reason: /15 -> /55
            - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

            Comment

            • Nobody
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2003
              • 224
              • KOTKA

              #7
              RH x-rad 9,5" x 19" tasan 12kg.
              - Nobody is perfect -

              Comment

              • bmw harrastelija
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 758
                • -

                #8
                Compomotiven magnesiumvanteilla on hyvät ominaisuudet...
                thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
                Alex von Falkenhausen

                Comment

                • Sickness
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 1923
                  • Helsinki

                  #9
                  Täytyykin nosta vanha aihe ylös, kun on kiinnostavaa juttua.

                  Onkos mitään kevyitä "budjettivanteita"? Näyttivät OZ Superleggerat olevan vähän alle 600 (15") Rengasmaailmassa. Kenelläkään tietoa missä voisi saada vielä vähemmän kiloja pienemmällä hinnalla kokoluokassa 15"?
                  Mitäs peltivanteet muuten painaa?
                  E39 520iA -02

                  Comment

                  • Slow_M3
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2004
                    • 779

                    #10
                    Originally posted by Sickness
                    Täytyykin nosta vanha aihe ylös, kun on kiinnostavaa juttua.

                    Onkos mitään kevyitä "budjettivanteita"? Näyttivät OZ Superleggerat olevan vähän alle 600 (15") Rengasmaailmassa. Kenelläkään tietoa missä voisi saada vielä vähemmän kiloja pienemmällä hinnalla kokoluokassa 15"?
                    Mitäs peltivanteet muuten painaa?
                    Kuulostaa aika mahdottomalta yhtälöltä saada kevyemmät JA halvemmat kun superleggerat, ne on kuitenkin ihan halvimmasta (mitä keveisiin vanteisiin tulee) päästä.. ja keveämpiä ei montaa lajia ole. Ite ostin OZ-vanteet nimenomaan painon takia, hyvät on ja suosittelen. Persedyno näyttää ihan eri lukemia ja lisäks ne näyttää hyvältä ainakin omaan simmuun.
                    sigpic

                    Comment

                    • Sickness
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 1923
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by Slow_M3
                      Kuulostaa aika mahdottomalta yhtälöltä saada kevyemmät JA halvemmat kun superleggerat, ne on kuitenkin ihan halvimmasta (mitä keveisiin vanteisiin tulee) päästä.. ja keveämpiä ei montaa lajia ole. Ite ostin OZ-vanteet nimenomaan painon takia, hyvät on ja suosittelen. Persedyno näyttää ihan eri lukemia ja lisäks ne näyttää hyvältä ainakin omaan simmuun.
                      No, kun ei tiedä niin silloin pitää kysyä

                      E34:n alle nuo supeleggerat voi olla vähän kevyen näköiset? Jos jollain on tiedossa, niin paiskatkaahan kuva tuollaisesta yhdistelmästä!

                      Nykyiset vanteet on Migliat, joten mun persedynossa voisi tuntua ihan kunnolla...
                      E39 520iA -02

                      Comment

                      • NHB
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2003
                        • 1120

                        #12
                        Paremmin se vanteiden painoero näkyy jousittamassa kuin pyörivässä massassa. Eli vaikutus suurempi renkaan tiessä pysymiseen kuin auton kiihtyvyyteen. Vaikutuksen kiihtyvyyteen voi jokainen päätellä siitä, että pyörien massassa säästetyt kilot vastavat alle kaksinkertaista massaa kyydissä. Eli jos vaikka onnistuisi hankkimaan viisi kiloa per nurkka kevyemmät pyörät, niin kiihdytyksissä se vastaa alle 40 kiloa takakontissa.

                        Comment

                        • -Tate-
                          Moderator
                          • Jan 2004
                          • 3210
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Mites sitten kestävyys noissa kevyemmissä vanteissa? Meneekö ne kieroksi heti ekan kerran kun ajaa johonkin terävään kuoppaan?
                          I Believed I Would Die.

                          Comment

                          • dre
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1805
                            • Heinävesi

                            #14
                            Originally posted by -Tate-
                            Mites sitten kestävyys noissa kevyemmissä vanteissa? Meneekö ne kieroksi heti ekan kerran kun ajaa johonkin terävään kuoppaan?
                            Nyt tulee mututietoa, mutta olen ymmärtänyt että kevyemmät ovat "puhtaampaa" seosta ja sen vuoksi olisivat myös kestävempiä kuin painavammat. Tästä syystä myös ilmeisesti korkea hinta. Tämmöistä joku minulle sanoi ja tämän asian totuudesta ei ole mitään varmuutta.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Vanteen lujuudella ja sen painolla ei ole suoraa korrelaatiota. Usein on niin että mitä kevyempi=laadukkaampi=kalliimpi vanne on, sitä paremmin se myös kestää ns.arkikäyttöä.
                              Vanteen paino on hieman karrikoiden sen laadukkuuden mittari.
                              Laadukkuus taas syntyy materiaali ja valmistusteknisistä seikoista.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎