Announcement

Collapse
No announcement yet.

Goodyear RF sivutaitteen repeytyminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KariFi
    Newbiemmer
    • Dec 2012
    • 29
    • Janakkala

    Goodyear RF sivutaitteen repeytyminen

    Keärenkaina alla olivat Goodyear 245/40 R 19-98Y Excellence RF:ät. Samana päivänä kun oli tarkoitus vaihtaa talviset alle, lojahti toinen takarengas tyhjäksi moottoritiellä. Pientä tärinää oli pitänyt jo muutaman päivän, mutta luulin että vanteeseen jäätynyt loska ois aiheuttanut sen. No, RF kun oli niin ei muuta kuin nokka verstasta kohti ja renkaanvaihtoon, hyvin kesti sen 50 km ilman vanteen vaurioitumista. Siellä selvisi että toisen puolen takarenkaallakaan ei enää montaa sataa kilometria olisi päästelty, kuvat ohessa.

    Takarenkaat olivatkin mielenkiintoisessa kunnossa. Molemmissa kulutuspinta oli tasaisesti kulunut, liki 4 mm jäljellä. Sisäpuolella ollut taite oli kuin veitsellä leikattu.

    Mulla meni aikanaan yhdet takarenkaat väärin säädettyjen kulmien takia edellisestä E61:stä, mutta silloin kulutuspintakin oli sen näköinen rengas että oli ilmiselvästi ollut liikaa sisäänpäin kallellaan. Nyt ei näin ollut. Käytin kuitenkin varmuuden vuoksi Autokeskuksessa tsekkauksessa, ja hyvin oli arvot toleransseissaan.

    Autossa on rengaspaineen ja -lämpötilan valvonta. Olen pitänyt takana kylmäpaineena 2.8, edessä 2.4. Vähän alakanttiin, mutta oon ajellut pääasissa yksin kevyellä kuormalla. Eturenkaat on virheettömät.

    Sinällään tapahtuma ei harmita, en tykkää noista RF-renkaista ja uudet kesäset oli jo tilattu. Toisaalta ois noilla voinut vielä rosoisen kevätajan ajella. Se kuitenkin mietityttää että tuota vauriota oli aika vaikea havaita menemättä auton alle. Se lojahti mulla reilu satasen vauhdissa eikä aiheuttanut kummempaa ohjelmaa, mutta jos olisi mennyt Saksassa triplavauhdissa niin tilanne ois voinut olla toinen.

    Oiskohan kellään mitään visioo siitä, minkä syyn takia renkaat on menneet tuohon kuntoon? Kilsoja takana vajaat 50 t.
    Attached Files
    F11 M550d -13
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14449
    • Oulu

    #2
    Pyöränkulmat.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • Fabsu
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 1754

      #3
      Ei nuo toleranssikulmat riitä tollasella rengaskoolla. Paljon siellä oli negatiivistä camberia takana? Veikkaan 1.50-2.00? Ne yhdistettynä noihin pikkasen matalahkoihin rengaspaineisiin, on luvassa juuri tälläista. Jos siellä takana olisi ollut + 3baria, ei olisi välttämättä räjähtänyt... Ensi kesänä uusi yritys jollain 1.30 negatiivisellä takacamberilla ja vähintään 3 barin rengaspaineilla
      AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

      ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
      e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
      e30 318i -88

      Comment

      • KariFi
        Newbiemmer
        • Dec 2012
        • 29
        • Janakkala

        #4
        Originally posted by Fabsu View Post
        Ei nuo toleranssikulmat riitä tollasella rengaskoolla. Paljon siellä oli negatiivistä camberia takana? Veikkaan 1.50-2.00? Ne yhdistettynä noihin pikkasen matalahkoihin rengaspaineisiin, on luvassa juuri tälläista. Jos siellä takana olisi ollut + 3baria, ei olisi välttämättä räjähtänyt... Ensi kesänä uusi yritys jollain 1.30 negatiivisellä takacamberilla ja vähintään 3 barin rengaspaineilla
        Camber takana vasen -2°19', tavoitearvo -2°13
        Camber takana oikea -1°46', tavoitearvo -1°50.

        Toleranssi edellisissä +0°05'//-0°05'. Näkyyhän vasen olleen karvan yli, mutta eiköhän tuo ole jo mittaustarkkuuden rajoissa. Valokuvat on oikeanpuoleisesta renkaasta. Kumman iso ero tavoitearvoissa renkaiden välillä, en muista että ois edellisessä ollut. Auto on siis F11 M550d xdrive, -13 mallia.
        F11 M550d -13

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14449
          • Oulu

          #5
          Jeps, ei noilla cambereilla voikkaan kulua tasaisesti tuon kokoluokan rengas.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • Micce///M
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2008
            • 3552
            • Hämeenlinna

            #6
            Miltä se takapään auraus näyttää? Kuvista päätellen veikkaisin kyllä reipasta haritusta.

            Comment

            • Fabsu
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 1754

              #7
              Aika järkky camberi tossa vasemmassa takarenkaassa. Kyllähän molempien renkaiden camberit pitäisi olla mahdollisimman lähellä toisiaan. Nyt siellä on kyllä aika merkittävä ero. Sullahan on vasemman puoleinen rengas yli ohjearvon ja oikeanpuoleinen alle ohjearvon! Ja hyvä varmaan tuollaisella rengaskoolla olisi laittaa se yli kolme baria ilmaa.
              AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

              ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
              e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
              e30 318i -88

              Comment

              • KariFi
                Newbiemmer
                • Dec 2012
                • 29
                • Janakkala

                #8
                Originally posted by Micce///M View Post
                Miltä se takapään auraus näyttää? Kuvista päätellen veikkaisin kyllä reipasta haritusta.
                Taka vasen auraus: 0°01', tavoitearvo 0°10'.
                Taka oikea auraus: 0°06', tavoitearvo 0°10'.

                Toleranssi näissä +0°02' // -0°02'. Nyt vasta katselin tuota lappua tarkemmin ja eihän nuo ihan toleranssin sisällä olleet, muttei kaukanakaan. Jäi vain tiskillä sellainen kuva, kun sieltä kommentoitiin että ihan pientä säätötarvetta oli, muttei mitään sellaista mikä olisi voinut nuo renkaat tuhota.

                Jos nyt tarkastellaan vain oikeanpuoleista rengasta: Camber -1°46' eli hieman pystymmässä kuin suunniteltu, auraus 0°06' eli hieman suunniteltua pienempi mutta kaukana harituksesta. Kylmäpaine ollut 2.8 bar, BMW:n ohje paineiksi kevyellä kuormalla eteen 2.4, taakse 2.7. Edelleen ihmetyttää että noilla arvoilla on rengas mennyt kuvien osoittamaan kuntoon.
                F11 M550d -13

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by KariFi View Post
                  Camber takana vasen -2°19', tavoitearvo -2°13
                  Camber takana oikea -1°46', tavoitearvo -1°50.

                  Toleranssi edellisissä +0°05'//-0°05'. Näkyyhän vasen olleen karvan yli, mutta eiköhän tuo ole jo mittaustarkkuuden rajoissa. Valokuvat on oikeanpuoleisesta renkaasta. Kumman iso ero tavoitearvoissa renkaiden välillä, en muista että ois edellisessä ollut. Auto on siis F11 M550d xdrive, -13 mallia.
                  Originally posted by KariFi View Post
                  Taka vasen auraus: 0°01', tavoitearvo 0°10'.
                  Taka oikea auraus: 0°06', tavoitearvo 0°10'.

                  Toleranssi näissä +0°02' // -0°02'. Nyt vasta katselin tuota lappua tarkemmin ja eihän nuo ihan toleranssin sisällä olleet, muttei kaukanakaan. Jäi vain tiskillä sellainen kuva, kun sieltä kommentoitiin että ihan pientä säätötarvetta oli, muttei mitään sellaista mikä olisi voinut nuo renkaat tuhota.

                  Jos nyt tarkastellaan vain oikeanpuoleista rengasta: Camber -1°46' eli hieman pystymmässä kuin suunniteltu, auraus 0°06' eli hieman suunniteltua pienempi mutta kaukana harituksesta. Kylmäpaine ollut 2.8 bar, BMW:n ohje paineiksi kevyellä kuormalla eteen 2.4, taakse 2.7. Edelleen ihmetyttää että noilla arvoilla on rengas mennyt kuvien osoittamaan kuntoon.

                  Näillä camberarvoilla ne menee tuohon kuntoon(aurauksilla ei tässä kohtaa merkitystä).
                  Eli negatiivista camberia aivan liikaa, kun -1.25"-1.30"-astetta olisi ollut lähempänä totuutta ja ehdottomasti 3.0bar tai yli painetta.(ne bemarin antamat paineohjeet ovat ehdoton minimi, ei suositus käyttöpaineelle).

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11129
                    • Oulu

                    #10
                    Ööh onko tuolle joku syy miksi toisella puolella pitäs olla enemmän camberia kuin toisella puolella?

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10055
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Ööh onko tuolle joku syy miksi toisella puolella pitäs olla enemmän camberia kuin toisella puolella?
                      Mistä päättelet,että "pitäisi olla"?

                      Comment

                      • Ovaali
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2010
                        • 244
                        • Ylivieska

                        #12
                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Mistä päättelet,että "pitäisi olla"?
                        Originally posted by KariFi View Post
                        Camber takana vasen -2°19', tavoitearvo -2°13
                        Camber takana oikea -1°46', tavoitearvo -1°50.

                        Toleranssi edellisissä +0°05'//-0°05'. Näkyyhän vasen olleen karvan yli, mutta eiköhän tuo ole jo mittaustarkkuuden rajoissa. Valokuvat on oikeanpuoleisesta renkaasta. Kumman iso ero tavoitearvoissa renkaiden välillä, en muista että ois edellisessä ollut. Auto on siis F11 M550d xdrive, -13 mallia.
                        :think

                        Comment

                        • KariFi
                          Newbiemmer
                          • Dec 2012
                          • 29
                          • Janakkala

                          #13
                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Ööh onko tuolle joku syy miksi toisella puolella pitäs olla enemmän camberia kuin toisella puolella?
                          Samaa olen itsekin ihmetellyt kun ei ole vastaavaa aikaisemmin vastaan tullut. Tavoitearvot ovat kuitenkin viralliselta taholta eli Autokeskuksen "BMW-KinematiikkaDiagnoosiJärjestelmästä", lähteenä "BMW/Univ 112.0.3". Jos joku osaa tulkita tai dissata niin siitä vaan.

                          Kyselin ennen Autokeskukselle vientiä kulmansäätöä yhdestä hyvää työtä tekevästä paikasta (mm. E61een), mutta eivät pystyneet säätämään tätä. Arvoja ei ollut saatavilla, ja pitää olla kuulemma säädön aikana piuhan päässäkin. Ohjeena oli että vain maahantuojalla onnistuu, joten menin sinne.

                          Kaikki tavoitearvot aurausta lukuunottamatta eroavat toisistaan tosiaan reilusti vasemmalla ja oikealla. Ainoa omaan päähän tuleva selitys on tien kallistus, joka päällystetyillä teillä on yleensä 3% eli 1,7° oikealle. Se aiheuttaa painonsiirtoa ojan puolelle, jonka vaikutusta voisi kompensoida käyttämällä vasemmalla suurempaa pystykulmaa. Tämä tuntuisi toimivankin, sillä molemmat renkaat olivat 50 tkm ajon jälkeen hajoamassa muutaman sadan kilometrin tarkkuudella toisistaan.

                          Raati tuntuu tyrmäävän ohjecamberit aivan liian suurina. Ihmettelen kyllä miksi BMW sitten on tällaiset arvot autoon arponut. Nämä 245/40 R19 renkaat kun ovat pienimmät autoon speksatut kiekot, leveämpiä ja suurempia löytyy kyllä. (Käytännössä 18" vanteet mahtuvat kuitenkin pyörimään 5 mm raolla etusatuloihin). Itse olen kuitenkin taipuvainen uskomaan, että suurempi syy vaurioihin oli paineissa, jotka ovat päästäneet renkaan liiaksi elämään kiihdytyksissä.

                          Talven yli sekä seuraavaan kesään mennään ohjekulmilla mutta isommilla paineilla ja renkaita tarkemmin seuraten, jollei mitään parempaa tietoa asiasta ilmaannu. Viimeistään loppukesästä 2014 nähdään ovatko kulmat syylllisiä tähän. Talvella alla on 18" 225 levyiset kitkat, jotka tuskin ovat yhtä tarkkoja kulmista.
                          Last edited by KariFi; 06-12-2013, 11:08.
                          F11 M550d -13

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #14
                            Aktiiviohjaus?

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by KariFi View Post
                              Samaa olen itsekin ihmetellyt kun ei ole vastaavaa aikaisemmin vastaan tullut. Tavoitearvot ovat kuitenkin viralliselta taholta eli Autokeskuksen "BMW-KinematiikkaDiagnoosiJärjestelmästä", lähteenä "BMW/Univ 112.0.3". Jos joku osaa tulkita tai dissata niin siitä vaan.

                              Kyselin ennen Autokeskukselle vientiä kulmansäätöä yhdestä hyvää työtä tekevästä paikasta (mm. E61een), mutta eivät pystyneet säätämään tätä. Arvoja ei ollut saatavilla, ja pitää olla kuulemma säädön aikana piuhan päässäkin. Ohjeena oli että vain maahantuojalla onnistuu, joten menin sinne.

                              Kaikki tavoitearvot aurausta lukuunottamatta eroavat toisistaan tosiaan reilusti vasemmalla ja oikealla. Ainoa omaan päähän tuleva selitys on tien kallistus, joka päällystetyillä teillä on yleensä 3% eli 1,7° oikealle. Se aiheuttaa painonsiirtoa ojan puolelle, jonka vaikutusta voisi kompensoida käyttämällä vasemmalla suurempaa pystykulmaa. Tämä tuntuisi toimivankin, sillä molemmat renkaat olivat 50 tkm ajon jälkeen hajoamassa muutaman sadan kilometrin tarkkuudella toisistaan.

                              Raati tuntuu tyrmäävän ohjecamberit aivan liian suurina. Ihmettelen kyllä miksi BMW sitten on tällaiset arvot autoon arponut. Nämä 245/40 R19 renkaat kun ovat pienimmät autoon speksatut kiekot, leveämpiä ja suurempia löytyy kyllä. (Käytännössä 18" vanteet mahtuvat kuitenkin pyörimään 5 mm raolla etusatuloihin). Itse olen kuitenkin taipuvainen uskomaan, että suurempi syy vaurioihin oli paineissa, jotka ovat päästäneet renkaan liiaksi elämään kiihdytyksissä.

                              Talven yli sekä seuraavaan kesään mennään ohjekulmilla mutta isommilla paineilla ja renkaita tarkemmin seuraten, jollei mitään parempaa tietoa asiasta ilmaannu. Viimeistään loppukesästä 2014 nähdään ovatko kulmat syylllisiä tähän. Talvella alla on 18" 225 levyiset kitkat, jotka tuskin ovat yhtä tarkkoja kulmista.
                              Se toleranssialueen keskellä oleva keskiarvo EI ole mikään "tavoitearvo", vaan nimenomaan vain keskiarvo, kattaen kaikki ko.korimallin rengaskoot(tien kallistus huomioidaan arvoissa).

                              Kyseinen ongelma sekään EI johdu vain liian matalasta käytetystä painetasosta(vaikka onkin osasyy), eikä varsinkaan "kiihdyttelystä", vaan nimenomaan kyse on vain ja ainoastaan liiallisesta negatiivisesta camberista.
                              Se ei muutu miksikään vain "katsomalla", vaan kipin kapin säädättämään lähimmälle euromasterille ne takakulmat ainakin alle -1.45-camberarvoille.
                              Tämä on nimittäin pahimmillaan todella vaarallista esim.Nokian 18" talvipyörillä joista hajotessaan repeää sisärunko totaalisesti ja rengas putoaa vanteelta.
                              Jos tämä tapahtuu väärässä kohdassa ja väärässä nopeudessa, voi nyt ajateltu "katselu" tulla kalliiksi.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎