Vanteet (painot ym.)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lakeson
    replied
    Originally posted by Balle View Post
    voisihan sitä tehdä niin että punnitsee pyörät (17" ja 19") ensin, ja hommaa sen 2x painoeron verran irtopainoa jonka voi sitten laittaa takakonttiin kun mittailee 17" pyörien kanssa kiihtyvyyttä.
    Tuo '2x vanteiden painoero' -sääntö lienee jo kumottu Cellin laskelmiin nojautuen. Sanoisin ettei moisen lisäpainon tuomaa hitautta huomaa kovin helposti edes kellolla.

    Originally posted by Balle View Post
    Mielenkiintoista on myös miten neliveto vaikuttaa tähän. Tavallaanhan sitä joka tapauksessa kiihdyttää neljää pyörää vaikka olisikin vain kaksi vetävää pyörää mutta onko tilanne kuitenkin eri kun välitetään momenttia neljään pyörään...?
    Nelivedosta tulee tietty oma häviönsä, mutta muutenhan tarvitaan sama voima kiihdytykseen, oli vetäviä pyöriä kuinka monta tahansa.

    Leave a comment:


  • Balle
    replied
    Tänään ei empiirininen tutkimus onnistunut mutta yritetään huomenna uudestaan. Joka tapauksessa ero on todella huomattava, etenkin paikaltaan lähdettäessä jossa vaikutuksen pitäisikin olla suurimmillaan.

    voisihan sitä tehdä niin että punnitsee pyörät (17" ja 19") ensin, ja hommaa sen 2x painoeron verran irtopainoa jonka voi sitten laittaa takakonttiin kun mittailee 17" pyörien kanssa kiihtyvyyttä.

    Mielenkiintoista on myös miten neliveto vaikuttaa tähän. Tavallaanhan sitä joka tapauksessa kiihdyttää neljää pyörää vaikka olisikin vain kaksi vetävää pyörää mutta onko tilanne kuitenkin eri kun välitetään momenttia neljään pyörään...?

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    [false]Voi fysiikka ja yksinkertaistus

    Massan m säteellä r hitausmomentti on mr^2. Homogeenisen ympyrälevyn säteellä r ja massalla m hitausmomentti on 1/2*mr^2. Rengas&vannepaketti on jossain tossa välissä, kuitenkin yli puolenvälin siellä maksimin puolella.

    Pyörimisliikkeessä olevaan hitausmomenttiin ei sovelleta suoraviivaista kiihtyvyyttä, vaan tietenkin kulmakiihtyvyyttä. Kulmakiihtyvyyden yksikkö on rad/s^2. Kierrosluku radiaaneiksi tulee toki kertomalla 2 PI:llä. Kierrosluku tulee taas ulkohalkaisijan perusteella. 225/45-17 renkaalla kulmakiihtyvyys on yli kolminkertainen suhteessa auton kiihtyvyyteen.

    Exceliin nopeasti naputeltuna, 1500kg auto sis. 20kg/pala 225/45-17 paketit, kiihdytettynä 0-100 10s ajassa tasaisesti vaatii pahimmillaan 4,86kN voiman, minimissään 4,51kN. Minimitapaus ei toteudu koskaan, todellisuus on puolivälin yläpuolella. Pudottamalla vanne/rengaspaketin massaa 5kg per pyörä ovat voimat 4,63 ja 4,37. Auton massaa pudottamalla 80kg ovat voimat 4,64kN ja 4,29.

    Käytännössä siis tällaisilla arvoilla 5kg per rengas on about sama kuin 80kg autosta, eli yksi henkilö. Aika paljon.[/false]
    Last edited by Cell; 31-10-2010, 13:59.

    Leave a comment:


  • NHB
    replied
    Originally posted by Balle View Post
    No ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole...

    Ihan fysiikan peruskaavoilla:
    Kulmakiihtyvyys = momentti / massanhitaus, jossa massanhitaus J=mr^2
    Eli kun säde kaksinkertaistuu, massan vaikutus kiihtyvyyteen nelinkertaistuu. Jos säde kolminkertaistuu niin vaikutus on yhdeksänkertainen.
    Tarkennettakoon vielä sen verran että tällä säteellä ei tarkoiteta vanteen tai renkaan sädettä vaan nimenomaan niiden yhteisen pyörivän massan painopisteen etäisyyttä pyörimisakselista.
    Etäisyys tosiaan keskipisteestä vaikuttaa paljon. Jos pyörän massa olisi lähellä pyörimiskeskipistettä, niin pyörimisliikkeellä ei ole juuri mitään energiaa. Jos massa olisi jakautunut tasaisesti, eli pyörä olisi esimerkiksi umpikuminen vanteeton kiekko, niin silloin pyörimisen liike-energia olisi neljäsosa etenemisen liike-energiasta. Jos taasen pyörä olisi vain taikavoimien varassa kelluva kulutuspinta, niin silloin sen pyörimisella on sama liike-energia kuin etenemisellä. Etäisyys vaikuttaa siis eksponetiaalisesti pyörimisen liike-energiaan, mutta vierimisliikkeessä pyörimisen liike-energia voi olla korkeintaan puolet pyörän etenemisen ja pyörimisen liike-energioiden summasta.

    Ohutseinäinen sylinterihän on levy, joka on kierretty keskipisteen ympärille. Sen kaikki massa on saman etäisyyden päässä keskipisteestä. Tuo massa liikkuu keskipisteen suhteen kehänopeudella. Vierimisliikeessä kehänopeus on sama kuin etenemisnopeus. Eli silloinhan pyrimisen ja etenemisen liike-energioiden täytyy olla samat. Molemmissa liikkeissä kun on sama nopeus ja sama massa.

    Kaavat on pyöritelty tässä ketjussa jo aikaisemminkin: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=112
    Last edited by NHB; 30-10-2010, 12:56.

    Leave a comment:


  • Balle
    replied
    Originally posted by dieseljussi View Post
    Pyörimisenergia = 0.5*Jw^2 = 0.5*mr^2*(v/r)^2 = 0.5*m*v^2. Siis täsmälleen saman verran kuin massan tasaisen liikkeen liike-energia = 0.5*m*v^2
    Tuo toinen puolikas (pyörimisenergia) voi pienentyä jos massa ei ole ulkokehällä, mutta se ei voi tuosta suurentua.


    Eikös sulla nyt mene noissa kaavoissa kehänopeus ja kulmanopeus sekaisin? Ei niitä kaavoja kai nyt voi ihan noin yhdistellä.

    rengashan pyörii ja etenee samalla, eli kyseessä on vierimisliike jonka energia lasketaan 0.5*mv^2 + 0.5mr^2. Eli massan vaikutus energiaan on suoraan verrannollinen sen etäisyyden (säteen) neliöön...
    Last edited by Balle; 30-10-2010, 12:21.

    Leave a comment:


  • dieseljussi
    replied
    Originally posted by Balle View Post
    No ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole...

    Ihan fysiikan peruskaavoilla:
    Kulmakiihtyvyys = momentti / massanhitaus, jossa massanhitaus J=mr^2
    Eli kun säde kaksinkertaistuu, massan vaikutus kiihtyvyyteen nelinkertaistuu. Jos säde kolminkertaistuu niin vaikutus on yhdeksänkertainen.
    Pyörimisenergia = 0.5*Jw^2 = 0.5*mr^2*(v/r)^2 = 0.5*m*v^2. Siis täsmälleen saman verran kuin massan tasaisen liikkeen liike-energia = 0.5*m*v^2
    Tuo toinen puolikas (pyörimisenergia) voi pienentyä jos massa ei ole ulkokehällä, mutta se ei voi tuosta suurentua.

    Leave a comment:


  • Balle
    replied
    Originally posted by NHB View Post
    Kulutuspinnalla oleva kilo vastaa kahta kiloa takakontissa ja vanteen pyörimiskeskipisteessä oleva kilo vastaa kiloa takakontissa. Koska vanteen massa jaukautuu aina noiden ääritapausten väliin ja rakenteet ovat samantyyppisiä, niin erot tuskin voivat olla kovin suuria.
    No ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole...

    Ihan fysiikan peruskaavoilla:
    Kulmakiihtyvyys = momentti / massanhitaus, jossa massanhitaus J=mr^2
    Eli kun säde kaksinkertaistuu, massan vaikutus kiihtyvyyteen nelinkertaistuu. Jos säde kolminkertaistuu niin vaikutus on yhdeksänkertainen.
    Tarkennettakoon vielä sen verran että tällä säteellä ei tarkoiteta vanteen tai renkaan sädettä vaan nimenomaan niiden yhteisen pyörivän massan painopisteen etäisyyttä pyörimisakselista.

    Eli kyllä tuolla vanteen ja renkaan rakenteella/massan jakautumisella säteen suhteen on nimenomaan todella iso vaikutus kiihtyvyyteen. 17" renkaan massan painopisteen etäisyys pyörimisakselista on huomattavasti pienempi kuin 19" renkaanvaikka ulkohalkaisijat olisivatkin samat. Jos olet eri mieltä niin lue tuo edellinen lause uudelleen, ajatuksella.
    Eli ei voi mitenkään yleistää että kilo renkaalla = kaksi kontissa, vaan olennaista on miten paino on jakautunut.
    Last edited by Balle; 29-10-2010, 21:55.

    Leave a comment:


  • NHB
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    jaahas, NHB tuli tännekin jakamaan scheissea. tuon voit testata ihan omalla autolla. luitko yhtään aikaisempia postauksia, vai oliko tähänkin topikkiin tarkoitus vaan tulla aiheuttamaan kaaosta?


    nää voisi varmaan joku mode poistaa, ettei mee hyvä topikki pilalle.
    No kai näin maallisista asioista voi puhua ihan asiallisessakin hengessä. Ainakin itse kokeilen tuota. Tarkentaisitko, että mikä oli sheissea?

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by NHB View Post
    Kulutuspinnalla oleva kilo vastaa kahta kiloa takakontissa ja vanteen pyörimiskeskipisteessä oleva kilo vastaa kiloa takakontissa. Koska vanteen massa jaukautuu aina noiden ääritapausten väliin ja rakenteet ovat samantyyppisiä, niin erot tuskin voivat olla kovin suuria.


    jaahas, NHB tuli tännekin jakamaan scheissea. tuon voit testata ihan omalla autolla. luitko yhtään aikaisempia postauksia, vai oliko tähänkin topikkiin tarkoitus vaan tulla aiheuttamaan kaaosta?


    nää voisi varmaan joku mode poistaa, ettei mee hyvä topikki pilalle.

    Leave a comment:


  • Mica
    replied
    Originally posted by IKa View Post
    Mulla on M3:ssa kohtuu kevyet (6Kg 650g) OZ Alleggerita 8x17" vanteet. Värivaihtoehtoja on nykyisin ilman lisähintaa noin kymmenkunta. Luulisi niistä löytyvän ihan kelvollinen vaihtoehto sinunkin autoosi

    By the way, jokainen Alleggerita vanne on erikseen punnittu tehtaalla ja vanteeseen on ripustettu punnituslappu josta todellisen painon näkee gramman tarkkuudella.
    Ne on 8.5 leveät ja painaa kilon enemmän...

    Leave a comment:


  • NHB
    replied
    Originally posted by Balle View Post
    inoja vertailemalla ei kyllä mun mielestä pysty päättelemään vielä paljoakaan. Kiihtyvyyteen kun vaikuttaa todella paljon massan etäisyys pyörimisakselin keskiöstä.
    Joku vanne voi olla painavampi kuin toinen mutta jos ylimääräinen paino on pääasiassa vanteen keskiössä (offsetin vuoksi tms.) kun taas toisessa enemmän ulkoreunalla (Esim. Rosteri lipit, massiiviset puolat jne.) niin hitausmomentti akselin ympäri on paljon suurempi ja vaikutus kiihtyvyyteen suurempi.
    Jo rengaskoko vaikuttaa paljon, esim. 17" renkaan massan painopiste on paljon lähempänä akselin keskiötä kuin 19" renkaan. Lisäksi matalaprofiilirenkaan rungossa on terästä paljon enemmän.
    Kulutuspinnalla oleva kilo vastaa kahta kiloa takakontissa ja vanteen pyörimiskeskipisteessä oleva kilo vastaa kiloa takakontissa. Koska vanteen massa jaukautuu aina noiden ääritapausten väliin ja rakenteet ovat samantyyppisiä, niin erot tuskin voivat olla kovin suuria.
    Last edited by NHB; 28-10-2010, 21:09.

    Leave a comment:


  • Stone
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post

    olis mielenkiintoista tietää onko noi runflat renkaat 5kg tavallisia painavampia, vai onko vanteissa niin isoja painoeroja.
    Kyllä ne on!

    BBS RK2 8,5x18" painoi kyseisellä RF kumilla melkein 25kg ja RK2 vanne on siinä vähän päälle 10kg!

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    lisää painoja...


    BBS CM Performance 9,5x19" ET32 11kg

    Darwin Racing H-188 8,5x19" 235/35 kumilla 24kg

    noi E90 M-sport vanteet tuntui jo käteen tajuttoman painavalta...

    8x17" style 194M 225/45-17 bridgestone runflat kumilla 25kg!!

    edit: tuolla pari sivua taaksepäin kirjoittelin, että 16" vastaava E90 setti 24kg...

    olis mielenkiintoista tietää onko noi runflat renkaat 5kg tavallisia painavampia, vai onko vanteissa niin isoja painoeroja.
    Last edited by bemu2000; 28-10-2010, 14:31.

    Leave a comment:


  • dieseljussi
    replied
    Originally posted by Balle View Post
    Ensi viikonloppuna mä punnitsen 19" LM replikat renkaineen sekä 17" orig.vanteet renkaineen.
    Sitten kiihtyvyysmittaus kummallakin setillä 0-150km/h.
    Auto on neliveto ja automaattilaatikolla joten driver error marginaali on häviävän pieni. Saadaan faktaa pöytään.
    Auton käytöksestä ja alustan toimivuudesta ei numeraalisia vertailuja valitettavasti saa...
    Mittaa vielä nauhalla renkaiden ympärysmitta sen varalta, että jompikumpi lyhentää välityksiä.

    Joo, ja vielä välimittauksia 50 km/h, 80 km/h jne, niin näkisi myös, miten kiihtyvyys muuttuu eri nopeuksissa. Jos renkaat vaikuttavat, pitäisi vaikutuksen olla suurin silloin, kun kiihtyvyyskin on suurin, eli pienemmissä nopeuksissa.
    Last edited by dieseljussi; 27-10-2010, 12:14. Reason: täydennystä

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Balle View Post
    ... ja ensi kesäksi alle OZ superleggerat 17" tai 18" koossa.
    Tyhmältä tuntuu myös ajaa alkuperäisillä 17" Style 66:lla kun ne painaa muistaakseni jotain 10,3 kg/kpl jos vertaa sitä vaikka Ultraleggeran painoon.

    EDIT: Eli näinhän ne meni:
    BMW M Parallel Spoke 66 8"x17" 10,0kg
    BMW M Parallel Spoke 66 9"x17" 10,3kg

    Originally posted by IKa View Post
    Mulla on M3:ssa kohtuu kevyet (6Kg 650g) OZ Alleggerita 8x17" vanteet.
    Oliko noi nyt vielä kevyemmät kuin Ultraleggerat? Taisi olla...

    EDIT: Äkkiä katsoen (http://www.rengaskauppa.net) vain 10x19" ja 10x20" Ultraleggeraa saa E39 sopivana. Ei tilanne minusta pitänyt olla oikeasti näin huono.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 27-10-2010, 11:50.

    Leave a comment:

Working...
X