Keärenkaina alla olivat Goodyear 245/40 R 19-98Y Excellence RF:ät. Samana päivänä kun oli tarkoitus vaihtaa talviset alle, lojahti toinen takarengas tyhjäksi moottoritiellä. Pientä tärinää oli pitänyt jo muutaman päivän, mutta luulin että vanteeseen jäätynyt loska ois aiheuttanut sen. No, RF kun oli niin ei muuta kuin nokka verstasta kohti ja renkaanvaihtoon, hyvin kesti sen 50 km ilman vanteen vaurioitumista. Siellä selvisi että toisen puolen takarenkaallakaan ei enää montaa sataa kilometria olisi päästelty, kuvat ohessa.
Takarenkaat olivatkin mielenkiintoisessa kunnossa. Molemmissa kulutuspinta oli tasaisesti kulunut, liki 4 mm jäljellä. Sisäpuolella ollut taite oli kuin veitsellä leikattu.
Mulla meni aikanaan yhdet takarenkaat väärin säädettyjen kulmien takia edellisestä E61:stä, mutta silloin kulutuspintakin oli sen näköinen rengas että oli ilmiselvästi ollut liikaa sisäänpäin kallellaan. Nyt ei näin ollut. Käytin kuitenkin varmuuden vuoksi Autokeskuksessa tsekkauksessa, ja hyvin oli arvot toleransseissaan.
Autossa on rengaspaineen ja -lämpötilan valvonta. Olen pitänyt takana kylmäpaineena 2.8, edessä 2.4. Vähän alakanttiin, mutta oon ajellut pääasissa yksin kevyellä kuormalla. Eturenkaat on virheettömät.
Sinällään tapahtuma ei harmita, en tykkää noista RF-renkaista ja uudet kesäset oli jo tilattu. Toisaalta ois noilla voinut vielä rosoisen kevätajan ajella. Se kuitenkin mietityttää että tuota vauriota oli aika vaikea havaita menemättä auton alle. Se lojahti mulla reilu satasen vauhdissa eikä aiheuttanut kummempaa ohjelmaa, mutta jos olisi mennyt Saksassa triplavauhdissa niin tilanne ois voinut olla toinen.
Oiskohan kellään mitään visioo siitä, minkä syyn takia renkaat on menneet tuohon kuntoon? Kilsoja takana vajaat 50 t.
Takarenkaat olivatkin mielenkiintoisessa kunnossa. Molemmissa kulutuspinta oli tasaisesti kulunut, liki 4 mm jäljellä. Sisäpuolella ollut taite oli kuin veitsellä leikattu.
Mulla meni aikanaan yhdet takarenkaat väärin säädettyjen kulmien takia edellisestä E61:stä, mutta silloin kulutuspintakin oli sen näköinen rengas että oli ilmiselvästi ollut liikaa sisäänpäin kallellaan. Nyt ei näin ollut. Käytin kuitenkin varmuuden vuoksi Autokeskuksessa tsekkauksessa, ja hyvin oli arvot toleransseissaan.
Autossa on rengaspaineen ja -lämpötilan valvonta. Olen pitänyt takana kylmäpaineena 2.8, edessä 2.4. Vähän alakanttiin, mutta oon ajellut pääasissa yksin kevyellä kuormalla. Eturenkaat on virheettömät.
Sinällään tapahtuma ei harmita, en tykkää noista RF-renkaista ja uudet kesäset oli jo tilattu. Toisaalta ois noilla voinut vielä rosoisen kevätajan ajella. Se kuitenkin mietityttää että tuota vauriota oli aika vaikea havaita menemättä auton alle. Se lojahti mulla reilu satasen vauhdissa eikä aiheuttanut kummempaa ohjelmaa, mutta jos olisi mennyt Saksassa triplavauhdissa niin tilanne ois voinut olla toinen.
Oiskohan kellään mitään visioo siitä, minkä syyn takia renkaat on menneet tuohon kuntoon? Kilsoja takana vajaat 50 t.
Comment